Jump to content

Hörselapparat vid musiklyssning - teknik, för- och nackdelar m m


byZan

Recommended Posts

Kopierat från en annan tråd:

 

#1 Hörsel - är något jag funderat över en längre tid när det gäller hur olika bra/dåligt vi hör och därmed uppfattar t ex en demo så olika. Jag hör ”dåligt” säger min fru och jag erkänner att det har blivit sämre med åren - men dåligt? Jag spelar inte musik högre än tidigare men framför TV’n vill jag gärna skruva upp volymen lite. Så jag har funderat på hörapparat då det idag finns en uppsjö av modern teknik sägs och erbjuds det? Jag funderar på om hur dessa apparater fungerar vid musiklyssningen? Någon som har erfarenhet? Jag tror (eget tänk) att jag skulle få ta av mig hörselapparaten vid musiklyssning för annars är jag rädd att det inte blir så High Fidelity enligt mina öron?

 

#2 Kanske dags för en annan tråd?

Jag har kikat på en del hörapparatsteknologi och har kompisar som betalat dyra pengar och inte blivit nöjda efter att en första stunds förtjusning lagt sig. 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd har för mig att en medlem här inne har just en hifi anpassad hörapparat.

Jag kan även fråga min sambo som just nu läser till Audionom.

Vad jag uppfattat så bygger de flesta hörapparater på digital teknik och har en dsp, där dom programmerar individuellt ljudkurvorna för mätningarna dom gjort för personen med nedsatt hörsel. Så i teorin så borde man ju kunna anpassa det till sina ideal, men tror knappast dom låter en att göra detta! Detta kan ju vara en ny marknads potential här för en mer anpassad variant för HIFI entusiaster ;-)

Men är nog säkrast jag fråga min sambo om hur det fungerar och även hur många bitars upptagning det är i en hörapparat i stället för killgissa här.

Link to comment
Share on other sites

Så var tråden skapad och jag börjar med att beskriva mina egna funderingar kring mitt musik lyssnande:

 

Upplever min hörsel som klart sämre de senaste åren i vardagen då andra oxå tycker att jag hör ”dåligt”. - det är nog så är jag rädd!

Upplever inte detta när jag lyssnar på musik men förstår om det inte märks där då det sker en gradvis försämring. - lyssnar kanske med både kropp och erfarenhet och måste kanske inte höra allt för att tycka att jag hör allt?

Missar jag mycket vid min lyssning på musik? - inte en aning men antar det?

Finns det teknik…….? Tack för inlägg @Sammy:thumbsup:

 

Detta var bara några tankar för att ha något att börja diskutera/ventilera om ang hörseln.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag har hörapparater som är anpassade till mina hörselkurvor. Jag använder dom till musiklyssning på jobbet och när jag jobbar vid sommarstugan, Lyssnar aldrig med hörapparater vid stereon det funkar inte för mig, Men som byZan säger så upplever jag stereon till fullo utan hörapparater. Mina gissningar är väl att det finns ett hörminne som kanske kan kompensera för vissa hörselnedsättningar.

 

En reflektion under åren som gott med hifi så har man mött folk som fått hörselnedsättningar och säger att dom skall sälja sin stereo för att dom hör så dåligt.

Jag tycker tvärtom! Hör man dåligt behöver man bra hjälpmedel! Med andra ord bättre STEREO:grin:

Link to comment
Share on other sites

Precis som du @byZan så upplevde jag för ett par år sedan att min hörsel hade blivit sämre. Min hustru påpekade med viss irritation vid ett flertal tillfällen att hon var tvungen att upprepa nåt hon precis sagt. En utebliven reaktion från mig kunde ju förvisso berott på ett ointresse gällande samtalets innehåll. Jag upplevde inte mindre lust eller njutning av att lyssna på musik. Vare sig via min stereo eller att lyssna live. För att reda ut hur det verkligen förhöll sig bokade jag tid för en hörselundersökning. Resultatet i audiogrammet visade att jag har en nedsatt hörsel i “mellanregistret”. Jag förklarade mitt stora intresse av att lyssna på musik och frågade om det finns hjälpmedel (hörapparater) som kan bidra till en förbättrad ljuduppfattning vid musiklyssning. Japp det finns! 

