Jump to content

Hemma hos hypoid. Nu växlar han upp!

Apexorca

Recommended Posts

Jag tog mig till södra delarna av Göteborg och hem till @hypoid och fick höra på hans nya uppgraderingar av systemet. Han har liksom undertecknad och många andra gått från att köpa lite produkter från olika håll till att mer renodla och försöka matcha ihop systemet så att det låter som han gillar. Efter att ha avverkat många fina högtalare hamnade han på Ktema och jag uppfattar det som att han tycker att han hittat hem. Det förstår jag.

image.jpeg.735d239a0fe483cf328bc4bbee4d018b.jpeg

_19A0681.jpg.73a2e6acbda603530414bc7f9addcbb6.jpg

Rummet är ett mycket trevligt rum att lyssna i och det måste ha mycket bra grundläggande proportioner. Det låter mycket bra här utan något i akustiken som sticker ut negativt. Inte ens basen blir ett problem när man höjer ordentligt. @hypoidhar haft den goda smaken att spela från långväggen mot nästa långvägg. Väggen bakom lyssningspositionen på höger sida har ett avskuret hörn med en vägg  jag bedömer är ca 2 m som säkert effektivt minskar stående vågor mm. Vänster sida snett bakom västra högtalaren har en stor öppning ut i hall och ett sovrum. Rummet har inga tendenser att bli överladdat och systemet fyller det perfekt. Det är inget speciellt gjort åt akustiken. Bara klokt möblemang. Här finns mycket goda förutsättningar att ha bra musikåtergivning. Allt är ju relativt men @hypoidhar inte toktestat högtalarplaceringar och och annat. Först gissade jag att högtalarna säkert står lite nära bakväggen. De står lagom brett och har en toe in mot öronen i sweet spot. Franco Serblins Ktema högtalarna står tydligen bra så i detta rum. Konstruktionen gör kanske att de är rätt tåliga mot att stå rätt nära bakväggen. I detta fall funkar det mycket bra. 

Högtalarna har ju så klart Sonus fabers DNA i sig och det har otroligt fin finish. De passar mycket bra med McIntosh djupa svärta. Rent estetiskt är denna svärta mycket snygg och återgivningen har också en djup svärta med värme och textur. Samtidigt finns fart, fläkt och attack. Botten är mycket fint nyanserad och det mullrar kraft och pondus i hela återgivningen. Detta är ett ljud i min smak. I sann Serblins anda är mellanregistret fritt och av kött och blod. Man hör människornas närhet. Det är fokus på musiken och allt håller ihop. Inga tankar på analys om hur det låter. Musiken bara flödar otvunget från topp till botten. Kan inte tänka mig att detta system kan frambringa trötta öron. Egenskaperna med en känsla av kraft och kontroll har så kart att göra med monoblocken också. De står på tunga betongplattor i skåpet vilka säkert gör ett bra jobb. På bilden sysn hur finurligt och snyggt @hypoid har sågat ut luckorna så att slutstegens front passar perfekt. Systemet låter mycket väl matchat och då har @hypoid inte ens börjat botanisera bland kablar och strömprodukter mm. Frågan är om han behöver det, det låter ju bra, men visst kan allt alltid bli bättre om man vill och tycker det är roligt att jobba för det. Men egentligen behövs det inte, så bra låter det tycker jag. 

Vi spelade streamat men det verkar som om tankar finns på en vinylsvar också. 

_19A0682.jpg.dab8b780474eafdfe52ecf5f97bdb4bc.jpg

image.jpeg.83641d1200b5ca221885ab16d2ee3e52.jpeg

image.jpeg.913b057ef9513a89a6bd25f26dc45ce0.jpeg

Här kommer lite ögongodis.

Ktema.

image.jpeg.a135bab92c414b4b5a0bed6ad0452e91.jpeg

Härlig svart lack.

image.jpeg.a1587771fb97b30fe979acca9d5f2211.jpeg

image.jpeg.e865ce10487b7b06f6099f6579dbc611.jpeg

image.jpeg.6c75787e1984f5619bb3dee3a56b1039.jpeg

image.jpeg.7e52d14d2449c398857654a68c5b10e1.jpeg

Cd'n är ju cool men jag måste säga att radiodelen är magiskt vacker.

_19A0676.jpg.f6f6eb82868f57371994b6e9c04a0435.jpg

image.jpeg.9f20e23b20286bee2dad61c4362b5024.jpeg

_19A0678.jpg.39e04ece14123cdc9b8acc0b0da3a8f1.jpg

Slutsteg.

image.jpeg.7601da814c92043e66bea4da943ed505.jpeg

Försteg.

image.jpeg.85a743ed856056ad2a4404490ee69ba2.jpeg

En mycket god kopp kaffe från den helt nyinköpta kaffemaskinen avslutade detta trevliga besök. Tack för denna välljudande musikstund.

• Apexorca changed the title to Hemma hos hypoid. Nu växlar han upp!

Kul med en Ktema-kompis @hypoid!

Det är en alldeles speciell högtalare, sannolikt Franco Serblins sista krona på verket. Han har nog efterlämnat en del ritningar och idéer efter sig som svärsonen nu tar fram. Alla speciella former som Accordo Essence https://www.francoserblin.it/en. och Lignea. Intressant att du matchar dem med MacIntosh elektronik. Den kombon har jag nog aldrig hört tillsammans. Själv kör jag med ASR Emitter II Exclusive, men är inne på ett eventuellt byte. Inget bestämt utan i första skanningsfasen. Behöver downsiza till en integrerad förstärkare med i en låda istället för fyra som ASR:n har. Antar att du är mycket nöjd med MacIntosh ljudkaraktär tillsammans med Ktêmorna. Dessa högtalare kräver rejäl kraft för att blomma ut är min erfarenhet och det ger dina monoblock verkligen.

Riktigt fint system!

Calm

Hej alla.

Först tack till Apexorca för ett trevligt besök och gott snack.

Fina bilder som vanligt!

Har hängt här ett par år men legat lågt och inte gett mig tillkänna.

Valet av elektronik kom först och jag har varit mcintosh trogen några år.

Innan dess har det passerat både Classé, Luxman och någon Yamaha.

Högtalarvalen har baserats på tillgång och tillfälle mer än en tydlig linje, men man förstår allteftersom vad som tilltalar ens egna ljudpreferenser.

Nu känns dessa som en "keeper".

K-temorna ersatte ett par Magico A3 som jag var väldigt nöjd med, men karaktärsmässigt är detta mycket mer i min smak.

Innan dess har Dynadio varit på besök i form av Confidence C1 Platinum, saknade!

Även C2 Platinum är testade men det blev lite för mycket låda i rummet.

Det där med uppväxlingen kommer att förklaras men det blir en annan gång, fyndigt.

Mer intro kommer lite senare.

Ja det har varit en stor del av mitt yrkesliv, vinkelväxlar, bakaxlar och fyrhjulssystem.

En stor biltillverkare på Hisingen är helt klart inblandad.

Numer är det en mer samhällsnyttig syssla som sysselsätter mig, dricksvattenproduktion.

Hur gör man för att lägga in bilder som ligger på min dator, då finns ju ingen url att hänvisa mot?

Tack för fin återkoppling.

Det är en riktigt trevlig högtalare du har anskaffat och du kommer att ha en massa treliga ljudupplevelser med dessa vackra skapelser! Kan känna att jag ibland saknar mina Ktema vackrare högtalare får man leta efter och det ska mycket till för att få en bättre högtalare som ljudförmedlare med känsla.. Vore riktigt trevligt att någon dag lyssna på kombinationen du har med Ktema och MacIntosh.

On 2023-02-26 at 20:19, Apexorca said:

Jag tog mig till södra delarna av Göteborg och hem till @hypoid och fick höra på hans nya uppgraderingar av systemet. Han har liksom undertecknad och många andra gått från att köpa lite produkter från olika håll till att mer renodla och försöka matcha ihop systemet så att det låter som han gillar. Efter att ha avverkat många fina högtalare hamnade han på Ktema och jag uppfattar det som att han tycker att han hittat hem. Det förstår jag.

image.jpeg.735d239a0fe483cf328bc4bbee4d018b.jpeg

_19A0681.jpg.73a2e6acbda603530414bc7f9addcbb6.jpg

Rummet är ett mycket trevligt rum att lyssna i och det måste ha mycket bra grundläggande proportioner. Det låter mycket bra här utan något i akustiken som sticker ut negativt. Inte ens basen blir ett problem när man höjer ordentligt. @hypoidhar haft den goda smaken att spela från långväggen mot nästa långvägg. Väggen bakom lyssningspositionen på höger sida har ett avskuret hörn med en vägg  jag bedömer är ca 2 m som säkert effektivt minskar stående vågor mm. Vänster sida snett bakom västra högtalaren har en stor öppning ut i hall och ett sovrum. Rummet har inga tendenser att bli överladdat och systemet fyller det perfekt. Det är inget speciellt gjort åt akustiken. Bara klokt möblemang. Här finns mycket goda förutsättningar att ha bra musikåtergivning. Allt är ju relativt men @hypoidhar inte toktestat högtalarplaceringar och och annat. Först gissade jag att högtalarna säkert står lite nära bakväggen. De står lagom brett och har en toe in mot öronen i sweet spot. Franco Serblins Ktema högtalarna står tydligen bra så i detta rum. Konstruktionen gör kanske att de är rätt tåliga mot att stå rätt nära bakväggen. I detta fall funkar det mycket bra. 

Högtalarna har ju så klart Sonus fabers DNA i sig och det har otroligt fin finish. De passar mycket bra med McIntosh djupa svärta. Rent estetiskt är denna svärta mycket snygg och återgivningen har också en djup svärta med värme och textur. Samtidigt finns fart, fläkt och attack. Botten är mycket fint nyanserad och det mullrar kraft och pondus i hela återgivningen. Detta är ett ljud i min smak. I sann Serblins anda är mellanregistret fritt och av kött och blod. Man hör människornas närhet. Det är fokus på musiken och allt håller ihop. Inga tankar på analys om hur det låter. Musiken bara flödar otvunget från topp till botten. Kan inte tänka mig att detta system kan frambringa trötta öron. Egenskaperna med en känsla av kraft och kontroll har så kart att göra med monoblocken också. De står på tunga betongplattor i skåpet vilka säkert gör ett bra jobb. På bilden sysn hur finurligt och snyggt @hypoid har sågat ut luckorna så att slutstegens front passar perfekt. Systemet låter mycket väl matchat och då har @hypoid inte ens börjat botanisera bland kablar och strömprodukter mm. Frågan är om han behöver det, det låter ju bra, men visst kan allt alltid bli bättre om man vill och tycker det är roligt att jobba för det. Men egentligen behövs det inte, så bra låter det tycker jag. 

Vi spelade streamat men det verkar som om tankar finns på en vinylsvar också. 

_19A0682.jpg.dab8b780474eafdfe52ecf5f97bdb4bc.jpg

image.jpeg.83641d1200b5ca221885ab16d2ee3e52.jpeg

image.jpeg.913b057ef9513a89a6bd25f26dc45ce0.jpeg

Riktigt bra album på den väggen(bortser från Håkan 🤪) Jennifer Rush har en av de bästa röster jag vet.

Born in the USA är nästan på Thriller nivå i att vara ett helt perfekt album.

Riktigt snygg anläggning och fantastiska högtalare.

2 hours ago, Kristian said:

Riktigt bra album på den väggen(bortser från Håkan 🤪) Jennifer Rush har en av de bästa röster jag vet.

Born in the USA är nästan på Thriller nivå i att vara ett helt perfekt album.

Det som jag tycker saknas är en skivspelare för att höra på dem. :grin: