Danke Posted April 8, 2023 Posted April 8, 2023 Måste kanske ha ny router grunnat att inte passordet fungerar, och den inte vill restarta. Har en Asus router, om jag skal ha ny vill jag gärna ha med metall portar till LAN så att jag kan använda skärmade Lan kablar. Vill inte ha en High end, hifi router då dessa är löjligt dyra. Möjligen jag testar en hifi ish Switch senare... Har någon tips till Router som är hyfsat till bruk av hifi och streaming? Quote
AlfaGTV Posted April 8, 2023 Posted April 8, 2023 2 hours ago, Danke said: passordet Det är garanterat ingen omöjlighet att fabriksåterställa den... Googla på "factory reset <routermodell>". Och generellt avråder jag från routers/switchar med skärm ansluten, om inte man har stenkoll på HELA nätverket. Quote
octavia rs Posted April 8, 2023 Posted April 8, 2023 3 hours ago, Danke said: Måste kanske ha ny router grunnat att inte passordet fungerar, och den inte vill restarta. Hur har du provat att "restarta" den? Om du skriver mer info om modell osv. blir de enklare för andra att hjälpa dig. De Asus routers jag haft har en liten knapp på baksidan för att "reseta" den oftast får man hålla inne den en stund typ 40-45s innan den återställer sig. Sen får man göra en ny uppstart på den, skriv in 192.168.1.1 i webbläsaren på din dator då kommer du till inloggningen i routern, användarnamn och lösenord kan vara lite olika men "admin" + "admin" eller "admin" + "password" borde det vara på den. Quote
Danke Posted April 8, 2023 Author Posted April 8, 2023 55 minutes ago, octavia rs said: Hur har du provat att "restarta" den? Om du skriver mer info om modell osv. blir de enklare för andra att hjälpa dig. De Asus routers jag haft har en liten knapp på baksidan för att "reseta" den oftast får man hålla inne den en stund typ 40-45s innan den återställer sig. Sen får man göra en ny uppstart på den, skriv in 192.168.1.1 i webbläsaren på din dator då kommer du till inloggningen i routern, användarnamn och lösenord kan vara lite olika men "admin" + "admin" eller "admin" + "password" borde det vara på den. Jeg har provat det.. Men det funkar inte. Jeg provade bara 15 sek typ. Jag använder diverse längder Supra Cat8 och k&c Cat7 till dekoder. Jag hörde via Web och Supra att skärmade Lan hälst skall sitta i metall portar. Quote
Danke Posted April 8, 2023 Author Posted April 8, 2023 Tror det är denna, har klarat att restarta dem förut om jag minns rätt. https://www.billigteknik.se/router-450mbps-wifi/19674-asus-rt-ac51u-tradlos-dual-band-ac-router-4716659931119.html?channable=02703e696400706373762d3139363734fd&gclid=Cj0KCQjwocShBhCOARIsAFVYq0in9USQVbc_o5XcYeUO6CvxlgMrzuByQbFkCQUfApHXgxfVetUrJx8aAjecEALw_wcB Quote
Danke Posted April 8, 2023 Author Posted April 8, 2023 Orsaken till att jag vil ha passord är att jag vil koppla till hårddisk som kan användas med Server på laptop.. Quote
AlfaGTV Posted April 8, 2023 Posted April 8, 2023 1 hour ago, Danke said: Orsaken till att jag vil ha passord är att jag vil koppla till hårddisk som kan användas med Server på laptop.. Hmmm... Tänker du att Routern ska agera UPnP/DLNA-server? Det är sällan en god idé. Inte heller brukar det vara ngn succé att låta routern agera nätverksshare. Om du har serverfunktionaliteten på lappyn, så rekommenderar iaf jag att du använder USB-diskar direkt anslutna till dennna. Danke 1 Quote
Danke Posted April 8, 2023 Author Posted April 8, 2023 6 minutes ago, AlfaGTV said: Hmmm... Tänker du att Routern ska agera UPnP/DLNA-server? Det är sällan en god idé. Inte heller brukar det vara ngn succé att låta routern agera nätverksshare. Om du har serverfunktionaliteten på lappyn, så rekommenderar iaf jag att du använder USB-diskar direkt anslutna till dennna. Men alla andra kopplar ju hårddisken till router? Enklare att använda Laptop säkert.. Iallafall sedan jag aldrig har fått till det med Router pga jag inte har Passord. Quote
Recommended Posts