Skulle jag bli tvungen att använda hörapparat 😱. Jag fick förevisat en Oticon Opn 1 miniRITE. Den kunde justeras så att ljudkurvan enligt mitt audiogram blev mer lik kurvan som hos en person med perfekt hörsel. Hur upplevde jag resultatet då? Klart mycket bättre hörsel framför allt när jag befinner mig i en miljö där fler samtal pågår samtidigt. Mycket lättare att hänga med i samtalet där jag själv deltar. Behöver anstränga mig klart mindre. I den tillhörande appen kan jag välja olika inställningar, bl.a finns ett val som heter Musik som lämpar sig vid just musiklyssning. Att jag upplever en positiv skillnad när jag lyssnar på musik med hörapparaterna på det vill jag intyga. Använder jag dom för jämnan? Nej. Inte ens vid varje tillfälle då jag avnjuter musik, vilket jag kanske borde göra då upplevelsen är helt annorlunda till det bättre. 
Jag måste erkänna att jag har en viss ”skämmighet” att använda mina hörhjälpmedel. Fånigt men så är det. Jag hade inte samma pinsamma känsla att använda glasögon. Nu har jag även lagt de åt sidan och opererat in nya linser i ögonen så att jag slipper använda glasögon. Tyvärr så finns det inget motsvarande ingrepp att göra i öronen (än så länge i alla fall)

Har jag nu diskvalificerat mig själv att fortsätta ha åsikter och synpunkter kring HiFi och musik på ett forum som euphonia? Det överlåter jag åt andra att avgöra. Mitt intresse i ämnet har jag haft sedan barnsben och det består. Jag kommer lyssna på musik så länge jag orkar och har lust. Med glasögon eller nya linser kan jag fortsatt njuta av litteratur och konst. Förhoppningsvis kommer jag att kunna njuta av musik och ha intressanta samtal även med stigande ålder men tillsammans med smarta hjälpmedel.

Link to comment
Share on other sites

@ShamrockTycker det definitivt inte det  är skämmigt att få nedsatt hörsel och att faktiskt göra något åt det, tvärt om. Har på mässor sett en del som har hörhjälpmedel och inget konstigt i det. Lika naturligt som glasögon som du skriver. Det viktiga är nog snarare hur ens egen attityd är om man upplever det som ett problem eller ej. Det finns som jag tycker egentligen två vägar som skiljer. Antingen att se sig själv som offer och lägga ner sina kära hobbies eller jobba utefter nya men annorlunda förutsättningar. Du tycks höra till den senare gruppen vilket jag tycker är mycket positivt.

 

Apropå nya och helt andra förutsättningar som kan förändra hela ens liv radikalt, så halkade jag in på ett program i TV2: Vetenskapens Värld Reservdelsmänniskan som handlade om en bergsklättrare som i ungdomen ramlade ner och så småningom tvingades amputera båda benen och utifrån det bestämde sig att inte låta detta faktum hindra honom. Tvärtom det blev för honom en livsuppgift att hjälpa sig själv och andra i motsvarande situation. https://www.svtplay.se/video/jnVW74G/vetenskapens-varld-reservdelsmanniskan Jag blev helt tagen av programmet. Nöden är som bekant uppfinningarnas moder. :smile:

 

Vi kanske har någon audiofil som kan lösa uppgiften att konstruera någon fungerande hörapparat för musikälskare och audiofiler? Säkert något som kunde bli efterfrågat worldwide.

 

Calm

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

 

Vi kanske har någon audiofil som kan lösa uppgiften att konstruera någon fungerande hörapparat för musikälskare och audiofiler? Säkert något som kunde bli efterfrågat worldwide.

 

Calm

 

 

 

 

Jag vet att Claes Olsson på EORA har hörapparat sedan många år. Han har varit med i utvecklingen av hörapparater för att det skall "låta rätt". Vad jag vet så tycker han den han har funkar bra. Han är ju med i inspelningsstudios och trimmar ljud och akustik trots hörapparat. Han har berättat för mig att det hjälper honom mycket och fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Har som sagt själv både nedärvda problem och varit i ljudmiljöer med alldeles för hög musik alldeles för ofta när jag var något yngre. Märke att mina problem kom smygande redan på Råsunda för mer än 10 år sedan och tacksam för att mina problem ändå går väsentligt långsammare än för mina föräldrar och syster.

Min syster har för övrigt jobbat med patienter med hörselproblem så hon är väl insatt i hur sjukvården jobbar.

Det som är viktigt är tal upp till 8kHz. När man testar patienter så gör man det med utseendemässigt likadana hörlurar som Göring hade på sig under Nürnbergrättegången, jo det är sant. Dom sitter hyfsat illa och man har en mätsignal som är entonig så att den drunknar i tinnitus så man vet inte om man hör något eller man tror att man kanske hör något under en stor del av testen. Hade man haft någon form av morse-liknande signal så hade ju övningen varit så mycket enklare. Men nu är allt standardiserat så då är det så här. Att man dessutom sitter i en lufttät telefonkiosk när man testar gör bara det att man upplever ett tryck i öronen som gör att man hör massor med tinnitus som man inte hörde innan man gick in i kiosken. Jag är faktiskt inte imponerad alls av detta förfarande.

Eftersom jag förmodligen är en mardröm att få som kund så har jag ännu inte besökt någon audionom. De audionomer man kan besöka är i regel knutna till fabrikatet som dom rekommenderar även om de visar regionens utbud så vill man sälja av sitt eget. Jag har haft lite frågeställningar direkt i telefon och jag skulle säga att nivån på de man initialt pratar med har oftast ingen aning om vad man frågar om. Svåra frågor som erbjuder ni hörapparater med mikrofoner i hörselgången så att man använder ytteröronen svaras med “Kom ner och gör ett hörselprov så får vi se vilken produkt som passar dig”. Ifs hyggligt men när man frågar om så blir svaret att jag känner inte till vad vi har jag bara bokar besök. När jag någon gång frågat om möjligheter till egna justeringar så blir svaret kom ner och gör ett prov. När jag då påpekar att om ni inte erbjuder en sådan produkt så finns det ju ingen poäng att besöka er. Så frågar man möjligen varför jag vill kunna göra det då jag beskrivet att jag vill lyssna på musik anpassat till musik så får man svaret att det funkar jättebra att lyssna på spotify via bluetooth. När jag påpekat att jag har mycket högre krav har dom aldrig haft någon kund som inte blivit nöjda med den lösningen. Rimligen så borde det finnas dsp styrda hörapparater som klarar detta men dom är inte lätta att hitta om man har lite högre krav. Deras normalkunder har nog inte ens en stereo misstänker jag. Har en god vän som la runt 17.000Kr för att få något riktigt bra och nu efter drygt ett år knappast använder dom alls. Han hör ju mycket mer men inte bättre som han upplever det. Detta är säkert individuellt men hittills så känns det lite som att det är inte som i synbranschen. Där är man ute efter att få bästa möjliga syn, men i hörselbranschen fattar man inte vad bästa möjliga hörsel är utan man letar efter en slags acceptabel nivå. Ni som har hörapparater upplever ni att man förstått er?

 

Link to comment
Share on other sites

@Harryup!

 

Dina upplevelser liknar mycket mina. Oproffsigt beteende och min inriktning var enbart att få testa mina öron och det lyckades knappt Telefonkiosken känner jag igen. Nästa gång i ett vanligt kontorsrum som var bullerstört från en av stans mest trafikerade gata. 

Förstod i båda fallen att det viktigaste var att lista mig som patient och därmed kamma hem någon ersättning från Regionen. Blankettens ifyllande viktigare än testet i sig. Plötsligt kom Nationalteaterns låt upp i huvudet:"Vem i hela världen kan man lita på" :grin:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Precis så som det beskrivs ovan i några inlägg om hörseltester är just det jag upplever i ”telefonkiosken” själv, jag hör mina egna hjärtslag och sus som jag inte hör i vanliga fall. Testet och resultatet är nog bara för att kunna se skillnaderna över tid har jag tänkt. När resultaten har visat på både bättre och sämre än tidigare tester så har jag tänkt - dagsform!

Har bekanta med hörapparat och frågat om det låter bra när de lyssnar på musik och svaret har blivit att det låter bättre än utan, ingen av dessa personer lyssnar så som jag gör, så jag har nog ingen nytta av deras svar tänker jag. Så jag fattar inte varför jag inte startade denna tråd tidigare för att försöka hitta svar från likasinnade när det gäller lyssning och erfarenhet av hörselapparat. Hoppas på fler inlägg, högt som lågt, för- och nackdelar……??

 

Hitintills så verkar det inte finnas en apparat för mitt behov utan bara apparater för för att höra lite bättre i vardagen. Finns det ingen i audionom branschen som skulle vara intresserad av att få svar på upplevelsen från oss musikintresserade som inte bara har lite bättre hörsel i åtanke? Säkert svårt då vi alla har olika ljudideal och vem ska man tro på? Kanske det går att mäta på något sätt, gåshud, hur ögonen tåras, foten stampar, hur avslappnad man blir o s v ? Säkert omöjligt och jag bara spånar men tänker desto mer och det kanske utanför boxen eller kanske för att jag vet så lite om hörsel, audionomer, branschen, tekniker, erbjudanden, hur långt man har kommit idag etc. 

Jag tror att jag hör och tar till mig musiken precis så som jag alltid har gjort och det trots att jag hör sämre idag än igår. Tänker att så får det vara tills jag är motbevisad.

När det gäller normala konversationer så vore det bra att inte behöva säga va, verka frånvarande, jobbig, förmer som inte svarar eller vad det nu kan vara som uppfattas av andra. Så det kanske vore en idé ändå att testa/köpa en ”vanlig vardaglig” hörapparat med risk att den inte kommer att tillfredsställa mina önskade behov och kommer bli liggandes? Nä jag avvaktar och ser vad som kommer upp i tråden innan jag går vidare i frågan, jag har ju trots allt lite under huven för att trappa upp volymen viid musik lyssning om det blir än sämre och andras åsikter om min hörsel kan jag leva med, jag hör de ju ändå inte:winking: Däremot så vore det trevligt att kunna höra bättre vid flerparts samtal i vardagen.

 

/byZan

 

  

Link to comment
Share on other sites

Nja, inte riktigt samma sak skulle jag säga. För grovt och oftast när är det mera runt 2kHz-8kHz som skulle kunna ökas. Är inte så många anläggningar som inte låter annorlunda när man vrider på tonkontrollerna. Så man får inte bara mer man får ett annorlunda "mer".  Skall man tillbaka till ganska rak frekvensgång så kan det vara frågan om lyft på 20-40dB om man har vanligt åldrande plus lite bullerskador, så dit kommer man aldrig. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Harryup said:

Nja, inte riktigt samma sak skulle jag säga. För grovt och oftast när är det mera runt 2kHz-8kHz som skulle kunna ökas. Är inte så många anläggningar som inte låter annorlunda när man vrider på tonkontrollerna. Så man får inte bara mer man får ett annorlunda "mer".  Skall man tillbaka till ganska rak frekvensgång så kan det vara frågan om lyft på 20-40dB om man har vanligt åldrande plus lite bullerskador, så dit kommer man aldrig. 

Hörselnedsättningen kan dessutom skilja mellan vänster och höger öra. Olika kompensationskurvor.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Harryup said:

Han hör ju mycket mer men inte bättre som han upplever det. Detta är säkert individuellt men hittills så känns det lite som att det är inte som i synbranschen. Där är man ute efter att få bästa möjliga syn, men i hörselbranschen fattar man inte vad bästa möjliga hörsel är utan man letar efter en slags acceptabel nivå. Ni som har hörapparater upplever ni att man förstått er?

 

Intressant frågeställning. Min erfarenhet i ämnet är begränsad till ett hörseltest som gick till så som du beskriver. Därefter gjordes ett konstaterande att min hörselnedsättning var så pass att jag var berättigad hörhjälpmedel. Min approach just där och då var inte av audiofil karaktär. Jag ville ha en modern, liten hörapparat av god kvalitet för såväl samtal som musiklyssning. Min upplevelse var att man ansträngde sig för att ta fram en så bra lösning som möjligt för att möta mina behov. Jag tillhör VG region vilket i sin tur innebär ett begränsat urval av hjälpmedel till de som leverantörer som slutit avtal med VG region. 
I och med den här trådens ämne och kommentarer så väcker det så klart nya tankar hos mig - finns det nya modeller och leverantörer av hörhjälpmedel i utbudet hos VG region. Det kommer jag absolut att kolla upp vid nästa kontroll. En privat hörselmottagning har säkert en annan lösning att erbjuda.

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-20 at 18:35, fredrik said:

Jag vill minnas att Michael Fremer till och testade hörapparater i Stereophile. Om jag fortsatt minns rätt tror jag han var mest nöjd med några svindyra danska apparater...


Kan det vara den här kanske: https://www.analogplanet.com/content/two-months-widexs-moment-440-mric-r-d-hearing-aids

 

Jag upplevde en stor igenkänningsfaktor både bland kommentarerna såväl som i Michaels test. Dock har jag ingen erfarenhet av Widex men blir definitivt nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

Fick erbjudande via mail om att Synsam även gör hörseltester? Är de inte optiker och har de ”riktiga” audionomer undrar jag? De använder sig av några tillverkare som har den senaste tekniken, såklart! Bluetooth, app, nätvek etc etc etc…….känner att blodtrycket stiger ju mer ”dateri” jag ska behöva försöka lära mig. Men jag skulle verkligen vilja testa och prata med en oberoende audionom eller kanske en som kan förstår mina behov, vem? Det verkar som det blir jag som får avgöra kvalitet och hur jag skulle använda dessa, en utvärdering likt hobbyn i övrigt för att försöka nå målet är nog ett måste?

 

/byZan  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...