Bebop Posted January 28 Share Posted January 28 De flesta på forumet känner säkert till att jag har en stor kärlek till framför allt jazz och klassisk musik. Och för mig handlar det inte bara om att lyssna. Nyfikenheten och intresset är också stort på ett litet djupare och bredare plan. Det handlar oftast om stora konstnärer med intressanta liv, miljöer och samtid som jag tycker är betydligt intressantare att läsa om än "hitte-på-stories". Senast läste jag en bok om Schubert och hans liv där det idag ges en lite annorlunda bild än av den gängse. Nya dokument, brev och vittnesmål dyker upp genom åren som ger nya insikter. Jag tycker också att det påverkar upplevelsen av musiken. Jag tänkte exemplifiera med en liten story kring ett litet stycke på ca 10 minuter utav Johannes Brahms - en av mina största favoriter inom den klassisk musiken. Johannes är född i Hamburg 1833 och "upptäcktes" av Robert Schumann. 1863 flyttade han till Wien där han verkade fram till sin död 1897. Däremellan hände det massor och han gjorde stort avtryck inom den klassiska musiken på flera sätt. Men det lämnar jag här. Jag skall enbart fokusera på ett stycke... MatsT, Apexorca, calle_jr and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 28 Author Share Posted January 28 Jag tänkte inleda med att be er lyssna lite på följande klipp. Det viktiga är inte att ni hör hela men åtminstone huvudmelodin. Fuchsenritt (Was kommt dort von der Höh) - Det är en folkvisa med anor från början av 1700-talet som finns med olika textversioner; bl a som en studentsång som det anspelas på i detta sammanhang. https://youtu.be/knjMvUoAGF8 Wir hatten gebauet ein stattliches Haus - Det är en visa från ca 1820 som också tagits upp som välkänd studentsång i Tyskland. I Sverige använder vi samma melodi i den svenska psalmen När juldagsmorgon glimmar. I Tyskland var den censurerad fram till ca 1870 och ännu längre i Österrike. Men något hände... https://youtu.be/hwoJJzc2k6g Alles schweige (Hört, ich sing das Lied der Lieder) - En tysk folksong från 1770-talet som hyllar "Vaterland" https://youtu.be/gChLxP80n6M Gaudeamus igitur - Det här är en medeltida latinsk studentvisa från 1200-talet som fått många texter under årens lopp. Mest känd är förmodligen den från 1781 där man besjunger "Om livets korthet". Finns även översatt till svenska (efter Youtube-klippet): https://youtu.be/ha6pGK6ZnXE Låt oss glädjas, medan vi är unga! Efter den glada ungdomen, efter den dystra ålderdomenkommer myllan att ha oss. Här ett studentvykort från 1898 som illustration till sången. Nu har vi några viktiga ingredienser till den fortsatta storyn. Apexorca and calle_jr 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 28 Author Share Posted January 28 Johannes Brahms blev en firad stjärna i de tysksspråkiga länderna. Han var också viktigt för att lyfta fram andras verk som varit dolda för världen, t ex Schubert. Han sas vara lite blyg och tillbakadragen men var inte rädd för att säga sin mening. Hans fighter med Liszt och Wagner är omtalade. Men för publiken var han stor, framför allt de sista 20 åren då många av hans stora verk komponerades. Och när man är framgångsrik som kommer uppmärksamheten från flera håll, bl a från universiteten. 1880 fick Brahms reda på att universitetet i Breslau ville hylla honom med en doktorshatt i januari påföljande år, 1881. 