Jump to content

Små saker som gör hifi-livet mer intressant.


Adagio

Recommended Posts

Även om man känner sig ”klar” i ljudåtergivningen finns alltid utrymme för förbättringar. I detta fall rent praktiska sådana. 

Efter att fått vänta tokigt länge på en VTA ring till min Kuzma 4-point har den äntligen kommit! Och när det ändå ska skickas paket varför inte ta ett extra fäste till pickuperna också. 

Tidigare, utan den 20 mm extra ringen kunde jag inte längre nyttja den fiffiga VTA lösningen på min 4-point. 

Skruven nådde helt enkelt inte ner och VTA fick göras utan den precision som skruven medger. Det gjorde pickupbyten till en rätt tidskrävande procedur. 

Men nu😁 går det på ett kick. Eftersom man inte behöver ägna någon tid alls på nollpunkter och zenit när man väl gjort det en gång. 

VTA justeras nu med den medföljande mejseln. Ett varv motsvarar 0,5mm=0,12 grader på VTA vinkeln. 8 varv följaktligen ca 1 grad.  

Nu har jag även haft tid att fördjupa mig i azimut, något som resulterat i ännu bättre ljud. 

Tydligen finns knappt någon bortre gräns för hur noga man kan bli med inställningar på skivspelare. Det enda negativa är att det nu är väldigt svårt att ta sig upp från soffan, bara när sidan är slut ids man lämna sweetspot. Och inte vill man byta pickup heller man vill bara höra nästa sida..... 🤪

Nu ska jag bara hitta ett bra ställ åt pickuperna. Har en idé om en tillsvidarelösning, Kuzma har ju ett ställ som ser rätt gediget ut, men det kostar ju en rejäl slant. 

B3F23F5F-9C8B-4306-A949-0DF7DC9A0B6E.jpeg

C4E6B6F7-F2A8-424F-845B-0F1C72F2692B.jpeg

B5424DFA-7CD6-4F65-B1A8-46E2EB4FDFE0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Just det, jag läste på what’s best forum, där Kuzma diskuteras livligt att ”pinnen” för fingret faktiskt påverkar resonanserna och därmed ljudet..... tänkte att en så stabil konstruktion knappast kunde påverkas. 

Ack vad jag bedrog mig, faktum är att skillnaden finns och att den inte är svår att höra. Utan pinne blir ljudet lite lugnare, renare. Det är bara en nyansskiftning men har man hört den vill man inte sätta dit pinnen igen.

Lite ovant i början men efter ett tag känns det mer stabilt att lyfta med ett pincettgrepp. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Adagio said:

Just det, jag läste på what’s best forum, där Kuzma diskuteras livligt att ”pinnen” för fingret faktiskt påverkar resonanserna och därmed ljudet..... tänkte att en så stabil konstruktion knappast kunde påverkas. 

Ack vad jag bedrog mig, faktum är att skillnaden finns och att den inte är svår att höra. Utan pinne blir ljudet lite lugnare, renare. Det är bara en nyansskiftning men har man hört den vill man inte sätta dit pinnen igen.

Lite ovant i början men efter ett tag känns det mer stabilt att lyfta med ett pincettgrepp. 

 

Detta har jag också läst, men hittills avfärdat som rent nonsens. Nu när även du skriver om positiv erfarenhet av att ta bort "pinnen" ska jag testa det. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...