Jump to content

Fixa musikk Server til JRiver i Windows som funkar med Argon Solo.


Danke

Recommended Posts

Tror du missförstår Calle.. Argon Solo är en streamer med enbart Wifi-anslutning. Däremot kommer den troligen dyka upp i windows som en nätverksenhet, i utforskaren.

 

Men ursprungsfrågan:

Har du aktiverat Media Network-funktionen i JRiver? Välj Audiophile DLNA-varianten.

Om du bara aktiverar funktionen så kommer Argon att dyka upp som en utenhet i vänstra menyn i Jriver, vid "play"-symbolen.

 

De båda gula markeringarna leder dig på rätt spår, jag markerade min CEOL (En Denon Ceol Piccolo UPnP-enhet)

IMG_1251.jpeg

 

Eller vänta förresten?!?! Det framgår inte nånstans jag ser att den är UPnP-kompatibel? Enbart Chromecast, Airplay 2, Spotify Connect och Roon Ready? 

Edit2: Jodå, den pratar DLNA/UPnP enligt interwebben..

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

Tror du missförstår Calle.. Argon Solo är en streamer med enbart Wifi-anslutning. Däremot kommer den troligen dyka upp i windows som en nätverksenhet, i utforskaren.

 

Men ursprungsfrågan:

Har du aktiverat Media Network-funktionen i JRiver? Välj Audiophile DLNA-varianten.

Om du bara aktiverar funktionen så kommer Argon att dyka upp som en utenhet i vänstra menyn i Jriver, vid "play"-symbolen.

 

De båda gula markeringarna leder dig på rätt spår, jag markerade min CEOL (En Denon Ceol Piccolo UPnP-enhet)

IMG_1251.jpeg

 

Eller vänta förresten?!?! Det framgår inte nånstans jag ser att den är UPnP-kompatibel? Enbart Chromecast, Airplay 2, Spotify Connect och Roon Ready? 

Edit2: Jodå, den pratar DLNA/UPnP enligt interwebben..

Tack jag får den upp, men får den inte att spela. Tror jag fann felet, Jriver och Argon Solo sejer att Solo endast kan spela av en server, Så den som den spelar är min gamla elendiga Windows Media Player Server.

 

Om jag raderar denna server i min Windows laptop och från Argon och Sony X700 så skall det gå att hitta Jriver Server. Troligtvis så hjäper det att factory resetta Argon Solo och Jriver:frown: usch men är väl best för att undvika strul.

 

Argon Solo har minimal manual bruksanvisning, hoppas det kommer mera info, det står inte alls att den stöder DLNA men det gör den.

 

Jag orkar inte radera Windows server nu, tar det efter jag köpt och laddat ner Jriver remote på android.

 

Nu om jag inte vill Streama Spotify eller TIDAL, så fungerar Poweramp på mobilen över Solos Chromecast. Rätt bra ljud och upplösning tror det är Max 24.96hz Har grymt mycket musik på mobilen lite udda mp3, många Flacs album och en del Hi-Rez.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Danke said:

Tror jag fann felet, Jriver och Argon Solo sejer att Solo endast kan spela av en server, Så den som den spelar är min gamla elendiga Windows Media Player Server.

Kort sagt, nej... En UPnP/DLNA renderer kan spela upp strömmar från valfri server på nätverket, men givetvis bara en åt gången. Jag brukar ha en 3,4,5 servrar rullande allt som oftast och det är inget som helst bekymmer att skifta. (Till mina renderers, Ceol och Aries, men även ngn RopieeeXL)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Kort sagt, nej... En UPnP/DLNA renderer kan spela upp strömmar från valfri server på nätverket, men givetvis bara en åt gången. Jag brukar ha en 3,4,5 servrar rullande allt som oftast och det är inget som helst bekymmer att skifta. (Till mina renderers, Ceol och Aries, men även ngn RopieeeXL)

Dom är nog mer avancerad och bättre än min Solo. Det står i Jriver att Solo stöder kun en Server, och den som dyker upp är WMP servern.

 

Kann vara att jag inte vet hur man sätter upp en server. WMP var bara on och play vad jag minnas.

 

Självklart bra med bättre och mera inställningar bara man vet hur det skall göras.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Ok!

Det såg ut som en dac med enbart wifi.

 

Det är en rimlig Streamer med en Ess sabre Dac…

 

Wifi, Dlna, chromecast, blåtand in och optisk och coaxial och analog RCA ut.

 

När jag har Argon kopplad till så funkar kun Windows media player från wifi-Windows.

 

Jag tror Windows media player hindrar.

Link to comment
Share on other sites

Då har jag jobbat lite mera, och kommit lite längre..

 

Sony X700 spelar nu av allt från båda WMP och Jriver 24 bit audiophile DAC server..

 

Argon Solo vill kun spela av WMP serveren från Windows Media Player.

 

Sedan Argon inte har någon menu utanom siten där det är bara helt basala innställningar och inte några vad jag ser netgrejer, så blir det svårt. 

Jriver ber mej omm att öppna en port, jag kom såvit inn på Netvärksidan min, men min Router vill inte akseptera mitt passord som jag har lagrad, tar häller inte passordet bakom router.

 

Och hur jag gör med Antivirus vet jag inte.

 

Det att Sony X700 spelar av alla server och At Argon kommer opp i Jriver men vill bara spela av på Windows Media Player kann tyda på att bara en Server kann användas.

 

 

Detta är inte viktigt för jag äventuelt köper Jriver remote jag kan använda på mobil eller ipad...

Men tar gärna några tips, jeg är helt lost på Routers och portar...

Vill att alt bara skal vara plug and play, innstallera och go.....

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, AlfaGTV said:

Har du provat Roon? Inte för att det hjälper din Argon att spela DSD, men det är ett ganska mycket trevligare gränssnitt?

Jag har sett andra använda det på Youtube etc...

 

Roon är nog mycket bra, och inte minst att det spelar med Qobuz och Tidal sömlöst... Det är bra.

Men Priset?? Och att man måste köpa Nucleus eller något till 5000,- och en bra speccad NAS?

 

Jag är inte så stärk på Routers och Server, var med nöd och neppe att jag fick till det. Jag har tappat router passordet, men det kann väl lösas med lite hjälp fra datorbutiken, eller en ny router.

 

Men Jremote har mycket snyggt gränssnitt på Ipaden, detaljer och metadata, kann läsa och lära mycket om band och artister och komponister, och ser all metadata om format och upplösning.

 

Så har ni provat Jremote appen?

 

Jriver är och blir dom fattigas Roon, NAS och servers om man vill ha det är rimligare, och ljuden är mycket bra...... Så får det heller vara att man måste switcha mellan Tidal och Jriver, Poweramp och Spotify....

 

Är jättenöjd med Argon Solo och ljudet nu, har bytat kablar til Red river på Argon, och har hatt mycket roligt med Argon, Jriver och iFI Zen Dac som MQA DAC.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Vad är ett trevligt gränssnitt?

Kriterierna för det borde vara både allmängiltiga och individuella men jag antar att de flesta vill ha något man uppfattar som attraktivt att se på, med tydliga omslags- och artistbilder. Det bör såklart vara lätt att hitta det man söker i biblioteket, eller det som kan hittas på den valda streamingtjänsten, om man nu väljer den metoden. Jag uppskattar att det är lätt att se kopplingar, samarbeten, liknande artister och sådant. Jag gillar att man kan fokusera på innehåll i sitt bibliotek baserat på vilka tidpunkter albumet släpptes, vilken upplösning eller format musiken är lagrad i, vem som mastrat utgåvan, eller spelar banjo på plattan. Kanske vilket bolag som stod bakom utgåvan, eller en kompositörs alla verk. Jag vill såklart ha möjlighet att rikta ljudströmmen till en eller flera av de ljudenheter som har tillgängliga, kanske tillämpa någon form av tonkontroller, övertoning eller volymanpassning för alla eller vissa av dem.

 

Jag kan fortsätta, men det här var några nedslag i vad JAG anser vara ett trevligt gränssnitt! 😀 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Danke said:

Så har ni provat Jremote appen?

Jadå, absolut, och den möter många av de grundläggande kraven. Håller med om att den ger en bra presentation över albumomslag och sådant och möjliggör ett hyfsat urval om biblioteket inte är allt för stort.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, AlfaGTV said:

några nedslag i vad JAG anser vara ett trevligt gränssnitt!

Vad du efterlyser är m a o en relationsdatabas där man kan se i stort sett ”allt” och alla kopplingar. Det passar nog många och även mig men inte med min musik. Den vill jag inte dela med mig till opersonliga algoritmer om mitt liv och mina val. Det är trots allt praktiskt men ligger utanför min komfortzon. Det är väl samma teknik som ligger bakom alla dessa förbannade mejl som fyller min inbox (141 denna veckan exklusive bortsorterade spam) och nästan dödar mejl som en användbar teknik.

