Jump to content

H.E.M 2023


P-pan

Recommended Posts

H.E.M 2023

Härligt Entusiasmerat Musikskapande.

 

 

 

:notes:

 

 

 

FjärrHem2023_1064.JPG

 

Stockholms High End Mässa ångar på och trotsar både elpriserna och bantade utrymmen.

Hotell Sheraton stod för den centrala delen av årets mässa men det fanns även andra smultoronställen spridda runt om i staden .

Undertecknad har försökt smyga runt med både kamera och skärpta sinnen så låt se vad här kan komma att återspeglas

i form av text och bild.

 

:smile:

 

Somliga familjemedlemmar blev lämnade i sin ensamhet medans övriga stallkamrater fick lov att ta helgpasset...

 

FjärrHem2023_1065.JPG

 

Säkert en välbehövlig vila för vissa när övriga var tvungna att visa upp sig ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • P-pan changed the title to H.E.M 2023

Jag antar och hoppas att det lämnas utrymme även för andras intryck i denna tråd... :grimacing:

 

Jag tog tåget upp till Stockholm för ett kombinationsevent att träffa hifi-vänner och ta en liten kik på mässan.

 

De nya greppet med att sprida ut sig på butiker passar inte riktigt mig. De finns där året runt för besök. Det som blev kvar på Sheraton blev lite för klent för att få en "mässkänsla" tycker jag.

 

Jag tog några bilder med min mobil på några rum som jag tycker var rätt intressanta ändå.

 

Seansen började redan på fredagskvällen då @calm hade bjudit in ett gäng seniora entusiaster till sitt välljudande hem för lyssning, middag och annan förtäring :zany:

 

DSC_0718~2.JPG

 

Vid min sida placerade sig några trivsamma "orakel" inom olika områden. @Torkel inom elektronik, @eliot inom atomfysik, @Anders65 inom kabelteknik och värden själv, pianoklangsoraklet @calm

 

DSC_0719~2.JPG

 

Jag passar på att tacka @calm och hans "Calmina" för en fantastiskt trevlig kväll. Det lät dessutom fantastiskt bra genom hans fina system.

Link to comment
Share on other sites

På senare år har jag blivit allt mer intresserad av tillverkare som mer fokuserar på att utveckla hifi till lite mer rimliga pengar än vad som många gånger ses eller tar plats på forum, mässor och i hifipressen. Det är i mina ögon betydligt större utmaning att ta fram något som är bra till en rimlig budget än att ge fritt spelrum utan finansiellt tak.

 

Det första rummet jag besökte hade både och. Jag tycker att Technics representerar de företag som har hittat en "acceptabel" nivå mellan pris och prestanda. Ok, deras referensskivspelare för en knapp kvarts miljon avviker lite, spelaren på bilden nedan ligger på en mer överkomlig nivå. Högtalarna i rummet låg på drygt 60', den största integrerade förstärkaren på drygt 90' och deras nya CD/SACD/streamer på ca 33'. Det är respektabla pengar för de flesta men långt ifrån vad många vill vi skall spendera för att det skall låta bra.

 

Jag är helt säker på att man med lite fine tuning och rumsanpassning kan få Technics system att låta riktigt, riktigt bra.

 

DSC_0720~2.JPG

 

DSC_0724.JPG

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om man vill prioritera hifi med en ännu lägre budget fanns ett rum som spelade med högtalare från Quadral och med en 150 W integrerad hybrid förstärkare från Taga (okänt för mig) samt streamer från Nu-force (om jag minns rätt). Jag tror streamern kostade kring 12-13' och förstärkaren ca 25'. Priset på högtalarna minns jag inte, men de var inte så dyra. 

 

Anläggningen hade inte de översta hifi-parametrarna men helt klart prisvärt. Det lät hyggligt bra.

 

DSC_0734~2.JPG

 

DSC_0736~2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag håller mig kvar vid prisvärda (i mitt tycke) mässobjekt. Dynaudio presenterade både företaget, vilka studios de klätt med högtalare, om deras produktion etc. Bl a 36,000 högtalarelement per vecka och enbart till egna högtalare. Dagens produkt på scen var den aktiva och tekniksprängda Focus 30. Utöver högtalarna behövs en smartphone och ett abonnemang på t ex Tidal. Det finns också en analog ingång för t ex en skivspelare/riaa. Det har också sub-utgång. Den inbyggda förstärkaren är av samma typ som de som sitter i deras studio monitorer och ger ca 200 W till respektive baselement och något mindre till mellanregistret samt drygt 100 W till diskanten. All musik konverteras till 24/96. Dessutom ingår Dirac rumskorrigering där man kan spara sex olika lyssningspositioner/inställningar.

 

DSC_0732~2.JPG

 

Som flera känner till är jag Dynaudiofantast och det även efter denna lyssning. Det lät oerhört rent med hög och fin upplösning och närvaro. Lite mer energi i mellanregistret än vad jag är van vid men inte på något avskräckande sätt. Van Morrisons "Place Like This" lät magiskt.

Det är en sluten konstruktion som även kan stå tätt mot bakre vägg. De kostar 106'  vilket jag betraktar som billigt om man betänker att det inkluderar högtalare, för- och slutsteg, streamer, rumskorrigering samt inga behov av kablar. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter på ett skumpande tåg hem och postar via mobilen. Ni får ursäkta om det dyker upp några småfel här och var...

 

Naturligtvis fanns även hifi för den stora börsen om den känns besvärande fet. Jag är en stor vän av horn och hade jag  haft rätt rum för det så hade jag inte tvekat. Jag såg fram emot att lyssna på Klipsch bjässar tillsammans med Audio Research. Det blev en flopp. Inte pga av dåliga prylar utan snarare pga en dålig uppställning. Jag är ingen expert men jag har hört magiska presentationer av Klipsch och i samtliga fall har de då stått i hörn eller tätt mot bakre vägg, även i mycket stora rum. Här hade man placerat dem flera meter in i rummet. Det gjorde vare Klipsch och elektronik rättvisa. Det är min teori och analys.

 

DSC_0726~2.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

I JBL's och Mark Levins lika stora rum visades var "skåpet skall skall stå". Deras stora miljonskapelser till hornladdade högtalare lät fantastiskt med en närvaro, renhet och livekänsla som är en ren fröjd att höra och omöjligt att få till i hemmiljö. De spelade på helt nya jubileumsslutsteg som går i klass A upp till 30 W och skulle inte det räcka slår "efterbrännkamaren" i klass A/B till med effektreserven så att det räcker till.

 

DSC_0738~2.JPG

 

DSC_0737~2.JPG

 

DSC_0739~2.JPG

 

Längs väggen fanns flera olika JBL-modeller i flera prisklasser, från överkomligt och uppåt. Det känns som om JBL gått på offensiven. På 70-talet var det  JBL som låg i topp inom highend-segmentet i konkurrens med AR (Acoustic Research).

 

DSC_0740~2.JPG

 

DSC_0741~2.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

KEF är ett annat märke som tilltalar mig. Jag tycker de har en behaglig tonalitet och framför allt imponeras jag av den ljudbild de brukar leverera. Framför allt när jag satt längst fram i mitten ca 1,5 m från högtalarlinjen där avståndet mellan dem var ca 3 meter. När jag tittade rakt fram såg jag inte högtalarna och ljudet kom i synfältet från "ingenstans".

 

Den största stativaren (Reference) kostade strax under 100" och den mindre kring 26'. Och visst var det skillnad på det de presterade. Elektronik från Rega och Electronompaniet samt digitalteknik från märken jag tidigare sett men inte minns namnen på.

 

DSC_0729~2.JPG

 

DSC_0728~2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hi-Fi Consult

 

Hi-Fi Consult_1083.JPG

 

Hi-Fi Consult_1085.JPG

 

Hi-Fi Consult_1084.JPG

 

Hi-Fi Consult_1086.JPG

 

Hi-Fi Consult_1087.JPG

 

Här spelades på Qln, Vinnie Rossi, AVM, Vienna Acoustics och naturligtvis kablar från Transparent.

 

Qln Signature 5 var x-tra roligt att få lyssna till och jag gillade verkligen vad som presenterades ur dessa.

Lite svårare att gilla priset kanske med tanke på att det "bara" är ett par stativare.

Skulle vara det då att man får ett väldigt fint utfört fanérarbete... top notch :thumbsup:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Svalander Audio

 

Svalander Audio_1090.JPG

 

Varje gång jag ser den där väggen så tänker jag... det är nog dags att dra om kablarna i väggen till något mer exklusivt.

Klangmodulisera säkringen, uppgradera kontakterna till strömkablarna o.s.v.

 

Annars fanns här också lite pickuper att beskåda...

 

Svalander Audio_1088.JPG

 

Svalander Audio_1089.JPG  

 

Jag överväger att börja samla på pickuper.

Min sambo har ju massor av smycken så det känns inte riktigt rättvist här.

Och vem vet, det kanske blir en ny trend med pickupearrings.

Om inte annat så har jag nyligen lärt mig att det kan vara väldigt praktiskt att ha åtminstone en p/u i reserv :hotface:

Protractor lär jag nog också skaffa så det går lättare att utföra akuta "operationer"

 

BrinkmannProtractor_1091.JPG

Link to comment
Share on other sites

I ett angränsande och betydligt större rum än KEF hade Stylus inkvartera sig med elektronik från Moon, analogprodukter från Lyra och Brinkmann samt en mix ur Nordosts sortiment. Detta drev ett par små stativaren ur YG's nya sortiment i lägre prisklass. Är de sämre än det övre sortimentet? Snarare annorlunda, skull jag säga.

 

DSC_0731.JPG

 

Basen kan naturligtvis inte mäta sig med större system men ändå imponerande. Högtalarna fyllde det stora rummet med välljud och någon direkt avsaknad bas kände jag inte på den musik som spelades. Fin klang och tonbalans med härligt flow. Samtidigt visar demon hos Stylus att omsorgen kring musikkällor och elektronik är viktig för optimering av det som skickas till högtalarna.

 

Därmed sätter jag punkt för min spaning. Jag har fokuserat på de rum jag gav ordentligt med tid och lyssnade på från flera lyssningspositioner. Vi får hoppas på att andra ger återkoppling kring övriga system.

 

//

Link to comment
Share on other sites

Koka Musik på en spik ?

 

Recept som följer:

 

Högtalare: Quadral Chromium 105

Integrerad förstärkare: Taga HTA-2000B V.2

Streamer: NuPrime Stream-9

 

Receptet kostar någonstans runt 80' utan kablar och andra diverse "kryddor".

 

Låter det dyrt ?

Väntar man då tills man har "smakat" så tror jag att många byter fot och tar till sig receptet.

 

 

Myc Audio

 

MycAudio_1092.JPG

 

MycAudio_1095.JPG

 

MycAudio_1094.JPG

 

MycAudio_1093.JPG

 

Hade man turen att hamna på första parkett så var det fritt fram att välja musik efter eget tycke och smak.

 

Det här var helt klart mässans bästa pris/prestanda-rum enligt mig.

 

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Liten i kostymen men stor i korken :think:

 

Stylus_1066.JPG

 

Stylus Audio

 

Stylus_1068.JPG

 

Yg's nya högtalarserie Peaks fick jag försmak av redan i höstas då det var mässa i Göteborg.

Den då något större Summit spelade väldigt stort och fint på alla de plan man nu kan tänka sig.

Skulle "plutten" i familjen klara sig lika bra ?

 

Cairn, som den lille heter, klarade sig förvånansvärt bra i det ändå hyfsat stora rummet...

 

Stylus_1067.JPG

 

Med lite hjälp av Moon, Brinkmann och Nordost så var det inte tu tal om att det gick bra.

Den lilla högtalaren spelade med väldigt stor fin ljudbild och den holografiska åtegivning jag fick lyssnat till i Göteborg skiljde

i stort sätt bara till basunderstödet.

Det var ett visst basbummel i rummet på Sheraton men det blev på ett sätt också ett sorts bastillskott som jag kan tycka gjorde

mer gott än ont.

 

Stylus_1070.JPG

 

Stylus_1071.JPG

 

Stylus_1072.JPG

 

Stylus_1073.JPG

 

Stylus_1076.JPG

 

Stylus_1096.JPG

 

Stylus_1077.JPG

 

Stylus har förresten precis i dagarna fått hem lite tyngre elektronik hörde jag skvallras...

 

Stylus_1098.JPG

 

Stylus_1097.JPG

 

Framtida annonseringar angående demonstrationer kan vara av godo att kolla upp för intresserade.

Jag är bara lite intresserad eftersom jag redan är "smittad" :warning:   

 

Link to comment
Share on other sites

Vi tar en sväng in till Transient Design.

 

Transient Design_1099.JPG

 

Här var det s.a.s tyst när jag besökte rummet.

Det fanns representation från Leben, Kora, ifi, Epos m.f.l plus ett stort utbud av mer tillbehörskaraktär...

 

Transient Design_1101.JPG

 

Transient Design_1100.JPG

 

Transient Design_1102.JPG

 

Transient Design_1103.JPG

 

Mycket fina och välljudande Mofi-skivor det där men som bekant så kostar de också en slant eller två.

 

Link to comment
Share on other sites

Technics

 

 

 

Technics_1106.JPG

 

Technics_1107.JPG

 

Technics_1105.JPG

 

Technics_1104.JPG

 

Här har säkert många av oss goda minnen sedan starten av hifi-utövandet.

