Jump to content

AI - tillämpningar inom vår sfär.


AlfaGTV

Recommended Posts

Säkert fler av er som uppmärksammats om AI-tillämpningarna som gjorts tillgängliga publikt relativt nyligen?

"chatGPT" och Microsoft Bing's sökmotor t.ex. kan använda grundläggande AI för att sammanställa information om olika områden. Det här tycker jag är like spooky, av många anledningar, men också oerhört kraftfullt och användbart.

 

Ett exempel:

CD306AED-E45E-4BC6-A80E-625AD5D8F1E0.jpeg

Kanske inga stora överraskningar? Å andra sidan är det väl inget som står i kontrast till våra uppfattningar heller kanske?

 

Låt oss skapa några spellistor för vår "eklektiska musiksmak":

DB2FA38D-A938-4CDB-9AF0-43BC4ADAA240.png

Vår kopp te? Kanske inte...

 

Jag kanske är mera nyfiken på 50-talsjazz, låt oss kolla vad Bing AI säger om detta?

882FDBAD-CFC6-4DCB-9873-5813472C63C1.jpeg

 

 

Vad tror ni, är det här nåt som kommer förändra oss (och Siri kanske)?

Link to comment
Share on other sites

 

Det är ju i alla fall vansinnigt mycket bättre än Invisions sökmotor här på Euphonia :sunglasses:

 

 

2 hours ago, AlfaGTV said:

Vad tror ni, är det här nåt som kommer förändra oss (och Siri kanske)?

Det tror jag helt klart.

Tänk bara vilken skillnad Internet har gjort i samhället. Jag tycker att man kan se AI-tillämpningar som nästa stora steg på samma tema.

Ett slag för Boston Dynamics som är ett av världens fräckaste företag.

Kombinationen av vad de skulle kunna göra ihop med AI är mycket fascinerande.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant!

Sweet Spot = Söta Fläcken, lite gulligt men kanske lite dåligt översatt mht informationen som sen ges av dess betydelse som är mer korrekt. Konstigt vad vi är fasta i vår svengelska att vi faktiskt använder dessa termer utan att tänka. Google translate översätter det till Skön Plats

Någon som kommer på något bra begrepp på svenska? Fokus punkt ? Kanske inte heller beskriver fullt ut vad det handlar om?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, calm said:

Någon som kommer på något bra begrepp på svenska?

Lyssningsposition och varianter på det typ favoritlyssningsposition eller bästa lyssningsposition.
 

I svenskan föredrar vi att inte särskriva då det kan leda till olika betydelse, t ex brun hårig är inte samma sak som brunhårig. Men ibland krävs det som i bästa… I Sverige gillar vi däremot förkortningar. FLP eller BLP? Enbart lyssningsposition kan vara vilken plats som helst, så ett beskrivande adjektiv plus kanske ett adverb är ju det sätt vi beskriver ord om vi vill förklara det mer specifikt.

 

Att vi inte särskriver så ofta gör att vi får längre ord än i många språk, men det är ju det språk vi förväntas kunna.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag har hört så många "svenskifieringar" av sweetspot att jag knappt reagerade på "Söta punkten"! :D 

Bortsett från semantik, vad tyckte du om resultaten?

Kan tycka att det är en ok-nivå för den som kanske inte vet så mycket om ämnet att ställa in sin stereoanläggning.  Inga direkta felaktigheter men på en mycket generell nivå. Om källhänvisning ges så borde förutsättningar till fördjupning finnas och förhoppningsvis  också upp till expertnivå. Det syns inte i exemplet.

Vad jag reagerade på att  AI-funktionen inte gjorde en egen reflektion rörande begreppet sweetspot och föreslog en annan översättning som mer stämde med begreppets innebörd och förklaring. Vilket borde vara rimligt mht att vi pratar om artificiell intelligens och inte bara mekanisk översättning.

Men onekligen intressant!

 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

OM man tycker AI är bra eller inte beror ju som allt annat på ögonblicket. Ger inte AI bra svar så kan det ju bero på att datat den bygger svaret på inte stämmer överens med ens smak eller åsikter eller nåt. Veckan efter så kan ju ny data ändra på det. Däremot så kan man väl säga att AI ger möjligheten till bra svar om rätt svar finns någonstans eller kombinationer av flera svar som görs ger rätt information.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...