SamuelRönnqwist Posted December 4, 2003 Posted December 4, 2003 Hej Bang&Olufsen BoLab 5 är en nyhet för hela världen. Många skeptiska och naiva B&O hatare har uttalat sig om den utan att veta vad de pratar om. Jag själv är nästan alltid skeptisk till produkter jag inte lyssnat på, eller framförallt ifall jag inte hört något från fabrikatet så är jag skeptisk. B&O har för mig varit ett sådant fabrikat som jag inte vetat något om direkt och inte alls har lyssnat mycket på. Jag uppskattar min totala lyssningstid till 30min i mitt liv på olika produkter från B&O. Idag har dock min uppfattning om B&O ändrats en del. Ett snabbt besök i stadens B&O center och 15 minuters musikupplevelse fick något i mig att säga "Detta skulle låta bra i ett vettigare rum". Inte för att det lät dåligt i butiken men jag saknade energi i nedre mellanregister. Virveltrummor och röster lät lite tillbakadragna i mina öron. Basen får hållas lite av favoriten i detta system!!! Start och stopptider kändes hypertighta och den lilla djupbas som uppfattades på de skivor jag snabbt lyssnade på var välartikulerad och stram. Nästan perfekt. (Synd att det inte var en dipol bara ) Diskanten anmärkte jag inte så mkt på. Den var inte vass eller energisk på något sätt och verkade ha ganska bra utsträckning uppåt. Fina klangegenskaper här! I sin helhet så lät detta mkt bra om man inte kräver hårdrocksdriv i mellanregistret. Det skulle dock vara mkt roligt att använda detta i ett bättre rum Faktiskt måste jag erkänna att högtalarna vad väldigt snygga i verkligheten MVH Samuel Rönnqwist ot: Någon som vet vad deras femskiviga cdväxlare har för pris? Den är ju bara för läcker!!! Quote
Timbre™ Posted December 4, 2003 Posted December 4, 2003 Jag kommer ihåg när en klasskamrat på sextiotalet fick en Bang & Olufsen stereo på sin femtonårsdag. Med skjutreglage och separata högtalare. Det var så fint att vi knappt vågade höja volymen... :cool: Quote
marbrink Posted December 5, 2003 Posted December 5, 2003 Lyssnat på Beolab 5, Timbre? Det skulle vara kul med ett litet test och bilder någon gång i framtiden från dig! Quote
gurin Posted December 20, 2003 Posted December 20, 2003 Även jag har varit nere och lyssnat i det lokala B&O centrat. Det lät precis som du beskriver, men de slutsatser jag drog var att jag aldrig skulle kunna leva med detta, enligt min mening, sterila och urtråkiga system. Det lät Hifi utan liv och driv. Det gick att spela attans högt, men inte kom det någon själ för det. Min slutsats är att det finns roligare saker att köpa för pengarna. Dessutom misstänker jag att de låter precis likadant var man än ställer dem. Hur tweekar man detta system? Nöjet med vår hobby är ju att fundera över och pröva olika små varianter av uppställningar. Blir det någon skillnad om jag ställer ett strykjärn på strömförsörjningen? Ja det blev det, men blev det bättre? Det är dessa frågor som gör vår hobby så spännande. Att byta underlag till slutsteget kan kanske förändra så mycket att vi tycker oss ha köpt en ny pryl. Nu är jag säker på att även en B&O i viss mån går att tweeka, men den svara med säkerhet inte lika mycket som ett system byggd efter principen flest burkar vinner. mvh/gurin Quote
JMlab Posted December 20, 2003 Posted December 20, 2003 Även jag har lyssnat på BOs nya högtalare. Jag hade med mig Burmestres CD3 där vi körde bla Yim Hok-man med kinesiska trummor lyckades få hela butikens inredning att spela med. Det är väl det "bästa" jag hört från BO men de hade ett rättså oinspirerat ljud med väldigt taskig pin point och dålig 3D Vi körde även några spår från Yuri Honing Trios Stra Tracks Quote
Linné Posted December 20, 2003 Posted December 20, 2003 Jag lyssnade på dem ca 15min tidigare i höstas Knallade förbi den lokala handlaren och gick in på ett spontanbesök. Intrycket var att de inte engagerade speciellt mycket. Mer ljud, mindre musik. Att ljudbilden var kass borde jag kanske inte skriva då placeringen var helt åt h-e. Men å andra sidan, är det inte sagt att det ska kunna stå lite "hur som helst"? Quote
Mattias Posted December 25, 2003 Posted December 25, 2003 Basegenskaperna är rätt häftiga, snabbt och djupt men en snabb reflektion är att basen överskuggar övriga register och man tappar i upplösning. Nu kanske detta beror på andra faktorer , vad vet jag och allt är baserat till en och samma demolyssning (i usel miljö: affär) där välkänd musik spelades. Kort sagt jag är färgad av min vardag och detta är inget för mig. Fick man pilla på dem och testa lite placering kanske det skulle kunna bli nåt? /Mattias Quote
Adagio Posted December 26, 2003 Posted December 26, 2003 Nyfikenheten har även fått undertecknad att drista sig in till ett B&O center. Nåväl uppställningen lämnade en del att önska men var ändå hyfsad(det var lika långt mellan höger och vänster högtalare ) Ljudet då? Bättre än väntat, men jag tyckte basen var volymiös och odefinerad, som ett stort fasfel, en ståbas lät som om den var 10m hög och att man satt i den och lyssnade. Snäll diskant, för stora röster, ljudbilden var stor och saknade skärpa och djup. Sågad? Nja.. med tanke på priset får man mycket lite väljud för sina skattade peningar. Men för den tilltänkte kunden är det nog rätt, B&O är i första hand en möbel/status-symbol att det sedan strömmar ett behagligt, odefinerat ljud i form av musik ur den gör det inte sämre. Det är precis så många vill ha det, ljudet ska inte komma från ett bestämt håll utan vara lite varuhus/hiss-musak, som inte stör. En B&O i köket skulle jag kunna tänka mig eller i matsalen om man nu har det, kanske en i sovrummet där musik inte är det man koncentrerar sig på, för mig räcker det att dra upp den "riktiga" några db, har man flera hundra watt över så kan man ju få använda dom ibland. På gymmet där jag går körs B&O både i träninglokalen och på relax-avd, snygga är dom i alla fall, och de fyller ett syfte, dom talar om för icke hifi/hiend-kunniga att "Jag har råd" och för oss som vet lite om ljud "Jag vet inte bättre". God fortsättning/Jocke :evil: Quote
Roq Posted December 27, 2003 Posted December 27, 2003 Undertecknad har också haft en kortare lyssning på Beolab 5. Jag fick höra Yello - The Race. Jag har inte läst några av inläggen här (förutom det första) för att inte blanda ihop mina intryck med andras. Sammanfattning - Designen tycker jag är rolig - kul att BoO vågat ta ut svängarna! Positivt var väl också att ljudbilden hade ordentlig höjd (men vid en längre lyssning kanske jag inte uppskattat detta). I övrigt var jag inte ssk imponerad - mellanregistret var oengegerande och luddigt. Basen spelade visserligen kontrollerat vid hög volym men saknade helt bett och snabbhet. Diskanten fick jag inget intryck från, dvs. den var nog rätt OK. På det hela taget lät det lite burkigt, beslöjat och oartikulerat. Roligare var det då att gå hem till mina nyss hemkomna Amphion Xenon och konstatera att BeoLab 5 var en lätt match för mina nya vänner... Quote
marbrink Posted January 6, 2004 Posted January 6, 2004 Tänkte bara upplysa för dom som gillar Beolab 5 att det snart kommer ut en mindre högtalare som heter Beolab 3 snart. En så länge finns det inte mycket info och det är mycket rykten runt dom. Men det kommer vara en liten "stativare" med ice power förstärkare och med Acoustic Lens Technology som Beolab 5 har. Den kommer dock inte ha rumskorrigering och inbyggda dacar som Beolab 5. Det kommer bara vara en aktiv högtalare helt enkelt. Uppgifterna är ungefärliga. Priset kommer bli 25000-30000 kr/par. Här kommer en bild. Trots storleken ska den låta stort. Det återstår väl att se.... Quote
Bravo Posted January 6, 2004 Posted January 6, 2004 Ändå har dessa högtalare fått sådan fenomenal kritik! Quote
Micke Y Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Det är som vanligt med tycke och smak. Personligen har jag lite svårt för rundstrålande/bipoler/dipoler, något i ljudet blir konstigt och lynnigt. Minsta flytt 2 mm åt vänster och allt faller pladask. Ljuden blir lite suddiga och diffusa tycker jag, vilket inte passar mig och den musik jag gillar. Kanske är det roligare om man gillar klassiskt? Micke Quote
Guest mats Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 Jag undrar inte om vissa av er(jag sa inte att det är så utan att jag tror) kritik blir sämre eftersom ni har så dålig erfarenhet av Bang Olufsen. Ni kanske hade satt ett bättre betyg om ni bara hade hört dom i blindo så hade kanske betyget blivit bättre från vissa av er. Quote
SamuelRönnqwist Posted January 10, 2004 Author Posted January 10, 2004 Mats: Själv har jag väl inte så mkt till övers för bang just för att de inte låter bra. Men ifall jag skulle få möjligheten att lyssna på dem lite längre och kanske tom i mitt eget rum så skulle nog uppfattningen inte vara den samma. Framförallt så tror jag att det är rummet så är boven i dramat. men men.. Quote
marbrink Posted January 10, 2004 Posted January 10, 2004 De flesta som lyssnar på Beolab 5 lyssnar också med B&O:s egna cd-spelare som inte är något vidare + att skitkablar används. Och som SamuelRönnqwist säger även i dåliga rum. Plus kanske lite förutfattade meningar och negativ inställning mot B&O. De har en del emot säg! Quote
David A Posted January 11, 2004 Posted January 11, 2004 Jag har personligen inte lyssnat på dessa, men tycker att konceptet verkar helt ok! Detta är nog högst troligen framtidens melodi. Räknar man ihop vad det skulle kosta med rumskompensation, 4 slutsteg, aktiva filter och högtalare så ter sig inte priset så speciellt avskräckande. Att det sedan verkar att gå att spela högt som sjutton med dom är ju inte heller direkt någon nackdel. Och trots det är dom ganska snygga och små i formatet! Quote
Recommended Posts