string Posted February 15, 2023 Posted February 15, 2023 Det var ett tag sedan jag var inne och skrev på forumet. Det betyder inte att intresset har svalnat, tvärtom så har jag varit upptagen med att göra förändringar som skall lyfta ljudbilden. Som titeln antyder så har det stora skåpet som inhyste anläggningen blivit ersatt av en mer luftig kombo. Från detta: till detta: Detta är alltså (som titeln antyder) ett vägghängt system från Elfa. Sedan en tid tillbaka finns det en lyxigare variant av deras hyllor, en modell som heter "DECOR" i olika färgsättningar. Den här gråa varianten passar perfekt. Att allt står så här luftigt innebär att alla fläktar har kunnat rensas bort. Allt annat onödigt har också försvunnit, som t.ex. A/V-försteget (OPPO 205 gör motsvarande jobb gallant). Även strömrenaren har hittat ett nytt hem. Att anläggningen nu har krymt och skåpet är borta innebär att högtalarna har kunnat placeras mer optimalt in i rummet. Skåpet förstörde ju också ljudbilden och eftersom mina husdjur dessutom numera är äldre och uppfostrade behövs det inte längre. Vad gäller anläggningen som sådan har det inte skett så store förändringar förutom vinylsvarven. Jag är fortfarande trogen Simply Black men tonarmen har fått sig en rejäl uppdatering av Mirre. I princip är det en helt ny tonarm, med nya lager som har ännu bättre tolerans: Jag passade även på att uppgradera till en ny pickup, en Miyajima Carbon: Så nu är det verkligen kul att spela vinyl igen. byZan, calm, Terminator and 8 others 11 Quote
AlfaGTV Posted February 15, 2023 Posted February 15, 2023 Kul med bilder! Och intressant med din Simply Black tycker jag. Kan du säga nåt om vad som gör den här Cantus-armen bättre? Är det lättare att sätta upp den eller spelar den "bättre"eller vad? Och berätta gärna lite om vad du hitta i din nya puppa! (Fin!) Quote
string Posted February 15, 2023 Author Posted February 15, 2023 Friktionen i sidled är ju en av tangentialarmens stora problem. På den nya versionen av tonarmen har hjulen fått en ny utformning som gör att släden som tonarmen sitter på är helt styv och inte glappar. Hjulen har dessutom fått nya kullager med snävare tolleranser. Allt för att hålla nere friktionen. Sedan kan man ju ställa sig frågan vilka problem man tillför och vilka man eliminerar med tangentiell respektive radiell tonarm. Vad gäller pickupen så är det där en historia i sig: det hela började med att jag hade kommit över en Dynavector Karat 17 DV (jubileumsutgåvan, 40 år). Jag har tidigare haft Karat 17-pickuper, med sina extremt korta nålarmar, och har alltid varit förtjust i ljudet från dem. Men efter några tester insåg Mirre att det var helt fel pickup på fel tonarm. Kort nålarm och kort tonarm var ingen bra kombo. Han tog den i inbyte mot en Miyajima. Dessa pickuper, precis som Clear Audio, passar däremot utmärkt med Cantus-tonarmen. Just modellen Carbon är nyutvecklad och ska ha någon nano-tråd instoppad i nålröret (för att låta ännu bättre). Allt står på deras hemsida. Själv blir jag ganska uppgiven och likgiltig inför allt säljprat, om nya, revolutionerande uppfinningar (som t.ex. en liten nano-tråd). Jag tycker pickupen och kombon låter bra, det är huvudsaken. Lasse, AlfaGTV, calle_jr and 1 other 3 1 Quote
Recommended Posts