wintermute Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 Igår hände det igen... för första gången på ett tag fick jag en utomkroppslig musikupplevelse. Min drygt månadsgamla dotter började få sitt klassiska kvällshumör (som yttrar sig i rastlöshet och ). Jag lyfter upp henne på axeln, laddar CD-spelaren med Stephen Simmonds, Alone. Skruvar upp volymen litet lagom. Ställer mig bakom soffan, blundar och gungar lite lagom från sida till sida (för att hålla dottern lugn). Efter låten "Tears Never Dry" (med sin sinusbas och SNYKO) öppnar jag ögonen och möts av min dotters vakna ögon . Resten av kvällen förflöt stilla... Sådant laddar batterierna! Quote
kim Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 Det lyder som en rigtig god oplevelse og beviser jo at musik taler til sanserne på de fleste mennesker. En sjov oplevelse er at se mine hunde som sover/døser når jeg spiller rolig jazz/blues, men flygter når det bliver for rocket og voldsom og de er slet ikke til store symfoniske værker. De er, som deres far "helt vilde" med Diana Krall Quote
Timbre™ Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 Det fina med musik är man kan koppla den till stora och små händelser i livets gång. Quote
Rutger Posted March 16, 2005 Posted March 16, 2005 Så - vilken är rekommendationen!?? Att skaffa en dotter eller plattan? Fast en sak undrar jag ju. SNYKO betydde förr om åren Stockholms Nya Kammarorkester. Sant idag också? Men ordet "sinusbas" förstår jag inte. Är det en syntetisk lågfrekvent ton som adderats? Intermittent eller som en kosmisk bakgrundsstrålning genom hela låten? Quote
wintermute Posted March 17, 2005 Author Posted March 17, 2005 SNYKO är fortfarande Sthlms Nya Kammarorkester. Sinusbas är ett uttryck som står att finnas i skivhäftet. Och banne mig om inte basgången är övertonsfattig, och dessutom väldigt djup. [Härligt. Två på varandra följande satser, som båda börjar med "och". Min svensklärare gråter.] Rekommendationen är att köpa skivan och seden provlyssna med och utan barn och på olika volymer och se vad som passar en bäst. Har man inte egna barn, kan man säkert låna av någon granne Quote
Recommended Posts