Daniel Posted April 6, 2023 Posted April 6, 2023 Man kan säga mycket om Roy Gregory, men att inte ta hans klokheter på allvar är ett misstag. Han är en av de mest intressanta, noggranna och duktiga hifi-utvärderare jag känner till. Visst han skriver både långt och omständigt, men han tömmer också ut ämnet och lämnar kunskap i kölvattnet. Här berättar han varför man måste flytta högtalare för att ge en ny produkt en rimlig chans att prestera sitt yttersta. Läs hela om det intresserar er. :-) "So, why do you need to move your speakers if you change your amplifier? For years, the industry (magazines, reviewers, stores) and audiophiles have proceeded on the basis of comparative demonstration. If you want to audition a new/different component, you place it into a known system and the differences that you hear will tell you how that component sounds. In fact, the whole basis of this process is that you should change just one thing, so that the differences that you hear are the result of that change and nothing else, thus isolating the ‘sound’ of the new component. The problem is that there is a massive flaw in that proposition... ...It tells you what happens when you put this amp in this situation (this system, this room, this set up). What you actually want to know is how good can this amp could sound in this system and this room. And guess what? That means changing the set up… ...A key part of that process will be positioning the speakers and whilst there are many different approaches to this problem, the problem itself is always the same: you have to balance the low-end output of the speaker against the low-frequency behaviour of the room." https://gy8.eu/blog/a-bright-shining-lie/ MBP, Apexorca, calle_jr and 1 other 4 Quote
AlfaGTV Posted April 6, 2023 Posted April 6, 2023 42 minutes ago, Daniel said: you have to balance the low-end output of the speaker against the low-frequency behaviour of the room. Jag opponerar inte (egentligen) ang påståendet, men samtidigt är det lite motsägelsefullt. De båda komponenter han nämner här ÄR ju desamma, även deras inbördes förhållande. Och om du sätter in en helt annan komponent med ett annat beteende i något frekvensregister, så ja, du kan flytta högtalare för att i någon mån justera den tonala balansen, men du skulle "lika gärna" kunna skruva upp/ned basen på tonkontrollen (om där finns någon). Eller? Quote
Daniel Posted April 6, 2023 Author Posted April 6, 2023 Ja, om du har en. 😀Men det är lite mer komplext tycker jag. Det handlar ju även om övriga register/frekvenser samt tidsdomänen Apexorca 1 Quote
Daniel Posted April 6, 2023 Author Posted April 6, 2023 3 hours ago, P-pan said: Den där var till mig va ? Du är inte ensam, man ja! 😀 Skämt och sido. Jag kom att tänka på den här artikeln och tänkte att den kan vara intressant för många. Quote
Daniel Posted April 6, 2023 Author Posted April 6, 2023 What you’ve also learnt is that the proposition, so loudly promoted by certain speaker manufacturers, that theirs is one and only one correct position for their speaker in a given room is little more than self-serving BS. Change the amplifier and you will inevitably alter the amount and distribution of bass energy that the speaker outputs – and that will mandate a shift in position to rebalance that different output against the room characteristics. Come the evening the assembled throng listened to the system, loved the new tonearm and several people commented how good the system was sounding. “Oh, that’s because Roy installed some Odin interconnects. I couldn’t believe the difference they made!” says HW – before going on to say (without even pausing for breath) “He’s got speaker cables too – but he won’t let us hear them…” You can see how this goes. Threatened by a mob of ravening audiophiles I had little choice but to install the ridiculously long O2 speaker cables, heaping the surplus behind the Blades. And everybody loved the extra bass weight and extension, power and dynamics – except me. I felt the music lost its sense of coherence and flow, intimacy and emotional connection – something I was easily able to demonstrate by swapping back to the V2. “Does that mean the V2 is better than the (far more expensive) O2?” I was asked. My response was to swap back to the O2 – but to slide the slab-mounted speakers forward about 15mm. Now the system retained and built on its intimacy and emotional communication, adding substance, dimensionality and presence to the performance and lifting its expressive quality significantly. VoicesInMyHead, SOUND BY VINYL and Apexorca 3 Quote
calle_jr Posted April 6, 2023 Posted April 6, 2023 Jag tycker att det är ett väldigt bra påpekande. Man kan inte utgå ifrån att högtalarna har placerats perfekt utifrån rummet trots att de står så bra det går med en aktuell förstärkare. Det kan mycket väl finnas en begränsande egenskap i den förstärkaren som man då på bäst möjliga sätt kompenserar med högtalarna. Om en annan förstärkare inte har den begränsningen så kan en annan placering vara mer optimal. Daniel, MBP, juha and 1 other 3 1 Quote
LarsJörgen Posted April 11, 2023 Posted April 11, 2023 Framförallt vinkling av högtalare har jag behövs justera när pickup byttes ut och justering av riaa gjorts. Ett sätt att justera in soundstage i rummet. Daniel, calle_jr and byZan 3 Quote
Daniel Posted April 11, 2023 Author Posted April 11, 2023 6 hours ago, LarsJörgen said: Framförallt vinkling av högtalare har jag behövs justera när pickup byttes ut och justering av riaa gjorts. Ett sätt att justera in soundstage i rummet. precis. Ibland är det inte mer som krävs. Men det krävs nästan alltid en justering. calle_jr, LarsJörgen and byZan 3 Quote
Apexorca Posted April 12, 2023 Posted April 12, 2023 Detta är något jag också med åren mer och mer kommit fram till. Jag har tänkt så här: Allt (i vart fall nästan allt) men gör med sitt system ändrar betoningen och kraften av olika frekvenser och dynamik. Det ändrar upplösning och precision mm. Hur det ter sig i öronen påverkas av rumsakustiken. Säg att högtalarna står optimalt inställda efter senaste uppgradertingen, men så byter man något och balansen mellan rum och högtalarplacering blir rubbad och vipps får något man inte gillar. Bara att putta runt högtalarna igen alltså. Min slutsats är att detta är som mest känsligt i rum som är "svåra" och som inte har tillräckligt bra och jämn akustik (ett vagt begrepp) . I rum som är bra för att reproducera musik i och som är jämna i sin akustik är något mindre känsliga även om det spelar roll där också. Det gör det både svårt och roligt när man vill uppgradera. Potentialen ligger ofta långt över och utanför det man först testar när man hittar och testar något som passar. Det är ett hårt arbete, men någon måste göra det. SOUND BY VINYL, calle_jr, Daniel and 1 other 4 Quote
calm Posted April 13, 2023 Posted April 13, 2023 Det finns naturligtvis två aspekter på detta med förändring av högtalarplaceringen vid byte av utrustning. Den ena är relaterad till förändring av basområdet som egentligen inte borde påverka rumsnoder alls eftersom de är beroende av fysikaliska fakta utifrån utsända frekvenser, ljudtryck och rumsmått. Men en förstärkning i givet område kanske påkallar förändring av placeringen utifrån att man önskar en försvagning i given placering för att inte som jag har en puckel i en given punkt. Den andra aspekten är en motsvarande höjning inom diskantområdet som kräver en annan invinkling av högtalaren. Pågående test av ny digital utrustning hemma hos mig har givit en mera distinkt karaktär till diskanten och kanske lite väl dominant för min smak. Kör normalt diskanten "fireing directly to my head" som det heter i hifi-sammanhang, men både soundstage och djup kanske skulle vunnit på att vinkla ut lite. Kanske inget som är aktuellt när man bara har prylar till hemlån? Det får anstå till grejorna finns på permanent plats. Då finns det andra anpassningar som är minst lika viktiga som kablar, fötter och underlag för att få det optimala resultatet. Calm calle_jr and Daniel 2 Quote
conan Posted April 14, 2023 Posted April 14, 2023 Jo, instämmer i att man behöver justera placering när man byter apparater. En reflektion jag gjorde innan byte av teknologi till elektrostater var att diskantelementen i mina dåvarande Audiovector var känsliga för sin montering. Det kan låta konstigt men skruvmomentet för respektive skruv förändrade ljudbilden markant. Jag fick aldrig ihop det tillräckligt bra så att alla skivor hade en homogen och helt högtalaroberoende ljudbild. Med elektrostater eller andra planarer försvann dessa problem. Jag kan tänka mig att boxhögtalare är känsligare samt att apparaterna har en inverkan och tillsammans med högtalarens placering. calle_jr and Daniel 2 Quote
Engelholm Audio Posted April 20, 2023 Posted April 20, 2023 Eftersom "allt påverkar"...är det då bara högtalarplacering som måste justeras om man testar två olika slutsteg? calle_jr 1 Quote
Apexorca Posted April 20, 2023 Posted April 20, 2023 17 minutes ago, Engelholm Audio said: Eftersom "allt påverkar"...är det då bara högtalarplacering som måste justeras om man testar två olika slutsteg? Det är nog det enklaste. Sedan beror det väl på syftet. Testar man nya slutsteg så vill man ju matcha dem mot det system man har. Vill man rent generellt ändra återgivningen så spelar ju allt roll. Kanske måste man även byta högtalare, kablar, signalkällor och justera akustiken i så fall. Då ökar komplexiteten i testandet dramatiskt. Quote
calle_jr Posted May 4, 2023 Posted May 4, 2023 On 2023-04-20 at 10:10, Engelholm Audio said: Eftersom "allt påverkar"...är det då bara högtalarplacering som måste justeras om man testar två olika slutsteg? Övrig anpassning brukar inte ifrågasättas. De flesta räknar med följdeffekter för elektronik och kablar vid tex förstärkar- eller högtalarbyte. Så högtalarplacering ska väl bara läggas till på listan. P-pan and Daniel 2 Quote
Engelholm Audio Posted May 5, 2023 Posted May 5, 2023 14 hours ago, calle_jr said: Övrig anpassning brukar inte ifrågasättas. De flesta räknar med följdeffekter för elektronik och kablar vid tex förstärkar- eller högtalarbyte. Så högtalarplacering ska väl bara läggas till på listan. Förstår inte din ståndpunkt? Menar du att allt annat också ska testas/ändras, eller att det bara är högtalare? Quote
calle_jr Posted May 5, 2023 Posted May 5, 2023 2 hours ago, Engelholm Audio said: Förstår inte din ståndpunkt? Menar du att allt annat också ska testas/ändras, eller att det bara är högtalare? Jag menar att allt annat testas/ändras redan, men folk glömmer prova flytta högtalarna i tron att de redan står rätt. Men de står bara rätt för en viss setup, inte för alla. Nu är det ju @Daniel som startat tråden, men jag uppfattar det som att när man byter tex förstärkare, så är det mer regel än undantag att man får göra även andra anpassningar, men inte flytta högtalarna. "Högtalarna har ju redan sin optimala placering". Det är inte ovanligt att man "parar ihop" vissa märken och modeller, och att man "dömer ut" andra kombinationer utan att prova flytta högtalarna. Engelholm Audio, Apexorca and Daniel 3 Quote
Daniel Posted May 5, 2023 Author Posted May 5, 2023 Precis så @calle_jrDet är mycket vanligt att man tycker högtalarna står "rätt", men får för sig att byta kablar för att man bytt förstärkare, i hopp om att de ska vara en bättre matchning. calle_jr 1 Quote
Recommended Posts