Anders65 Posted April 9, 2023 Posted April 9, 2023 Denafrips skickade under mars månad ut ett mail om uppdatering av firmware till v3.12 för DACarna Ares och Pontus. Den ska enligt vinshineaudio ge följande förbättringar, - Improved Adaptive FIFO Buffer & Reclocking Architecture - Reduced the effect of Buffer overrun/underrun due to the Source's Clock and the DAC's Clock differences - Reduced Audio Latency - Eliminate Phase Difference between L/R Channels - Optimised DSP to improve the sonic performance Men det mest intressanta är att jag ser att de tagit bort den så omdiskuterade implementationen i NOS-läget. Noterade detta genom att jämföra utsignalen med oscilloskop före och efter uppdateringen. Många har ifrågasatt om det verkligen var NOS. Jag skulle säga att det var NOS, men med linjär interpolation. Det man gjorde var att interpolera linjärt mellan varje sample, utan att översampla. Men nu har man tagit bort den linjära interpolationen vilket ger en traditionell NOS-signal ut - vilket jag tycker är helt rätt. Har precis gjort firmwareuppdateringar och ser fram emot lyssningstester. Jag noterar att själva firmware-uppdateringen har ett antal steg man måste följa exakt, men tack vare tydliga instruktioner gick det utan problem. Lasse, MatsT and juha 3 Quote
Anders65 Posted April 9, 2023 Author Posted April 9, 2023 Några tidiga intryck är att det har hänt lite ljudmässigt, men vi pratar om ganska små förändringar. Nedan är mina bedömningar i mitt system. OBS att de bara gäller NOS-läget. - Stereobilden när man spelar med välinspelad musik med samplingsfrekvens uppåt 96 kbit/s och däröver har breddats och förfinats. Detta gör även att jag tycker det är större skillnad nu mellan CD-kvalité och inspelningar med högre samplingsfrekvens. Man kan ibland tro att ljudet med CD-kvalité blivit sämre, men jag tycker det är inspelningar med högre samplingsfrekvens som blommar ut ett steg till. - Jag har några få inspelningar tidigare där det fanns en karaktär i de övre registren som inte var helt naturlig. Den är nu borta. Bra! - Möjligen har den tappat ett uns av kropp i mellanregistret. Osäker då jag inte kan göra A-B tester. - Ljudet är lite finputsat eller lite mer analogt om man så vill. Jag har svårt att sätta fingret på exakt vad det är. Som att man putsat bort lite vasshet utan att för den skull minska upplösningen. Den är lite vilsammare att lyssna till nu utan att jag hittar exakt varför i det jag hör. Kanske är det hjärnan behöver jobba något mindre för att tolka ljudet. Kan jag rekommendera uppdateringen? Jo, men förvänta dig inte natt och dag. Min erfarenhet är fördelarna visar sig mest med musik av bra inspelingskvalité och med högre samplingsfrekvenser. /Anders MatsT, parsifal and calle_jr 3 Quote
AlfaGTV Posted April 9, 2023 Posted April 9, 2023 Jag är lite förvånad att du fick ett mail nu? 3.12 släpptes i november 2021 enligt deras sidor och jag har iaf kört både 3.12 och provat 3.14 under över ett år. Däremot släpptes nyligen en drivare (v5.57)från Thesycon som fungera fint för mig ganska nyligen. Men, de intryck du beskriver här, är de i NOS-läget? Anders65 1 Quote
Anders65 Posted April 9, 2023 Author Posted April 9, 2023 Ja, det var lite märkligt. Jag fick mail i början av mars. Gamla nyheter med andra ord.. 3 hours ago, AlfaGTV said: Men, de intryck du beskriver här, är de i NOS-läget? Jo, det är i NOS-läge. Valde att bara köra det för rätt länge sedan. Tack - ska uppdatera texten Har du några intryck efter uppdateringen? AlfaGTV 1 Quote
Ivery Posted April 10, 2023 Posted April 10, 2023 21 hours ago, Anders65 said: Denafrips skickade under mars månad ut ett mail om uppdatering av firmware till v3.12 för DACarna Ares och Pontus. 13 hours ago, AlfaGTV said: jag har iaf kört både 3.12 och provat 3.14 under över ett år. På hemsidan står det bara om Ares II. Någon som vet om den fungerar för original-Ares eller ska jag lämna den som the engineer intended? Dumt att pilla på något som fungerar bra kanske. Quote
AlfaGTV Posted April 10, 2023 Posted April 10, 2023 28 minutes ago, Ivery said: Någon som vet om den fungerar för original-Ares eller ska jag lämna den som the engineer intended? Dumt att pilla på Vet inte det, men skicka Alvin Lee på Vinshine Audio ett mail. Han är snabb att svara och mycket kunnig! Ivery 1 Quote
AlfaGTV Posted April 10, 2023 Posted April 10, 2023 11 hours ago, Anders65 said: Har du några intryck efter uppdateringen? Jag skrev lite grann om det häromveckan, men det är ju inte i samband med FW 3.12. Snarare att drivaren med v5.57 gjorde att min Ares II fick kontakt med Windows och min musikserver igen! Men, ja, NOS och uppsampling tyckte jag höjde min DAC ett snäpp eller två. Lite nyfiken att prova HQPlayer seriöst igen! calle_jr 1 Quote
Recommended Posts