Bravo Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 Då jag vet att flera av Forumets medlemmar har närmast järnkoll på de olika skivutbuden så undrar jag om ni kunde vara mig behjälplig med skivor med samma inspelning i formaten CD, SACD och DVD-A. Frågan är ju sedan om det är någon skillnad på rena CD- och SACD- skivor mot hybridvarianterna. Några erfarenheter? Quote
plundin™ Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Du kan ju kolla denna tråd Veckans skivtips : V40 2004. Jag har lyssnat på Carlos Kleibers Beethoven femma i alla format utom DVD-Audio (dvs. LP, 2 olika CD utgåvor, SACD och Kassett), hade inte hellre tillgång till nån Audiofil LP överföring (vilket skall finnas). Skillnaden mellan "Originals"-överföringen och CD-spåret på SACDn är liten men tydlig, på OriginalsCDn har dom tatt bort en del analogt bandbrus medan på SACD har man behållit mer av detta för att inte hacka förmycket i diskanten, det känns oxå som om den senare har en lite slankare bas återgivning. (Nått jag trycker mig ha hört på fler SACD CDspår av överföriningar från analogband, om det är en hörvilla eller inte låter jag vara osagt...) Tyvärr, så kan jag inte genågra uttömmande svar på denna fråga.. för jag har ganska konsikvent valt bort att skaffa formatdubletter av inspelningar jag redan har... /ptr Quote
gcs Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Jag har ibland försökt att jämföra CD utgåvor mot SACD eller DVD-A men det faller på att det har varit olika utnivå mellan skivorna som jag har haft. Jag har nu kunnat konstatera att den analoga utnivån på min DVD spelare är lite lägre än den digitala utnivån från min CD. Att man jämför vid samma nivå är ju en förutsättning om det ska bli rättvisande. Vad jag däremot kunnat konstatera är att på åtminstone äldre inspelningar alltså sådana som är inspelade analogt där har man haft som det verkar samma master och då kan man se att frekvenserna i det övre området faller precis på samma vis som på CD-skivan. Så var det ex.v. på skivan med Duke Ellington/Count Basie "Battle Royal". Jag skulle tro att allt eftersom tiden går och fler inspelningar blir gjorda initialt med 96/24 så kan man se att musikens höga frekvenser inte kommer att bli avhuggna så tvärt på "super cd formaten" som det oftast blir nu. Till sist frågan om man får ta bort brus. Jag tycker själv att man får det men det ska göras på ett sätt så att man inte får några pumpeffekter eller som det också kan bli ett metalliskt ljud i diskanten. Bara för att man tar bort bruset så behöver det inte betyda att man förlorar de höga frekvenserna. Jag har flera skivor från GRP där man renoverat gamla amerikanska Decca skivor från hela 30-talet. Där har jag kunnat läsa musikfrekvenser upp till 15KHz utan brus vilket jag tycker visar hur bra det kan fungera med en digital brus och knaster bearbetning och för den delen också ekvalisering. Quote
Bravo Posted March 21, 2005 Author Posted March 21, 2005 Der är nog klokt att inte skaffa en massa onödiga dubletter, själv av det lilla jag hört märker jag förvisso en skillnad men inte av det slaget som de "blinda" entusiasterna påstår. Den finns men är tämligen beskedlig, i alla fall i SACD förefaller skillnaden vara störst längst ned i registret och obefintligt i toppen, DVD-A har jag aldrig hört men det vore intressant med en jämförelse. Sedan kan man ju fråga sig om inspelningarna "vässas" på något sätt till "superformatens" fördel. Det förefaller dock vara svårt att hitta samma inspelningar i alla tre formaten, det enda jag kunnat se är en utgåva med Krall "Look Of Love". Ev. finns några Naxosutgåvor i alla tre formaten. Quote
