Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är inne på ungefärligt samma spår att vilja mer börja nyttja mina CD-plattor. Återges förnärvarande med inte så vidare värst behaglig ljudkvalitet.
Att rippa har jag inte tillräckligt intresse i att vilja göra. Min motivationshöjare är att börjat fundera över bl.a Marantz SA-10, eller den någon lägre i pris SA-12SE.

Posted
53 minutes ago, YYZ said:

Jag är inne på ungefärligt samma spår att vilja mer börja nyttja mina CD-plattor. Återges förnärvarande med inte så vidare värst behaglig ljudkvalitet.
Att rippa har jag inte tillräckligt intresse i att vilja göra. Min motivationshöjare är att börjat fundera över bl.a Marantz SA-10, eller den någon lägre i pris SA-12SE.

Ja men det är ju bättre ljudkvalite på cd än Spotify 

Posted
46 minutes ago, Ampalang said:

För mig hjälpte det att säga upp alla streamingtjänster. Ett nytt skivkollektiv i närområdet hjälper till med nya inköp och inspiration.

Håller med, använd gratiskanaler (t ex Youtube) för att hitta ny musik och köp sen det du tycker är värt att ha i hyllan.

Posted

CD från 80 talet kan låta lite hur som helst men det gör ju LP också bitvis. Plocka fram något bortglömt i hyllan och provspela. Jag har förvånats över ljudkvaliten på en del CD. Det finns bara en slutsats att jag hade fel prylar på den tiden.

Posted
10 hours ago, YYZ said:

Min motivationshöjare är att börjat fundera över bl.a Marantz SA-10, eller den någon lägre i pris SA-12SE.

Varför inte separat dac + transport ?

Min egen variant på området fungerar väldigt tillfredställande och silverdiskarna får ofta komma till "tals" :)

Posted

Har våra DAC'ar och annan kringutrustning uppdaterats och blivit bättre att hantera realtidssignalen från en CD-transport möjligen? Jag tänker att streaming behövde mer "manegé-krattning" för att låta likvärdigt och tills sist bättre, och nu när den gör det, visar CD att den vunnit minst lika mycket i återgivning?

Posted
36 minutes ago, AlfaGTV said:

... visar CD att den vunnit minst lika mycket i återgivning?

Du får väl "masa" dig förbi så kan jag bjuda på ett ljudprov eller två :smile:

Posted
6 hours ago, AlfaGTV said:

Har våra DAC'ar och annan kringutrustning uppdaterats och blivit bättre att hantera realtidssignalen från en CD-transport möjligen? Jag tänker att streaming behövde mer "manegé-krattning" för att låta likvärdigt och tills sist bättre, och nu när den gör det, visar CD att den vunnit minst lika mycket i återgivning?

Vet inte om det här blir ett svar på din fråga, men jag har läst en del om CD transporter då jag är ifärd med att bygga en, mannen bakom Lampizator verkar moddat en hel del CD spelare i försök att få dom låta bättre. Han har i intervju sagt att digitalt från disk är det han föredrar jämfört med CD, sen hur han tycker det står sig mot streaming framkom aldrig.

• 2 weeks later...
Posted
On 2023-02-13 at 14:46, Irrbloss said:

mannen bakom Lampizator verkar moddat en hel del CD spelare i försök att få dom låta bättre.

Jag tyckte det var intressant när några började läsa hela eller delar av cd-skivor till ram eller ssd för, vad var det, 15 år sedan.

Det är väl lite konstigt att inte alla gör så?

Posted
2 hours ago, calle_jr said:

Det är väl lite konstigt att inte alla gör så?

Det kom väl i samband att man satte in cd-romläsare istället för ”rena” cd-läsare som läste av i realtid och med korrigeringskretsar? Med CD-romläsare snurrar skivorna med 8-20 gånger högre hastighet tills avläsningen blivit bit-perfekt och kan buffras på ett minne som i sin tur matar själva dacen. Jag inbillar mig att de som använder cd-romläsare buffrar alltid.

Jag är osäker på om jag är helt torrskodd om detta. Om jag är fel på det hoppas jag någon av er korrigerar.

Posted
On 2023-02-13 at 07:28, AlfaGTV said:

visar CD att den vunnit minst lika mycket i återgivning?

Ja, nej, nja, hmmm, kanske… Jag kan bara uttala mig om CD-avspelning från de dacar och spelare jag har. 

