Jump to content

Stylus audio på High End mässan


Daniel

Recommended Posts

Vi ställer ut på High End mässan i stockholm. I år hittar du oss i rummet Haga 2 på Sheraton. 

 

Vi har med oss den fantastiske Étienne Gautier från MOON by Simaudio. I år tänkte vi utveckla en idé om hur man kan skapa ett fint high end system kring en liten stativhögtalare. Vi tar med oss den rykande färska YG Acoustics Cairn, som är minstingen i nya Peaks-serien, och en högtalare som har fått oss att falla helt pladask. Den är en musikförmedlare som lämnar oerhört lite att önska. Vi kommer att driva Cairn med MOON elektronik; monoblocken 860A v2, Försteget 740P, 610LP riaa och 680D DAC/streamer. Skivspelare är den prisvinnande Brinkmann Taurus med Lyra Atlas Lambda pickup. Från Nordost har vi switchen QNET med QSOURCE nätdel, QBASE, QPOINT, V2 kablar, Sort Kones, QKORE, QVIBE, QKOIL. Och om någon tycker det är svårt att hålla koll på alla Q, så lovar vi att reda ut det på plats. :grinsmilingeyes: De är alla en viktig byggkloss i mycket genomtänkt system från Nordost. 

 

Vi önskar er hjärtligt välkomna till oss.

 

Daniel, Karl, Hans och Johan

 

1816405230_StylusSoMeHEMmssan2023STOR.thumb.jpg.af95d97e88be02edd7507dfb7b5fca7c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul!

 

Spelningen i Göteborg och efterföljande på Referens Audio i Stockholm, gav mersmak vad gäller YG:s nya högtalarserie i kombination med Moon. En kombo helt i min smak. Skall bli kul att höra. Tag gärna med några väl valda pianoskivor så lyssnar jag gärna igen:thumbsup::smile:.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, calm said:

Kul!

 

Spelningen i Göteborg och efterföljande på Referens Audio i Stockholm, gav mersmak vad gäller YG:s nya högtalarserie i kombination med Moon. En kombo helt i min smak. Skall bli kul att höra. Tag gärna med några väl valda pianoskivor så lyssnar jag gärna igen:thumbsup::smile:.

 

Calm


Kul. Självklart tar vi med någon fin pianomusik. Vi ses där. 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, fredrik said:

Jag har lyssnat på den där lilla YG:n och jag gillade den verkligen. Och inte bara bra för dess storlek utan bara bra. Jag hoppas den blir en succé, det förtjänar den.

 
ja, du är en av få som smyglyssnat. 😀 Det är en imponerande liten skapelse. 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, P-pan said:

Små högtalare i ett ganska stort rum.

Får vi en chock eller tappad haka månntro :think:

I.o.f.s så ligger nog min haka kvar på mässan i Göteborg om jag tänker efter... :grin:

Där lyckades ni väldigt bra :thumbsup:


Haha. Vi plockade upp hakan. Den ligger i skivväskan. Ja, det är ett stort rum. Men vi tror det kan fungera. 

Link to comment
Share on other sites

Under HEM mässan får ni uppleva YG Accoustics senaste, och minsta högtalare. De heter Cairn och har alla musikaliska kvaliteter, förutom den lägsta basen, som har placerat YG bland toppen av världens högtalartillverkare. I den brittiska tidningen Hifi news fick Cairn utmärkelsen Outstanding Product.
Så här skriver de.
 
"In every way small but beautifully formed, the Cairns show all the benefits of their manufacturer's integration of extensive analysis and modelling in the design and manufacturing processes. They're precise without ever being clinical or sterile, and have a weight, depth and finesse that belies their compact dimensions. Few small standmounts will fill modestly proportioned rooms with such authority. They are little crackers!"
 
image.thumb.jpeg.7c59792d475b2a8d38f51d04dc492f45.jpeg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Peaks serien ser intressant ut. .undrar om dom sparat på filter och om det verkligen är samma drivers som "stora serien" 

 

Undrar om den kommer i annat än trä? men i YGs värld är det nog inte relevant, tror det är ett skrivfel när man ser vad det kostar att får en YG i annan färg.

Jag menar en Vantage är INTE en stor högtalare men det kostar 200.000:- att få den i vitt?!?

Så att få en PEAKS i lack lär inte heller vara lösbart tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, thli72 said:

Peaks serien ser intressant ut. .undrar om dom sparat på filter och om det verkligen är samma drivers som "stora serien" 

 

Undrar om den kommer i annat än trä? men i YGs värld är det nog inte relevant, tror det är ett skrivfel när man ser vad det kostar att får en YG i annan färg.

Jag menar en Vantage är INTE en stor högtalare men det kostar 200.000:- att få den i vitt?!?

Så att få en PEAKS i lack lär inte heller vara lösbart tyvärr.


Det är precis samma element som i Reference. Förutom billet dome diskanten som sitter i Hailey2 och uppåt. Delningsfilter är också samma. Inga besparingar här. Jag har bett om en svart variant. Vi får se om det dyker upp. Att lacka ett fanerat kabinett jämfört med aluminium är en stor skillnad. Det är en väldigt speciell process att måla dem. Därför blir det dyrt. 

Link to comment
Share on other sites

Intressant är den..verkar dock som ingen av återförsäljarna nära mig som är listade på Stylus sida faktiskt säljer YG och att lyssna på mässa med nån miljon i utrustning bakom blir lite udda i detta fallet.

Den uppenbara konkurrenten blir ju Magico A1 och gissar att YG tittat rätt hårt på prissättningen på deras stativare vs just A1.

 

Varit sugen på nått i klassen länge men när man dagligen pumpas med negativa ekonomiska nyheter så blir ju suget att lägga pengar på saker lite nertryckt. .  :( 

 

dyrt är väl relativt men 200.000:- för att lacka en aluminium högtalare. . över halvmiljonen för de stora Sonja känns konstigt . . även om en lackerare lägger en månad heltid per högtalare så är det stora pengar. . sen får man tydligen bara välja svart eller vit för dom pengarna..custom färg är ännu dyrare.

Egentligen inte sur på kostnaden, mer uppriktigt nyfiken vad som gör det så dyrt

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, thli72 said:

Intressant är den..verkar dock som ingen av återförsäljarna nära mig som är listade på Stylus sida faktiskt säljer YG och att lyssna på mässa med nån miljon i utrustning bakom blir lite udda i detta fallet.

Den uppenbara konkurrenten blir ju Magico A1 och gissar att YG tittat rätt hårt på prissättningen på deras stativare vs just A1.

 

Varit sugen på nått i klassen länge men när man dagligen pumpas med negativa ekonomiska nyheter så blir ju suget att lägga pengar på saker lite nertryckt. .  :( 

 

dyrt är väl relativt men 200.000:- för att lacka en aluminium högtalare. . över halvmiljonen för de stora Sonja känns konstigt . . även om en lackerare lägger en månad heltid per högtalare så är det stora pengar. . sen får man tydligen bara välja svart eller vit för dom pengarna..custom färg är ännu dyrare.

Egentligen inte sur på kostnaden, mer uppriktigt nyfiken vad som gör det så dyrt

 

Jag kan faktiskt inte svara på kostnaden för lackering. När jag frågade så var det svaret jag fick. Mycket arbete krävs visst för Premium High Gloss. Chrome Alure färgen är billigare och finns i fler kulörer, mycket snyggare tycker jag. Den kostar ca 44¨för Vantage.

 

image.jpeg.b5c3b5c084a487ec935810ed852c6c1f.jpeg

 

Här är en bild på Carmel 2 i Bronze.

 

image.thumb.jpeg.9fbcb44fe38baf8afa7e1c11203a3ad7.jpeg

 

 

När det gäller återförsäljare så kommer vi att börja lista var man faktiskt kan provlyssna produkterna på vår hemsida. För att underlätta för alla att hitta rätt.. 

 

Var bor du? Om du har vägarna förbi så kan du provlyssna hos oss. Vi har lyssnat med flera olika integrerade förstärkare och det fungerar jättebra. Men mässa är mässa, då kan man sväva ut lite. Mycket effekt är dessutom bra i ett stort rum. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...