Jump to content

Jim White besöker Stylus Audio...


P-pan

Recommended Posts

Vi var några Euphonianer som träffades igår hos Stylus för att lyssna på Jim White och hans resa som konstruktör och sedemera ägare och upphovsman till Aesthetix. Han intresse för hifi och musik började i mycket tidigt ålder som många med ett brinnande intresse som blir till en yrkesmässig karriär.

Mycket finns beskrivet i berättelsen om hans resa fram till dags dagar på företagets hemsida. Och egentligen det som han berättade om på ett intresseväckande sätt och direkt från hästens mun. Många av hans konstruktioner har blivit legendariska och egentligen kvar från start men med ytterligare förfining.

http://www.aesthetix.net/about.php

Han är en sann rör- och vinylälskare som han hållit det intresset vid liv genom alla digitala faser.  Och dessutom varit fast besluten att dessa ger de mest verklighetstrogna och sanna musikaliska återgivningen. Enkla principer som minsta möjliga återkoppling i konstruktionerna, stor vikt vid PSU:er som så småningom lett till egentillverkning av transformatorer bl.a. En affärsmodell som kanske varken gynnar honom eller handlarna är den kanske unika uppgraderingsmodellen med en basmodell en mellan- och en toppmodell, där kunden successivt kan växa ljudmässigt med sin ursprungligt modell och få den uppgraderad. Vanligtvis genom en förfining av komponenter främst kondensatorer, till en rimlig kostnad.

 

Sedan spelades en del musik emellanåt över hans produkter drivandes YG stativhögtalare och en del intressanta diskussioner blev det för de särskilt intresserade av hans konstruktionstankar. Trevlig karl verkar han vara också som gärna spelar trombon och lyssnar till sonens pianospel för att anpassa sina produkter till ett verklighetstroget återgivande.

 

Tack Karl och Daniel för trevlig afton och förfriskningar!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Där det s.a.s började,

 

Aesthetix IO Rör-phono förstärkaren... 

 

Aesthetix_1167.JPG

 

Aesthetix_1166.JPG

 

Aesthetix_1168.JPG

 

Aesthetix_1165.JPG

 

En inte helt blygsamt riaa-steg då det totalt finns runt 24 rör i konstruktionen.

Adderar man dessutom ytterligare en strömenhet så lär antalet rör öka drastiskt.

 

Och så mannen bakom konstruktionen, Jim White själv :smile: ...

 

Aesthetix_1169.JPG

 

Aesthetix_1170.JPG

 

Känns lite som att han blev placerad i "heta stolen" den stackaren.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte mycket till "heta stolen". Ganska beskedliga och intresserade frågor, mycket om ljud- och ljudideal och reproduktion av musik och vad som enligt honom konstituerar en bra återgivning. Han tog upp ett ämne som jag vet ibland dyker upp i diskussioner om hur ljud kan värderas lite utifrån vad man hör från ett angränsande rum. Han hamnar ibland i situationen att avlyssna sina alster utifrån sitt arbetsrum eller på annan plats än där anläggningen befinner sig och konstaterar att man ibland kan höra och utvärdera kvalitetsskillnader som man normalt kanske inte hör i samma rum.

Jag sticker ut hakan och säger att det kanske beror på att ljudet filtreras i toppen med utgångspunkt att diskanten är mest känslig utifrån riktningsförändring och absorption och får en mer avrundad ton. En tes som Jim och en del av hans kollegor konstruktörer förfäktar är att musiken ligger i microdetaljerna. Jag vet inte om jag helt delar den uppfattningen. Musiken ligger enligt min uppfattning i helheten och kanske inte alltför mycket i detaljerna och jag tycker mig uppfatta en svängning i frågan utifrån det jag avlyssnat på sistone. Kanske är det anledningen till att vurmen för vinyl ökar och man vill återvända till den analoga känslan och ljudet och den kan i för sig vara knuten till microdetaljer, men oftast inte. Han pratade om sina tidiga år som arbetandes i den digitala världen som ofta innebar att han efter arbetsdagen hade huvudvärk, vilket egentligen aldrig hände när han spelade på sin egna analoga vinylanläggning. På något sätt kanske det ligger en förklaring här att han varit den analoga konstruktionen trogen.

