P-pan Posted March 16 Share Posted March 16 Bilder och kommentarer kommer att fyllas på så titta gärna förbi tråden igen. Eller varför inte boka ett besök hos Stylus ikväll då sista eventet går av stapeln... Daniel, HansW, Josaa and 6 others 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 16 Share Posted March 16 Vi var några Euphonianer som träffades igår hos Stylus för att lyssna på Jim White och hans resa som konstruktör och sedemera ägare och upphovsman till Aesthetix. Han intresse för hifi och musik började i mycket tidigt ålder som många med ett brinnande intresse som blir till en yrkesmässig karriär. Mycket finns beskrivet i berättelsen om hans resa fram till dags dagar på företagets hemsida. Och egentligen det som han berättade om på ett intresseväckande sätt och direkt från hästens mun. Många av hans konstruktioner har blivit legendariska och egentligen kvar från start men med ytterligare förfining. http://www.aesthetix.net/about.php Han är en sann rör- och vinylälskare som han hållit det intresset vid liv genom alla digitala faser. Och dessutom varit fast besluten att dessa ger de mest verklighetstrogna och sanna musikaliska återgivningen. Enkla principer som minsta möjliga återkoppling i konstruktionerna, stor vikt vid PSU:er som så småningom lett till egentillverkning av transformatorer bl.a. En affärsmodell som kanske varken gynnar honom eller handlarna är den kanske unika uppgraderingsmodellen med en basmodell en mellan- och en toppmodell, där kunden successivt kan växa ljudmässigt med sin ursprungligt modell och få den uppgraderad. Vanligtvis genom en förfining av komponenter främst kondensatorer, till en rimlig kostnad. Sedan spelades en del musik emellanåt över hans produkter drivandes YG stativhögtalare och en del intressanta diskussioner blev det för de särskilt intresserade av hans konstruktionstankar. Trevlig karl verkar han vara också som gärna spelar trombon och lyssnar till sonens pianospel för att anpassa sina produkter till ett verklighetstroget återgivande. Tack Karl och Daniel för trevlig afton och förfriskningar! Calm P-pan, Apexorca, Josaa and 2 others 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted March 17 Author Share Posted March 17 Där det s.a.s började, Aesthetix IO Rör-phono förstärkaren... En inte helt blygsamt riaa-steg då det totalt finns runt 24 rör i konstruktionen. Adderar man dessutom ytterligare en strömenhet så lär antalet rör öka drastiskt. Och så mannen bakom konstruktionen, Jim White själv ... Känns lite som att han blev placerad i "heta stolen" den stackaren. calle_jr, MatsT, Ampalang and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted Friday at 14:24 Share Posted Friday at 14:24 Kanske inte mycket till "heta stolen". Ganska beskedliga och intresserade frågor, mycket om ljud- och ljudideal och reproduktion av musik och vad som enligt honom konstituerar en bra återgivning. Han tog upp ett ämne som jag vet ibland dyker upp i diskussioner om hur ljud kan värderas lite utifrån vad man hör från ett angränsande rum. Han hamnar ibland i situationen att avlyssna sina alster utifrån sitt arbetsrum eller på annan plats än där anläggningen befinner sig och konstaterar att man ibland kan höra och utvärdera kvalitetsskillnader som man normalt kanske inte hör i samma rum. Jag sticker ut hakan och säger att det kanske beror på att ljudet filtreras i toppen med utgångspunkt att diskanten är mest känslig utifrån riktningsförändring och absorption och får en mer avrundad ton. En tes som Jim och en del av hans kollegor konstruktörer förfäktar är att musiken ligger i microdetaljerna. Jag vet inte om jag helt delar den uppfattningen. Musiken ligger enligt min uppfattning i helheten och kanske inte alltför mycket i detaljerna och jag tycker mig uppfatta en svängning i frågan utifrån det jag avlyssnat på sistone. Kanske är det anledningen till att vurmen för vinyl ökar och man vill återvända till den analoga känslan och ljudet och den kan i för sig vara knuten till microdetaljer, men oftast inte. Han pratade om sina tidiga år som arbetandes i den digitala världen som ofta innebar att han efter arbetsdagen hade huvudvärk, vilket egentligen aldrig hände när han spelade på sin egna analoga vinylanläggning. På något sätt kanske det ligger en förklaring här att han varit den analoga konstruktionen trogen. I var fall menade han att man inte bara kan mäta sig till en upplevelse utan att det finns saker