1. Alternativet att spela en cd med Aesthetix Romulus eller samma inspelning från en egen rippad fil i 16/44.1 som konverteras till 24/44.1 i Lumin till CD-dacen är helt egal. (Om jag inte konverterar till från 16 till 24 bitars paket så görs det ändå av dacen). För mig är det jämt skägg. Jag kan inte hävda några direkta skillnader.
  2. Men när jag låter Lumin konvertera rippade cd-skivors 16/44.1-filer till DSD128 (dubbla SACD-formatet) som sedan går till Aesthetix-dacen, så blir det skillnad. Enligt min mening till det bättre. Genom att göra så går man förbi en massa filterkopplingar framför allt s k FIR-filter och låter DSD-signalen tas ut direkt via ett lågpassfilter ungefär som en vanlig analog signal. Det låter annorlunda. De flesta SACD-skivor är konverterade med motsvarande metodik, dvs från PCM -> DSD.
  3. Med min Marantz SA-10 kan jag inte spela CD-skivor med konventionell dac. All digital info, vare sig det är PCM eller DSD från skiva eller streaming och oavsett upplösning konverteras till DSD256 (4-dubbla upplösningen mot SACD). Så där kan jag inte jämföra oavsett om det är en cd, sacd eller streamad fil. Om det är samma master och mix låter det lika. Om inte så låter det annorlunda. Skillnaderna mellan olika format, inklusive vinyl handlar, enligt mig om, hur väl man optimerat de olika källorna individuellt och tillsammans med övriga enheter och vilka pressningar/utgåvor man fått tag på och spelar.
  4. För mig är samtliga format lika bra. Vi lyssnar väl snarare på musik och album än format. Är det någon som säger att ikväll skall jag lyssna på analogt och imorgon på digitalt? Så är det kanske om format blivit viktigare än musiken. 
  5. Det kanske skall nämnas att eftersom jag har en s k delta-sigmadac i Aesthetix så konverterar den om all pcm, t ex från CD till DSD-signal om jag spelar en CD. Så att göra den konverteringen innan i Lumïn är mer en fråga om den gör det bättre än dacen. Svaret på den frågan är NEJ när det gällde U1 Mini men definitivt JA med den uppdaterade U2 Mini.
Posted
12 hours ago, Bebop said:

Det kom väl i samband att man satte in cd-romläsare istället för ”rena” cd-läsare som läste av i realtid och med korrigeringskretsar?

Vet inte om det sammanföll. Små ram-minnen fanns både för CD-DA och CD-ROM, som buffert för att inte spelaren skulle haverera.

Idag är ram både avsevärt större och billigare, så det borde möjliggöra en helt annan arkitektur för transporter, tycker man. Där klockningen enbart är kopplad till ram och den optiska läsaren lever sitt eget avisolerade liv.

Posted
21 hours ago, Bebop said:

Det kom väl i samband att man satte in cd-romläsare istället för ”rena” cd-läsare som läste av i realtid och med korrigeringskretsar? Med CD-romläsare snurrar skivorna med 8-20 gånger högre hastighet tills avläsningen blivit bit-perfekt och kan buffras på ett minne som i sin tur matar själva dacen. Jag inbillar mig att de som använder cd-romläsare buffrar alltid.

Jag är osäker på om jag är helt torrskodd om detta. Om jag är fel på det hoppas jag någon av er korrigerar.

Osäker själv, enheten som jag använder tror jag är en modifierad Blu-ray mekanism med ett ”CD” servokort och marknadsförs som en dedikerad CD mekanism. Den kör i x1 hastighet och har vad jag vet ingen lagring av data. Det går att konfigurera om den ska interpolera data som den inte lyckas läsa. Går även att läsa ut mängd och typ av blocknivå fel som funnits under uppspelning, just nu verkar den ligga lite högt för mig men det kan bero på att den spelar liggandes på ett skrivbord (vibration/ljus kanske påverkar).

En anekdot, köpte en bättre ”puck” för att klämma fast skivan (har en toppmatad variant av mekanism), blocknivå felen ökade istället för minskade, ska se om det blir bättre när jag väl monterat mekanismen i chassi.

Posted
On 2023-02-13 at 14:46, Irrbloss said:

ifärd med att bygga en

Det här låter ju exceptionellt spännande och skulle kunna spänna mellan ren grundforskning och avancerat vuxen-meccano?

Kan du inte berätta lite mer om din ambition och vägvalen?

Posted
9 hours ago, AlfaGTV said:

Det här låter ju exceptionellt spännande och skulle kunna spänna mellan ren grundforskning och avancerat vuxen-meccano?

Kan du inte berätta lite mer om din ambition och vägvalen?

Det är mer hopp och lek än något annat, försöker lära mig mer om elektronik. Jag blev frustrerad att jag aldrig riktig förstått vad som påverkar hur det låter och hur mycket, så tänkte att jag skulle försöka ta reda på det.

Egentligen var inte tanken att bygga en egen CD transport utan att konstruera en FPGA DAC, men jag hittade en CD mekanism som verkade inkludera det mesta och används av bl a Gryphon, Project och en del andra större tillverkare. Det som varit svårast är det mekaniska (för mig). Kort så kommer jag ha två switchade nätaggregat, ena driver mekanismen och den andra driver MCU:n (Arduino) som sköter styrning, input och skärm. Mekanismen har både en SPDIF signal ut, I2S, samt klockingång. Kommer börja med SPDIF till BNC, driven av en krets som finns beskrivet hos Lampizator (transistor baserad istället för transformator).

Även fast jag bara hört den liggandes på ett skrivbord och driven av ett bänkaggregat så låter det inte illa.

Posted
2 hours ago, AdamL1641 said:

Ingen som har några konkreta tips??

De kan du nog bara komma upp med själv är jag rädd för? 

Säger som @P-pan "Ta dig tid att göra det själen gläds åt.." eller nåt i den andemeningen.
För egen del har jag svårt att hitta argumenten för att spela CD? Jag spelar hellre den musik jag vill konsumera för stunden! :)

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

De kan du nog bara komma upp med själv är jag rädd för? 

Säger som @P-pan "Ta dig tid att göra det själen gläds åt.." eller nåt i den andemeningen.
För egen del har jag svårt att hitta argumenten för att spela CD? Jag spelar hellre den musik jag vill konsumera för stunden! :)

Ja i och för sig

Posted
10 hours ago, AlfaGTV said:

Jag spelar hellre den musik jag vill konsumera för stunden!

Voilà, this is how a slipsten ska dras. Att spela format är sånt som audiofiler ägnar sig åt. Musikälskare spelar musik på det format som erbjuds för stunden…:satisfied:

Om nu forumets audiofiler känner sig attackerade så är det inget mot vad älskare av både cd, sacd, downloads, vinyl och band får utstå…:blackeye:

2 hours ago, calle_jr said:

Den kraftigaste triggern brukar vara att köpa lite nya skivor.

… eller spela gamla. När det gäller jazzen så har jag i stort sett komplett samling som täcker min jazz. Enstaka album poppar fortfarande upp som t ex senaste Bobo Stenson Trio som släpps i veckan. Den kommer jag att inhandla på fysiskt format.

Jag är jäkligt glad över att jag aldrig gjorde av med mina gamla vinyler när den ansågs vara död. Jag spelar dem fortfarande och många av dem släpps i nya pressningar hela tiden. Av samma skäl behåller jag mina CD där flera hundra i min samling aldrig getts ut på vinyl. Jag har dessutom rippat alla mina CD-skivor (flera tusen). Det ger outstanding möjligheter att sortera och söka både på djup och bredd. Dessutom låter de fantastiskt via min konvertering till dsd128. Men ändå känns det fortfarande något speciellt att ladda spelaren med fysiska diskar, framför allt sacd-skivor. Så visst kan även jag ägna mig åt att spela format… :handovermouth: fast jag tycker att det är fel approach.

Posted

Det måste väl erkännas, jag köpte mina första beggade CD via discogs idag! :openmouth: Inte för att de var CD, men det var plattor som saknades och det var enda resursen jag kunde   komma upp med!

Posted
On 2023-02-12 at 12:42, AdamL1641 said:

Hej. Vill ha motivationtips så att jag lyssnar på cd-skivor varje dag!

Tack på förhand!

Kanske för att du redan har en samling och inte behöver betala för samma musik igen, via streaming.

Kanske för att din samling innehåller gamla godingar som ger fina minnen.

Kanske du har gjort ett aktivt val inför just den cd-skivan med just den musiken.

Kanske för den goda känslans skull p.g.a att du äger skivan.

Eller bara för att det finns massor av fina cd-skivor för en ynka 10-20 spänn på loppis.

Du upptäcker att cd'n till bilstereon fortfarande finns kvar och fungerar.

Grannen skänker dig hela sin samling och du blir nyfiken på vad han/hon har för musiksmak.

För att cd-mediet håller en tillräckligt bra ljudkvalité och resten blir överkurs då du bara vill åt musiken och inte ultrarealism i återgivningen.

...nu får någon annan komma på fler förslag, mina tog slut.