Jump to content

Elgar


Putte

Recommended Posts

Hej

Det har på flera ställen i detta forum talats om Elgars Enigma Variationer, jag har noterat att bla Calm och Josaa har talat om denna skiva, säkert fler också.

Jag har blivit sugen på att skaffa ett ex - men vilken skall man välja?

En helt annan fråga om man handlar via Discogs, vilket jag gjort flera gånger med bra resultat, varför står det ibland att "deliver to Sweden unavailable"

Bästa hälsning

Putte

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Putte said:

varför står det ibland att "deliver to Sweden unavailable"

Det är säljaren som väljer vilka länder/kontinenter de vill handla med av högst egna skäl, t ex språk, kommunikationsproblem, paket som kommit bort eller blivit skadade och tråkiga efterföljder…

 

 

Link to comment
Share on other sites

Monteux är klart bäst tycker jag, den har ett svallande känsloregister, men Monteux håller ändå en stram ordning. Han är otroligt bra på balansen tycker jag.

 

Den här av Solti är också bra. Men jag tycker ofta att Solti är lite för "a matter of fact" eller för mycket ordning och reda. Jag saknar lite av Monteuxs nerv.

 

elgar-enigma-variations-cockaigne.jpg

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Mitt ”problem” med Elgar är att det inte uppstår den där magin mellan oss. Undantaget är cellokonserten där jag har en del varianter. För de av er som är nya på Elgar rekommenderar jag er att lyssna på hans cellokonsert. Mest känd är är Jacqueline de Prés version. Är den bäst? Det är det delade meningar om. Jag tycker den är fin. Steven Isserlis tolkning känns ändå lite fräschare i mina öron. I mina hyllor finns dessa:

 

 

187AD094-75F4-41A9-9913-4252EE94381F.jpeg  336E7D6E-D7EE-46C2-9A82-F47475CAEF84.jpeg  EB42564C-E327-4C4E-9430-00190637333B.jpeg  C5582CB4-A778-4BF6-98A0-CC5EEBC8D607.jpeg
 

FB228A04-E1B4-42F2-8CE3-051C3F1EACE7.jpeg

 

Elgars Enigma har jag aldrig fastnat för av okända skäl så jag har bara en inspelning av den. Men uppenbarligen går den hem hos andra så jag skall ge den en ny seriös lyssning. Att döma av vad ni skriver så är den version jag har bra. Det är Classic-utgåva som jag köpte 2009. Vet inte när den gavs ut och det står utan år även på Discogs.

 

C8C10512-C8D2-40D5-BB2A-FFEEC154FD68.jpeg

 

 

Vi har ju haft uppe Enigma tidigare där det finns en del tips, se 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Det är ju inte första gånge Enigma och Elgar startar intresse på detta forum. Kul.

 

Jag har fastnat ordentligt för de 14 Enigma-variationerna. Även referenserna i populärmusiken är riktigt coola. Tex i musik till Matrix och Dankirk.

Sedan är ju Elgar en person som i det stora hela givit den ståtliga Engelska klassiska musiken en tydlig, kanske övertydlig, prägel. Anglofilin flödar. Det passar som den engelska storhetstidens musikaliska hyllning där bara det positiva med det betonas även om Elgar brottades men en egen klassresa som man kan skönja i musiken. 

Vid sidan av att Enigma är förföriskt förtrollande att lyssna till så är det lite spännande med själva koden/koderna i musiken och hur de framkom. Grunden i hans komposition var från ett som det verkar slumpmässigt improviserande vid hans piano hemmavid. Han väntat mer eller mindre på att frugan (Alice) skulle få maten klar efter att han haft en lång arbetsdag. Trött och sliten satt han där och klinkade lite förstrött. Hon hade visst responderat att det lät bra och undrat vad det var. Han fick blodad tand och improviserade vidare på temat.  Resten är historia som det kallas...

 

Varje variation är en representation av hans vänner. Tror till och med det är någon hund med i variationerna om jag inte missminner mig. Det finns också referenser till Beethovens 8e piano sonat (Pathetique), som Elgar älskade (jag också). När den svåraste koden i Enigma variationerna nu kanske också är löst så är frågan om förtrollningen är bruten. Jag tror ändå inte det. Det kommer nog trätas ett tag om det verkligen är svaret på gåtan. Många vill nog inte att magin skal vara bruten... Vissa tror dock att gåtan är löst. Det stämmer i vart fall löjligt väl. Kontrapunkten till Enigma är högst troligt Pergolesi - Stabat Mater och i första satsen. Det var en ung Engelsk tonsättare, Ed Newton Rex, som kom på detta härom året. Jag har hört Enigma och Pergolesi-Stabat Materz tema spelas och demonstraras i detta syfte och det stämmer. De hör ihop som i kontrapunkt. Spelas de samtidigt är det klockrent. Det finns också en del andra ledtrådar från tiden då Elgar skrev Enigma. Edvard Elgar var Katolik och han pratade om en mörk sida i den bibliska historien och det passar med korsfärstelsens och Kristi moders tårar vid korset -Stabat Mater.  Berättelser om dialoger med hans vänner där han yppar vissa ledtrådar mm. Tex med en nära kvinnlig vän (Dora) som var djupt religiös och kyrklig. Elgar frågat henne om i alla fall inte hon kunde lösa gåtan då hon var så djupt troende och kyrklig. Dessutom var Stabat Mater och då särskilt Pergolesis version mycket populär vid slutet av 1800-talet i England. Mycket runtikring lösningen pekar alltså i samma riktning. Jag köper logiken. 

Så gillar man Enigma-variationerna så leta uppe en bra version av Pergolesi-Stabat Mater och lyssna på båda så tycker jag man hör kopplingen när man känner till den ganska enkelt... eller så är det en slump, men det är lite väl stor tillfällighet tror jag i så fall. Jag tror saken är biff. 

Denna version funkar bra.

image.jpeg.8b709952741b55ac5ae1ba91194c35d4.jpeg

 

Inspelningen med Sir Adrian Boult med Londons Symfoniorkester 1970  är riktigt fin. Då var Boult över 80 år. Ett komplement till de som visas i tråden ovan. Den

har ett lite sorgligare, dramatiskt  och mer romantiskt drag som passar tycker jag. Tempot och betoningarna är lite på annat vis och den griper tag i mig lite mer än några andra. Sir Adrian var bekant med Elgar och Elgar höll Boults tolkningar högt själv då de båda levde. Boult förfinade Enigma-variationerna i det oändliga och detta är den sista versionen han fick till.

Finns som Streamad version. Se nedan.

 

 

image.jpeg.437ca9efff94f2efa7c116e13eeaccae.jpeg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag uppskattar och lyssnar mellan varven ganska intensivt till Elgars Enigma Variations.

Nu har jag inte direkt några multipla inspelningar att jämföra med utan nöjer mig med det rent musikaliska vilket räcker väldigt långt sett till min njutning av verket i fråga.

 

Varför inte skaffa en eller ett par olika tolkningar och lyssna in sig på och därifrån vidga vyerna för att utse någon sorts favorit ?

Lite som att skaffa sig en referens helt enkelt.

Om du samtidigt, här i tråden,  reodogör lite för hur du uppfattar de versioner du fastnar för så kan det säkert bli en trevlig diskussion om varför den ena tolkningen passar dig och eller andra bättre.

Som med, i stort sett, allt annat i den här hobbyn så råder ju i slutänden den personliga smaken allena :smile:

 

Min favvo så här långt är ...

 

image.png

 

Lycka till med jakten av just din personliga favorit :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, P-pan said:

Lycka till med jakten av just din personliga favorit :thumbsup:

Kollade på Qobuz igår och det finns några att välja på, vete tusan om jag orkar jämföra alla för att hitta en egen favorit? Jag tror jag tar och lyssnar efter tips från er och det när jag är i rätt ”mood" för det. Lyssnade på en av alla i går och den gav mig ingen speciell feeling, så jag får nog lyssna vidare…..

