Jump to content

Strömkabel test OePhi Immanence, GigaWatt LS-1 EVO, Puritan Ultimate och Puritan Classic till Innous Statment och Devialet 1000 kombo.


Sammy

Recommended Posts

Jag vill börja med nämna att när man gör tester så är det väldigt individuellt när det gäller anläggningar, bara för att det låter bra hos mig betyder det inte per automatik att det kommer låta bra i en annan anläggning! Vilket även detta test kommer att visa sig, så jag råder alltid att låna hem och testa själv än att blint lita på tester eller en vän säger om en kabel. Även Jim Aud på Purist Audio har sagt att man inte ska vara rädd att testa andra kabelmärken och vara rädd för att blanda. Lite därför han har tagit fram lite olika ljudsignaturer på olika kablar han har ifall man har rör, AB eller A klass då det handlar om matchning mellan olika komponenter i sin anläggning.
Jag har även en bas puckel vid 38 hz vilket även påverkar upplevelsen av en testad kabel. Bara för att en kabel låter dåligt i min anläggning betyder det inte att det är en dålig kabel, detta är lite farligt när någon blint litar på tester andra gjort som total sågar en kabel.
Jag kör en hel del nyare kablage från Purist Audio Designs. Ibland får man höra att Purist kablar är luddiga och slöa vilket jag och flera tycker är en missuppfattning, då brukar jag fråga om dom har lyssnat på de senare modellerna av Purist kablar och inte syftar på dom första generationens Purist kablar! Det vore ju samma sak och jämföra första generationen av Transparent och säga att alla Transparent kablar låter instängda. Utvecklingen går framåt även inom kablar.
Så åter till testet med att strömkabel till Innous Statment i vanliga fall använder jag mig av en Purist aquila!
 
Först ut är GigaWatt LS-1 EVO som jag fick låna av Joel på Meta Wave Joel nämnde att GigaWatt LS-1 är en kabel som är väldigt korrekt med stram återgivning.
Det här var verkligen en kabel som fungerade otroligt bra med min anläggning, den har otroligt kontroll i alla register och det märkte jag speciellt i mellan basen med en otroligt snabbhet och kontroll. Det andra jag upplevde när jag lyssnade på en liveinspelning av opera var hur den målade upp själva lokalen på ett väldigt trovärdig sätt, det jag mest uppskattade med kabeln var att den lät så balanserad i min anläggning i Innuos Statmenten det var inga frekvenser som stack ut på något sätt.
Jag hade med mig kabeln till min vän som också har en Innuos Stament också och tänkte eftersom det lät så förbaskat bra hos mig så borde det låta riktigt trevligt hos honom med eller?
Här blev det helt fel med matchningen det lät väldigt torrt livlöst och lite platt vi såg lite förvånade på varandra. Förvisso så vet jag vid det här laget att allt låter inte samma i en annan anläggning och här blev det verkligen uppenbart hur viktigt det är att testa sig fram och inte ha en övertro på ett visst märke, utan det handlar om matchning mellan olika komponenter i anläggningen som avgör.
 
IMG-1146.jpg
 
Nästa kabel som var ut för test var OePhi Immanence som även denna fick låna av Joel på metawave! Detta verkar vara en kabelmärke som Joel verkligen brinner för men här blev det faktiskt lite av en besvikelse i Statmenten, visst den lät upplöst på ett mjukt sätt men jag och en vän som var med och lyssna konstatera att den tryckte på lite i de högre frekvenserna som en liten peak som gjorde att det kändes som signalen var på gränsen att slå i genom.
 
IMG-1145.jpg
 
Tredje ut var Puritan Classic en kabel som kostar ca 1000:- hos lukaseaudio.se
Måste erkänna att jag var lite tveksam hur den skulle kunna prestera! Men jag blev faktist positivt överraskad då den spelar väldigt trevlig med svärta bra separation, mjukhet, med bra balans och även att den bidrar till att trolla lite att högtalarna försvinner i ljudbilden. Det var verkligen inget jag var bered på för det här priset. Visst den har lite mindre bred och storlek på ljudbilden mot de dyrare kablarna i testet men med tanke på priset så går det verkligen inte att klaga på, då jag har testat kablar som kostat mycket mer som inte har presterat på samma nivå i min anläggning.
 