 

Jag kommer ju åt motsvarande information om musiken med några knapptryckningar om jag vill söka den. Jag tillhör också de allt färre som tycker om att läsa musiktidningar som håller mig rätt så uppdaterad både om nyutgåvor, återutgåvor och rent allmänt om musiken, artister, kompositörer osv. Det tycker jag är trevligt.

 

Ny teknik resulterar nästan alltid i vägskäl som delar styrkorna; rör/transistorer, analog/digitalt, mono/stereo, separata enheter/integrerade, pcm/dsd… I verkligheten finns det plats för flera alternativ samtidigt ungefär som med konsten och dess ”ismer”. :smile:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Algoritmer är lite av en förbannelse för oss med guilty pleasures, tänker då på alla mina ungdoms musik filer som ligger kvar. Britney, Trance, lite hip och hop, och lokala artister och norsk rockmusik.

 

Jag tycker inte om rekommendationer, förutan när ting jag gillar recenseras i hifi & musik.

 

Dom gamla pop och metall och rock filerna spelas sellant, har dom kvar av Sentimentala orsaker… Grunge unplugged spelas en del fortfarande.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-04-06 at 07:59, Bebop said:

Vad du efterlyser är m a o en relationsdatabas där man kan se i stort sett ”allt” och alla kopplingar. Det passar nog många och även mig men inte med min musik. Den vill jag inte dela med mig till opersonliga algoritmer om mitt liv och mina val. Det är trots allt praktiskt men ligger utanför min komfortzon. Det är väl samma teknik som ligger bakom alla dessa förbannade mejl som fyller min inbox (141 denna veckan exklusive bortsorterade spam) och nästan dödar mejl som en användbar teknik.

 

Jag kommer ju åt motsvarande information om musiken med några knapptryckningar om jag vill söka den. Jag tillhör också de allt färre som tycker om att läsa musiktidningar som håller mig rätt så uppdaterad både om nyutgåvor, återutgåvor och rent allmänt om musiken, artister, kompositörer osv. Det tycker jag är trevligt.

 

Ny teknik resulterar nästan alltid i vägskäl som delar styrkorna; rör/transistorer, analog/digitalt, mono/stereo, separata enheter/integrerade, pcm/dsd… I verkligheten finns det plats för flera alternativ samtidigt ungefär som med konsten och dess ”ismer”. :smile:

 

 

Den frågan med mail har jag upplevt.. vi gick miste om en viktig mail/dokument från myndigheter. Det gjorde att vi fick en fördröjning på många månader i vår ärende. För tok mycket Spam gjorde att mailet inte hittades. Men dom var säkra på att mailet var skickat.

 

Det gjorde att jag tok grepp och bytade till ny email. Det är jag glad för idag, mycket lite spam mail idag. Bara lite reklam från mina butiker som jag ofte tycker är nyttigt. Tex om det är rea på musik affärena.

 

För pirates bay saken då torrents så och si blev olagligt, iallafall i Norge så gav jag mycket mail till gratis ekstra allt sidor.

 

Ett lite tips, det finns ingenting som heter "gratis" och om det är sidor, spel eller gambling som inte har reklam, vär extra varsam med hva du delar av email eller telefon nummer. Lite nakna brudar som dansar eller så var man vel intresserad av också. Iallfall når man inte hadde fru, inte dela mail!.

 

Använd nätet för att kolla nogrann om sidor är att lita på.

 

Kolla också hvad du har av reklam, på tidningar och sidor. Om du har mycket lite fel reklam typ så har du delat fel ting med fandens algoritmer på Google.

 

Mina reklamer är hifi, gadgets, och musik. Det är korrekt ok reklam.

 

Slå av alla cookies utom dom som kallas nödvändiga. Och använd en seriøs antivirus som raderar cookies i eftertid.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser inte behovet längre för att ladda ned torrents länger, jag abonnerar istället på Spotify och Tidal, og serie och film sidor som tex Netflix och Disney mm..

 

Många av sidorna är mycket rimliga tex Disney och Amazon.

 

Med Amazon prime får du också gratis frakt från Amazon.se, det har jag sparat mycket pengar på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...