som inte låter sig förklaras den vägen t.ex graden av distorsion, utan att utvärderingen sker många gånger utifrån hörselintrycket och att han så sakteliga låter sin son vara med och att han har en bra och utvecklad förmåga att analysera och utvärdera. Dessutom tydligen har sonen också fått ett piano som de kan använda som referens och han höll med om att det är bland det svåraste att reproducera rätt. Annars använder han sig inte av några specifika högtalare eller annan utrustning vid utvärdering. Den här typen av diskussioner som handlar om ljudmässiga aspekter på konstruktioner tycker jag är särskilt intressanta, så även denna gång. Calm Terminator, byZan, calle_jr and 5 others 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted Saturday at 07:43 Share Posted Saturday at 07:43 Tack själv, det var trevligt att ni kom. 17 hours ago, calm said: En tes som Jim och en del av hans kollegor konstruktörer förfäktar är att musiken ligger i microdetaljerna. Jag vet inte om jag helt delar den uppfattningen. Det försvann nog i bruset, men han pratade inte om detaljer utan om microdynamik, och macrodynamik, där han tror att verklighetsillusionen kan komma från just microdynamik. Alltså Inte bara de små detaljerna utan energin i de detaljerna och hur de fraseras. Han nämnde (dag.2) t ex om hur man slår försiktigt på en cymbal i ett annat rum så kan man höra att den är verklig från ett annat rum, och inte inspelad/uppspelad. Jag håller med om detta, om ett system orkar förmedla, accelerera och frasera de små detaljerna så får man en bättre känsla av realism. Även om Jim också sa att det antagligen är en utopi att komma hela vägen. Jag har varit vän med Jim i snart 15 år, och han är en av de trevligaste personerna i den här branschen. Och han är väldigt väldigt duktig. Min IO ska jag begravas med. calle_jr, SOUND BY VINYL and Josaa 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted Saturday at 09:04 Share Posted Saturday at 09:04 56 minutes ago, Daniel said: Tack själv, det var trevligt att ni kom. Det försvann nog i bruset, men han pratade inte om detaljer utan om microdynamik, och macrodynamik, där han tror att verklighetsillusionen kan komma från just microdynamik. Alltså Inte bara de små detaljerna utan energin i de detaljerna och hur de fraseras. Han nämnde (dag.2) t ex om hur man slår försiktigt på en cymbal i ett annat rum så kan man höra att den är verklig från ett annat rum, och inte inspelad/uppspelad. Jag håller med om detta, om ett system orkar förmedla, accelerera och frasera de små detaljerna så får man en bättre känsla av realism. Även om Jim också sa att det antagligen är en utopi att komma hela vägen. Jag har varit vän med Jim i snart 15 år, och han är en av de trevligaste personerna i den här branschen. Och han är väldigt väldigt duktig. Min IO ska jag begravas med. Jag kan tycka att det ibland kan vara svårt skilja just microdynamik från microdetaljer. Jim pratar om subtil information i sin intervju i TAS. Det är i vart fall inte i de stora penseldragen där skillnaden tydligast uppstår utan just i de små nyanserna i de små detaljerna. Håller också med om att han verkar vara en ovanligt trevlig prick. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted Saturday at 11:03 Author Share Posted Saturday at 11:03 3 hours ago, Daniel said: Det försvann nog i bruset, Bruset ja. Faktiskt lite av mina gamla fördommar då det gällt rörkonstruktioner. Det gick över kan man säga och idag är jag väldigt nöjd och glad för att jag tog in lite rörkonstruerade manicker i ljudkedjan. Aesthetix Atlas Hade denna hemma på test en tid och den kunde mycket väl ha fått permanent uppehållstillstånd men så ringde telefonen en dag och investeringen gick i en annan riktning... sådant som händer ibland. Jag gillar konstruktioner där man drar nytta av rör för ljudets karaktär, om det nu beror på det, och för att sedan ta till lite trissor på utgången så att man för rejält med förstärkning. Atlas har en liknande konstruktion och kan bistå med 200 W / 8 ohm och det dubbla vid 4 ohm. Krävs det mer muskler än så går det ju att överväga en "dans" med monostegs-varianten som knuffar upp det hela till 300W/8 ohm. Josaa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted Saturday at 11:22 Share Posted Saturday at 11:22 Vad menar man egentligen med mikrodetaljer och makrodetaljer? Jag kanske anar att man vill åt bas resp diskant och att de ska hänga ihop på nåt bra sätt. Kanske är det att vågformen ur högtalaren ska vara identisk med hur den var vid inspelningen. Tycker det är svårt att prata om mikrodetaljer utan att tänka cymbalanslag, men det är ju en sorts impuls som täcker hela frekvensområdet. Är det det som kallas makrodetalj? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted Saturday at 16:13 Author Share Posted Saturday at 16:13 Övrigt i racket denna dag... Försteg - Calypso Phonosteg - Rhea Cd/Dac - Romulus Och som sig bör, med tanke på Stylus övriga produkter, så var det hela kopplat med kablar från... Nordost. Det var ingen Octavia rs-ordning bakom racket men signalerna hittade fram ändå. Och så den enda riktiga signalkälla man antagligen behöver, skivspelare, från... Brinkmann Taurus Josaa, Daniel, Ampalang and 10 others 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted Monday at 15:56 Share Posted Monday at 15:56 On 2023-03-18 at 10:04, calm said: Jag kan tycka att det ibland kan vara svårt skilja just microdynamik från microdetaljer. Jim pratar om subtil information i sin intervju i TAS. Det är i vart fall inte i de stora penseldragen där skillnaden tydligast uppstår utan just i de små nyanserna i de små detaljerna. Håller också med om att han verkar vara en ovanligt trevlig prick. Calm Ja, det är stökiga begrepp. För mig är microdetaljer bara detaljer. Men macro och microdynamik är annorlunda. Där macrodynamik beskriver hela det dynamiska förloppet i en inspelning/uppspelning beskriver microdynamiken energiförloppet i de små rörelserna, anslaget på en cymbal, energin i anslaget på tangenten i pianot osv. Det är inte varken det som beskriver den absoluta dynamiken i inspelningen utan hur verkligt varje delkomponent upplevs. Även tidsdomänen är viktig här, var anslaget snabbt eller långsamt? Alltså inte högt eller tyst, utan hur det var i sin försiktighet och känsla. För mig är det detta som gör musiken mänsklig och levande. Och så svårt att få till. Bebop, P-pan and byZan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted Monday at 16:49 Author Share Posted Monday at 16:49 39 minutes ago, Daniel said: Alltså inte högt eller tyst, utan hur det var i sin försiktighet och känsla. För mig är det detta som gör musiken mänsklig och levande. Och så svårt att få till. Kul att du nämner detta. En av mina test-skivor på området som jag kan rekommendera är Joel Lyssarides och albumet, Stay Now Det är inte Joel till höger i bild om nu någon skulle tro det. Testa gärna spår 7, Echoes som jag speciellt gärna spelar för att försöka få "rätt feeling" och närvaro. Piano är som sagt svårt att få till men skam den som ger sig, eller vad säger @calm ? Daniel and ulfsan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted Monday at 17:32 Share Posted Monday at 17:32 Just now, P-pan said: Kul att du nämner detta. En av mina test-skivor på området som jag kan rekommendera är Joel Lyssarides och albumet, Stay Now Det är inte Joel till höger i bild om nu någon skulle tro det. Testa gärna spår 7, Echoes som jag speciellt gärna spelar för att försöka få "rätt feeling" och närvaro. Piano är som sagt svårt att få till men skam den som ger sig, eller vad säger @calm ? Utmärkt! Men om vi pratar om microdynamik så kan man alltid lyssna till Jon Fälts och Bobo Stenson musikaliska "dialoger". Fullt med sublimiteter om man lyssnar på "rätt" anläggning. Calm Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted Monday at 18:18 Author Share Posted Monday at 18:18 42 minutes ago, calm said: Fullt med sublimiteter om man lyssnar på "rätt" anläggning. Tur att jag har ett rörbestyckat försteg från Aesthetix då'rå Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted Monday at 18:24 Share Posted Monday at 18:24 Bonanza var ett populärt bowlingklot på 70-talet och kanske en bit in på 80-talet oxå om jag inte missminner mig? /byZan P-pan and Daniel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted Monday at 18:41 Author Share Posted Monday at 18:41 Fungerar som akustik-klot nu för tiden. Går att mala kryddor med också. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted yesterday at 03:42 Share Posted yesterday at 03:42 On 2023-03-18 at 12:22, conan said: Vad menar man egentligen med mikrodetaljer och makrodetaljer? Jag kanske anar att man vill åt bas resp diskant och att de ska hänga ihop på nåt bra sätt. Kanske är det att vågformen ur högtalaren ska vara identisk med hur den var vid inspelningen. Tycker det är svårt att prata om mikrodetaljer utan att tänka cymbalanslag, men det är ju en sorts impuls som täcker hela frekvensområdet. Är det det som kallas makrodetalj? Jag håller med om att en sådan indelning är lite luddig. Min uppfattning är att in- och uppspelad musik är mer eller mindre påverkad i dynamiken i olika skalor, på makro- och på mikronivå. Kompression, stigtid, tröghet och sådana tid-energiberoende saker kan påverka inte bara hur absoluta och konstanta nivåer återges globalt (tex mellan vers och refräng), utan även lokalt exvis hur attack och release återges i förhållande till live. Kompression gör att återgivning av dynamiska förlopp inte låter helt realistiskt (olinjärt både i nivå och tid), och ett krympt avstånd till tystnad minskar den luftighet som man upplever live. Det är ju dynamik alltihop och inte det du ville påpeka, men jag tycker det finns ett mått av skala där dynamiken återges på olika sätt. Det finns en jämförelse med musiknotation (som ju också är relativ), där makrodynamik ligger i nivåskillnader f, ff och fff, medan mikrodynamik ligger i förmågan att återge skillnader i p, pp och ppp. Daniel, ulfsan and P-pan 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted yesterday at 06:24 Share Posted yesterday at 06:24 3 hours ago, calle_jr said: Jag håller med om att en sådan indelning är lite luddig. Min uppfattning är att in- och uppspelad musik är mer eller mindre påverkad i dynamiken i olika skalor, på makro- och på mikronivå. Kompression, stigtid, tröghet och sådana tid-energiberoende saker kan påverka inte bara hur absoluta och konstanta nivåer återges globalt (tex mellan vers och refräng), utan även lokalt exvis hur attack och release återges i förhållande till live. Kompression gör att återgivning av dynamiska förlopp inte låter helt realistiskt (olinjärt både i nivå och tid), och ett krympt avstånd till tystnad minskar den luftighet som man upplever live. Det är ju dynamik alltihop och inte det du ville påpeka, men jag tycker det finns ett mått av skala där dynamiken återges på olika sätt. Det finns en jämförelse med musiknotation (som ju också är relativ), där makrodynamik ligger i nivåskillnader f, ff och fff, medan makrodynamik ligger i förmågan att återge skillnader i p, pp och ppp. Tack Calle! Kanske en mer förståelig förklaring. Tycker just att förklaringen att avståndet till tystnaden känns påtaglig och intressant och skulle kunna vara en förklaring till att det är skillnad mellan t.ex. digital och analog återgivning. Minns när den digitala telefontekniken kom och jag upplevde att alla lät påtagligt sura jämfört med den gamla analoga tekniken där avklingningen var mer påtaglig och inte så abrupt. Så att man kunde skilja ut om hur känsloläget var och inte upplevde att de flesta var "korta i tonen" Jag har sökt på nätet på just microdynamik och kanske inte hittat så mycket matnyttigt, men här kanske AI kunde hjälpa till, vår nya kunskapens moder? Inser att jag kan förväxlat vad Jim sade i frågan med den programförklaring som jag läste om Soulnote i samma sammanhang. https://www.stylusaudio.se/produkter/soulnote/ Där finns en ingående beskrivning av deras filosofi som är värd att läsa. https://www.kcsr.co.jp/us_sn_philosophy-en.html Calm calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted yesterday at 07:01 Share Posted yesterday at 07:01 Man kan säga då att makrodetaljer handlar om de stora skillnaderna i amplitud och tid i minutskala och typ 10dB steg eller liknande. Mikrodetaljer är då mindre saker som attack och release i tidsskala om mikrosekunder och amplitudskillnader på kanske 40dB eller mer. Inser här att mikrodetaljer kan maskeras kraftigt av trögheten hos konventionella högtalare. Intressant. Daniel and calle_jr 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted yesterday at 09:14 Share Posted yesterday at 09:14 Hör man egentligen skillnad på en stigtid om 1us vs 10us ? Båda fallen ligger uppe i 100kHz till 1MHz. Är det inte så att attacken i ett pianoanslag handlar mer om att tonspektrat under kanske 100ms också återges i exakt rätt tid, dvs grupplöptiden är konstant. Det spelar väl ingen roll om första amplitudförändringen sker på 1us eller 10us ? Bara en hypotes att vi kollar på fel saker. Jag tänker att delningsfiltret i högtalaren är förödande för upplevelsen om det inte har konstant grupplöptid? Daniel and calm 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.