eliot Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Hos mig är skillnaden dramatisk! - En arbetskollega som själv har en enkel anläggning men som sjunger i kör och håller på mycket med musik uttryckte sin oförståelse varför man överhuvudtaget gör CD-skivor och inte bara SACD då ju skillnaden var så stor vid jämförelse av samma låt på CD och SACD. Det krävs alltså inget highend-öra - men kanske en som aktivt lyssnar på musik - för att uppleva den stora förbättringen... - Min kollega visste ingenting om formatet när vi jämförde hemma hos mig SACD låter mycket närmare vinyl och har klart högre upplösning än versionen på CD. Tyvärr är ofta SACD-versionen lågt utstyrd och när det gäller äldre inspelningar som Mercury Living Presence och RCA Living Stereo så brusar SACD mycket. - Jag köper mina favoriter åter en gång när de kommer på SACD Det finns väl två ytterligheter som kan göra att skillnaden inte är så påtaglig: 1. Man har en CD/SACD-kombination som är mycket bra på att uppsampla så att skillnaden är minimal mot ren SACD - t.ex. dCS. 2. Man har en SACD-spelare som är av en sådan låg kvalitét att den inte lyckas förmedla den högre upplösningen. - Om man sedan jämför SACD med DVD-Audio så är det viktigt att veta hur apparaten behandlar informationen - min Primare DVD30 använder en Sigma-Delta omvandlare och omvandlar allt till bitstream så jag kan alltså inte säga något alls om hur DVD-Audio låter i jämförelse med SACD. Dom enda som väl kan det är de som har Bladelius Gondul och vid de jämförelser som jag gjort på en sådan maskin så upplevde jag DVD-Audio som bättre.... Quote
eliot Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Bravo: Du bor ju också i Uppsala så vi får väl organisera någon lyssning och då även jämföra med vinyl Quote
K-man Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 För typ ett år sedan var ett antal Euphonister i Jönköpiung och hälsade på hos bla Perra_e, länk till det reportaget, och då testades bla Patricia Barbers Companion i CD, XRCD och SACD version, snabbt summerat kan man säga att de flesta valde nog XRCD:n som bäst....CD-versionen blev rejält akterseglad medans det var klart mer jämt skägg mellan XRCD och SACD...något tyckte den ena och någon den andra... Ingen DVD-A där iofs.. \\K-man Quote
K-man Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 ääähhhumm...svarade nog goddag yxskaft igen...frågan var visst inte exakt den jag svarat på...men...håll till godo! \\K-man Quote
gcs Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Eliot det är orättvist att jämföra med Mercury skivorna för dom är inspelade på analogaband och dessutom så längesedan långt innan det fanns Dolby A eller något annat. Dom originalbanden brusar det är bara så. Jag vet ju också så att Wilma (Cozart) inte ville ha någon digital bearbetning utöver redigeringen. Brus det kan man också höra på dom äldsta RCA Living Stereo dom som är inspelade på tvåkanaler före 1956. Banden var ju så dåliga på den tiden och S/N var nog inte högre än -55dB på ett tvåspårsband. Bandbrus kan man naturligtvis också höra på dom senare inspelningarna men är då inte så påtagligt. En annan sak som kan göra skillnad mellan Living Stereo och Mercury´s inspelningar är inspelnings-nivån....vi vet ju inte hur mycket man tillät sig att styra ut bandet. Eller Mercury´s 35mm tagningar som man var tvungen att kopiera över till ett annat format för att överhuvudtaget kunna redigera materalet. Många generationer blir det ju då. RCA började att spela in med 38.1cm/sek. men övergick senare till 76.2cm/sek. och dom har också använt sig av dessa band vid överföringen till hårddisk och då blir det ju inga förluster utöver diskantförlusterna som blir under alla dessa år som band står på hyllan. Att SACD eller DVD-A skulle låta bättre än CD borde inte vara så svårt att förstå eftersom man inte använder så skarpa filter på dom nya formaten. På SACD/DSD tror jag nästan inte att man filtrerar överhuvudtaget. Om man jämför med vinyl så använder man inte heller där några lågpassfilter utöver en De-esser som man ibland kan använda som skyddslimiter för att klara dosan. Quote
eliot Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Eliot det är orättvist att jämföra med Mercury skivorna för dom är inspelade på analogaband och .... - Problemet är att man måste verkligen veta hur inspelningen gjordes för att verkligen kunna säga något. Även när det gäller nyare digitala inspelningar som t.ex. Norah Jones: Come Away with Me så blir man lätt "lurad" - tydligen ligger den vanliga 16 bitars PCM versionen till grund för SACD-versionen. Att jag trots detta upplever ett sådant lyft är antingen placebo ( ) eller att uppsamplingen och konverteringen med dCS (eller EMMlabs) har "förbättrat" ljudet..... På vinylåterutgåvorna från inspelningar från 50- och 60-talen (liksom utgåvorna på CD) så stör inte alls bandbruset .... - Jag upplever mina original Mercury Living Presence (35mm) som otroligt dynamiska och med den bästa pianoklang jag hört Quote