I var fall menade han att man inte bara kan mäta sig till en upplevelse utan att det finns saker som inte låter sig förklaras den vägen t.ex graden av distorsion, utan att utvärderingen sker många gånger utifrån hörselintrycket och att han så sakteliga låter sin son vara med och att han har en bra och utvecklad förmåga att analysera och utvärdera. Dessutom tydligen har sonen också fått ett piano som de kan använda som referens och han höll med om att det är bland det svåraste att reproducera rätt. Annars använder han sig inte av några specifika högtalare eller annan utrustning vid utvärdering.

Den här typen av diskussioner som handlar om ljudmässiga aspekter på konstruktioner tycker jag är särskilt intressanta, så även denna gång.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack själv, det var trevligt att ni kom. 

 

17 hours ago, calm said:

En tes som Jim och en del av hans kollegor konstruktörer förfäktar är att musiken ligger i microdetaljerna. Jag vet inte om jag helt delar den uppfattningen.

 

Det försvann nog i bruset, men han pratade inte om detaljer utan om microdynamik, och macrodynamik, där han tror att verklighetsillusionen kan komma från just microdynamik. Alltså Inte bara de små detaljerna utan energin i de detaljerna och hur de fraseras. Han nämnde (dag.2) t ex om hur man slår försiktigt på en cymbal i ett annat rum så kan man höra att den är verklig från ett annat rum, och inte inspelad/uppspelad. Jag håller med om detta, om ett system orkar förmedla, accelerera och frasera de små detaljerna så får man en bättre känsla av realism. Även om Jim också sa att det antagligen är en utopi att komma hela vägen. Jag har varit vän med Jim i snart 15 år, och han är en av de trevligaste personerna i den här branschen. Och han är väldigt väldigt duktig. Min IO ska jag begravas med. 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Daniel said:

Tack själv, det var trevligt att ni kom. 

 

 

Det försvann nog i bruset, men han pratade inte om detaljer utan om microdynamik, och macrodynamik, där han tror att verklighetsillusionen kan komma från just microdynamik. Alltså Inte bara de små detaljerna utan energin i de detaljerna och hur de fraseras. Han nämnde (dag.2) t ex om hur man slår försiktigt på en cymbal i ett annat rum så kan man höra att den är verklig från ett annat rum, och inte inspelad/uppspelad. Jag håller med om detta, om ett system orkar förmedla, accelerera och frasera de små detaljerna så får man en bättre känsla av realism. Även om Jim också sa att det antagligen är en utopi att komma hela vägen. Jag har varit vän med Jim i snart 15 år, och han är en av de trevligaste personerna i den här branschen. Och han är väldigt väldigt duktig. Min IO ska jag begravas med. 

Jag kan tycka att det ibland kan vara svårt skilja just microdynamik från  microdetaljer. Jim pratar om subtil information i sin intervju i TAS.  Det är i vart fall inte i de stora penseldragen där skillnaden tydligast uppstår utan just i de små nyanserna i de små detaljerna.

 Håller också med om att han verkar vara en ovanligt trevlig prick.

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Daniel said:

Det försvann nog i bruset, 

 

Bruset ja.

Faktiskt lite av mina gamla fördommar då det gällt rörkonstruktioner.

Det gick över kan man säga och idag är jag väldigt nöjd och glad för att jag tog in lite rörkonstruerade manicker i ljudkedjan.

 

Aesthetix Atlas

 

Aesthetix_1171.JPG

 

Aesthetix_1172.JPG

 

Hade denna hemma på test en tid och den kunde mycket väl ha fått permanent uppehållstillstånd men så ringde telefonen 

en dag och investeringen gick i en annan riktning... sådant som händer ibland.

Jag gillar konstruktioner där man drar nytta av rör för ljudets karaktär, om det nu beror på det, och för att sedan ta till lite 

trissor på utgången så att man för rejält med förstärkning.

Atlas har en liknande konstruktion och kan bistå med 200 W / 8 ohm och det dubbla vid 4 ohm.

Krävs det mer muskler än så går det ju att överväga en "dans" med monostegs-varianten som knuffar upp det hela till 300W/8 ohm.

Link to comment
Share on other sites

Vad menar man egentligen med mikrodetaljer och makrodetaljer? Jag kanske anar att man vill åt bas resp diskant och att de ska hänga ihop på nåt bra sätt.

Kanske är det att vågformen ur högtalaren ska vara identisk med hur den var vid inspelningen.

Tycker det är svårt att prata om mikrodetaljer utan att tänka cymbalanslag, men det är ju en sorts impuls som täcker hela frekvensområdet. Är det det som kallas makrodetalj?

 

Link to comment
Share on other sites

Övrigt i racket denna dag...

 

Aesthetix_1176.JPG

 

Försteg - Calypso

Phonosteg - Rhea

Cd/Dac - Romulus

 

Aesthetix_1173.JPG

 

Och som sig bör, med tanke på Stylus övriga produkter, så var det hela kopplat med 

kablar från...

 

Nordost.

 

Aesthetix_1178.JPG

 

Aesthetix_1179.JPG

 

Det var ingen Octavia rs-ordning bakom racket men signalerna hittade fram ändå.

 

Och så den enda riktiga signalkälla man antagligen behöver, skivspelare, från...

 

Brinkmann Taurus

 

Aesthetix_1180.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 2023-03-18 at 10:04, calm said:

Jag kan tycka att det ibland kan vara svårt skilja just microdynamik från  microdetaljer. Jim pratar om subtil information i sin intervju i TAS.  Det är i vart fall inte i de stora penseldragen där skillnaden tydligast uppstår utan just i de små nyanserna i de små detaljerna.

 Håller också med om att han verkar vara en ovanligt trevlig prick.

Calm

 

Ja, det är stökiga begrepp. För mig är microdetaljer bara detaljer. Men macro och microdynamik är annorlunda. Där macrodynamik beskriver hela det dynamiska förloppet i en inspelning/uppspelning beskriver microdynamiken energiförloppet i de små rörelserna, anslaget på en cymbal, energin i anslaget på tangenten i pianot osv. Det är inte varken det som beskriver den absoluta dynamiken i inspelningen utan hur verkligt varje delkomponent upplevs. Även tidsdomänen är viktig här, var anslaget snabbt eller långsamt? Alltså inte högt eller tyst, utan hur det var i sin försiktighet och känsla. För mig är det detta som gör musiken mänsklig och levande. Och så svårt att få till. 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Daniel said:

Alltså inte högt eller tyst, utan hur det var i sin försiktighet och känsla. För mig är det detta som gör musiken mänsklig och levande. Och så svårt att få till. 

 

Kul att du nämner detta.

En av mina test-skivor på området som jag kan rekommendera är

Joel Lyssarides och albumet,

 

Stay Now

 

20230320_173435.jpg

 

Det är inte Joel till höger i bild om nu någon skulle tro det.

Testa gärna spår 7, Echoes som jag speciellt gärna spelar för att försöka få "rätt feeling" och närvaro.

Piano är som sagt svårt att få till men skam den som ger sig, eller vad säger @calm ?

Link to comment
Share on other sites

Just now, P-pan said:

 

Kul att du nämner detta.

En av mina test-skivor på området som jag kan rekommendera är

Joel Lyssarides och albumet,

 

Stay Now

 

20230320_173435.jpg

 

Det är inte Joel till höger i bild om nu någon skulle tro det.

Testa gärna spår 7, Echoes som jag speciellt gärna spelar för att försöka få "rätt feeling" och närvaro.

Piano är som sagt svårt att få till men skam den som ger sig, eller vad säger @calm ?

Utmärkt!

 

Men om vi pratar om microdynamik så kan man alltid lyssna till Jon Fälts och Bobo Stenson musikaliska "dialoger". Fullt med sublimiteter om man lyssnar på "rätt" anläggning. :smile:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2023-03-18 at 12:22, conan said:

Vad menar man egentligen med mikrodetaljer och makrodetaljer? Jag kanske anar att man vill åt bas resp diskant och att de ska hänga ihop på nåt bra sätt.