 

Det blev "relaxing jazz" både före, under och efter middagen, det var mer njutbart i stunden, så det kan bli! 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

jag har ingen koll alls på Elgar, mer än att jag fått honom rekommenderad av min fiolspelande kollega vid ett tillfälle, men när jag läser @Apexorca's inlägg om kryptografin bakom Enigma variationerna så kan man ju inte annat än bli fascinerad så jag var tvungen att läsa på lite mer. Fantastiskt roligt att man kan lämna efter sig ett sådant pussel till efterlevande generationer, och däri också stor del av charmen, är det verkligen löst eller inte? det verkar ju haglat in vilda teorier med allt ifrån blinka lilla stjärna till Beethoven som sagt, och kanske är Stabat Mater det slutliga svaret. :shrugging:

 

jag har egentligen ingen rekommendation att komma med, men för oss Qobuz:ister så tror jag att den här motsvarar Monteux/LSO inspelningen ovan från 1958, men i remastrad 2022 utgåva.

 

XblpW3r.png

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Så gillar man Enigma-variationerna så leta uppe en bra version av Pergolesi-Stabat Mater och lyssna på båda så tycker jag man hör kopplingen när man känner till den ganska enkelt... eller så är det en slump, men det är lite väl stor tillfällighet tror jag i så fall.

Kul att du nämner Pergolesis "Stabat Mater". Jag är nästan besatt av det och brukar köpa nya inspelningar ganska frekvent oavsett format. En del puritaner hävdar att den skall göras med countertenor och sopran men vanligar är nog sopran och altosopran. För egen del lägger jag ingen vikt kring det. Den koppling du gör till Enigma tar jag till mig och skall se om jag också ser det så. Det vill till att spela Enigma några gånger så att jag lär mig stycket lite bättre.

 

När det gäller versioner av Pergolesis "Stabat Mater" så tycker jag om alla de jag har. Den du illustrerat med är en utmärkt utgåva. Jag brukar hemfalla till att bäst är det senaste inköpet. Det blir lite nyhetens behag istället för att bara spela den "enda" utgåvan, s a s. Jag har den rullbank, vinyl, cd och 24/96-filer så det finns att välja på. Favoriten beror på dagsformen men jag har en viss kärlek till René Hennings (counter tenor och dirigent) nakna version som jag har både på vinyl och cd.

 

Stabat montage.png

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bebop said:

Kul att du nämner Pergolesis "Stabat Mater". Jag är nästan besatt av det och brukar köpa nya inspelningar ganska frekvent oavsett format.

 

Pergolesis-Stabat Mater är den  Stabat Mater jag gilla bäst. Den är skriven de sista veckorna av Pergolesis liv runt 1736 och det har säkert bidragit till den lite extra känslomässiga "ton" och klang detta verk har. Det är synnerligen vackert verk på ett melankoliskt sätt. På något viss lyser ändå ett försiktigt ett ljus av positiv framåtblick i detta stycket tycker jag. Många tonsättare och låtskrivare lyckas göra något extra när de vet att livet rinner ifrån dem. Detta verk vi pratar om och tex Mozarts Requiem, och musik mer från vår samtid som Jonny Cash, David Bowie och Leonard Cohen lyckas prestera musik i deras elfte timma när de vet att döden skall komma och det är ruggigt bra. Bowies album är så stark att jag trots att det är bra har svårt att lyssna till det albumet.  Så kanske eller ganska säkert rent ut av, så har tex Pergolesis- Stabat Mater nått en extra nivå pga Pergolesis troliga vetskap om att han skall dö.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Apexorca said:

//.... och Leonard Cohen lyckas prestera musik i deras elfte timma när de vet att döden skall komma och det är ruggigt bra.

Leonard förberedde sig flera år före sin bortgång eller funderade i vart fall på slutet som närmade sig. Möjligen hade han redan då fått besked om sin leukemi; jag vet inte. Följande textrader från "Going Home" från albumet "Old Ideas" (2010) är ett exempel.

 

image.png

 

Going home without my sorrow

Going home sometime tomorrow

Going home to where it's better than before

Going home without my burden

Going home behind the curtain

Going home without the costume that I wore

 

Marianne Faithfull har spelat en fin version av låten på albumet "Give My Love To London" (2014)

 

image.png

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-26 at 23:05, Bebop said:

Det är säljaren som väljer vilka länder/kontinenter de vill handla med av högst egna skäl, t ex språk, kommunikationsproblem, paket som kommit bort eller blivit skadade och tråkiga efterföljder…

 

Säkert Postnords fel. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Säkert Post Nords fel. 

När jag bodde i Belgien beställde jag album tre gånger från USA från ett bolag som senare slukades av Amazon. Minns inte vad de hette. Inte ett enda paket kom fram och det var definitivt inte Postnord. Jag fick en uppgörelse som innebar att de sände dem på nytt till en svensk adress. De kom fram på ca 1,5 vecka...

 

Postnord är toppen... även idag. :sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-26 at 23:05, Bebop said:

Det är säljaren som väljer vilka länder/kontinenter de vill handla med av högst egna skäl, t ex språk, kommunikationsproblem, paket som kommit bort eller blivit skadade och tråkiga efterföljder…

 

 

 

Jag tror också att det många ggr handlar om att säljaren inte vill hålla på med tullfakturor/proforma.

Mottagren kan ju bli efterdebiterad för tull/moms och i vissa fall kanske köparen efterkräver detta av säljaren då köparen eventuellt inte vetat om detta eller att säljaren varit dålig med att informera i sin annons.

Man ska fasen inte tro man klarar sig undan skatter va ? :39:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2023-01-29 at 19:21, P-pan said:

att säljaren varit dålig med att informera i sin annons

Är det verkligen säljarens ansvar att informera om tullregler i köparens land?



 

On 2023-01-29 at 14:32, Bebop said:

Postnord är toppen.

Jag vill gärna hålla med, och paketen kommer ju faktiskt fram.

Jag köpte senast ett paket från Frankrike och ett paket från England.

Det ena paketet kom upp som två separata försändelser i Postnords app, utan beskrivning av vad det var eller från vilket land. Det levererades efter två veckor utan att appen gav någon som helst hint om att utlämning var på gång. Efter leverans kom dock den sedvanliga "hjälp oss att bli bättre"-enkäten.

Det andra paketet kom inte upp i appen och det gick inte att söka upp med spårningsnummer. Till slut kom en påminnelseavi i brevlådan att jag måste hämta ut det omedelbart annars skickas det tillbaka.

Man kan kalla det för Enigma-variationer.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Just nu har jag ett ärende som verkar olösligt för Postnord. Jag beställde ett album som jag bara hittade i England. Insåg att det kommer bli tull på det. Men inte så mycket. Det är faktiskt en Enigma-inspelning pressa på svart vinyl. Den skall vara i bra skick och är en erkänd tolkning. Albumet kostade ca 70 kr + lite frakt på det. Fick en länk av Postnord. Där stod det att jag skulle betala tull på 950kr!!!

Har försökt komma till rätta med det i över 2v, men Postnord visa mycket lite vilja att hjälpa till och trotts att jag försökt reklamera det hela så återkommer påminnelser om att betala 950 kr i tull. Snart skickar de tillbaka den till England om jag inte betalar står det i påminnelserna. Det stressar mig. 

Postnords kundtjänst  (de som är människor på kundtjänsten inte AI-robotarna) inser själva att det är orimligt mycket. Har pratat med 4 st olika riktiga människor i kundtjänsten. Var och en har lovat att lösa det på olika sätt och med olika grad av mitt eget engagemang. Jag har nog ägnat minst 4-5 timmar total tid åt detta och är inte närmare en lösning som det verkar. Jag är riktigt sur på dem faktiskt. De har alla fakta om min betalning och mitt paket. Det kan de läsa upp för mig i deras information som de ser där. De ser att tullavgiften är fel, men kan inte göra något, de ber mig maila uppgifter om min beställning igen trots att de redan har dem och fixar det inte ändå. Jag ringer igen och de ber mig göra om det...

Det går inte för mig att tycka att de har otur eller så. Jag tycker de har osedvanligt dålig kundservice, svåra att nå och har låg kvalitet på det som är deras uppgift. Men det kan ju vara så att jag inte inser komplexiteten med att leverera paket och att det är extremt komplicerat och att jag därför bör räkna med att det ofta inte funkar som planerat.  Jag har kanske helt fel förväntningar? Jo det verkar jag ju ha. 

 

De överlägset bästa jag stött på för att leverera paket är Budbee. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

Just nu har jag ett ärende som verkar olösligt för Postnord. Jag beställde ett album som jag bara hittade i England. Insåg att det kommer bli tull på det. Men inte så mycket. Det är faktiskt en Enigma-inspelning pressa på svart vinyl. Den skall vara i bra skick och är en erkänd tolkning. Albumet kostade ca 70 kr + lite frakt på det. Fick en länk av Postnord. Där stod det att jag skulle betala tull på 950kr!!!

Har försökt komma till rätta med det i över 2v, men Postnord visa mycket lite vilja att hjälpa till och trotts att jag försökt reklamera det hela så återkommer påminnelser om att betala 950 kr i tull. Snart skickar de tillbaka den till England om jag inte betalar står det i påminnelserna. Det stressar mig. 

Postnords kundtjänst  (de som är människor på kundtjänsten inte AI-robotarna) inser själva att det är orimligt mycket. Har pratat med 4 st olika riktiga människor i kundtjänsten. Var och en har lovat att lösa det på olika sätt och med olika grad av mitt eget engagemang. Jag har nog ägnat minst 4-5 timmar total tid åt detta och är inte närmare en lösning som det verkar. Jag är riktigt sur på dem faktiskt. De har alla fakta om min betalning och mitt paket. Det kan de läsa upp för mig i deras information som de ser där. De ser att tullavgiften är fel, men kan inte göra något, de ber mig maila uppgifter om min beställning igen trots att de redan har dem och fixar det inte ändå. Jag ringer igen och de ber mig göra om det...

Det går inte för mig att tycka att de har otur eller så. Jag tycker de har osedvanligt dålig kundservice, svåra att nå och har låg kvalitet på det som är deras uppgift. Men det kan ju vara så att jag inte inser komplexiteten med att leverera paket och att det är extremt komplicerat och att jag därför bör räkna med att det ofta inte funkar som planerat.  Jag har kanske helt fel förväntningar? Jo det verkar jag ju ha. 

 

De överlägset bästa jag stött på för att leverera paket är Budbee. 

 

 

 

 

Hahaha. Fick precis ett svar. Vad är detta för galenskap?

 

citat nedan från Postnord…

 

”Hej, 

Tack för underlaget.  

 
Vi har möjlighet att initiera en omprövning på avgifterna med de underlag du inkommit med. 

 
Följande avgifter kommer tas ut för hanteringen av en omprövning: 

Privat: 215 SEK inkl moms. 

 
Hanteringstiden på en omprövning är mellan 4-5 veckor, då vi behöver upprätta den hos Tullverket.  

 

Du kan välja att betala de nuvarande avgifterna via vår hemsida och i efterhand ta omprövningen med Tullverket. Väljer du att göra detta kan vi förse dig med de uppgifter du behöver för att gå vidare med dem, du mottar försändelsen fortare om du väljer detta alternativ. 

 

Via följande länk betalas de nuvarande avgifterna in, du anger försändelse ID samt postnummer för att få upp betalningsalternativen. https://portal.postnord.com/betalamoms/search 

 
Vänligen bekräfta i ett svar på detta mail om du accepterar detta och vill gå vidare med omprövningen via oss. ”

 

Det innebär att avgiften för mig att begära omprövning när Postnord gjort fel är mångdubbelt av vad skivan kostar och mycket mer än vad tull etc kommer kosta.

Har jag missuppfattat något eller är detta galenskap???

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Apexorca said:

Har jag missuppfattat något

Ja, det tror jag. Eller missuppfattar jag dig. PostNord liksom DHL är tullombud. Dvs de gör införtullningen istället för att du gör det själv. Om tullen hanterat ärendet fel och du vill att Postnord skall hantera ärendet så tar de betalt för det. Alternativet är ju att upprätta en överklagan själv direkt med Tullverket. Så tolkar jag det.

 

Jag råkade för ett fall med gods från Serbien. Avsändaren hade inte gjort en korrekt tulldeklaration och därmed kunde inte Tullverket hantera det och i förlängningen kunde heller inte Postnord skicka ut paketet. Det fastnade i tullen. Jag kontaktade Tullverket direkt och det enklaste var att de returnerade godset. Jag fick pengarna tillbaka från Serbien.

 

Link to comment
Share on other sites


Här förstår jag Apex till 100%. Det är Postnord som skickat en faktura till Apex.

Att vara ombud är ju ett ansvar som innefattar skyldigheter.

Något är uppenbart fel och det kan vara en gråzon i vem som begått felet. Det är åtminstone inte Apex.

Ett ombud värt namnet ska reda ut sådana fel, och om de är systematiska också ansvara för att de inte uppstår. De kan inte bara dumpa dem på sina kunder.

Jag tycker detta är grov försummelse och jag tycker inte man ska köpa allt påhitt som kommer från en kundtjänst.

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, calle_jr said:

Något är uppenbart fel och det kan vara en gråzon i vem som begått felet. Det är åtminstone inte Apex.

Jo det är ju ofta så man reagerar, dvs vältrar allt ansvar på brevbäraren. Jag svarar som jag gör utifrån de två år jag hade som import- och exportchef på ASG i Malmö som snöpligt upphörde när de köptes upp av Danzas som därefter köptes in av DHL. Vi var också tullombud. 
 

Tullombudsavtalen är inget man förhandlar om. Det dikteras helt av Tullstyrelsen om vad som ingår och vad som inte ingår. Ersättningen är ytterst blygsam. Anledningen till att man har tullombud är för att förenkla för kunderna. Till viss grad kan man ge lite extra service men det finns gränser. Det är inte annorlunda än vad som även gäller för mäklare, jurister, arkitekter och även byggare. Var den gränsen går och vad som bör ingå kan naturligtvis diskuteras. Det handlar ju också om vilka prisnivåer marknaden är beredda att acceptera på grundservicen.
 

Import och tullregler och hur smidigt det handlar också mycket om att avsändaren har skött sina papper, att de uppgivit rätt värden, tydlig med innehåll, adresser och numer även mejl-adresser och telefonnummer till mottagaren men också med avsändarens uppgifter. Hur väl det är emballerat och liknande.

 

I en transportkedja ingår ofta också många hanteringar. Ett exempel: Fedex kan ha hämtat upp godset på t ex en måndag men deras bil till Sverige går först på fredagen. Då kan transporten säljas vidare till t ex UPS som kanske kör till Sverige på tisdagen från det aktuella landet. Då kan det vara så att införtullningen också gjörs av UPS som fick både ersättningen och kostnad från Tullverket som de för vidare till nästa distributör. Väl i Sverige har de sedan avtal med lokala distributörer beroende på vart godset skall och vilken turtäthet det är och vilken fyllnadsgrad bilarna har. Ett gods till mig kan därför först gå från Malmö till Växjö eller Jönköping  och därifrån till Postnords hub i Kristianstad som sedan kör det till macken här ute. Om de kan fylla bilen direkt till Kristianstad från Malmö körs godset direkt dit. Godset kan också komma till Sverige via Polenfärgan till Karlskrona och till en helt annan hub och andra mellanhänder. Allt detta hanteras av bolagens trafikdirigenter vars uppgift är att maximera fyllnadsgraden på bilarna vilket är den viktigaste faktorn för deras intjäningsförmåga. 

 

I min värld är det för enkelt att säga att allt är Postnords fel. Så kan det naturligtvis vara och utan tvekan har de haft en del bekymmer på sina håll. Det är dock inget jag har haft ont av. Jag har köpt mycket import i mina dar, främst album från Japan, USA och Europa. Jag kan inte erinra mig en endaste pallaver med dem förutom när jag skickade min förra Lumïn till butiken i Stockholm. Det tog 2-3 veckor. Varför har jag ingen koll på. Den frakten gick dock via DHL. Förmodligen har paketet bollats mellan olika terminaler. Det går att undvika genom att köpa en dyrare frakttyp.

 

Jag har haft två Lyra. Den ena (Dorian) hade 6 dB kanalskillnad mellan vänster/höger. Det påstods att jag hade orsakat felet vilket inte var sant. Senare köpte jag en Kleos som gick väldigt lågt i spåret. Den skickades tillbaka och det upptäcktes att huset var knäckt. Är då Lyra ett skitföretag med dåliga produkter? Det tycker inte jag. Däremot fick jag undermåliga exemplar och hade lite otur.

Link to comment
Share on other sites

Man kan fundera vad status som tullombud innebär?

Är det så att PostNord tillämpar gällande tullregler på uppdrag av Tullverket, men självständigt inom en given delegation. Eller är det defacto att förtullningen sker hos Tullverket på remiss av Postnord? Varför min fråga väcks är var ansvarsfrågan ligger i frågan om eventuella felaktigheter? Hos Tullverket eller PostNord?

Är det på delegation för PostNord att fatta beslut så borde ansvaret ligga där och då har PostNord fattat ett felaktigt beslut och borde svara för detta. Eller är det så att Tullverket fattar beslutet då är ansvaret där. Då borde man kunna vända sig direkt dit och undvika PostNords avgift, för rättelse.

Kan inte regelverket, men det vore logiskt att den som fattar det formella beslutet också svarar för eventuellt felaktigt. Men i denna värld är inget givet.

 

När det gäller PostNord är nog så att min erfarenhet hittills att det liknar mer tur än skicklighet om paket eller brev kommer i tid och utan problem. Har haft en del diskussioner med dem i liknande ärenden. Senast när jag beställde varor från Tyskland, med ett dygns hantering i Tyskland och en dryg veckas motsvarande hantering i Sverige utan möjlighet att spåra via PostNords app. Däremot svarade Revox-onlines kundtjänst med vändande e-mail på mina frågor och hade full koll på DHL:s hantering i ärendet fram till svenska gränsen då ett svart hål uppstod efter PostNord tagit över.

Tror att det handlar en del om attityder om vad som är huvudfrågan om uppdraget och uppdragsgivare och syftet med verksamheten. Eller anställda och sysselsättning?:think::winking:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

det är klart att det är komplext med pakethantering från punkt a till punkt b, men bara för att man själv inte upplevt några problem så behöver man ju inte försvara aktören i det här fallet, det är ju ganska uppenbart i @Apexorca's fall att de gjort fel och sedan är ju det minst sagt anmärkningsvärt hur de hanterat det hela därifrån. tänk att bli överdebiterad på ICA och du lägger fram bevis gång på gång utan att något händer och till slut så vill de ha ännu mer betalt för att starta en ny betalningsprocess där de förhoppningsvis kan göra rätt, processen kommer ta 4-5 veckor. som att prata med en vägg och ingen lyssnar på dig, där erbjudandet man får är så avsiktligt dumt så man inte ska nappa på det.

 

jag har haft paket som suttit fast i tullen där det har hanterats av Fedex/TNT, jag har då bemötts av en kundtjänst som jag upplevt gjort det där lilla extra för att det ska bli rätt, jag har kunnat maila in alla papper som de saknat och de har löst det hela inom ett par timmar. motsvarande situation med Postnord så har det varit helt omöjligt att nå fram eller komplettera på något sätt där retur till avsändaren varit enda vägen ut. Postnord hanterar säkert betydligt större mängder paket än vad övriga transportföretag gör tillsammans men jag tycker ändå man kan ifrågasätta deras processer. det kan inte vara rimligt att systemet ska vara så dumt så att betala deras felaktiga överpris eller låta det gå i retur är de enda alternativen. Även större företag måste kunna hantera ärenden där de gjort fel på ett bättre sätt.

 

ett annat problem jag upplever gång på gång med Postnord är att när mitt telefonnummer eller mailaddress inte är registrerat digitalt för paketet, dvs att det inte kan fångas upp av Postnord appen så fungerar helt enkelt inte den gamla hederliga aviseringen med lapp i brevlådan. jag hade ett paket som jag inte fick någon avisering till och sedan fick jag en påminnelse att hämta ut paketet men då hade det redan returnerats. häromdan så fick jag en begäran i brevlådan om att betala in tullavgift på ett paket jag väntar på, bara det att det tog en vecka(!) för dem från att de mottog paketet till att jag fick uppmaningen i brevlådan. det är för lång tid anser jag.

 

för paket inrikes så tycker jag Postnord brukar fungerar helt okej däremot, jag tycker deras app funkar väldigt bra till skillnad från alla andra transportföretags appar, men varje gång de hanterar paket över gränserna, oavsett riktning så har jag otroligt lågt satta förväntningar. de andra aktörerna är ju långt ifrån felfria heller och man har ju lite olika erfarenheter av dem alla, men just känslan av att det inte går att resonera eller nå fram till framförallt Postnord är ju problematisk.

Link to comment
Share on other sites

 

30 minutes ago, Bebop said:

som även gäller för mäklare, jurister, arkitekter och även byggare

Om jag som ombud skulle se en faktura med uppenbart felaktiga avgifter så skulle jag se det som min skyldighet att agera.

 

 

55 minutes ago, Bebop said:

vältrar allt ansvar på brevbäraren

En privatkonsument ska väl inte gå förbi den som skickar en faktura?

Han har kontaktat kundtjänst fyra gånger och inte kunnat få hjälp.

De är ju ombud och ska väl åtminstone förväntas vara behjälpliga? Det ser inte jag som att "vältra över allt ansvar".

 

 

6 minutes ago, calm said:

Tror att det handlar en del om attityder om vad som är huvudfrågan om uppdraget och uppdragsgivare och syftet med verksamheten

:thumbsup: Exakt!

Man kan inte bete sig hur som helst. Speciellt inte om man begår fel och speciellt inte mot privatpersoner.

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, VoicesInMyHead said:

man har ju lite olika erfarenheter av dem alla

Jo, så är det och vi bygger vår omdömen på det. Det är också så att allt är inte svart eller vitt. Det är ju heller inte så att endast de negativa erfarenheterna har en röst. Om jag har positiva erfarenheter så finnas väl utrymme även för den erfarenheten, oavsett vad det gäller.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Bebop said:

Jo, så är det och vi bygger vår omdömen på det. Det är också så att allt är inte svart eller vitt. Det är ju heller inte så att endast de negativa erfarenheterna har en röst. Om jag har positiva erfarenheter så finnas väl utrymme även för den erfarenheten, oavsett vad det gäller.

 

visst, men allt negativt kanske alltid behöver ställas mot något positivt heller. i det här fallet så har de ju hanterat situationen på ett katastrofalt dåligt sätt och då måste de ju kunna få skit för det, jag tycker bara det känns löjligt att lyfta fram annat de gör bra för att balansera det hela på något sätt som inte har med saken att göra.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, VoicesInMyHead said:

allt negativt kanske alltid behöver ställas mot något positivt heller.

Jo, det gör jag… :sunglasses: Fördelar och perspektiv ställs mot varandra  som t ex pris, prestanda, utseende, tillgänglighet, service visavi alternativa lösningar. Var och en gör sina konklusioner och agerar utifrån det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...