Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu har även jag fått möjlighet att testa Regal kablar, närmare bestämt XLR versionerna av signalkablar ur Momentum resp Reference serierna.

Jag har kikat efter en kabel mellan separat riaa (får återkomma till detta ärende) och mitt försteg. Eftersom jag har Nordost Valhalla 1 i övriga signalkablar var planen att hitta något likvärdigt. Efter kontakt med @Anders65 fick jag snabbt och smidigt låna hem två par XLR kablar, ett par ur vardera serie.

Kablarna kommer i sobra askar. Det ser snygg och stilrent ut.

regal1.jpg.2913f460113796844c5161b942f988b3.jpg

Innuti ser det lika propert ut. 

regal2.jpg.792008e97e58fd09d572f9c8f51593c3.jpg

Båda kablarna verkar ha liknande kontakter som känns gedigna utan att vara extrema på något sätt. Kabelns ytterhölje är en smidig strumpa av någon slags plastmaterial (Anders får rätta mig). Helhetsintrycket är väldigt bra. Gediget utan att vara "bling". Jag gillar dem och de är väldigt smidiga att hantera.

På Reference kablarna sitter en liten cylinder som skiljer utseendet från den mer konventionalle Momentum kabeln. En liten snygg touch. Om den har någon roll i konstruktionen låter jag vara osagt.

regal3.jpg.d97c0530f6eee5855f6cbc08e8eca288.jpg

Eftersom Momentum-kabeln var helt ny rekommenderade Anders att jag körde den i minst 10h innan test. Så första steget var att koppla in den mellan för- och slutsteg för att "motionera upp" den lite med musik över natten. Reference varianten hade varit på lån tidigare så den var redo för test.

För att göra det hela lite mer spännande samlade jag även ihop två andra kablar för att testa parallellt vid samma tillfälle. Dessa var:

Nordost Valhalla 1 (dvs en likadan som jag redan hade)

Shunyata Alpha V1

Båda dessa betingar (eller gjorde då de nu är ersatta av nyare varianter, ännu dyrare) ett betydligt högre pris än Regal kablarna, även Reference varianten. Jämförelsen kan därför tyckas vara orättvis men jag ville utmana och se om priset stod i paritet med ljudet. 

Alla synpunkter och omdömen härifrån är baserat på test i min anläggning och vad jag uppfattade. Så naturligtvis kan utfallet bli annorlunda i en annan anläggning och som vanligt så är tycke och smak olika. Testet var öppet dvs inga blindtest. Så visst finns en risk för förutfattade meningar osv..

Posted
21 minutes ago, Terminator said:

Jättkul att följa detta och att du tar dig tid att skriva och fotografera! Redogör även gärna för vilken utrustning i övrigt du har i anläggningen. 

Håller med 👍🏼

Posted
20 hours ago, Terminator said:

Jättkul att följa detta och att du tar dig tid att skriva och fotografera! Redogör även gärna för vilken utrustning i övrigt du har i anläggningen. 

Tack:smile:

Min anläggning är beskriven i min profil (trodde jag i alla fall) men visst kan jag göra det.

Skivspelare är Brinkmann Bardo med Lyra Etna pickup och Nordost Valhalla 1 tonarmskabel. Riaa är Keces SPhono. Försteg McIntosh C-48 som snöras ihop med Valhalla 1 XLR till slutsteg McIntosh MC-452. Högtalarna är Sonus faber Amati Futura som är ihopkopplade med Nordost Frey 1 och Reference byglar. Till detta kommer streamer mm men det är ju inte fokus just nu. Så det som ska testas är kabeln mellan riaa och försteg.

Posted

Så, lite beskrivning av mina intryck av Regal kablarna och hur de jämförde sig med de andra kombatanterna.

Inser ny att jag missat en kabel i test-setupen. dessa testades:

- Regal Reference

- Regal Momentum

- Shunyata Aplha V1

- Nordost Valhalla 1

- Nordost Tyr 2

Rätt ska vara rätt. Förstår inte hur jag kunde missa Tyr 2..

Reference:

Det som ganska omedelbart märks är hur avslappnat det låter. Upplösningen är väldigt bra, speciellt i de övre registren. Det finns en mycket fin och fjäderlätt klang i högsta diskanten. Basen följer bra med. Ljudbilden är både hög och bred. Det låter rent och snyggt.

