Daniel Posted March 12, 2023 Posted March 12, 2023 Magin finns i detaljerna. Vi är glada att kunna presentera en av de mest intressanta tillverkarna av hifi-elektronik i Japan (världen). Soulnote startades av Norinaga Nakazawa, tidigare känd som chef för Marantz Japan och ansvarig för utvecklingen av den ikoniska CD63. Soulnote har en spännande ambition. – Att bli den ledande highend-tillverkaren i världen. Och för att lyckas har Norinaga anlitat ingen mindre än Hideki Kato, som står bakom flera av Martanz mest exklusiva produkter. Med Soulnote är tanken att lyfta kvaliteten ännu högre. Och målet är att komma så nära musikens innersta väsen som det bara är möjligt. Hideki Kato har en filosofi som är både tankeväckande och inspirerande. Som många japanska mästare vet Kato att magin finns att finna i de små små detaljerna. Och med Soulnote har ingenting lämnats åt slumpen. Under våren kommer du att kunna uppleva Soulnote hos några av våra återförsäljare. Soulnote D-2 först ut på testbänken! Vi här börjat bekanta oss med Soulnote och jag har faktiskt aldrig använt ordet haksläpp i något sammanhang, men nu är det faktiskt helt rimligt. Först ut på testbänken för mig var en DAC som heter D-2. Det är utan tvekan den mest musikaliskt kompletta DAC jag har hört. Det är helt fantastisk hur icke-digital den låter. Den låter helt naturligt, fri från distortion och blir aldrig hård eller jobbig oavsett hur komplicerad musik man matar den med. Och den gör det utan att runda av kanterna. Upplösningen, separationen och attack är i topp. Musiken bara flödar ur den, obehindrat och med en enormt fin klangvärld, samt en djup, tajt och organisk bas. Hideki Kato är onekligen på något här. Och det är inte konstigt att det runt om i världen börjar viskas en hel del om Soulnote. Vi blev kontaktade av Soulnote för att vi arbetar med YG Acoustics. De använder nämligen YG själva. Vi har samtliga produkter inne för demonstration och snart finns Soulnote hos ett antal av våra återförsäljare. Mer information kommer löpande i denna tråd. Det finns en otroligt intressant text om hur Kato har funderat här: Soulnote filosofi Min kollega @HansWFick ansvaret att prova det digitala flaggskeppet som består av SACD/DAC S-3, Nätverksspelaren Z-3 och den externa klockan X-3. Med tanke på hur många SMS han skickat så tror jag att han är imponerad. 😀 Det kanske är bäst att du vid tillfälle berättar själv Hans. Under tiden kan ni läsa mer om Soulnote på vår hemsida: Stylus Soulnote Lasse, HansW, SOUND BY VINYL and 6 others 9 Quote
HansW Posted March 12, 2023 Posted March 12, 2023 Som Daniel nämnde drog jag det längsta strået och fick ta med Soulnotes digitala flagskepp hem på prov. Vilken lycka😀. Detta slår allt jag hört tidigare med bred marginal (men jag har givetvis hört långt ifrån allt, och det jag hört har varit i olika system och rum). Det Daniel beskriver gäller även för denna uppsättning. Det är markant bättre upplösning och dynamik och samtidigt låter det mer naturligt och sammanhållet. Axlarna faller ner, man kopplar av, lever sig in i musiken, hör allt utan att anstränga sig. Jag har inte haft den länge så en viss försiktighet kan vara lämplig. Intrycket hittills är dock att den likt en väldigt bre vinylrigg får en att vilja lyssna vidare på samma skiva vilket jag betraktar som ett gott tecken. När jag lyssnar på digitala källor annars blir jag ofta lite otålig efter ett tag och vill byta till något annat. Vi på Stylus är otroligt glada över att få representera Soulnote. I butiken väntar också ett antal förstärkare på att testas. Hoppas ni får tillfälle att provlyssna. Med vänlig hälsning, Hans Branchmedlem PS Eftersom jag är en branchmedlem så får ni ta detta med så mycket salt ni finner lämpligt. Daniel, Josaa and AlfaGTV 3 Quote
Daniel Posted March 21, 2023 Author Posted March 21, 2023 Soulnote 2-serien presenteras! Nu på söndag ställer vi upp den magiska 2-serien från Soulnote. Förstärkaren A-2, DAC'en D-2 och Riaa-steget E-2. Skivspelare är Brinkmann Taurus och högtalare blir YG Acoustics Tor. Soulnote spelar musik på ett sätt som är rent förföriskt. Det är upplöst och snabbt som endast live musik är samt mjukt och fritt med ett totalt släpp från högtalarna som man känna igen från vinyl och rullband. Alltså inte avrullat och romantiskt, inte heller kliniskt och vasst. Soulnote har lyckats med konststycket att hitta en egen, helt unik väg, och vi undrar om det inte är det mest naturliga och vackra ljud vi hört någonsin. Välkomna till Stylus audio på Erik Dahlbergsgatan 25 i Stockholm P-pan 1 Quote
new order Posted March 21, 2023 Posted March 21, 2023 Den lilla dacen, D1n såg fin ut. Pris på den? Daniel 1 Quote
thli72 Posted March 21, 2023 Posted March 21, 2023 21 minutes ago, new order said: Den lilla dacen, D1n såg fin ut. Pris på den? 78k verkar det som...98k för D-2 Soulnote | Stylus Audio Daniel and new order 2 Quote
AlfaGTV Posted December 25, 2023 Posted December 25, 2023 On 2023-03-21 at 16:37, Daniel said: Soulnote 2-serien presenteras! Nu på söndag ställer vi upp den magiska 2-serien från Soulnote. Förstärkaren A-2, DAC'en D-2 och Riaa-steget E-2. Skivspelare är Brinkmann Taurus och högtalare blir YG Acoustics Tor. Soulnote spelar musik på ett sätt som är rent förföriskt. Det är upplöst och snabbt som endast live musik är samt mjukt och fritt med ett totalt släpp från högtalarna som man känna igen från vinyl och rullband. Alltså inte avrullat och romantiskt, inte heller kliniskt och vasst. Soulnote har lyckats med konststycket att hitta en egen, helt unik väg, och vi undrar om det inte är det mest naturliga och vackra ljud vi hört någonsin. Välkomna till Stylus audio på Erik Dahlbergsgatan 25 i Stockholm Man får gratta till en utmärkt recension av Ken Kessler i HiFi News: https://www.hifinews.com/content/soulnote-e-2-universal-phono-preamp Inte bara jag som blev lite överrumplad av denna japanska pärl! lindome and Daniel 1 1 Quote
Daniel Posted December 25, 2023 Author Posted December 25, 2023 Nej. Du är inte ensam. Vi är många vinylälskare som är imponerade. 😃 AlfaGTV 1 Quote
Recommended Posts