Jump to content

Tänk på vilodagen så att du... nyttjar den till max


P-pan

Recommended Posts

Lyssning_1197.JPG

 

Stockholm var blåsigt och kallt idag men det fanns en och annan stuga att värma sig i.

Kaffet värmde gott och om inte det räckte så fanns det på sina ställen lite rör att värma händerna över.

 

Lyssning_1198.JPG

 

Hänger ni kvar ett tag till så kommer här snart fler bilder från dagens äventyr...

 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Apexorca said:

Stämningsfulla bilder.

Var kan detta vara? :winking:

 

Precis va :grin:

 

Obligatoriskt i detta hus är att lyssna på...

 

Steive Ray Vaughan_1206.JPG

 

... så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.

 

Det har faktiskt hänt lite hos @byZan sedan jag var där senast, för det var naturligtvis hos honom som denna angenäma dag startade.

Ovanligt många rör som stack upp från en av burkarna på bänken :tongue: 

 

 

Lyssning_1196.JPG

 

Lyssning_1195.JPG

 

Lyssning_1203.JPG

 

Lyssning_1190.JPG

 

Antar att "röster i hans huvud" pushat en del för denna eminenta dac men nu står den i alla fall där och sprider ett mysigt

sken i mörkret tillsammans med ett par sköna toner eller två.

Link to comment
Share on other sites

Vinylåtergivningen hos Byzan har så länge jag kan minnas låtit otroligt bra, även med skivor som det inte står Tin Pan Alley på.

 

Lyssning_1193.JPG

 

Stativet till skivspelaren från Clearaudio står riktigt stadigt på golvet och en och annan snickare som besökt huset den senaste 

tiden har undrat om det möjligen kunde vara en uppskjutningsramp för raketer :openmouth:

Inte lätt att vara oinvigd i den här hobbyn så jag har full förståelse för att det kan bli lite konstiga associationer ibland.

 

Men så för en tid sedan så dök det ju upp en snurrig grej som jag nog tycker låter snäppet bättre än vinylen...

 

Lyssning_1199.JPG

 

Lyssning_1200.JPG

 

Lyssning_1201.JPG

 

Lyssning_1202.JPG

 

"Pantbanken" med Arne Domnérus och de andra grabbarna låter makalöst bra på band.

Som sagt, vad ska man med streaming till :65:

 

I alla fall så satt vi (jag, Byzan & VoicesInMyHead) här och hade lite uppvärmning för vad som komma skulle.

 

- Ska bara höja lite till så kan vi börja röra på oss sen...

 

Lyssning_1194.JPG

 

Tur det finns lite dämpning på väggarna så man inte åker ur stolen...

 

Lyssning_1204.JPG

 

... för Tad's lite större högtalare kan höja rösten rätt bra :warning:

 

Lyssning_1205.JPG

 

Lyssning_1192.JPG

Link to comment
Share on other sites

Efter att bilresan tagit sin väg förbi Figge så var vi fyra förväntansfulla lyssnare som snart passerat tullarna till Stockholms innerstad.

 

20230326_181648.jpg

 

Väl framme hos dagens värd blev vi ordentligt utskällda...

 

20230326_153432.jpg

 

Den utskällningen är garanterat den gulligaste jag har fått i min hifi-karriär :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

Det lilla lejonet försvann snart in i sin vaktkur och vi var därmed beviljade audiens.

 

Steive Ray Vaughan_1207.JPG

 

Kaffet stod på vänt och kablarna såg uppvärmda ut.

 

Steive Ray Vaughan_1208.JPG

 

Steive Ray Vaughan_1209.JPG

 

Steive Ray Vaughan_1210.JPG

 

... nästan lite väl uppvärmda med tanke på färgen :unsure:

Måste ha gått hett till innan vi dök upp, spelats något med In Flames kanske ?

 

Link to comment
Share on other sites

Fler bilder från den Calmska boningen...

 

Steive Ray Vaughan_1218.JPG

 

Tror nästan jag måste skaffa mig en Studer... som ren dekoration om inte annat :closedeyes:

 

Calm och Byzan delar ju tillverkare sett till skivspelaren men Calm har valt en lite annorlunda lösning sett till tonarm(ar) och även pickup(er).

 

Steive Ray Vaughan_1216.JPG

 

Steive Ray Vaughan_1215.JPG

 

ASR'en tronar än så länge på toppen av ett av racken men vad är det som står och "dammar" ovanpå :think:

 

Steive Ray Vaughan_1217.JPG

 

Jag har nog lite förståelse för att här önskas någon sorts downsizing, sett till antalet lådor med elektronik.

Nu är det säkert ett-par-tre enheter x-tra, inlånade testapparater, men bilden talar nog lite för sig själv.

 

Steive Ray Vaughan_1221.JPG

 

Steive Ray Vaughan_1219.JPG

 

Steive Ray Vaughan_1220.JPG

 

 

Och så "gänget & jag".

Här var det full koncentration kan jag avslöja...

 

Steive Ray Vaughan_1222.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lite av dagens musik som presenterades...

 

Steive Ray Vaughan_1224.JPG

 

För egen del blev nog Martin Tingvall (Trio) bästa musiktips att ta med sig för ett kommande köp.

 

Steive Ray Vaughan_1223.JPG

 

Mycket piano på det albumet, av självklara skäl kan man nog säga :grin:

Och det är ju såklart återgivningen av just pianomusik som är så fantastiskt att få lyssna till hemma hos Calm.

Det återges med en rak fast stringens och dynamiken ligger precis före det lite för hårda och ansträngda.

Fasen vet hur Calm fått till det där lite lagom mörka och holografiska i hela anrättningen.

Det är ett klockrent ljud som man kan lyssna till länge, länge... mycket bra jobbat :thumbsup: 

Jag kommer snart tebax, om inte annat så för den lilla krabaten som skällde ut mig... okej fikat var också riktigt bra.

 

Steive Ray Vaughan_1225.JPG

 

- Nä, vad säger ni ?

- Ska vi dra vidare ?

-Jepp...

 

Blir nog en lång dag det här :unsure:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dra vidare var det ja.

Efter en väldans massa kvarter och och husfasader så var vi plötsligt på andra sidan stan.

 

Fullt ös här så det var bara att slå sig ner i soffan och hålla i hatten...

 

Steive Ray Vaughan_1226.JPG

 

Återkommer när sömnen fått råda och morgondagens arbete har nått sitt slut.

Om jag nu inte blir mer insnöad än vanligt :think:

Det är ett jäkla väder här hemma för stunden.

 

20230327_232025.jpg

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, P-pan said:

Lite av dagens musik som presenterades...

 

Steive Ray Vaughan_1224.JPG

 

För egen del blev nog Martin Tingvall (Trio) bästa musiktips att ta med sig för ett kommande köp.

 

Steive Ray Vaughan_1223.JPG

 

Mycket piano på det albumet, av självklara skäl kan man nog säga :grin:

Och det är ju såklart återgivningen av just pianomusik som är så fantastiskt att få lyssna till hemma hos Calm.

Det återges med en rak fast stringens och dynamiken ligger precis före det lite för hårda och ansträngda.

Fasen vet hur Calm fått till det där lite lagom mörka och holografiska i hela anrättningen.

Det är ett klockrent ljud som man kan lyssna till länge, länge... mycket bra jobbat :thumbsup: 

Jag kommer snart tebax, om inte annat så för den lilla krabaten som skällde ut mig... okej fikat var också riktigt bra.

 

Steive Ray Vaughan_1225.JPG

 

- Nä, vad säger ni ?

- Ska vi dra vidare ?

-Jepp...

 

Blir nog en lång dag det här :unsure:

 

 

Calm resort

Har varit i det calmska hemmet en gång tidigare med ungefär samma uppsättning av elektronik och högtalare. Kom ihåg Lars bryderier med sin höjning vid 48 Hz och alla turer kring det. Ljudet var bra även då.

 

Men ser har hänt något med ljudet sen dess, som jag uppfattar det så är det lite mer avslappnat nu utan att tappa de kvaliteter som fanns innan.

Väldigt bra upplevelse med den streamade musiken.

Sen hände det grejer med bandaren och framför allt vinyl. När Martin Tingvall fick husera med sitt briljanta pianospel då fanns allt på plats.

Har aldrig hört piano på någon anläggning framföras så naturligt.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, figge said:

Calm resort

Har varit i det calmska hemmet en gång tidigare med ungefär samma uppsättning av elektronik och högtalare. Kom ihåg Lars bryderier med sin höjning vid 48 Hz och alla turer kring det. Ljudet var bra även då.

 

Men ser har hänt något med ljudet sen dess, som jag uppfattar det så är det lite mer avslappnat nu utan att tappa de kvaliteter som fanns innan.

Väldigt bra upplevelse med den streamade musiken.

Sen hände det grejer med bandaren och framför allt vinyl. När Martin Tingvall fick husera med sitt briljanta pianospel då fanns allt på plats.

Har aldrig hört piano på någon anläggning framföras så naturligt.

Tack!

Roligt att ni verkar tycka att det hänt något i positiv riktning trots att utrustningen är i princip oförändrad. Det som  har förändrats enligt min mening är det positiva lyftet som skedde genom bytet till Regals kablar. Vad som enligt min egen uppfattning är att ljudet blivit något mera lyft och något mer detaljerat än tidigare. En bibehållen "rondör" eller klangdjup är väsentlig för mitt sätt att lyssna på musik. Tunt och anorektiskt ljud och allt för detaljerat och hårt ger mig bara huvudvärk och lyssningströtthet. När upplever man sådant vid en konsert? Aldrig skulle jag vilja påstå. Kablarnas betydelse är skillnaden mellan engagemang och tråkighet.

Kombinationen högtalarkablar, interconnect och nätkabel är egentligen skillnaden. Kul när man kan göra ytterligare förändringar inom ramen för det gamla och ändå förändra ljudet i positiv riktning med ganska små medel. Det understryker att allt går att vrida ytterligare ett snäpp genom optimering.

Kul att se er alla på plats, det var alldeles för länge sedan. Hoppas att det kan bli lite oftare i fortsättningen nu när diverse pandemier tycks lugna ner sig.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Prince's låt Avalange var riktigt bra.

Tänk att det alltid kostar pengar att ta sig in i vissa lokaler trots avsaknaden av entréavgift :unsure:

Men det finns ju vissa saker man inte kan vara utan... musik t.e.x :)

 

En något dyrare samling prylar, än priset för själva mjukvaran, brukar ju vara själva elektroniken... hårdvaran kan vi ju kalla det för enkelhetens skull.

 

Soulnote Phonosteg - E2

Soulenote_1227.JPG

 

Soulenote_1228.JPG

 

Soulenote_1229.JPG

 

Soulenote_1230.JPG

 

Soulenote_1231.JPG

 

Soulnote har ju, som tur är, lite olika prisklasser så skulle man eventuellt snåla ner lite på investeringen så räcker det säkert till 

några fina vinylskivor, rullband eller streaming-abonnemang också.

Lite finurlig reklam-design på sidorna av monoblocken med tanke på att namnet/loggan har vävts in i själva öppningarna till kylningen.

Såg det först nu när jag gick igenom bilderna :26:

 

Monoblocken - M3 kanske inte är några supereffekt-monster med sina 160 w / 4 ohm men med sina 1600 VA på transformator

sidan så går det säkert som en dans ändå.

Och eftersom svart är mycket snyggare än silver så låter säkert den varianten dessutom mycket bättre och "färgstarkare".

 

image.png

Bilden är lånad från Soulnote's hemsida

 

 

 

image.png

 

Övrig elektronik i bänken från topp vänster räknat dacen D2, höger om den en silvrig integrerad A-2 och längst ner till

vänster hittar  vi det stora försteget P-3... tror inte den har någon tuner så radiolyssning funkar nog inte.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Trevligt  att få åka med @P-pan.  Vidvinkel är kul, man får med allt! 

Tack för det.

 

@calm: Golden horn på golvet under A807 och bakom racket är väl nytt sedan jag var där? 

 

7 hours ago, calm said:

Tunt och anorektiskt ljud och allt för detaljerat och hårt ger mig bara huvudvärk och lyssningströtthet. När upplever man sådant vid en konsert? Aldrig skulle jag vilja påstå.

 

Så sant, så sant. Akustisk oförstärkt musik ger sällan trötthet i öronen. Många instrument kan låta kraftfullt och hårt live men med textur och en varmt analog känsla. En cymbal eller ett bleckblås kan riva i skinnet live, men sällan i öronen. HiFi-system river inte sällan i öronen med vissa instrument tex de som jag tog upp innan. Mitt mål är nog samma som ditt där. Det skall låta hårt när det är hårt men utan att riva i öronen. Så lät ditt system då jag var hos dig för några år sedan. Men det gör långt från alla. 

Det är mycket som spelar in, men du har nog bockat av det mesta på den listan tror jag.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Steive Ray Vaughan_1223.JPG

 

Denna spelades nu på morgonen samtidigt som det så sakta ljusnade, klarblå himmel och solen som snart orkar upp över horisonten. Fin pianomusik som passade bra till stämningen. Det låter riktigt bra här med endast streaming men vinylen hemma hos @calm senast är nog ett par snäpp upp ändå, tack för tipset:thumbsup: 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag fortsätter med lite bilder från Stylus.

 

Yg har ju varit ganska genomgående representerat de senaste gångerna jag besökt Stylus, så även denna söndag.

