calm Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 En av portalfigurerna inom den moderna jazzen Wayne Shorter har avlidit. https://www.svd.se/a/P40l7X/polarprisvinnaren-wayne-shorter-ar-dod En av mina favoriter i bl. Weather Report. Men också med Miles Davis och den skiva som fick upp mina ögon för modern jazz. Bitches Brew. https://en.wikipedia.org/wiki/Bitches_Brew R.I.P Calm calle_jr, byZan and Josaa 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Tråkigt, men vi ska alla den vägen vandra........... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicus Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 RIP! Fick öronen upp för honom på början av 90 talet med "Joy Ryder" sen va han der bara, med på jazz vägen min 😎 mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 Wayne Shorter var, som redan nämnts och antytts, en av de riktigt stora inom jazzen i den generationen som John Coltrane har fått ge namn till. I denna grupp fanns även framför allt Dexter Gordon och Sonny Rollins också som skapade och utvecklade lite annorlunda riktningar. Jag listar några album som jag tycker representerar Wayne Shorters karriär väl. De är långt ifrån de enda men kan vara en startpunkt för er. Det är ett album från respektive epok i hans karriär. calle_jr, Kontra, YYZ and 4 others 4 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 4, 2023 Author Share Posted March 4, 2023 17 minutes ago, Bebop said: Wayne Shorter var, som redan nämnts och antytts, en av de riktigt stora inom jazzen i den generationen som John Coltrane har fått ge namn till. I denna grupp fanns även framför allt Dexter Gordon och Sonny Rollins också som skapade och utvecklade lite annorlunda riktningar. Jag listar några album som jag tycker representerar Wayne Shorters karriär väl. De är långt ifrån de enda men kan vara en startpunkt för er. Det är ett album från respektive epok i hans karriär. Tack @Bebop Stämmer bra med mina egna favoriter bortsett från Alegria som jag aldrig hört. Speak No Evil var jag med om att få höra tolkad på jazzklubb i Göteborg förra våren av ett ungt gäng som kallade sig just Speak No Evil-band och körde större delarna av albumet live. Kan också lägga till som jag skrev i inledningen Bitches Brew som blev omtumlande för mig som kom från Chicago-bluesen närmast. Men den skivan kräver ett speciellt mood och koncentration. Den ger nya upplevelser för varje lyssning, men inget la-la-la precis. Sopransaxen är också unik i sitt sound med en oktav över den vanliga tenoren och inte så vanlig i jazzen som andra saxar och klarinetter t.ex. Kan ibland tycka att den kan bli lite jobbig pga med sin ljusa klang, men andra gånger ljuvlig i samklang med andra instrument eller röster. Calm Kontra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 4, 2023 Author Share Posted March 4, 2023 Lyssnade in Alegria tycker den är riktigt bra. Framför allt där han spelar i samklang med olika blåsinstrument där han harmoniserar med ett horn, sax eller trumpet som ligger under sopranen tonhöjdsmässigt som duospel. Men det finns ett antal inspelningar med Wayne både under eget namn, men framför allt finns ett otal plattor där han medverkat i alla sammanhang. Sedan får vi inte heller glömma hans roll som kompositör. En allsidig konstnär onekligen som gjort avtryck inte minst i den musikaliska utvecklingen som fört jazzen framåt mot mera moderna uttryck i gränslandet mellan rock och jazz och utvecklingen därefter. Calm Kontra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts