mabron Posted January 20, 2023 Posted January 20, 2023 https://www.svt.se/kultur/musikern-david-crosby-ar-dod P-pan 1 Quote
lindvall Posted January 20, 2023 Posted January 20, 2023 Ojdå, det var tråkigt! Jag upptäckte honom bara för några år sen, och blev lite förtjust i hans album "Sky trails". Quote
calm Posted January 20, 2023 Posted January 20, 2023 Trist! Ytterligare en av ungdomens hjältar trillar av pinn. Gillade honom både i Crosby ,Stills &Nash och även med Young men även i The Birds. Såg honom på Stockholms Konserthus 1970 tillsammans Graham Nash, Steve Stills och Niel Young. https://www.setlist.fm/setlist/crosby-stills-nash-and-young/1970/konserthuset-stockholm-sweden-2bc3200a.html En konsert man inte glömmer så lätt! R.I.P. Calm lindvall 1 Quote
Muffin Posted January 20, 2023 Posted January 20, 2023 Var på konsert med CSN&Y på Universety of California/ Berkeley sommaren 1972. Sång med olika stämmor var deras kännetecken och klart njutbart. Graham Nash sjöng ensam på scen "Black Women" solo med akustisk gitarr, lysande. Finns säkert att hitta på typ Spotify. En supergrupp med medlemmar från Byrds, Buffalo Springfield och Hollies. På universitetsområdet åkte man på racercyklar med bockstyre. Skolböckerna höll man ihop med en läderrem, skolväska var inte coolt. På cafeet kändes doften av cannabis. På arkitektutbildningen satt man på kortsidan av ritborden för att fasadritningarna med skyskrapor skulle få plats på ritborden. På lovet åkte man upp till Redwoodskogarna och campade under månens sken. Crosby längst till vänster med mustaschen lindvall, Shamrock, conan and 3 others 5 1 Quote
byZan Posted January 20, 2023 Posted January 20, 2023 Såg på SVT play en dokumentär om Joni Mitchell häromdagen och om deras förhållande och han var absolut en bidragande orsak till hennes popularitet. Gillade också CSN&Y i min ungdom och erkänner att de har varit bortglömda i mitt huvud, måste spela några gamla låtar nu för att friska upp minnet. Neil Young blev en stor idol senare och kanske var det därför de mer eller mindre försvann ur mitt huvud? Bättring anbefalles till gamla artister och kanske ska kolla i vinylsamlingen vad som finns där och vad jag gillade då. /byZan lindvall 1 Quote
Bebop Posted January 20, 2023 Posted January 20, 2023 Med tanke på hans liv är det nästan märkligt att han levde så länge som han gjorde. Droger, utslitna organ och transplantationer… David Crosby har hängt med mig ända sedan ett par av mina första LP-skivor. Förmodligen går hans främsta musikaliska gärning till historien från C, S & Y och C, S, N & Y, framför allt dessa. Ett tips är att lyssna på hans senaste utgåvor som jag tycker speglar Crosbys musik väl under senare år. calm and lindvall 2 Quote
calle_jr Posted January 20, 2023 Posted January 20, 2023 Tråkiga nyheter idag Har lyssnat på mycket av det han varit inblandad i. Det mest personliga är väl hans soloalbum If I could only... Ett väldigt intimt framförande med en ambient spänning, som han trots allt inte gjorde "solo". Här medverkar Grace Slick, Graham Nash, Jerry Garcia, Joni Mitchell, Jorma Kaukonen, Neil Young, Paul Kantner... Snacka om superalbum. R.I.P David Crosby. calm, Shamrock, YYZ and 3 others 6 Quote
Recommended Posts