IMG-1131.jpg
 
Fjärde ut var Puritan Ultimate en kabel som kostar ca 6000- hos lukaseaudio.se som man kan låna i 30 dagar. Här var det ett steg upp jämfört med Puritan Classic som jag skulle beskriva kanske lite mer mörkare. Puritan Ultimate har mer upplösning mer av det övriga den billigare kabeln gjorde om jag ska beskriva det kort! Jag skulle verkligen rekommendera att testa Puritan Ultimate eller Puritan Classic med tanke på priset visst den gör inte allt som OePhi Immanence och Purist Neptune men jag skulle säga att puritan är väldigt balanserad vilket jag inte sprungit på med billigare kablar innan.
 
IMG-1132.jpg
 
Nästa test var med att strömkabel till Devialet 1000 kombon i vanliga fall använder jag mig av en Purist Neptune här!
Först ut är GigaWatt LS-1 EVO.
Det lät väldigt torrt och lite tråkigt med Devialen och här mina vänner förstår man hur viktigt det är med matchning, då denna kabel lät fantastiskt bra när den var kopplad till Innuos Statement.
 
Andra kabeln som var ut för test var OePhi Immanence.
Oj oj det här fungerade otroligt bra med Devialen, det spelar upplöst fint balanserat med en härlig mjukhet. Joel nämnde att OePhi Immanence kan uppfattas en uns lite tunnare! När jag börja jämföra OePhi Immanence mot Purist Nepturne, så verkar det stämma då Nepture spelar lite mer åt det varma hållet. Så blir det i mitt rum med bas puckeln vid 38 HZ att Neptune gör att trummor kan låta lite mindre distinkta när det klingar ut jämfört med OePhi Immanence, med OePhi Immanence så hörde man att trumman klingade ut bättre i rummet det var inspelat i och man fick en känsla av att truman hade mer luft runtom. Här var det inget som stack ut som när jag testade kabeln i Statment utan jag skulle säga att den här kabeln är topp 3 av många kablar jag testat med Devialet.
 
Tredje ut var Puritan Classic en kabeln.
Jag kan inte fatta att det kan spela så bra som det gör för dom här pengarna med Devialen det drar lite åt det mörkare hållet och man märker att detaljer är lite mer maskerade jämfört med de bästa kablarna jag hört med Devialet.
 
Fjärde ut var Puritan Ultimate.
Här märker man tydligt att här får man ut mer detaljer jämför med deras billigare kabel och jag skulle faktiskt kunna tänka mig sitta rätt så nöjd med den här till Devialen, när man tänker på ljudskillnaden man får för pengarna inte har väldigt stora steg till dom dyra i det här fallet men som dom säger de sista procenten är det som kostar mest.
Link to comment
Share on other sites

Seriöst test @sammy och intressant att det inte alltid priset som relaterar till  en bra ljudupplevelse.

Matchning är A och O det är min bestämda uppfattning.

Har inte testat de märken du har i ditt test mer än Gigawatt av enklare slag dock.

Det har som du skriver hänt en del på kabelsidan. Om jag landar ny elektronik kommer jag nog köra en motsvarande omgång. Och testar gärna dessa märken.

Just nu sitter jag nöjd med min nya Regal-nätkabel till Moonriver förstärkaren.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag har också testat Oephin och även jag sitter med Devialet 1000. Skillnaden hod mig var att jag använde enbart en, från väggen till grendosan. Tyckte inte den funkade så bra hemma hos mig på det sättet. Både min egen Ansuz och, framförallt, Valhalla2 var trevligare med mer punch i återgivningen. Spännande att det verkar vara sådana upplevda skillnader.

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-21 at 10:33, AlfaGTV said:

Tack för rapporten! Det finns mycket att välja på! (har inte hört någon av sladdarna medvetet). :)
Är det "stora" skillnader upplever du/ni? Lika stora skillnader både hos Devialet och Innuos?

 

Ja konstig nog är det rätt så stora skillnader i mitt tycke både mellan Devialet och Innuos, Jag funderar nästan på om man inte ska ha den bästa kabeln till Innuosen. Helt klart är det att man får olika resultat på ljudet beroende enhet och kabel i min anläggning. Så det finns ingen rödtråd bara för att en kabel låter bra i Innuos så kommer den att låta bra i Devialen ovh vise versa.

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-21 at 10:59, calm said:

Seriöst test @sammy och intressant att det inte alltid priset som relaterar till  en bra ljudupplevelse.

Matchning är A och O det är min bestämda uppfattning.

Har inte testat de märken du har i ditt test mer än Gigawatt av enklare slag dock.

Det har som du skriver hänt en del på kabelsidan. Om jag landar ny elektronik kommer jag nog köra en motsvarande omgång. Och testar gärna dessa märken.

Just nu sitter jag nöjd med min nya Regal-nätkabel till Moonriver förstärkaren.

 

Calm

Du har helt rätt att Matchning är A och O och där med betyder det att det kan slå så olika i olika konfigurationer och anläggningar. Jag testade den första utgåvan av Regal-nätkabel med filtret, men tyvärr så var det ingen bra Matchning i min anläggning men helt klart är att den nya kan vara intressant att testa!

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Sammy said:

Du har helt rätt att Matchning är A och O och där med betyder det att det kan slå så olika i olika konfigurationer och anläggningar. Jag testade den första utgåvan av Regal-nätkabel med filtret, men tyvärr så var det ingen bra Matchning i min anläggning men helt klart är att den nya kan vara intressant att testa!

Ja det blev stor skillnad på de olika kablarna. Så jag testade den andra med lite möjlig förutfattad mening, men den blev helt annorlunda imo.

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-21 at 18:54, Josaa said:

Bra jobbat! Jag gillar kabeltester och vet vad som krävs. Bra balanserat skrivet. Gillar särskilt namnet ”the Very Ultimate”…

Trevligt att höra :smile: Det är ju en hel del jobb med att testa för det första så gäller det att kabeln sitter i ett dygn för att få bästa förutsättningar för ett bra test!

The Very Ultimate är en trevlig kabel väl värt att testa då den har presterat förvånansvärt bra i min anläggning. Jag råkade läsa ett inlägg på Devialet forum där någon har testat och lovordat kabeln och bytt ut dyrare kablage mot dessa som gjorde att jag blev nyfiken, då jag läst en del bra om deras strömlist.

 

Här är några länkar jag läste om just puritan men som vanligt så får man ta tester lite med en nypa med salt..

 

https://devialetchat.com/Thread-A-jaw-dropping-moment-courtesy-of-Puritan

 

https://forum.audiogon.com/discussions/puritan-vs-nordost-power-cable?highlight=puritan

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, calm said:

Ja det blev stor skillnad på de olika kablarna. Så jag testade den andra med lite möjlig förutfattad mening, men den blev helt annorlunda imo.

Calm

Trevlig då jag tycker signalkablarna har varit riktigt trevliga från Regal! Den första nätkabeln motsvarade inte riktigt mina förväntningar i jämförelse med signalkablarna.

Men kanske viktigt att påpeka att det inte blev bra just i min anläggning.

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-21 at 19:19, fredrik said:

Jag har också testat Oephin och även jag sitter med Devialet 1000. Skillnaden hod mig var att jag använde enbart en, från väggen till grendosan. Tyckte inte den funkade så bra hemma hos mig på det sättet. Både min egen Ansuz och, framförallt, Valhalla2 var trevligare med mer punch i återgivningen. Spännande att det verkar vara sådana upplevda skillnader.

Vist är det konstigt att det kan påverka så olika! Har själv testat lite olika kablar på olika plats och det har gett olika resultat. Kör du Valhalla till Devialen?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sammy said:

Vist är det konstigt att det kan påverka så olika! Har själv testat lite olika kablar på olika plats och det har get olika resultat. Kör du Valhalla till Devialen?

Jag har en valhalla till Mastern, och en Brahma till den andra. Det är kanske inte helt optimalt med två olika sorter, men ibland får man ta vad man haver, så att säga. Bortsett från kabeln från väggen till fördelningsdosan har jag inte gjort några större experiment på elkabelsidan på många år. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fredrik said:

Jag har en valhalla till Mastern, och en Brahma till den andra. Det är kanske inte helt optimalt med två olika sorter, men ibland får man ta vad man haver, så att säga. Bortsett från kabeln från väggen till fördelningsdosan har jag inte gjort några större experiment på elkabelsidan på många år. 

Om du vill så kan vi testa Puritan Ultra hos dig om du vill! Det slutade faktiskt med att jag köpte två Puritan Ultimate till Devialena, kopplade in Puritan Ultimate igen och dom låter faktiskt riktigt bra i kombination med att jag flyttade Purist Neptun till Statment! Det jag vinner med Puritan är att den stramar åt basen har en härlig upplösning utan att det är på och bäst av allt är att nu får jag på locket till devialen desutom 🤓 Nästa steg är att skruva på Furutech 50 NCF kontakter på ultimate som går till strömlisten för att utröna skillnaden.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Sammy said:

Om du vill så kan vi testa Puritan Ultra hos dig om du vill! Det slutade faktiskt med att jag köpte två Puritan Ultimate till Devialena, kopplade in Puritan Ultimate igen och dom låter faktiskt riktigt bra i kombination med att jag flyttade Purist Neptun till Statment! Det jag vinner med Puritan är att den stramar åt basen har en härlig upplösning utan att det är på och bäst av allt är att nu får jag på locket till devialen desutom 🤓 Nästa steg är att skruva på Furutech 50 NCF kontakter på ultimate som går till strömlisten för att utröna skillnaden.

Tack för erbjudandet men just nu vet jag inte riktigt om det är elkablarna till Devialeterna som kommer vara mitt fokus. Jag tänker att mina är lite "good-enough". Men du är såklart välkommen hem och lyssna även utan kabeltrixande...

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Sammy said:

Nu har jag skruvat på Furutech FI-E50 NCF (R) på Puritan Ultra sladdarna och kopplat dessa till Devialen..

Byter du ”bara” Schuko eller även IEC?

 

Det kanske tar ett tag för NCF-kontakterna att stabilisera sig, men om du har lust skulle det vara intressant att höra vad du upplever för skillnader med kontaktbytet i förhållande till själva kabeln.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, LPL said:

Byter du ”bara” Schuko eller även IEC?

 

Det kanske tar ett tag för NCF-kontakterna att stabilisera sig, men om du har lust skulle det vara intressant att höra vad du upplever för skillnader med kontaktbytet i förhållande till själva kabeln.

Jag bytte bara Schuko kontakten då Furutech IEC kontakten inte får plats under luckan på Devialen, man kan köra utan lock som jag gjort tidigare med Purist Neptune kabeln men jag har antagligen någon bokstavskombination då jag har stört mig väldigt mycket av estetiska skäl på att inte kunna ha locket på Devialen.

 

Jag vet inte hur jag ska börja! Att bra kontakter gör skillnad i min anläggning till bättre är jag van vid och att jag upplever skillnad, Furutech 50 NCF kontakten skulle jag nog beskriva att den tillför upplösning, städar i basen och minskar upplevd distorsion. Men när jag skruva schuko kontakten på Puritan Ultran så hade jag inga större förväntningar att skillnaden skulle bli så stor då jag inte skruva på Furutech IEC kontakten, men som många gånger för så blir man förvånad jag har nog inte haft en så här märkbar skillnad med en kontakt till en kabel som är inkopplad till Devialen.

 

Jag har försökt att skriva på den här texten under dagen men jag har haft svårt att slita mig från att lyssna, vill akta mig för att ta i med stora och överdrivna ord men skillnaden är påtaglig jämfört med original Shucko kontakten. Originalet låter inte illa och har en charm i sig med att den har en tystnad och djup med fokus lite mer i mitten av ljudbilden. Skulle beskriva det mer som att man är på en lite dämpad klubb där det låter trevligt, medan när jag har Furutech 50 kontakten så låter det som om man är utomhus en varm sommar dag och lyssnar där ljudet får fri väg att klinga ut ostört.

Det jag upplever är att ljudbilden blir bredare andas mer och är mer upplöst på ett trevligt sätt, jag tror jag har samma djup men då det spelar bredare och mer upplöst så får man kanske en känsla av att man inte har samma djup men att den finns där.

 

Av allt jag har testat i strömväg till Devialen så är den här kombinationen otroligt upplöst på ett lite av silkeslent kontrollerat sätt som inte blir påträngande, jag har aldrig haft en sådan här upplösning det känns som instrument har fått ytterligare en dimension och klang man hör än mer av hur det klingar ut och man hör ekot av instrumenten i lokalen på ett sätt jag inte tidigare upplevt. Jag tror att svärtan i kabeln bidrar till att man hör allt mycket bättre och i kombination med Furutech kontakten.

Jag skulle säga får en känsla av att det mesta sitter på plats på ett sätt otroligt sätt, när jag lyssnade på en live inspelning så fick jag en helhet av att instrument och röster verkligen klinga på ett äkta sätt och dimension som det ska när det är live. 

Det påminner faktiskt lite som när jag var hos @Apexorca och när vi gick från streaming till att lyssna på klassisk upptagning på rullband där i samma ögonblick fick en illusion av att man fördes till att sitta mitt i konsertsalen där man hörde alla smådetaljer och man nästan kunde ta i ambiensen och känna hur konsertsalen andades med hela orkestern.

 

Det här har gett mig en en trevlig musikalisk upplevelse idag och den här kabeln har faktist fått mig att seriöst skingra lite av tankarna att byta ut Devalen då det låter riktigt bra.

Dessutom så önskar jag flera kablar vore så här exemplariskt flexibla, det här den mest praktiska kabeln jag någonsin stött på då den är riktigt mjuk flexibel och inte har någon styvhet överhuvudtaget. Den är väldigt lätthanterlig vilket man inte är bortskämd i HIFI sammanhang med när det gäller kablar. Som tur är att ibland så snubblar man på något som inte kostar en förmögenhet i HIFI sammanhang och som levererar på en så här hög nivå är man inte bortskämd med. Men som vanligt så handlar det hur det låter i min anläggning och ska ha osagt hur det låter i en annan, men om man googlar så är det många som verkar vara nöjda med den här kabeln. Dock skulle jag var lite försiktigt om man har en anläggning som är lite basfattig, då den här kabeln är neutral och lägger inte till någon bas.

 

Som vanligt är det bästa rådet att låna och testa.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sammy said:

Jag har försökt att skriva på den här texten under dagen men jag har haft svårt att slita mig från att lyssna

Tackar!

Det verkar som om du har hittat helt rätt. Kul när det bara sitter som det ska och att det inte bara är annorlunda och svårt att avgöra om det är till det bättre eller sämre i långa loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag var nästan lite emot, eller iaf skeptisk till att byta kontakter på kablar, då är det ju inte längre en ”sådan” kabel och allt vad jag hade för argument, men jag har helt klart ändrat inställning. Många kablar kommer med väldigt enkla och billiga kontakter, medans kontakten ändå är en betydande del av helheten på en bra kabel. Och visst kan man förstå det när kontakterna i sig ibland kostar mer än själva kabeln, nånstans måste man ju spara in på utgifterna om man vill sälja sina kablar till rimligt pris.

 

Jag har hittills inte erfarit något negativt av att byta kontakter på ett par kablar som man ändå gillar, som kanske ligger hyfsat i pris, men där man ser förbättringspotential. Långt ifrån alla kabeltillverkare tillverkar ju sina egna kontakter, det är en typisk OEM produkt och ofta ser man ju att det är en sån eller en sån kontakt, vanligtvis ur det enklare sortimentet hos tillverkaren av kontakter, att då själv hjälpa till och hoppa upp ett par steg är oftast inte fel.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Många kablar kommer med väldigt enkla och billiga kontakter, medans kontakten ändå är en betydande del av helheten

Säger inte emot och ifrågasätter inte att kontakter är minst lika viktiga som ledare, isolering o.s.v. Jag är mest nyfiken i vilken grad ljudet påverkas då jag ännu inte prioriterat att byta till några exklusivare nätkontakter och jämfört med original på samma kabel.

 

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Jag har hittills inte erfarit något negativt av att byta kontakter

Så länge man vet vad man sysslar med så går det ju bra:D

Jag tror inte heller att risken att något skulle bli sämre är speciellt stor. Sedan kan det väl iofs. vara så att en kontakt som ser billig ut och kanske är det ändå har minimal påverkan på ljudet?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, LPL said:

Jag tror inte heller att risken att något skulle bli sämre är speciellt stor. Sedan kan det väl iofs. vara så att en kontakt som ser billig ut och kanske är det ändå har minimal påverkan på ljudet?

 

man kan ju alltid fråga sig vad det är som påverkar på olika sätt, visst kan pris och byggkvalitét påverka hur man upplever något långt innan man ens satt kontakten i väggen, för att bara hålla en Furutech FI-E50 i ena handen och en FI-E11 i andra så känner man att här är det skillnad. Man ser det inte på bild men i verkligheten blir det påtagligt. Det är väl lite som att sätta sig i en sprillans ny Audi vs Skoda. Med det sagt så tycker jag att kontakter gör stor skillnad, precis som säkringar gör skillnad, eller olika kablar för den delen.

 

jag tycker också det är ganska förståeligt att kablar som kostar 10k inte kommer med kontakter för 7k. det säger ju sig självt att den ekvationen inte går ihop för tillverkaren. samtidigt kan jag nog själv känna att jag skulle nog inte köpa kablar för så mycket över 10k och sen börja byta kontakterna på dem, då skulle jag nog köpa andra kablar istället. men att hitta en kabel som ändå ligger hyfsat till i pris och prestanda, men där kontakterna känns billiga, där känns det ju som en vettig grej att göra. Mina Vertere Redline kablar var ett jättebra exempel på detta t.ex.

Link to comment
Share on other sites

det finns heller inte sådär jättemånga olika tillverkare av kontakter. Furutech, Oyaide och Viborg hör väl till de vanligaste, och så finns det några till såklart. Om man har en kabel som använder t.ex Oayide kontakter som man gillar så kan det ju kanske vara idé att klättra uppåt på Oyaide stegen för att inte byta karaktär för mycket utan fortsätta på samma linje som tillverkaren hade tänkt, bara med bättre komponenter. Ofta så har tillverkaren kanske dessutom i sin egen portfolio dyrare kablar som använder just dessa dyrare kontakterna, men jag har också sett exempel där man blandat och haft Oyaide i lägre kabelserier och Furutech till dyrare modeller.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, LPL said:

Säger inte emot och ifrågasätter inte att kontakter är minst lika viktiga som ledare, isolering o.s.v. Jag är mest nyfiken i vilken grad ljudet påverkas då jag ännu inte prioriterat att byta till några exklusivare nätkontakter och jämfört med original på samma kabel.

 

Man ska nog inte ha en övertro på att om man väljer den dyraste kontakten så blir ljudet fenomenalt bra! Skulle nog säga att det här kan vara en balansgång som vanligt med HiFi och oftast så har man inte en massa olika kontakter i olika material och modeller liggandes som man kan testa för att få rätt matchning, går ju inte direkt låna kontakter och testa som med elektronik eller kablar. Det är lite som att laga en bra maträtt och kunna få en rätt balans i kryddningen om man tar det bildligt talat.