1760 avbildades universitet så här: Breslau låg i nuvarande Polen och stan heter idag Wroclaw, en av Polens vackraste städer. Universitetet finns kvar och har naturligtvis bytt namn. Så här ser det ut idag. Det hörde också till att doktorander på något sätt skulle visa sin tacksamhet. Brahms tillfrågades om han inte kunde "skriva ihop något" typ en fanfar eller något ditåt. Brahms tog det till sig men nöjde sig inte med en fanfar. Han skrev en hyllning till hela universitetet och inte minst till studenterna där och studenter i allmänhet. I samband med utdelningen fanns en full orkester på plats som hade fått partituret och övat tillsammans med Brahms som dirigerade. Han byggde ett stycke kring studentsångerna som jag redogjorde för ovan och vävde ihop detta på ett fantastiskt sätt. Det blev enormt hyllat och det sägs att de fick ta repris efter repris. Stycket har fått namnet Academic Festival Overture (opus 80) som blivit ett av Brahms mest populära mindre orkesterverk och spelas ofta. Fyra enkla folk-/dryckessånger (som ni kan bekanta er med ovan) blandas i en kreativ process till ett mästerverk. Jag tycker det är magiskt. Jag skrev innan att en del av dessa texter ansågs inte passande för folket och var censurerade länge i Tyskland men den censuren var släppt ca 10 år innan i Tyskland. Däremot inte i Österrike där allmänheten fortfarande skulle skyddas för dessa hemskheter uttryckta i text. Men Festivalovertyrens popularitet växte och några veckor senare kände sig Österrike tvugna att ta bort censuren. Musiken blev också en jättehit där och den spred sig över världen. Det finns massor av fina inspelningar av verket. En av mina absoluta favoriter är en nyinspelning med Gewandhaus-orkestern i Leipzig ledd av svenske maestro Herbert Blomstedt. Ni som har Qobuz hittar den där. Jag gissar att även Tidal har den i sitt bibliotek. Huvudnumret är symfoni no 2 men Academic Festival Overture finns också med. Han har ett härligt dynamiskt swung i sin tolkning som får igång mig. En viktig anvisning är att detta är ett stycke som skall spelas på hög nivå. Om ni bor i lägenhet, så informerar era grannar att ni vill få anstånd 10 minuter att dra på ordentligt. Lycka till och god spisning. Kontra, calle_jr, Apexorca and 1 other 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 29 Share Posted January 29 Kul att du skriver om Brahms. Han tillhör även en av mina favoriter. De flesta stora musikers produktivitet och vad som kom ur deras händer är intimt förknippat med deras liv. Därför blir det berikande att känna till hur de hade det. Det gör deras verk så mycket mer rättvisa när man hör dem. Det ger dem dessutom ett större konstnärligt djup tycker jag. Här kommer en mycket kortfattad beskrivning av hur Brahms hade det. Det finns så mycket i Brahms liv ändå från barnsben som är fundamentalt påverkande på honom. Uppväxten i dekadenta hamnkvarter i Hamburg med prostitution och hårt krogliv. Som musikaliskt begåvad fick han spela på krogar och se ett liv ett barns ögon troligen bör vänta med att uppleva. Det var säkert inte lätt. Det säkert ganska märkliga förhållandet med familjen Schumann måste både berikat och utvecklat Brahms musikaliskt men på ett annat plan mixtrat enormt med hans känsloliv. Han fick tillhöra familjen men lite knepigt verkade det ändå vara tycker jag. Robert led av mycket svår psykisk sjukdom och där Clara satte sexuella griller i huvudet på Brahms. Hans begåvning satte enorma krav på honom från ett musikalsikt etablissemang och från sig själv. Alla var klara över att han skulle bli Beethovens efterträdare. Det gjorde att han fick symfonifobi. Han vågade inte skriva sådant som kunde jämföras med Beethoven med rädsla för att inte kunna leva upp till rätt nivå. Han fick utstå mycket arga publika diskussioner från musikaristrokatin med Wagner i Spetsen och även Liszt . Tunga motgångar helt klart. Men extremt begåvad musikaliskt var han fortsatt. Han sades vara en extremt vacker man. Men någon annan kvinna än en mycket äldre Clara Schumann blev det inte för Johannes. Lycklig eller olycklig kärlek? Varför blev det ingen annan? Bebop 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts