Jump to content

H.E.M 2023


P-pan

Recommended Posts

21 hours ago, Bebop said:

Jag antar och hoppas att det lämnas utrymme även för andras intryck i denna tråd... :grimacing:

 

Jag tog tåget upp till Stockholm för ett kombinationsevent att träffa hifi-vänner och ta en liten kik på mässan.

 

De nya greppet med att sprida ut sig på butiker passar inte riktigt mig. De finns där året runt för besök. Det som blev kvar på Sheraton blev lite för klent för att få en "mässkänsla" tycker jag.

 

Jag tog några bilder med min mobil på några rum som jag tycker var rätt intressanta ändå.

 

Seansen började redan på fredagskvällen då @calm hade bjudit in ett gäng seniora entusiaster till sitt välljudande hem för lyssning, middag och annan förtäring :zany:

 

DSC_0718~2.JPG

 

Vid min sida placerade sig några trivsamma "orakel" inom olika områden. @Torkel inom elektronik, @eliot inom atomfysik, @Anders65 inom kabelteknik och värden själv, pianoklangsoraklet @calm

 

DSC_0719~2.JPG

 

Jag passar på att tacka @calm och hans "Calmina" för en fantastiskt trevlig kväll. Det lät dessutom fantastiskt bra genom hans fina system.

Alltid roligt att samla lite gamla audio-buddies när de kommer åkande till stan från norr till syd för att bevista HEM i Stockholm. Den sociala samvaron spelar mer och mer roll, när de flesta sitter med färdiginvesterade system. För egen del har det kanske inte hänt så mycket sedan sist före pandemin, mer än streamingdelen som tillkommit. Konsekvensen blir att det inte spelades så mycket analogt eftersom strömningen onekligen har sina praktiska fördelar med skapande av spellistor för gamla favoriter från Mulligan till nya som Bobo Stensons senaste platta. Nytt var också testet av Regals alldeles färska högtalarkablar med konstruktören @Anders65på plats i lyssningsstolen. Av ansiktsuttrycket att döma så var han mycket nöjd med att dels få höra sina alster i ett helt annat system än det han testat ut kablarna i hemmavid och det han hörde i rummet hemma hos mig. Det blev en del intressanta tekniska diskussioner främst mellan honom och @Torkelsom har det tekniska i fokus. Att simulera fram en tänkt ljudbild är intressant, men att få testa IRL i ett helt annat system blir ett kvitto på att man lyckats i sin målsättning musikaliskt och det har han verkligen lyckats med. Vilket alla kunde konstatera. Det blev en mycket trevligt tillställning som avslutades ovanligt sent för att vara undertecknad. Men mycket intressanta diskussioner om musik och teknik utan tvekan.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite intryck och bilder från mässan som i år hade ett nytt upplägg med endast en egentlig mässlokal på Sheraton och i övrigt spridd på ett antal butiker i stan.

 

Jag startade under lördag förmiddag på Sheraton.

 

 I stora hörnrummet på övre planet så visade PL Audio två system. Var mest intresserad av elektroniken och lite koncentrerad kring streaming och integrerat.

 

P1150964.thumb.jpeg.a1621e32e295549585c080e316378390.jpeg

 

Svårfotat i motljus men här skönjas ett par mindre Focalhögtalare i Chora-serien tror jag, med diverse digital och analog elektronik.

Misstänker att vinylspelaren är en Clearaudio.

 

 

P1150962.jpeg.2e9ea7622e1971b19d8bf86bc8287fb8.jpeg

 

 

P1150963.jpeg.f6bc950fc19f44f2e55a99f4dc556f46.jpeg

 

Längst ner "min" förstärkare Moonriver 404 med en Auralic streamer med inbyggd dac som fångade mitt intresse. Eftersom jag behöver bygga ut det digitala systemet på landet där min Moonriver skall installeras senare i vår. En intressant och enkel lösning med "allt i ett."

Systemet lät mycket bra sammantaget, med Moonriverns lite mera mjuka framtoning.

 

Ett riktigt snyggt och elegant racksystem med läderklädsel dessutom.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, calm said:

Här kommer lite intryck och bilder från mässan som i år hade ett nytt upplägg med endast en egentlig mässlokal på Sheraton och i övrigt spridd på ett antal butiker i stan.

 

Jag startade under lördag förmiddag på Sheraton.

 

 I stora hörnrummet på övre planet så visade PL Audio två system. Var mest intresserad av elektroniken och lite koncentrerad kring streaming och integrerat.

 

P1150964.thumb.jpeg.a1621e32e295549585c080e316378390.jpeg

 

Svårfotat i motljus men här skönjas ett par mindre Focalhögtalare med diverse digital och analog elektronik.

Misstänker att vinylspelaren är en Clearaudio.

 

 

P1150962.jpeg.2e9ea7622e1971b19d8bf86bc8287fb8.jpeg

 

 

P1150963.jpeg.f6bc950fc19f44f2e55a99f4dc556f46.jpeg

 

Längst ner "min" förstärkare Moonriver 404 med en Auralic streamer med inbyggd dac som fångade mitt intresse. Eftersom jag behöver bygga ut det digitala systemet på landet där min Moonriver skall installeras senare i vår. En intressant och enkel lösning med "allt i ett."

Systemet lät mycket bra sammantaget, med Moonriverns lite mera mjuka framtoning.

 

Ett riktigt snyggt och elegant racksystem med läderklädsel dessutom.

 

Calm

Jag tyckte detta system var riktigt trevligt inte så hiskeligt dyrt heller, Focal Vestia högtalare för under 30000 

, annars tyckte jag stylus rummet med YG stativare var riktigt bra, vinnie Rossi brama med Qln högtalare samt technics rummet var bra

på Sheraton 

tommy

Link to comment
Share on other sites

Det stora systemet i rummet innehöll elektronik från Pathos i en ny serie InPol Heritage med en ny design och mer anpassat efter digital teknik. https://pathosacoustics.it/en/inpol-amplifiers/inpol-heritage/

 

 

 

P1150965.jpeg.54b26c7d741cf57dc51a6abe7c9bfd96.jpeg

 

Längst ner i den analoga stacken, kan möjligen skönjas Moonrivers riaa-steg 505, som tydligen ligger för produktionsstart nu.

Skall bli intressant!

 



Högtalarna i det stora systemet har skildrats i P-Pans foton. Mycket Harbeth-inspirerat look. Men anrättningen lät mycket välljudande. Siltech-kablar.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ivery said:

Finns det någon spellista från helgens mässa likt denna från senast i Göteborg?

Nej det tror jag tyvärr inte. Varje utställare körde lite "snuttifierade" demos och sällan att man fick möjlighet att lyssna på hela låtar. Har en känsla att mässformatet fick utställare att söka mesta möjliga bredd musikaliskt och omsättning i lokalerna. På sina ställen var det rejält trångt. Hörde dock inga mässtandards som Hotel Carlifornia, Keith don´t Go eller Brothers in Arms någon stans. Bäst var nog Perfect Sense i Bromma som körde både program och requests från lyssnarna.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nästa rum var mer välbekant sedan veckans besök på Gärdet. 

 

P1150998.thumb.jpeg.0fcf103084559c8979bb5557743146c1.jpeg

 

 

988545189_P1150997(1).jpeg.b372a1fab560af122e2fd910fa5f7fec.jpeg

 

 

Samma uppställning av idel Moon-elektronik kopplat via Nordost-kablage till YG:s minsting-stativare Cairn.

Har förstått att det blivit  sug efter golvmodellerna i den nya YG-serien som är mer i min smak.  I vart fall blev toppregistret en lika bra musikaliskt beskrivning som jag hört tidigare. Saknade möjligen den sista basoktaven som jag blev så förtjust i sedan Göteborgsmässan och senare demon på Reference Audio i Stockholm. För egen del gillar jag Moons högupplösta men ändå lite mjukare framtoning kombinerat med det "nya" YG-soundet.

Fick tillfälle att prata lite med Moons representant om skillnader mellan integrerade 700 i v2 och de separata delarna för- och slutsteg i denna kombo ljudmässigt.

 

 

P1150966.jpeg.738c0bc71eec62383783a235fca20127.jpeg

 

Namnet har jag naturligtvis tappat men en trevlig och initierad representant från Moon.

Klart att man får något mera i separata delarna jämfört med integrerade, mht kanske dubbelt upp prismässigt.

 

Vi får se hur jag för processen vidare i förstärkarfrågan. Hittills inget som jag har hört som jag bedömer utklassar min ASR, utifrån mina ljudpreferenser, men skall lyssna vidare på några andra prospekts vad det lider. Kanske en ny lyssning med Gryphon 300 Diablo med lite andra högtalare som mina tex?:winking:

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Mitt nästa rum blev Naim.

 

P1150999.thumb.JPG.6a7082191a2782ac9097cc69ccb1b805.JPG

 

P1160001.jpeg.b96b9dd2b60a63ffc01f92c2c2f43b8f.jpeg

 

 

Stor elektronikuppställning men tyvärr inte mycket musik utan mer fokus på olika kabeluppsättningar. En enligt min uppfattning meningslös övning som snarare handlar om tycke och smak och kanske ett mått av suggestion?

 

Men det lilla jag hörde lät bra sedan man fått till ett passande högtalarval. Minns sedan årtionden tillbaka kombon Naim och Totem som jag upplevt som en perfekt match, men andra val som inte varit lika passande. Kanske en konsekvens av ambitionen att allt skall vara engelskt? Vad jag förstår så ägs de av riskkapital-konstellationer idag, men kvarstår som brittiskt dbo.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Nästa stopp i min rundvandring var detta rum.

 

P1160040.jpeg.f161e654deb71f9ad71034b0392c940d.jpeg

 

 

P1160033.jpeg.709c3351eb6694a1f793097db1eac0b8.jpegP1160037.jpeg.88dbbdd4a5a71aa37f861360a4f58589.jpeg

 

 

 

P1150970.jpeg

 

Electrocompaniet, Rega, KEF samt Aqua digitalrigg.

 

En av de mer välklingande rummen enligt min uppfattning. Förra året kom slutsteget EC AW 800 M och nu prissatt till 200 kkr minus en fika. Försteg och CD-spelare i samma märke. Vinyl, riaa från Rega samt Aqua som är relativt nytt på svenska marknaden och sågs första gången i Gbg. Bördigt från Italien och en intressant bekantskap. Trots att KEF hade en mindre REF-stativare till skillnad från Blade-högtalaren sist, så lät det mycket bra och stort ändå.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, calm said:

Nästa stopp i min rundvandring var detta rum.

 

P1160040.jpeg.f161e654deb71f9ad71034b0392c940d.jpeg

 

 

Vinyl, riaa från Rega samt Aqua som är relativt nytt på svenska marknaden och sågs första gången i Gbg. Bördigt från Italien och en intressant bekantskap. Trots att KEF hade en mindre REF-stativare till skillnad från Blade-högtalaren sist, så lät det mycket bra och stort ändå.

 

Calm

 

 

 

Hej! VAr det någon som fick kläm på vilken Rega Vinylspelare samt Pickup det var. Fick inte tillfälle att fråga Peter F personligen. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, shaft said:

 

 

Hej! VAr det någon som fick kläm på vilken Rega Vinylspelare samt Pickup det var. Fick inte tillfälle att fråga Peter F personligen. 

Såvitt jag kommer ihåg så var det en Planar 10 som var specialmoddad till Peter, däremot såg jag inte vilken pickup som spelades.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calm said:

 

 

 

P1150966.jpeg.738c0bc71eec62383783a235fca20127.jpeg

 

Namnet har jag naturligtvis tappat men en trevlig och initierad representant från Moon.

Klart att man får något mera i separata delarna jämfört med integrerade, mht kanske dubbelt upp prismässigt.