Mina egna går till radio & tv-avdelningen på Åhlens Stockholms city under 80-talet.

Slutstegen med de stora vu-mätarna som stod i sina glasförsedda montrar var länge en dröm.

Racket hemma i pojkrummet var såklart välfyllt med Technicsapparater men av en helt annan prisklass.

Andra stora japanska tillverkare dyker ju också upp i minnet men jag förblev under många år en trogen Technics-entusiast.

 

Dagens uppsättning på mässan spelade utmärkt och har de senaste åren, jag hört märket spela, också så gjort gång efter gång.

En lagom avvägd och riktigt trevlig ljudförmedlande uppsättning helt enkelt. 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan hålla med där, det är i nån mån även en hygienfaktor, att "tillräckligt bra" ljud ska inte behöva kosta som en villa.

Technics är en av de tillverkare som jag upplever ta sitt finljudssortiment på allvar, utan att det tillåts sväva iväg.

Dessutom med ofta mycket hög teknisk nivå och kreativitet. Tänker SU-R1000 till exempel, helt fanatiskt bygge eg.

Link to comment
Share on other sites

En rejält nedbantad mässa denna gång. Bäst ljud för normala rum hade Stylus, med elektronik från Moon och högtalare från YG, och Sladd med Vinnie Rossi och QLN. Även AVM/Vienna Acoustics lät mycket bra hos HiFi Consult.
Miljonsystemen från JBL/Levinson och Klipsch/ARC lät imponerande och STORT men knappast något för mer normala rum även om killen som demade JBL menade att de skulle fungera fint i ett rum på 20 kvm!? 😳

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Hasse said:

... killen som demade JBL menade att de skulle fungera fint i ett rum på 20 kvm!? 😳

 

Eftersom du  nämner JBL...

 

 

Bülow Steensen

 

BülowSteensen_1109.JPG

 

BülowSteensen_1110.JPG

 

BülowSteensen_1111.JPG

 

BülowSteensen_1108.JPG

 

BülowSteensen_1113.JPG

 

BülowSteensen_1112.JPG

 

Ganska stor membranyta avsedd för basåtergivning, tror inte att jag riktigt hänger med med mina egna högtalare :think:

Det lät åtminstone rejelt ut i korridoren s.a.s och det var allt jag fick mig serverad rent ljudmässigt.

Fasta demotider bakom stängda dörrar kan vi ju ha olika synpunkter på men jag tyckte mig inte ha tid att vänta eller att för

den delen vilja störa någon av dessa sittningar.

Inte alla gånger det känns okej gentemot övriga lyssnar då man vill ta sig ut och därmed slammrar lite i dörrar tänker jag här.

 

Tur det fanns pauser mellan varje sittning så att jag åtminstone kom åt att ta lite bilder.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jaha, vad ska vi titta på nu ?

Kom just att tänka på alla utställare som antagligen packar och bär sin elektronik i.o.m att mässan stängt för ett tag sedan.

Och i synnerhet...

 

Digitalbild

 

Digitalbild_1114.JPG

 

... som kör en one man show i dagarna två.

Jag hoppas att den gode Peter Funk får lite hjälp med att få allt med sig hem igen :think:

 

Digitalbild_1116.JPG

 

Digitalbild_1115.JPG

 

Digitalbild_1118.JPG

 

Digitalbild_1119.JPG

 

Digitalbild_1117.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Konstigt med de negativa omdömena om det stora Klipsch-bjässarna. Det var för mig det absolut roligaste rummet på mässan. Var där några gånger och stod alltid upp längst bak. Minns inte körverket de körde (Cantate Domino?), men ville nästan ge det en spontan applåd. Körde från JBL Everest så det bara sjöng om det (på de platser jag fick lyssna på).

 

Bäst totala upplevelse fick jag från QLN Signature, samt Polk (!) på främre raden. Utropstecken då jag nog aldrig uppskattat något jag hört från företaget tidigare. De hade något överslätande och förlåtande i diskanten, så knappast neutrala, men tyckte faktiskt de lät magnifikt på den lyssningen jag var på.

Link to comment
Share on other sites

Den lilla YGn är klart spännande, den ser bara lite "skum" ut. . vet inte vad det är men gillar inte riktigt trät blandat med det svarta, , hade sidorna/topp också varit svart hade den nog varit klart snyggare.

Sen är ju tyvärr stativet inte direkt billigt.

Stativare runt 100k börjar bli en stor klass kan nog komma på ett tiotal intressanta mellan 100-150k

Link to comment
Share on other sites

In i stereon ?

 

Instereo menar jag ju...

 

Instereo_1120.JPG

 

Instereo_1121.JPG

 

Instereo_1122.JPG

 

Instereo_1123.JPG

 

Naim för hela slanten och ett par Neat högtalare som jag inte kan modellnamnet på.

Svarta sobra chassin som har en riktigt snygg design tycker jag... men många burkar blir'e.

Nu är jag riktigt dåligt påläst angående Naim får jag lov att erkänna men jag har åtminstone haft ett par Neat högtalare en gång tiden.

Som jag minns dessa så spelade Neat väldigt mjukt och fint utan påstridiga register.

Naim var säkert en anledning till att det i detta rum spelade finstämt och detaljrikt på ett väldigt bra sätt.

Vi fick dessutom en demonstration om hur viktigt det kan vara att ha rätt sorts strömmatning till sin skivspelare.

Jag var väldigt trött efter dagens mässa och Instereo var ett av de sista rummen jag besökte så jag hängde inte riktigt med här.

Men att det var skillnad mellan det att bytet skedde kunde jag åtminstone uppfatta.

Ett sorts lugn och mindre "kantighet" var väl vad jag uppfattade då den lite bättre enheten kopplades in.

Ni/du som kan redogöra bättre än undertecknad får gärna fylla på med bättre beskrivning.

Link to comment
Share on other sites

Septon del II

 

I ett av de mindre rummen kunde man lyssna och beskåda högtalare från Polk -Reserve R700- kopplat med elektronik från Marantz,

skulle gissa på någon av modellerna 30/40/60.

 

Septon_1124.JPG

 

Septon_1126.JPG

 

Lite på sidan av stod det några "torrisar" som inte fick vara med.

Jag måste ha missat att Classe bytt distributionskanal här hemma i Sverige men oavsett så hade det varit kul att få lyssnat till dessa.

Och appropå lyssna så blev det intet av det i detta rum.

Jag kom nämligen mitt i när det presenterades specifikationer och andra viktiga saker om vad som demades.

 

Septon_1125.JPG

Link to comment
Share on other sites

PL Audio

 

 

Här trodde jag först att man hade lånat in ett par högtalare från Harbeth när jag väl kom in i rummet...

 

 

PL Audio_1127.JPG

 

Så var det ju inte skulle det visa sig utan istället var det något som våra vänner i Frankrike spikat ihop.

Revival Audio och högtalarmodellen Atalante 5 skulle det visa sig vara.

 

PL Audio_1130.JPG

 

Revival... Återuppväckelse ?

Det kanske är en gammal Harbeth i alla fall :39:

 

PL Audio_1128.JPG

 

Valda delar ur Siltech's kabelsortiment snodde ihop elektronik från Pathos, dcs,

Moonriver, Clearaudio och säkert något mer som jag glömt.

 

Kolla noga nu...

 

PL Audio_1134.JPG

 

Den där svarta mackapären med 4 st vred är visst inte riktigt klar än men den tror jag på.

Nytt riaa-steg från Moonriver Audio som jag tror kommer bli väldigt bra när finslipningen är till ända.

En Pathos Inpol Heritage skymtar till vänster och för att se lite bättre så tar vi en ny bild...

 

PL Audio_1136.JPG 

 

Jag kanske kommer att vänja mig vid de där vu-mätarna men för stunden håller jag på att en Pathos ska vara utan

digitala displayer i det utförandet.

 

PL Audio_1131.JPG

 

PL Audio_1129.JPG

 

PL Audio_1135.JPG

 

Hur lät det då ?

Bra.

Så pass bra att här blev jag sittandes en bra stund och när jag väl lämnade rummet kände jag mig glad och avslappnad.

 

PL Audio_1132.JPG

 

PL Audio_1133.JPG

 

Det var nog allt jag hade från Sheraton's del av mässan.

Imorgon hoppas jag att jag kan ta med er ut till Bromma och Perfect Sense :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, P-pan said:

Så var det ju inte skulle det visa sig utan istället var det något som våra vänner i Frankrike spikat ihop.

Revival Audio och högtalarmodellen Atalante 5 skulle det visa sig vara.

Intressanta drivers med basaltmembran, asymmetrisk membranavstyvning och stora magneter.

Undrar hur de har klarat få en ”much stronger” elasticitetsmodul än kevlar.

För ett membran bör man maximera förhållandet E-modul/densitet, dvs ju styvare och lättare desto bättre. Och basalt är ju även tyngre än kevlar.

 

F59A2C6F-E416-4CE0-9538-1CF1DD24EF74.webp
Bild: revivalaudio.fr

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...