Transient Design Posted April 4, 2023 Posted April 4, 2023 Snubblade på en lite udda tillverkare som börjar bli så smått kultförklarad inom DIY och öppen gaffel-högtalare.... Detta är inte för alla men nu råkar jag ha en förkärlek för enkelheten hos en bra bredbandare (trots alla dess brister och nackdelar!) och kunde inte låta bli att köpa hem några olika för att testa! Och så då blev jag tydligen Svensk importör på samma gång. :-) plind, Josaa, triomio and 3 others 6 Quote
Transient Design Posted April 4, 2023 Author Posted April 4, 2023 Detta är 12" som till kund kostar ca 4500 kr för ett par. 8 Ohm Fs 59 Hz (det är vad som står på elementets baksida. Hemsidan nedan anger 35 Hz. Osäker ännu exakt vad som är korrekt) Känslighet 95 dB Spelar diskant upp till ca 17 kHz. Jag tror många skulle bli förvånade över hur lite information akustisk musik har ovanför 10 000Hz. Jag kan inte ens höra längre upp än 15 000Hz... https://lii-audio-europe.com/product/speakers/f-12/ Quote
plind Posted April 4, 2023 Posted April 4, 2023 Riktigt snygga! Påminner om PAP Duet 15 https://pureaudioproject.com/duet15-prelude-open-baffle-speakers/ Quote
Transient Design Posted April 4, 2023 Author Posted April 4, 2023 15" F-15 är snarlika F-12 och väger ( ca 4,7 kg/st) nästan lika mycket. Och med förbehåll att jag inte har hunnit mäta upp och se om dessa parametrar är korrekta: Fs: 50 Hz från deras hemsida (det står 37 Hz på elementet) Mms / rörlig massa 13,7 gram Känslighet 97 dB Pris till kund ca 6200kr calle_jr 1 Quote
Transient Design Posted April 4, 2023 Author Posted April 4, 2023 De har flera olika modeller som 10" vilket de verkar satsa på mest i storlek. Detta på bilderna är mellan-modellen Silver-10 som kostar 17 000kr / par. Klart tyngre än de två andra! Och mycket mjukare upphängning och större slaglängd. Ett klart mer påkostat element. Kommer också i en mycket bättre låda av plywood och packad med plast-skum runt på alla sidor för att skydda vid transport. De andra två modellerna låg i plastpåse "löst" i en låda av wellpapp. Känslighet 98 dB Fs : 28 Hz Men tål bara lite över 20 W så dessa är helt klart tänkta att drivas av lite mindre rörförstärkare. Eller att skäras av i basen till ett större baselement. Men deras omfång sträcker sig utan problem upp till 20 kHz och låter "snabbare" än de andra två. https://lii-audio-europe.com/product/speakers/silver-10-2/ Quote
Transient Design Posted April 4, 2023 Author Posted April 4, 2023 Med stark inspiration från de stora svarta monstren längst upp så beställde jag även hem deras dedikerade 15" bas-element. Men detta är absolut inte någon lättsam liten försiktig mes-bandare.... Denna är istället gjort för att kunna spela brutala ljudtryck för de som vill ha mera som disco hemma. Så stöddig magnet, kraftig pappers-kon, dubbla talspolar och möjlighet till att driva dem i serie eller parallellt. Så enligt tester på nätet så trivs denna bäst med en kraftfull transistorförstärkare på typ 500W för max kontroll och attack. Pris till kund ca 8800kr per par. Related Power – Maximum Power: 100W – 150W Nominal dependence Z: 8 + 8 ohms Fs: 27.6 Hz Qms: 14,6 Vase: 656 L Cms: 0,6 mm / N Mms: 95 g Rms: 0,81 kg / S Xmáx: 15 mm (pico) Xmech: 20 mm (pico) Sd: 855 square centimeters Vd: 2.05 L (pp) Bag: 0.97 Re: 3.12 ohms Le: 0.04 mH Z: 6.7 ohms Bl: 6,1 T / m Pe: 100W (cont.) Qts: 0.79 Sensitivity (2.83V / 1m): 91 .3dB (single coil) Sensitivity (2.83 V / 1 m): 95.6 dB (dual coil) Weight (unit in package) 13.5KG Dimension (package) 45 x 45 x 30 cm Double A and calle_jr 2 Quote
Transient Design Posted April 4, 2023 Author Posted April 4, 2023 Men för de som är sugen på att testa en bredband men som inte får plats med en rejäl 15" i lyssningsrummet så fick jag även hem en mer färdig och smidigare lösning: Moon River 8. Detta är kompletta högtalare med snygga kabinett som innehåller en ensam 8" Lii Song bredbandare men som tack varje lådan spelar ner till ca 40Hz i basen. Lättdriven med ca 96 dB. Minst 7 W rekommenderas för bästa resultat. Pris till kund ca 36 000kr per par. Mått: 240 x 1000 x 300 mm calle_jr, P-pan and Double A 3 Quote