Kanske är det att vågformen ur högtalaren ska vara identisk med hur den var vid inspelningen.

Tycker det är svårt att prata om mikrodetaljer utan att tänka cymbalanslag, men det är ju en sorts impuls som täcker hela frekvensområdet. Är det det som kallas makrodetalj?

 

Jag håller med om att en sådan indelning är lite luddig.

Min uppfattning är att in- och uppspelad musik är mer eller mindre påverkad i dynamiken i olika skalor, på makro- och på mikronivå.

Kompression, stigtid, tröghet och sådana tid-energiberoende saker kan påverka inte bara hur absoluta och konstanta nivåer återges globalt (tex mellan vers och refräng), utan även lokalt exvis hur attack och release återges i förhållande till live.

Kompression gör att återgivning av dynamiska förlopp inte låter helt realistiskt (olinjärt både i nivå och tid), och ett krympt avstånd till tystnad minskar den luftighet som man upplever live.

Det är ju dynamik alltihop och inte det du ville påpeka, men jag tycker det finns ett mått av skala där dynamiken återges på olika sätt.


Det finns en jämförelse med musiknotation (som ju också är relativ), där makrodynamik ligger i nivåskillnader f, ff och fff, medan mikrodynamik ligger i förmågan att återge skillnader i p, pp och ppp.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Jag håller med om att en sådan indelning är lite luddig.

Min uppfattning är att in- och uppspelad musik är mer eller mindre påverkad i dynamiken i olika skalor, på makro- och på mikronivå.

Kompression, stigtid, tröghet och sådana tid-energiberoende saker kan påverka inte bara hur absoluta och konstanta nivåer återges globalt (tex mellan vers och refräng), utan även lokalt exvis hur attack och release återges i förhållande till live.

Kompression gör att återgivning av dynamiska förlopp inte låter helt realistiskt (olinjärt både i nivå och tid), och ett krympt avstånd till tystnad minskar den luftighet som man upplever live.

Det är ju dynamik alltihop och inte det du ville påpeka, men jag tycker det finns ett mått av skala där dynamiken återges på olika sätt.


Det finns en jämförelse med musiknotation (som ju också är relativ), där makrodynamik ligger i nivåskillnader f, ff och fff, medan makrodynamik ligger i förmågan att återge skillnader i p, pp och ppp.

 

Tack Calle!

Kanske en mer förståelig förklaring. Tycker just att förklaringen att avståndet till tystnaden känns påtaglig och intressant och skulle kunna vara en förklaring till att det är skillnad mellan t.ex. digital och analog återgivning. Minns när den digitala telefontekniken kom och jag upplevde att alla lät påtagligt sura jämfört med den gamla analoga tekniken där avklingningen var mer påtaglig och inte så abrupt. Så att man kunde skilja ut om hur känsloläget var och inte upplevde att de flesta var "korta i tonen"

 

Jag har sökt på nätet på just microdynamik och kanske inte hittat så mycket matnyttigt, men här kanske AI kunde hjälpa till, vår nya kunskapens moder?

 

Inser att jag kan förväxlat vad Jim sade i frågan med den programförklaring som jag läste om Soulnote i samma sammanhang. https://www.stylusaudio.se/produkter/soulnote/

Där finns en ingående beskrivning av deras filosofi som är värd att läsa. https://www.kcsr.co.jp/us_sn_philosophy-en.html

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Man kan säga då att makrodetaljer handlar om de stora skillnaderna i amplitud och tid i minutskala och typ 10dB steg eller liknande.

 

Mikrodetaljer är då mindre saker som attack och release i tidsskala om mikrosekunder och amplitudskillnader på kanske 40dB eller mer.

 

Inser här att mikrodetaljer kan maskeras kraftigt av trögheten hos konventionella högtalare.

 

Intressant.

Link to comment
Share on other sites

Hör man egentligen skillnad på en stigtid om 1us vs 10us ? Båda fallen ligger uppe i 100kHz till 1MHz.