Jag tror jag behöver beställa lite mer bas till nästa gång jag har vägarna förbi :winking:

Den mellanstora golvaren - Ascent - ryktas vara på ingång :tongue:

 

YG / Peaks / Tor

Soulenote_1233.JPG

 

Soulenote_1232.JPG

 

 

En av besökarna verkar överväga nya kablar ?

Han kanske nöjer sig med en klangmodul istället :unsure:

Säljaren till höger verkade ändå ha missat tillfället :monocle:

Kan aldrig vara lätt att hålla koll på ett hifi-dagis samtidigt som man tänker på ekonomin ?

 

Soulenote_1234.JPG

 

Soulenote_1237.JPG

 

Soulenote_1235.JPG

 

 

Här satt man riktigt bra...

 

Soulenote_1236.JPG

 

Om nu någon undrar varför det inte svänger om vänsterfoten så kan jag avslöja att jag

har gått över till högerdojjan, den har bättre upplösning så takterna sitter mer rätt på den sidan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, P-pan said:

En av besökarna verkar överväga nya kablar ?

Han kanske nöjer sig med en klangmodul istället :unsure:

 

Tror den nyfikne snyggingen bakom racket funderar på ström. Som en sann förespråkare av en så ofiltrerad råvara som möjligt så tycker jag han borde prova vad som händer om man tar den filosofin hela vägen. Men jag tror han är på det redan och testar en ren strömlist. Vi finns alltid här om man vill prova Nordosts filosofi, där allt är modulärt och kan förbättras stegvis, från strömlist till jordning mm. 

Link to comment
Share on other sites

Jag var väl mer eller mindre klar med min lilla rapportering angående denna ovanligt trevliga och framför allt långa söndag.

Sällan har det passerat så mycket välljud via mina öron under en och samma dag.

Det uppdämda behovet efter pandemin kankse börjar ge mig sig en aning men helt nog får man väl aldrig :winking:

Batterierna till kameran står åter på laddning och så får jag väl snart se åt vilket håll kameralinsen kommer att peka nästa gång.

 

Samtliga värdar denna eminenta dag ska ha ett riktigt stort tack för nerlagd tid och gästvänlighet.

Calm vann matchen "bästa ljud" i min resultatlista men får bara byzan ordning på sina "ström och säkrings-spöken" så är han snart ikapp.

Stylus räknar jag lite utanför protokollet då de andra två fuskade och spelade på mycket större högtalare.

 

På snart återseende hoppas jag... 

 

Soulenote_1238.JPG

 

Calm_1239.JPG

 

byzan_1240.JPG

 

Koppar i kontrast till svart är riktigt snyggt... :thumbsup:

Vu-mätarna är ju dessutom i en helt egen klass :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Tack P-Pan för exelenta bilder! :clapping: Som vanligt är jag benägen att tillägga!

Så snyggt har nog aldrig mitt vardagsrum/lyssningsrum gjort sig på bild!

Har du något speciellt filter på gluggen så att allt damm och skavanker försvinner, månne?

Tack för fint omdöme också!

Jag har tillbringat min helg till att jobba med lite nya lånade digitala produkter som jag kommer att redovisa senare.

Intressant och spännande kan jag tycka!

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Jag sammanfattar min intryck som började med en inbjudan från @calm via PM.

Äntligen lite hemma-hos igen tänkte jag, vi skulle få lyssna på ett system som delvis var under testning, ett system (Soulnote, ett nytt märke för mig) som beskrivits som musikaliskt och lite nydanande och inte fullt inspelat som jag förstod det och sist men inte minst:winking: mitt eget system som oxå stod ny uppställt (1 timme) med en inlånad Ansuz DTC strömlist, tack @VoicesInMyHead:thumbsup:

 

Okej tänker ni kanske - hur kul är det och lyssna på något som inte är optimerat? Riktigt kul och/eller lärorikt skulle jag säga, iaf när det gäller mitt eget och hos @calm.

Mitt eget system han vi lyssna lite till @VoicesInMyHead, @P-pan och jag innan vi skulle hämta @figge för vidare transport. I mina öron direkt vid inkoppling av DTC så lät det klart annorlunda. När ”chocken" lagt sig och jag kunde tänka klarare så gillade jag en del av det jag hörde och insåg direkt att här skulle man behöva flytta högtalare för en rättvis bedömning, men det fick stå kvar vid den lilla lyssningen vi hade. DTC ut till stugan och flytta högtalarna där är en helt annan historia och med ett helt annat resultat.

 

Okej, hämta @figge hem till @calm och efter genomgång vad som gjorts och vad som testades av värden så blev det sweetspot för egen del. Att det är ett stort rum och att mina hjärna brukar ta några låtar på sig att förstå det (obligatoriskt), vad är det som har hänt eller skiljer sig åt sedan senast jag lyssnade tänkte jag under lite av inspelningstiden för min hjärna. Hmm…… Först vill jag säga att det alltid har låtit bra och då särskilt piano (världsklass) och som jag minns det så lät det minst lika bra som tidigare fast kanske liiite dovare/mörkare utan att tappa i detaljer, skön klang, avslappnat, kan bli svårt att ersätta batteriboxarna tänkte jag. Enligt värden så var det de nya kablarnas (Regal) förtjänst till välljudet. Det enda jag hade som min egen anmärkning var ljudbilden som jag tyckte var lite förändrad, scenen var lite nedanför mig än tidigare om jag minns rätt? I övrigt så var den som vanligt stor och djup. Tack för fika och goda tillbehör och vi hörs när du får bukt med det som ska  testas vidare med.

 

Så mot dagens sista äventyr, @Stylus Audio hade bjudit in till lyssning i sitt showroom och Soulnote Audio skulle presenteras. Jag tror inte jag har varit i deras lokaler tidigare vad jag kan komma ihåg och tydligen helt annorlunda sedan den senaste renoveringen, snyggt o fräscht:thumbsup:

Integrerad (modell ??) med små stativare i ett stort rum, hmm intressant! @Daniel blev vår demo och presentatör, lite snack om Soulnote och deras filosofi, tekniker samt utbud, lät både seriöst och vältänkt. På med lite streamad musik och det tog inte många sekunder innan hjärnan saknade bas, men den avsaknaden slog jag bort och fokuserade mer på klang och detaljer vilket det skulle visa sig fanns och som tilltalade mig när det blev uppspelning via vinyl, riktigt bra!

 

Så summa summarum så blev det för egen del en riktigt trevlig söndag i goda vänners lag och vis om att det inte behövs mycket förändring för att det ska låta annorlunda.

 

Tack alla inblandade och passar på att önska er en trevlig Påsk!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

 "Först vill jag säga att det alltid har låtit bra och då särskilt piano (världsklass) och som jag minns det så lät det minst lika bra som tidigare fast kanske liiite dovare/mörkare utan att tappa i detaljer, skön klang, avslappnat, kan bli svårt att ersätta batteriboxarna tänkte jag. Enligt värden så var det de nya kablarnas (Regal) förtjänst till välljudet. Det enda jag hade som min egen anmärkning var ljudbilden som jag tyckte var lite förändrad, scenen var lite nedanför mig än tidigare om jag minns rätt? I övrigt så var den som vanligt stor och djup. Tack för fika och goda tillbehör och vi hörs när du får bukt med det som ska  testas vidare med."

 

Tack för trevligt besök! Var så länge sedan man haft audiobuddies hemma för gemensam lyssning och trevligt snack. Det som hänt sedan sist, när det nu var? är att strömningen har på något sätt tagit över som signalkälla och jag tror att det har i någon mån bidragit till en något mörkare ljudbild. Vi hann spela kort på vinylen också och möjligen något på Studern. Men CD:n som varit min huvudsignalkälla var inte igång alls. Det finns då några möjliga förändringar som bidragit till en annorlunda ljudbild och det ena är just streamingen och det andra skulle kunna varit Regals kablar som jag däremot tycker lyft ljudbilden mot det mer upplösta och ljusare hållet jämfört med den tidigare kabelkombinationen. Den tredje faktorn är att jag nyligen bytt lyssningsstolar som gör att man sitter något högre än tidigare fåtölj. Jag har inte justerat för de ytterligare 5 cm i sitthöjd som ligger i diskantens förhållande till öronhöjden, dvs det som brukar vara känsligast för förändringar. Annars är jag nog ganska nöjd med slutresultatet och kul att ni tyckte detsamma. Senare besök hos Stylus och en ny ljudmässig bekantskap med Soulnote gav mersmak och en intressant fortsättning!

Stay in tune!:winking:

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, calm said:

Den tredje faktorn är att jag nyligen bytt lyssningsstolar som gör att man sitter något högre än tidigare fåtölj.

Då var det inte så illa lyssnat trots att det har gått lång tid sedan senast, ”gubben” (jag) har forfarande möjligheten att vaska fram ljudminnet från tidigare lyssningar:smile:

10 minutes ago, calm said:

Annars är jag nog ganska nöjd med slutresultatet

Det vore märkligt annars:33::winking:

14 minutes ago, calm said:

Senare besök hos Stylus och en ny ljudmässig bekantskap med Soulnote gav mersmak och

Mersmak hade varit att få lyssna med ett par golvare och det är visst på G:smile:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...