Helt klart en kabel som kan jämföra sig med andra kablar för mer pengar. Redan här hamnade tyvärr Momentum lite i skymundan avs testtimmar. Reference kabeln kändes som att den var på rätt nivå även om Momentum skulle visa sig väldigt bra den också.

Jämfört med Shunyata är skillnaderna väldigt små. Jag tycker de har relativt lik karaktär. Möjligen att Shunyatan känns lite mer fyllig, men nu pratar vi små skillnader.

De båda Nordostkablarna har sinsemellan ganska lik karaktär. Jämfört med Reference har Nordost-kablarna lite mer nerv. Jag tycker de uppfattas som lite mer ”på”. I de övre registren finns lite mer energi och det trycker till lite extra ibland. Om detta är något bra eller ej är väl upp till var och en att bedöma i sin egen anläggning. Skillnaderna mellan Valhalla 1 och Tyr 2 tyckte jag var väldigt små. Det går säkert att mejsla ut dessa men det var inte riktigt fokus utan fokus var ju att jämföra med just Regal.

Jag tycker att Reference kabeln står sig mycket bra jämfört med de andra testade kablarna från stora tillverkare. Vad man väljer är mer upp till matchning och smak. Beaktar man priset måste man säga att Reference är en oerhört kompetent kabel.

Momentum:

Nu ska erkännas att jag inte spelade på långa vägar så mycket med denna kabel då jag ganska snart insåg att Reference var den som passade mig bäst av de två. 

Men lite kort kan jag säga att Momentum har många likheter med Reference. Tydlighet och med fin musikalitet. Diskanten är inte så otroligt lätt som i Reference men väldigt bra. Jag kunde nästan få känslan att Momentum ibland var lite mer spelglad i vissa avseende. En bra helhet utan den yttersta finessen som den dyrare Reference gav. Och även här ett mycket bra helhetsintryck och ett svårtslaget pris i sammanhanget.

Jag gjorde ingen direkt jämförelse med några av de andra kablarna mot Momentum utan den jämfördes med sin märkeskollega Reference.

Och igen - tycke och smak är olika. Det finns säkert många andra kablar som är lika bra. Ibland blir det väl en blandning av slump och tillgång som avgör vad man fastnar för. Hoppas detta lilla test kan ge en vink av vad Regal kablarna kan prestera. 

Posted
11 minutes ago, Azur said:

Och igen - tycke och smak är olika.

Så är det men ändå kul att läsa om kabeltesterna som görs. Man får om inte annat en liten bättre uppfattning om ljudidealet testpersonen har eller vill uppnå.

I ditt fall så har jag nu iaf en hint om hur det låter? Men det kan jag inte verifiera innan en hemma-hos? :winking:

/byZan

Posted

Tack @Azur, intressant läsning.

Instämmer att Viborg-kontakterna är gedigna, även om jag föredrar krympslang över hylsan och tydlig R- och L-märkning.

55 minutes ago, Azur said:

trodde jag i alla fall

Skriv in en signatur i din profil och tryck på "save"-knappen.

Observera att "About me" och "Signature" inte är samma sak. Varken på profilsidan eller i verkligheten :smile:

Posted
3 hours ago, Azur said:

Tack:smile:

Min anläggning är beskriven i min profil (trodde jag i alla fall) men visst kan jag göra det.

Skivspelare är Brinkmann Bardo med Lyra Etna pickup och Nordost Valhalla 1 tonarmskabel. Riaa är Keces SPhono. Försteg McIntosh C-48 som snöras ihop med Valhalla 1 XLR till slutsteg McIntosh MC-452. Högtalarna är Sonus faber Amati Futura som är ihopkopplade med Nordost Frey 1 och Reference byglar. Till detta kommer streamer mm men det är ju inte fokus just nu. Så det som ska testas är kabeln mellan riaa och försteg.

Får lägga in en bild för tydlighetens skull 😊

30832125-82D1-4A11-9DFC-8CB5CB60753C.thumb.jpeg.fda651e409a636e0fc2feef124cb38a8.jpeg

Posted
1 hour ago, magnuskan said:

Snyggt, Isolerar du hyllplanen på något sätt? Ser ut o vara en tunn glipa emellan skivorna. 

Tack! Jo, skivorna är limmade och ihopskruvade med bitumenskivor emellan. Tanken var att både få lite design på lösningen och även tyngd och dämpning.