 

Är det inte så att attacken i ett pianoanslag handlar mer om att tonspektrat under kanske 100ms också återges i exakt rätt tid, dvs grupplöptiden är konstant. Det spelar väl ingen roll om första amplitudförändringen sker på 1us eller 10us ? Bara en hypotes att vi kollar på fel saker.

 

Jag tänker att delningsfiltret i högtalaren är förödande för upplevelsen om det inte har konstant grupplöptid?

 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-03-22 at 09:14, conan said:

Det spelar väl ingen roll om första amplitudförändringen sker på 1us eller 10us ?

1 och 10us är väldigt korta tider, men det spelar roll för mikrodynamik om man får en utsmetning pga tröghet.

Säg att det kan börja påverka för tider över 20us.

 

Undrar om grupplöptid kan vara ett annat sätt att betrakta samma saker, dvs systemets beteende för transient musik.

 

Link to comment
Share on other sites

Tidsdomänen och transienter är intressant. Vi är ju känsliga för ljud i vår omgivning. Om vi går i skogen och en gren knäcks så hör vi omedelbart var ljudet kom ifrån och om det var en stor gren eller en liten kvist. Inte så konstigt att vi är känsliga för detta eftersom det handlar (handlade) om vår överlevnad. Vi hör till och med om grenen knäcktes snabbt eller långsamt.

 

Jag har även funderat på förhållandet mellan stora explosiva ljud, där det är svårare att uppfatta den subtila informationen jämfört med just små små tysta ljud. När det smäller högt hör man knappt var det kommer ifrån. Man får bara slänga sig på marken. :-) 

 

Ibland funderar man på lustiga saker. 😀

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, LISTEN TO MUSIC said:

Tack för otroligt fint reportage. 👏🏼

Tack själv för att du hänger med och läser.

 

Jag har faktiskt några bilder till att visa.

En lite bättre översikt av hela uppställningen...

 

Aesthetix_1181.JPG

 

Aesthetix_1177.JPG

 

Aesthetix_1182.JPG

 

Aesthetix_1183.JPG

 

Första gästerna som anlänt..

Aesthetix_1174.JPG

 

Jim i full färd med svar på frågor...

Aesthetix_1185.JPG

 

Nya frågor rullar in...

Aesthetix_1184.JPG

 

Daniel lyssnar intensivt på vad Jim hade att säga...

Aesthetix_1175.JPG

 

 

Snipp snapp snut, nu var bilderna slut.

 

Jag tackar för mig och så hoppas jag att alla som var där hade lika trevligt som jag.

Säkert väldigt lärorikt för de som kan det här med det tekniska, vilket jag har lite lågt intresse för ska jag erkänna.

Men utbytet med att träffa folk med samma hobby och intresse kompenserar mer än väl vid tillfällen som dessa.

 

Snart en ny visning hos Stylus så kika förbi på söndag ni som kan.

Själv har jag förhinder så jag hoppas någon kan ta med en kamera och starta en tråd till nöje för oss som inte kan delta.

 

Soulnote, som ska vara på agendan, ska ju vara av det "rätta" om man nu får tro förhandsinformationen.

Jag är väldigt nyfiken så jag får ta en revansch så fort tillfället ges...

 

Aesthetix_1186.JPG

 

Aesthetix_1189.JPG

 

Aesthetix_1188.JPG

 

Aesthetix_1187.JPG

 

Tack för mig så länge vi lär väl höras  snart igen :smile:

 

Tackar också Stylus-gänget & Jim White för att ni lyser upp i mörkret med lite välljud och trevligt umgänge :thumbsup:

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, calm said:

Tack @P-panför fina bilder som vanligt.

 

Det borde vara möjligt att ta en kortis förbi om Stylus stänger ner kl 18 även om ett annat arrangemang kolliderar.:think:

 

Calm

 

Det ryktades om ett annat lite mer privat event i stan. Så om ni vill komma förbi utan större kollisioner kan vi öppna lite tidigare. Alternativt hålla öppet lite längre. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...