K-man Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Att SACD eller DVD-A skulle låta bättre än CD borde inte vara så svårt att förstå eftersom man inte använder så skarpa filter på dom nya formaten. På SACD/DSD tror jag nästan inte att man filtrerar överhuvudtaget. Om man jämför med vinyl så använder man inte heller där några lågpassfilter utöver en De-esser som man ibland kan använda som skyddslimiter för att klara dosan. Det borde vara så, men ibland så tar nog teknikerns handlag eller kunnande över...eller stryper...för det är inte alltid som SACD-skivan tilltalar mer iofs...XRCD:n ovan är ett exempel och Getz/Gilberto väljer jag lätt i Verve Master Edition CD version före SACD...och jag vet att jag inte är ensam om det....tror tom det finns en tråd här på forumet om det... \\K-man Quote
Björn-Ola Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Naxos ger ju ut en del skivor i samtliga tre format. Någon som testat? Quote
gcs Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Jag kan naturligtvis inte ansvara för vad andra gör men frågan är vad en tekniker får göra med ett material. Jag kan ta ett exempel....Beatles material skulle kunna mastras om så att det låter ännu bättre än nu. Jag har själv gjort det åt mig själv men frågan är om det skulle accepteras av alla Beatles fans. Jag tror inte det själv för då skulle folk inte känna igen det gamla soundet eftersom det låter annorlunda än vad man är van vid men det skulle onekligen låta lite bättre. Men däremot så kan man göra vissa förbättringar på annat material som inte är lika känt t.ex. Living Stereo eller engelska Decca och annat. Det här kan man göra tills någon ex.v. från vårt forum som är discofil och har dom här utgivningarna på vinyl och börjar jämföra vinylen med den nya utgåvan. Jag kommer också att tänka på alla gamla 78:or. Om jag lägger på en 78 så låter den på ett visst sätt som inte är speciellt kul men med hjälp av lite Eq och flerbandskompressor och en cedar kan man få lite underverk. Ska en 78 låta som om den vore avspelad med stålnål eller kaktusstift eller en bra MC från Ortofon. Man kan ju också göra som jag tror Chandos har gjort...man spelar av ljudet akustiskt genom en jättetratt upptaget av en kondensatormikrofon. Personligen så väljer jag metoden Eq-flerbands-kompressor och Cedar och jag vet också att man kan få luften att vibrera från instrumenten på modernare inspelningar typ 50-60 tal. Till sist så vill jag bara säga att ni inte ska skrämmas av ordet kompressor....det handlar inte om att komprimera mer än högst 1:2 / 2-3dB. Quote
Mattias Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Har inte provat sacd på Naxos än, det är nog på tiden. Brahms Symfoni 1 har vi pratat om i tråden: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=1392 Den finns i alla formaten Mvh Mattias Quote
eliot Posted March 22, 2005 Posted March 22, 2005 Men däremot så kan man göra vissa förbättringar på annat material som inte är lika känt t.ex. Living Stereo eller engelska Decca och annat. Det här kan man göra tills någon ex.v. från vårt forum som är discofil och har dom här utgivningarna på vinyl och börjar jämföra vinylen med den nya utgåvan. - Är det jag som menas Jag tog en gång med mig en original RCA Living Stereo när jag besökte Vinylbutiken i Stockholm. Det var Sibelius Violinkonsert med Heifetz, original förstautgåva, och vi jämförde den med Classic Records återutgåva och jag kommer ihåg hur butiksinnehavaren kommenterade hur överlägsen han tyckte att originalet var .... men detta är ingen "helig ko" och de nya återutgåvorna på 45 varv är på alla punkter klart bättre än originalen i de fall jag kunnat jämföra... När det gäller DECCA återutgåvorna så håller de mycket hög klass och jag skulle inte vilja säga att de är sämre än originalen - de är annorlunda. Jag upplever återutgåvorna som mera korrekta, har djupare bättre bas men saknar lite av upplösningen i diskanten, det som ger de gamla skivorna en viss flair.... Det finns emellertid fullständiga misslyckanden och till de räknar jag Ella & Louis på vinyl (och vanlig CD) som bara duger till att kasta frisbee med (om man har originalet ) - den nya SACD'n låter däremot riktigt bra och rekommenderas varmt. Den så omtalade rymden på original RCA Living Stereo skivorna lär härröra från resonans i skärhuvudet - I vissa fall har de gamla banden blivit så hårt åtgångna att man nog får betrakta en original LP som original och det gäller väl för de flesta stenkakor som ju var direktgraverade. Mvh, Eliot Quote
Bravo Posted March 22, 2005 Author Posted March 22, 2005 Bravo: Du bor ju också i Uppsala så vi får väl organisera någon lyssning och då även jämföra med vinyl Låter utmärkt "eliot". Vinyl har jag ingenting emot, tyvärr kan jag inte spela mina ca. 800 kvarvarande plattor då de inte får plats i lägenheten lika lite som skivspelaren. Dessutom har jag för närvarande ingen seriös ingång för vinyl. Det ultimata vore givetvis att jämföra vinyl, cd, sacd och dvd-a. Jag erkänner gärna att min ML cd/dac kombo låter bra, möjligen är det därför jag inte imponeras så lätt av sacd. Anledningen till intresset beror på att jag funderar på att köpa en Advantage Freja som ju lär kunna spela alla tre formaten. Detta säger dock ju ingenting om man har fifflat med cdspåret på hybridskivorna, det behövs en ren cdutgåva för att höra skillnaderna. Quote
eliot Posted March 22, 2005 Posted March 22, 2005 Detta säger dock ju ingenting om man har fifflat med cdspåret på hybridskivorna, det behövs en ren cdutgåva för att höra skillnaderna. - Jag har aldrig lyssnat på CD-spåret på en SACD hybrid eftersom jag då måste gå in i menyn och behöver tillgång till en skärm (eller lära mig knapptryckningarna!) - utan alla mina jämförelser är mellan en ren CD och SACD. Detta var orsaken till att jag initialt inte svarade i denna tråden då jag inte jämfört CD-spåret på en SACD-hybrid med en ren CD-skiva Överföringarna till CD och SACD har därför med säkerhet inte skett vid samma tidpunkt vilket gör att jämförelsen haltar....och skulle de överförts samtidigt som de olika spåren på en SACD Hybrid så hävdar man att CD skiktet har medvetet gjorts sämre - Catch-22 //Eliot Quote
gcs Posted March 22, 2005 Posted March 22, 2005 Jag skrev ett långt inlägg men det försvann när jag skickade iväg det. Så nu orkar jag inte skriva det engång till. Det får bli imorgon eller så men en sak skulle jag vilja ha ett svar på och det gäller SACD skivan med Ella & Louis. Jag har ju den i flera olika upplagor inkl. en vinyl från 50-talet. Jag såg den här skivan på stan i SACD och det påstods att skivan är i stereo vilket jag naturligvis inte känner igen. Frågan är alltså om skivan verkligen är det eller skriver dom det på sammavis som man tidigare kunde göra på vinylskivor och då det i sämsta fall kunde var en sorts "ap-stereo". Ella & Louis är ju inspelad hos Capitol i Augusti 1956 och då var det ju inte så vanligt att man spelade in den sortens musik i stereo. Om skivan är i stereo då rusar jag imorgondag och köper den. Quote
eliot Posted March 22, 2005 Posted March 22, 2005 Du har helt rätt: det står SACD Stereo - men det måste vara formatet man menar för skivan är lika mycket mono som min monoskiva //Eliot Tillägg: Jag har en engelsk EMI förstautgåva och den låter "medryckande" bra. En kompis fann en amerikansk Verve original men den lät inte alls något vidare så den fick han bokföra som misslyckat köp - Det är Classic Records återutgåva som är miserabel! Quote
Bravo Posted March 23, 2005 Author Posted March 23, 2005 Jag hävdar ingenting "eliot", jag undrar. Skillnaderna är större mellan vissa spelare på cd kontra sacd, andra mindre. Jag har dock inte hört någon riktigt exklusiv sacdspelare utan upp till 20000:- klassen. I inget fall slår dock dessa spelare ML kombinationen. Så vad är vad, spelare eller skiva, eller har sacd förmågan att ge ett bättre ljud på en billigare spelare men att denna skillnad försvinner bara du har en tilltäckligt bra cddito. Jag har som sagt aldrig hört dvd-a däremot, den lär ju enligt många låta bäst av formaten vilket låter rimligt. Däremot är skillnadena eller bristen på skillnader förvånande på vissa spelare. Quote
eliot Posted March 23, 2005 Posted March 23, 2005 Det var inte Dig jag tänkte på - utan jag själv och andra har också haft den "undran". - Det gäller alltså att finna en ny inspelning som finns både på hybrid och ren CD.... Utgångssteget är också mycket viktigt och det verkar många glömma och tro att ett nyare DAC-chip med automatik ger bättre ljud //Eliot Quote
gcs Posted March 24, 2005 Posted March 24, 2005 Förlåt Eliot men du är en av dom här vinylomanerna som jag talade om i mitt tidigare inlägg. Jag själv skulle också kunna vara en men nu är jag ändå inte med i samma "fina" division som vissa av er andra. Det jag egentligen vill berätta om är att jag nu äntligen har kollat och jämfört nivåerna mellan SACD layern och CD layern. Nu har jag bara kollat med en SACD skiva och skivan var en RCA Living Stereo "Rhapsody in Blue" som är en trekanalig inspelning från 1959. Jag började med att kalibrera alla nivåerna med en testcd som innehåller bl.a. en ton på 1KHz med fullnivå (0dBf). När jag var klar med kalibreringen av två spelare (CD & en DVD-A/SACD + CD) kunde det hela börja med att jag spelade ovan nämnda skiva på vardera spelare. Resultatet blev att bortsett ifrån att jag var tvungen att höja den analoga nivån från SACD/DVD-A spelaren med +14.5dB jämfört med den digitala utgången från cdspelaren så fick jag en nivå skillnad på 1dB mellan SACD lagret och CD-lagret på skivan. Jag tror att anledningen till att många säger att SACD lagret är svagare utstyrt än CD lagret beror helt enkelt på att oballanserade analoga utgångar lämnar i allmänhet lägre nivå ut på de flesta spelarna. Skivan som jag testade med kan rekommenderas även för vanlig lyssning. Det är häftigt att lyssna till 3-kanal stereo för det låter bättre än vanlig 2-kanalig stereo med undantag för att man inte får med den lägsta basen med vanliga stativare eller om golvarna inte går tillräckligt djupt ner. Jag själv har golvare med dubbla 6 ½":are + subwoofers som då inte får någon signal vid 3-kanals lyssning. Quote
eliot Posted March 24, 2005 Posted March 24, 2005 Jag är alltså manisk vinylförfäktare - Som sådan måste jag väl då säga att just den inspelningen har jag som original RCA Living Stereo "Shaded Dog", LSC 2367 (Indiana, A2/17S respektive A1/10S). Rekommenderas varmt men bara som original vinyl Quote
Björn-Ola Posted March 25, 2005 Posted March 25, 2005 Jag undrar om man ska jämföra cd-ljudet och SACD-ljudet på en hybridskiva. CD-lagret ligger väl under SACD-lagret och med tanke på hur ljudet på en cd-skiva påverkas av smuts och avlagringar så verkar inte en hybridskiva vara optimerad för just cd-ljud. Någon som har erfarenhet och jämfört cd-ljudet mellan en hybrid och en vanlig cd-skiva? Quote
Bravo Posted March 25, 2005 Author Posted March 25, 2005 Det är ju klart intressant om det föreligger en skillnad mellan cdlagret i en hybridskiva kontra en ren cdskiva. Jag hoppas att det skall gå att hitta ett antal inspelningar av samma verk i alla formaten och jämföra, det säger kanske inte allt men kan ge en fingervisning. Quote
gcs Posted March 25, 2005 Posted March 25, 2005 Det här tycker nog jag är en överdriven oro. En CD-skiva ska hanteras varsamt det vet vi alla på detta forum och andra som inte är finlirare dom skiter nog i om en eller annan skiva inte går att spela utan att den hoppar. Man kan kolla antalet interpoleringar som behövs med en speciell utrustning som alltid finns hos CD-tillverkaren och det finns standarder för hur många fel det får vara på en CD och jag antar att samma standard gäller även för de andra formaten. Jag har nu inte jämfört ljudet mellan en CD och en hybrid men däremot har jag kollat om eventuell nivå skillnad föreligger. Jag hade en nivå skillnad på 1dB och det är inget man kan klandra för jag vet ju själv hur svårt det är att alltid få samma nivå. Quote
Bravo Posted March 25, 2005 Author Posted March 25, 2005 Ser att Naxos just i dagarna utgivit Joseph Canteloubes "Chants d’Auvergne" med mezzosopranen Veronique Gens i alla tre versionerna, cd nr. 8.557491, dvd-a nr. 5.110065 och sacd hybridskiva nr. 6.110065. 118 kr. för de nya formaten, 59 kr. för cdn. Quote
Recommended Posts