Double A Posted April 4, 2023 Posted April 4, 2023 Grattis! Jag har hört en hel del fina omdömen av Lii, ska bli kul att få lyssna på framöver😊👍 Transient Design and calle_jr 2 Quote
calle_jr Posted April 4, 2023 Posted April 4, 2023 Kul och intressant Lasse! 8 hours ago, Transient Design said: 15" F-15 är snarlika F-12 och väger ( ca 4,7 kg/st) nästan lika mycket. Går det att få tag på TS-parametrar för F-15? Quote
MatsT Posted April 5, 2023 Posted April 5, 2023 12 hours ago, calle_jr said: Går det att få tag på TS-parametrar för F-15? Jag var och snurrade runt på hemsidan igår och de är rätt frikostiga med information. F-15 | Lii Audio Europe (lii-audio-europe.com) calle_jr 1 Quote
Transient Design Posted April 5, 2023 Author Posted April 5, 2023 Data på F-15 från deras hemsida enligt Mats länk ovan. Men jag vill dela ut ett varningens finger då det INTE är samma parametrar som står på själva elementet.... Så kanske det är olika versioner / generationer? På mitt ex av F-15 så står det Fs som 37 Hz bakpå magneten. Det är rätt långt från 50.... Men kanske att nedan parametrar är uppmätta och kontrollerade hos Europa-distributören som har hemsidan? Får fråga om detta och återkomma. Technical data: 1. Without PMSE 1.35 ohms 2. Fs 49.6 Hz 3. Re 6.56 ohms (cc) 4. Qes 63.78 ohms 5. Qms 7,45 6. Qes 0,78 7. Qts 0.71 8. L1 0,11 mH 9. L2 0,47 mH 10.R2 3.57 ohm 11.RMSE-load 0.85 ohm 13.Vas (sd) 178.5 liters 1 .Mms 13.70 grams 15.Cms 14 73 uM / Newton 16.Bl 5.92 Tesla-M 17.Splref (sd) 97,2 dB (Re) 18.Rub-index 0.5 Method: Mass Load (13,500 grams) Area (Sd): 146.56 square cm Drc Mode: Measure (-0.80 ohms) QC File: CLOSED Weight: 11KG calle_jr and Double A 1 1 Quote
Double A Posted April 5, 2023 Posted April 5, 2023 Ett 15”s element med en rörlig massa på 13,7 gram! 😊❤️ (Ett vettigt 6,5” element brukar ha den rörliga massan) Ett mycket spännande element. Man blir ju så bygg sugen! 😍 Quote
magnuskan Posted April 6, 2023 Posted April 6, 2023 Skulle gärna lyssna på dom. Speciellt den första open baffle ovan. Finns det möjlighet på Sweetspot mässan snart? Quote
Transient Design Posted April 6, 2023 Author Posted April 6, 2023 Jag har inte lyckats att beställa den stora "färdiga" svarta open baffel högtalaren längst upp. Tror de bygger denna i Spanien på beställning från kund? Får inte ens ett export-pris på den trots frågan flera gånger... Men jag importerar elementen som sitter i den och har exakt båda modellerna i lager. Så NEJ, jag kommer inte att spela på den stora modellen oavsett exakt. Men jag ska se om det är möjligt att bygga en annan högtalare (Open baffel) med dessa elementen. Men jag LOVAR ingenting! Det är kort tid kvar och vet inte vad jag hinner att göra innan mässan. Men jättekul att det finns ett intresse av högtalare i denna stilen! Då är jag inte helt ensam om att gilla detta vilket är lite skönt att höra efter att ha gjort en galen investering i detta... :-) magnuskan, calle_jr and Double A 3 Quote
Transient Design Posted April 6, 2023 Author Posted April 6, 2023 Modellen som jag inte talat så mycket om (än....) men som jag just nu sitter och spelar på jobbet med är deras 8" bredband som heter "Fast 8" och som bara kostar 3000kr per par. "Liten och enkel" men i lådorna som den sitter i nu så imponerar detta stort på mig! Rörlig massa på 10 gram, känslighet på ca 94 dB och Fs på 47 Hz. Spelar både Jazz, rock och Yello och jäklar så öppet, upplöst och snabb bas den spelar! De får stå på jobbet under påskhelgen och spela in så kan detta blir riktigt bra för pengarna. Nej, de gillar inte när man spelar för högt då det blir lite ansträngt och skarpt men vid "normal" lyssningsvolym på en 20W rörförstärkare (150-rör single ended) så är detta en High End -dräpare till priset. Nej, de spelar inte ner till 20Hz (men låter som rakt ner till 35 Hz skulle jag säga?) och kanske inte jättehögt men detaljerna och en lite fyllig bas som är detaljer i som få andra kan. Jag diggar det! Ska bli mycket intressant att se hur de större modellerna kan slå detta. Double A 1 Quote
magnuskan Posted April 6, 2023 Posted April 6, 2023 1 hour ago, Transient Design said: jag LOVAR ingenting Ja det är något speciellt med open baffle högtalare. Även bredband är är spännande. Vi får se om vi ses på mässan med eller utan din egenbyggda skapelse.👍 Quote
Transient Design Posted April 18, 2023 Author Posted April 18, 2023 Vill bara dela med mig av några bilder på W15 dvs baselementet som inte är bredband: För jämförelse (kolla magneten!) så tog jag även med F-15 elementet. Det har dessutom dubbla 8Ohms talspolar så att det går att koppla som 4 Ohm eller 16 Ohm. Eller om man kör ett element som mono bas så går båda kanalerna på ett slutsteg driva var sin talspole. Lite kul design att de vävt in ledarna i spindeln! Men när man lyssnar på ett litet 30W slutsteg så märker man att detta elementet inte är lika lämpat att driva med en klen förstärkare.... Ett klart tyngre element som vill ha mer effekt för att komma till sin rätt! Jag får ta med ett Bryston till mässan för att ge det lite pondus. :-) Ni måste jag bara fixa någon typ av delning till det.... Aktivt eller passivt? Frågor, frågor.... Sågade en massa nya hål igår så att båda elementen passar in i mina bafflar. Så ont i ryggen idag. Double A, plind and calle_jr 3 Quote
Transient Design Posted April 24, 2023 Author Posted April 24, 2023 Pust! Efter en lång helg på mässan med ljud och intressanta möten med nya människor så är det skönt att vara tillbaka kontoret igen. Även om stor del av de närmaste dagarna får ägnas åt att packa upp och sortera grejer. Tack alla ni som hade möjligheten att komma till mässan och lyssna och prata! Jättekul att få träffa andra med kunskap och erfarenhet om denna typ av bredbandare och få se bilder på era varianter. Detta med bredband är ju en liten avart inom vår bransch men jag är ju personligen svag för just bredband trots dess ibland lite svårtämjda karaktär. Tyvärr så blev inte uppställningen vi spelade på exakt som jag hade hoppats. På bilden nedan så ser ni versionen som vi efter halva lördagen äntligen fick att spela på ett skapligt vis. Notera dock att endast (!) 15" användes att spela på... 10" var aldrig inkopplade! Så placeringen av ett element nere vid golvet är givetvis inte optimal. På förmiddagen av lördagen så hade vi stora problem med att få ljudet att låta vettigt alls. Detta visade sig snart vara vårt medhavda Leben phono-steg som rören inte var friska och självsvängde. Men efter ett byte kring kl 12 till ett Line Magnetic phono-steg så blev det i varje fall mycket bättre. Så till er som lyssnade innan kl 12 så vill jag be om ursäkt för detta. Det lät inte alls som efter bytet.... Jag förstår er som inte kom tillbaka men sörjer att ni inte fick möjlighet att höra den klart bättre varianten. Jag hade några äldre herrar med tillsammans över 100 år av erfarenhet inom Hifi på besök när inga andra kunder var i rummet. Och även om de hade lite olika åsikter så var de båda överens om att detta var ett av mässans bästa ljud på flera punkter. Vilket givetvis är underbart hört att höra för mig som jobbar för att visa upp nåt som andra uppskattar. Sedan är ju detta nya grejer som INTE är inspelade. Rätt typiskt kring mässor att det blir på detta sättet. Så jag vill ju tro och hoppas att både Umami Blue och Lii Song F-15 kan låta ännu ett par snäpp bättre med ett par hundra timmars inspelning. Vi får återkomma till detta vid en demo i framtiden om detta! Viss musik fungerade (som vanligt ?) inte alls. Medans annan musik fungerade ypperligt! Så vi fick prova oss fram inför en tålmodig publik. Ett spår som jag fick som tips av en besökare var detta: bandet Uakti med låten Trilobita Solo 2: Detta spår önskade jag att alla fick möjlighet att höra på vårt system! Jisses vilken kraft och attack med närmast enorm dynamik trots hela 10W från lilla Leben CS300. Kan inte vänta för att få höra ut detta låter nästan gång då vi får liv även i basen som skulle ha suttit där! :-) På återseende! calle_jr, triomio, Double A and 2 others 5 Quote
Recommended Posts