Jump to content

Recommended Posts

Posted
On 2023-03-03 at 14:13, fredrik said:

Kom en propp på posten. Gör en sådan här någon skillnad tro?

20230303_134000.jpg

Jag har gjort samma men gjorde ingen utvärdering eller jämförelse. Skall bli kul att höra om det blev nån positiv skillnad.

Posted
2 hours ago, Josaa said:

Jag har gjort samma men gjorde ingen utvärdering eller jämförelse. Skall bli kul att höra om det blev nån positiv skillnad.

Jag har testat vissa grejer här hemma där jag inte hört någon skillnad alls, till exempel dyra switchar. Samtidigt har jag ju hört vilken skillnad dessa kan göra hos andra. Så jag upplever det som lite knepigt att dra slutsatser utifrån hur saker funkar hos andra. Men med det sagt tror jag att fler borde testa att byta till dessa säkringar på ingående fas. Jag hade inga större förväntningar, eller egentligen trodde jag nog att jag inte skulle höra skillnad alls men proppen kostar knappt 400 så jag tänkte att det kunde vara värt att prova.

Jag blev förvånad. Lyssningsintrycket är bättre attack och dynamik och även ljudbilden har blivit större. Jag har haft elsladdar här hemma för över 100 gånger pengarna där skillnaden varit mindre. Skillnaden är nästan lika stor som hela den övriga eldragningen var, det är i alla fall upplevelsen initialt. Säkert kan det vara så att skillnaden inte hade varit lika stor om inte elen i övrigt var fixad. Nackdelen är väl att mitt rums begränsningar blir än mer tydliga. Jag vet också att hjärnan ibland överdriver upplevelser men i det här fallet må det vara hänt. 

En kul, billig och oväntad förbättring här hemma. Väl värt att prova, tycker jag.

Posted

Wow! Kul när man hittar en flaskhals i systemet som man kan förbättra. Vad som kan följa av detta är att de prylar du haft och testat innan som inte givit effekt då kan nu eventuellt ge effekt pga att systemet numera har förmåga att avslöja skillnader bättre. Den erfarenheten har jag själv gjort och @JoL fick nog liknande erfarenhet nyligen.. Så det är bara att börja om och testa igen. :grin: Kul va?

Posted

Jag fick lite feeling och testade att byta ut säkringen i nätdelen till servern mot en jag hade liggandes här hemma. Här tror jag dock inte jag hör någon större skillnad, om någon. Åtminstone ingen försämring...

20230305_113201.jpg

Posted
On 2023-03-03 at 14:13, fredrik said:

Kom en propp på posten. Gör en sådan här någon skillnad tro?

20230303_134000.jpg

Tack för påminnelsen!

Hade helt glömt bort att jag tänkt testa en sådan.

Nu har jag äntligen skruvat i en 25A finpropp i hållaren till första fasen.

Inte läge att testa hur det låter såhär sent dock, så den får gotta till sig lite först.

Posted
8 hours ago, Ivery said:

Tack för påminnelsen!

Hade helt glömt bort att jag tänkt testa en sådan.

Nu har jag äntligen skruvat i en 25A finpropp i hållaren till första fasen.

Inte läge att testa hur det låter såhär sent dock, så den får gotta till sig lite först.

Kul. Hoppas du hör någon positiv skillnad.

Posted

Det där var intressant! Jag har funderat på det, eftersom även jag har en dedikerad fas till hifin, med 2,5 kvadrat kabel från säkringen. Dock tror jag att jag har 20A, men det får jag kolla. 

Varifrån anskaffar man sig bäst en sådan där propp, tro? 

Posted
24 minutes ago, lindvall said:

Det där var intressant! Jag har funderat på det, eftersom även jag har en dedikerad fas till hifin, med 2,5 kvadrat kabel från säkringen. Dock tror jag att jag har 20A, men det får jag kolla. 

Varifrån anskaffar man sig bäst en sådan där propp, tro? 

Svalander

Posted
12 minutes ago, lindvall said:

Dock tror jag att jag har 20A, men det får jag kolla. 

Vanligast är nog 16A på varje ingående fas. Säkringshållaren (den längst in) måste också ha rätt storlek (större för större säkring). Din nätavgift ökar dessutom vid större säkring.

781AA0DD-7986-4AED-BF61-A63DD24A62FF.jpeg

Posted
2 hours ago, Bebop said:

Vanligast är nog 16A på varje ingående fas.

Vi hade 20A på faserna men så rasade innedelen i till luft-vatten-värmesystemet och den nya pannan belastade systemet annorlunda. Vi upplevde effektbrist, t.ex. att spisen inte gick att köra fullt ut. Just det kan väl ha berott på den nya fasbelastningen, men det gjorde att vi bytte till 25A. Sett till hur den senare installerade elbilsladdboxen med lastbalansering belastar faserna när den drar på (och speciellt om det är kallt och tillsatsdelen i pannan jobbar samtidigt) var det klokt. 

Posted
5 hours ago, Bebop said:

Vanligast är nog 16A på varje ingående fas.

De beror ju på vilken effekt man behöver visst många klarar sig med 16A huvudsäkring då en Diazed 16A klarar 1,4 gånger sin märkström utan att lösa ut men går den över 1,6 gånger ska den lösa inom en timme.

Ska man byta diazeder så är de all idè att kolla passdelen i botten hur den ser ut de är ofta brännmärken i dem.

När man byter diazed så är de smart att ha huvudbrytaren ifrån så man inte gängar i dem med last då blir de lätt svetsmärken i både propp och passdel.

Ska man säkra upp är det inget man får göra själv det måste en elinstallatör anmäla till elnätsbolaget, säkra ner kan man göra men man betalar fortfarande för den säkring man anmält isåfall och de känns kanske lite dumt :)

3 hours ago, Ivery said:

Vi upplevde effektbrist, t.ex. att spisen inte gick att köra fullt ut.

Löste huvudsäkringen på 20A ut eller?

Posted
2 hours ago, octavia rs said:

Löste huvudsäkringen på 20A ut eller?

Japp. Två gånger på en vecka. Proppar på två olika faser som gick. Fick tag på en elektriker omgående efter andra tillfället och han rekommenderade en höjning till 25A.

Posted

En jämn effektmässig fördelning är också viktig mellan faserna. Jag har på landet viss elvärme på samma faster som spisen. Kör med 400 V element dvs strömmen tas mellan två faser och viktigt att de alterneras i ett el-elementssystem så att det blir effektmässig jämn belastning.

Calm

Posted
26 minutes ago, TheToobs said:

@fredrik Mycket trevliga förstärkare. Får man fråga vad som sitter i andra änden av högtalarkablaget?

Absolut får man fråga det. I den ändan sitter det ett par Rockport

Posted
17 hours ago, octavia rs said:

De beror ju på vilken effekt man behöver visst många klarar sig med 16A

Så klart, och enligt E.on klarar sig de flesta med 16A och de säger också att det är så de flesta områden är dimensionerade i nätdistributionen. Jag säkrade upp till 20A när jag satte upp ladduttag på huset. När jag kollar min statistik ligger jag som högst när värmepump, hifin är igång och bilen står på laddning. Då ligger jag kring 7,000 kW som max. 

Men det är inte överallt det finns kapacitet för att säkra upp, enligt Eon. Min dotter bor i Höör och de fick en kalldusch när de fick besked från Eon att de inte har kapacitet att ta emot överproduktion med solel som de utlovar i sin marknadsföring. De fick besked att det kommer ta ett par år. SVT var på besök där och då sa de ett par månader.

Posted

Foto%202023-03-08%2006%2003%2000.jpg?raw

:notes:Gold fuses…:notes: (melodi: Goldfinger).

On 2023-03-04 at 19:12, fredrik said:

Skillnaden är nästan lika stor som hela den övriga eldragningen var, det är i alla fall upplevelsen initialt.

Hoppsan! @fredrik överdrev inte med citatet ovan. ”Jag tyckte ju att det lät bra innan” var tanken som for igenom huvudet efter första takten i låten nedan.

Foto%202023-03-10%2013%2037%2029.png?raw

När sedan pianoslingan kommer in efter 1:30 satte jag mig käpprätt upp i soffan. 

Blev sittande längre än jag tänkt mig för det lät så ofattbart bra. Mycket större ljudbild, mer detaljer och bättre allt! Tack vare en säkring?!

Foto%202023-03-10%2021%2022%2001.png?raw

Avgrundsdjupet i rösten fick väl inte rummet att skaka, men det kändes så. 

Ska man börja med säkringen eller klangmodul/separat kabel/finuttag? Tror att jag började i fel ände. Så billig som säkringen är jämfört med allt det andra är det helt klart värt att börja med den. 

Posted

Vad kul @Ivery att du också upplevde en skillnad. Precis som du skriver kanske det är värt att börja med säkringen först. Samtidigt, kanske skillnaden hade varit mindre om man inte haft separat kabel, finsäkring och uttag?

Posted
46 minutes ago, fredrik said:

Vad kul @Ivery att du också upplevde en skillnad. Precis som du skriver kanske det är värt att börja med säkringen först. Samtidigt, kanske skillnaden hade varit mindre om man inte haft separat kabel, finsäkring och uttag?

Från en person som sällan besöker proppskåpet. Hur vet man vilken av dessa keramikproppar man ska uppgradera. 🤔

Posted

Det här låter "spännande" :-)  Jag har klangmodul och finsäkring på egen lina till anläggningen men standardsäkringar på inkommande ström.