 

 

Han heter Étienne Gautier. Och han är mycket trevlig. 😀

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

:grin:

Typ, vad var det ni spelade på?

 

 

The Altar of Electronics...

 

Skämt och sido så var det en väldans massa burkar i den hyllan så jag har inte riktigt full koll här.

 

Stenheim's högtalare var någon ny lite lätt uppskrämd modell som förbättrats med diverse trix och ädla tekniska lösningar - Alumine 5 SE ?, Perfect sense får säkert anlednig att korrigera mig här känner jag.

Pilium's förstärkeri var ju svår att missa och med sina 120 kg så står den rätt stadigt och under huven sitter det 300 W / 8 ohm

Kablarna var till större delen från franska Esprits sortiment och så fanns här nog någon liten jordbox från CAD.

Riaa från Allnic och skivspelare från AMG, tror det var deras toppmodell Viella Forte och där satt det en pickup från My Sonic Lab.

Dacen var en  av Playback Designs skapelser.

Streamern kom säkert från Aurender men som sagt jag får säkert smäll på fingrarna nu för att jag har missat något :rollingeyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag måste nog få tillägga en sak och det är det här med att få köra en mässa i sina egna lokaler, som ju flera aktörer gjorde denna helg.

En stor fördel, gentemot de övriga som fick knö in sig på Sheraton, i.o.m att rummen är lite "lagom" inspelade och till viss mån också lätt akustikbehandlade.

Kan dessutom tänka mig att butiksinnehavarna kände en stor lättnad över att slippa kånka alla prylarna fram och åter till mässan.

 

Jag hoppas det flöt på bra även med folk hos både Perfect Sense, Audioconcept, Paus Ljud & Bild samt hos High Fidelity.

Kanske inte alla besökare tog sig tiden för respektive resa eller promenad så att det blev mödan värt för de lite mer "utsocknes" utställarna om man nu räknar Sheraton som mässans mittpunkt ?

 

Det enda jag saknade, förutom lite fler utställare totalt sett, var rullbandare.

Inte ett liv på den fronten vad jag kunde se eller höra.

Nu räknar jag inte den som syns på bilderna från Perfect Sense för den tror jag inte kom i rullning denna helg.

 

Sen så har jag sparat det bästa och roligaste till sist, enligt mig...

 

REGAL audio

 

Regal_1162.JPG

 

Regal_1160.JPG

 

Här var det många som inte kunde hålla fingrarna i styr...

 

Regal_1161.JPG

 

Med all rätt kan jag tycka för det är inte varje dag det dyker upp en ny kabeltillverkare i Sverige.

Nu har ju dessa fina kablar varit med bara ett litet tag men det verkar vara full uppmärksamhet.

Undertecknad har ju också hunnit med ett litet smakprov i den egna anläggningen så jag har full förståelse för intresset.

Jag hoppas få mer erfarenhet av dessa lite längre fram så jag får säkert anledning att återkomma då de testats lite mer ingående

och framför allt med fler kablar i kedjan än vad jag hittills kunna göra.

 

Mycket bra jobbat @Anders65 :thumbsup:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mer hade inte jag att bjuda på i bildväg.

Jag hade bara en dag till förfogande så det blev inte mer än så här.

Hoppas ni som besökte mässan hade det trevligt och kanske rent utav kom hem med nya roliga idéer rörande förändringar i den egna musikåtergivningen.

 

Bandet är klippt för denna gång så tack till alla er jag språkades vid med...

 

20230220_120514.jpg

 

... tack också till alla utställare och arrangören, ni gör ett riktigt bra jobb vid tillfällen som detta :smile:

 

Kameran står nu åter på laddning så vart ska vi nästa gång ?

 

:sunglasses:

 

///P-Pan

Link to comment
Share on other sites

On 2023-02-20 at 22:38, P-pan said:

Jag måste nog få tillägga en sak och det är det här med att få köra en mässa i sina egna lokaler, som ju flera aktörer gjorde denna helg.

En stor fördel, gentemot de övriga som fick knö in sig på Sheraton, i.o.m att rummen är lite "lagom" inspelade och till viss mån också lätt akustikbehandlade.