Som nu när jag hade Furutech FI-E50 NCF kontakter liggandes, innan så har jag faktiskt haft en uppfattning att den fungerar på det mesta men här får jag faktiskt omvärdera lite mina erfarenheter. Furutech FI-E50 NCF kontakten är väldigt upplöst och det kan blir på gränsen för mycket av det goda med Puritan Ultimate och man tappar lite av känslan av närvaro medans den gamla Furutech FI-E50 (R) är mer mörkare och lite av instängd men med en otrolig närvaro. Men jag har en liten magkänsla av att Puritan Ultimate skulle bli en fin kombination med guldkontakt istället för rodium.

21 hours ago, LPL said:

Så länge man vet vad man sysslar med så går det ju bra:D

Jag tror inte heller att risken att något skulle bli sämre är speciellt stor. Sedan kan det väl iofs. vara så att en kontakt som ser billig ut och kanske är det ändå har minimal påverkan på ljudet?

Här tror jag Puritan tillverkaren har lyssnat och gjort en bedömning att kabeln låter good enough i den här kombinationen, vilket jag inte kan förneka i förhållande till pris! Då den här spelar faktisk bättre än många väldigt dyra kablar jag testat hos mig ska jag tilläga, ofta med kabeltillverkarens egna exotiska kontakter enligt tillverkaren men priset är därefter! 

Det blir ju som @VoicesInMyHeadnämnde lite motsägelsefullt om tillverkaren vill erbjuda en kabel till riktigt bra pris och inte tycker att kostnaden motsvarar skillnaden för kontakterna som skulle kosta mer än vad själva kabeln kostar. 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att det kan vara motiverat att byta kontaktdon ur en annan aspekt också och det handlar för mig om passform och fäste och kontaktytors motstånd mot korrosion och oxidering. Rodium kanske inte har den bästa ledningsförmågan men har vad jag förstår en bättre motståndskraft mot just sådana faktorer som mot korrosion eller oxidering över tid. Själv byter jag gärna IEC-kontakter och om möjligt även nätbrunn, som regelmässigt har en dålig passform. Sedan är det vägguttagen där samma problem kan uppstå. Där krävs rejäl infästning av kontaktdonen i synnerhet när mycket ström skall ledas igenom. En ljusbåge kan vara förödande för känslig elektronik.

Mina senaste erfarenheter är ifrån Shunyata som faktiskt levererade en tunn hylsa av plast att sätta på IEC-kontakten för att minska glappet när olika standars möter varandra. Det kallar jag seriöst.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sammy said:

Furutech FI-E50 NCF kontakten är väldigt upplöst och det kan blir på gränsen för mycket av det goda med Puritan Ultimate och man tappar lite av känslan av närvaro medans den gamla Furutech FI-E50 (R) är mer mörkare och lite av instängd men med en otrolig närvaro.

 

det här med NCF eller inte är en åsiktsdelare, jag vet förespråkare från båda lägren, själv känner jag mig fortfarande kluven men valde att lyssna på ett gäng veteraner från Göteborg och körde utan NCF när jag bytte till FI-E50 modellen själv. Mina Sablon Audio kablar är med NCF dock. En sak med NCF är tydligen att de behöver lång inspelningstid och likaså ifall de varit urkopplade eller komponenterna avstängda att de kan ta lite tid på sig att komma igång igen.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, VoicesInMyHead said:

En sak med NCF är tydligen att de behöver lång inspelningstid och likaså ifall de varit urkopplade eller komponenterna avstängda att de kan ta lite tid på sig att komma igång igen.

Det stämmer första veckan med en helt ny NCF kontakt är en pina då det kan låta ljust, basfattigt lite skrikigt och spretigt tills det sätter sig och det börjar lira på rätt sätt, ibland så glömmer jag det och funderar vad som är fel till jag kommer ihåg processen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...