Ser att det sitter 3 st porslinssäkringar i skåpet för inkommande. Ska alla 3 bytas eller bara 1 och i så vall vilken.. ?

Posted
24 minutes ago, plind said:

Det här låter "spännande" :-)  Jag har klangmodul och finsäkring på egen lina till anläggningen men standardsäkringar på inkommande ström.

Ser att det sitter 3 st porslinssäkringar i skåpet för inkommande. Ska alla 3 bytas eller bara 1 och i så vall vilken.. ?

Jag bytte bara på den fasen som stereon är kopplad på. Nu visste jag ju sedan innan vilken stereon sitter på, men annars kanske man kan skruva ut en i taget för att se när stereon inte får ström? Jag tror att @octavia rs kan svaret.

Posted
8 minutes ago, fredrik said:

Jag bytte bara på den fasen som stereon är kopplad på. Nu visste jag ju sedan innan vilken stereon sitter på, men annars kanske man kan skruva ut en i taget för att se när stereon inte får ström? Jag tror att @octavia rs kan svaret.

Jag ”visste” också utifrån hur elektrikern sa att han kopplade om. Men för säkerhet skull gjorde jag som @fredrik skrev och skruvade ur en åt gången. Jag såg till att ha stängt av NAS och annat som kan vara känsligt först. Bytte bara säkringen för den aktuella fasen, men blir ju lite sugen att ta de andra två också bara för att.

Posted
44 minutes ago, fredrik said:

Jag tror att @octavia rs kan svaret.

För en vanlig lekman så är de nog det enklaste sättet att se vilken huvudsäkring som stereon ligger på genom att skruva ur säkring för säkring de finns inga garantier för att de är kopplat fas rätt hela vägen ifrån mätarskåpet till ditt uttag om man nu inte som du varit med och fixat matningen.

De finns såklart utrustning för sånt här där man pluggar i en enhet i uttaget som sänder en signal på ledningarna och sen har man en annan enhet som man söker på säkringarna där man får signal men de är ju knappast nått man köper bara för att kolla en gång så att säga mer för oss som jobbar med det.

On 2023-03-09 at 10:04, Bebop said:

När jag kollar min statistik ligger jag som högst när värmepump, hifin är igång och bilen står på laddning. Då ligger jag kring 7,000 kW som max. 

7kw är cirka 10,5A men de ger ju inte hela bilden av vad du belastar en enskild huvudsäkring med då kw förbrukningen är de totala över alla tre faserna du kan ju ha en väldig snedbelastning så att fördelningen mellan faserna är väldigt olika så att säga. De flesta moderna elmätare idag kan man se vad man har för ampere förbrukning på varje enskild fas just nu om man kollar i displayen på dem.

Posted
1 hour ago, octavia rs said:

För en vanlig lekman så är de nog det enklaste sättet att se vilken huvudsäkring som stereon ligger på genom att skruva ur säkring för säkring de finns inga garantier för att de är kopplat fas rätt hela vägen ifrån mätarskåpet till ditt uttag om man nu inte som du varit med och fixat matningen.

De finns såklart utrustning för sånt här där man pluggar i en enhet i uttaget som sänder en signal på ledningarna och sen har man en annan enhet som man söker på säkringarna där man får signal men de är ju knappast nått man köper bara för att kolla en gång så att säga mer för oss som jobbar med det.

7kw är cirka 10,5A men de ger ju inte hela bilden av vad du belastar en enskild huvudsäkring med då kw förbrukningen är de totala över alla tre faserna du kan ju ha en väldig snedbelastning så att fördelningen mellan faserna är väldigt olika så att säga. De flesta moderna elmätare idag kan man se vad man har för ampere förbrukning på varje enskild fas just nu om man kollar i displayen på dem.

Det ser ut så här. Klangmodul och finsäkring sitter nere till höger i automatsäkringskåpet. 

_20230311_130005.thumb.JPG.b751d99aaecc4f4e41b06445bee55a22.JPG

Posted
42 minutes ago, plind said:

Det ser ut så här. Klangmodul och finsäkring sitter nere till höger i automatsäkringskåpet. 

Finns inget som säger vad som är vad där, L1 till L3 kan ligga på vilken huvudsäkring som helst och sen kan elektrikern valt att använda vilken som helst av faserna till att mata Klangmodulen.

Om du har ett mätinstrument så är de i ditt fall lätt att mäta fram. Ta av kåpan på centralen med automatsäkringar och mät ifrån en anslutning på Klangmodulen till testhålet på diazederna. När du mäter kommer du få 0V, 400V, 400V den diazed där du får 0V är den fas som matar Klangmodulen.