Kan dessutom tänka mig att butiksinnehavarna kände en stor lättnad över att slippa kånka alla prylarna fram och åter till mässan.

 

Jag hoppas det flöt på bra även med folk hos både Perfect Sense, Audioconcept, Paus Ljud & Bild samt hos High Fidelity.

Kanske inte alla besökare tog sig tiden för respektive resa eller promenad så att det blev mödan värt för de lite mer "utsocknes" utställarna om man nu räknar Sheraton som mässans mittpunkt ?

 

Det enda jag saknade, förutom lite fler utställare totalt sett, var rullbandare.

Inte ett liv på den fronten vad jag kunde se eller höra.

Nu räknar jag inte den som syns på bilderna från Perfect Sense för den tror jag inte kom i rullning denna helg.

 

Sen så har jag sparat det bästa och roligaste till sist, enligt mig...

 

REGAL audio

 

Regal_1162.JPG

 

Regal_1160.JPG

 

Här var det många som inte kunde hålla fingrarna i styr...

 

Regal_1161.JPG

 

Med all rätt kan jag tycka för det är inte varje dag det dyker upp en ny kabeltillverkare i Sverige.

Nu har ju dessa fina kablar varit med bara ett litet tag men det verkar vara full uppmärksamhet.

Undertecknad har ju också hunnit med ett litet smakprov i den egna anläggningen så jag har full förståelse för intresset.

Jag hoppas få mer erfarenhet av dessa lite längre fram så jag får säkert anledning att återkomma då de testats lite mer ingående

och framför allt med fler kablar i kedjan än vad jag hittills kunna göra.

 

Mycket bra jobbat @Anders65 :thumbsup:

 

 

Kan bara instämma i P-Pans kommentarer och fina foto. Lägger till en bild på den stolte konstruktören.

 

P1150989.jpeg.e147dbd52b7ec042098b102b8c35ac65.jpeg

 

Anders Hansson med idel ädel Regal-produkter.

 

Kommer att återkomma med mina utvärderingar av högtalarkablarna som är just inne för byte till spadar istället för bananer, samt en uppdatering av min interconnect-kabeln. Då har jag hela arsenalen på plats i mitt system och kan utvärdera helheten.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, P-pan said:

Jag hade bara en dag till förfogande så det blev inte mer än så här.

 

Bandet är klippt för denna gång så tack till alla er jag språkades vid med...

Fina bilder @P-pan:satisfied: Själv tog jag inte en enda bild!

 

Själv fick jag förmånen att bli hämtad av fotografen för transport in till Sheraton via Perfect Sense. När vi kom dit var vi alldeles ensamma och det spelades musik via nämnd uppställning och det lät riktigt bra. Efter bara några minuter efter 10.00 så började det ramla in fler och strax innan vi skulle gå så räknade jag snabbt att det var ca 25 pers i lokalen och jag tyckte att det lät ännu bättre med fler personer i lokalen.

 

På Sheraton han vi upp för trappan innan snacket kom igång, den ena kändisen efter den andra morsades det på och ni ska vara glada att jag fick @P-pan att börja röra på sig. Han känner betydligt fler än vad jag gör och han kan ju snacka oxå:winking: Kom nu - vi ska lyssna lite och du ska väl ta lite bilder, han lydde och resultatet har ni nu fått redovisat och kul att få se prylarna ur en fotografs perspektiv, tack för skjutsen och alla fina bilder:thumbsup:

 

Ska inte påstå att jag gav alla rummen en ärlig chans men av det lilla jag hörde så tycker jag att det var två rum som gillades mer av mina öron och det var , Stylus och rummet med KEF! Ska sägas att det lät allt från bra-bättre-bäst i de allra flesta rummen, men mässa är mässa och klang och tonalitet är viktiga parametrar för mig och mina öron.

Kvällen avslutades på Belgobaren med en öl eller två och en Moules Fritt, chili/permesan vilket var kanongott:thumbsup:

 

/byZan

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...