Jump to content

Joey DeFrancesco - nutidens orgelvirtuos har lämnat jorden


Bebop

Recommended Posts

Idag såg jag av ren tillfällighet att orgelvirtuosen och en av mina största favoriter Joey DeFrancesco har avlidit endast 51 år gammal. Han gick bort redan i augusti 2022 men det har passerat min radar helt.

 

74FD433B-D633-430F-BDD2-3C63531371BD.jpeg

 

Joey är född i Philadelphia och kom tidigt in i musiken, inte minst pga av sin far Papa John som också var organist och med umgänge som giganten på 50- och 60-talet Jimmy Smith. Joey gjorde f.ö. en inspelning med sin stora hjälte senare i karriären.

 

8C99AFBE-A7D7-4273-8861-0A91FE88FFBC.jpeg
 

Columbia upptäckte honom ock skrev kontrakt med honom för fem album. Det första släpptes 1989 då Joey var endast 18 år. Jag kan tänka mig att Miles Davis kan haft ett finger med i spelet då han tog med Joey i sitt band året innan. 
 

93B29353-4F2C-4859-8B20-DAE7A08A4301.jpeg

 

Jag hörde honom först i något jazzprogram och beställde genast det då (1993) senaste albumet med honom. Det är ett live-album med gästartister som Illinois Jacquet och Groover Washington med bra stöt i. Det var hans sista på Columbia och det enda jag har från den perioden.

 

C18BDCF6-D0AB-47CE-B96F-B805120A8C16.jpeg

 

Under åren har det blivit en hel del. Jag saknar 6-7 stycken, skulle jag tro. Joey DeFrancesco var en sådan musiker jag köpte i stort sett allt som kom ut. Naturligtvis är inte alla album ”first class” men de håller normalt hög och jämn kvalitet. När en B-3:a kommer igång ordentligt så är det svårmatchat. Joey var den stora stjärnan. I fjol lämnade även Dr Lonnie Smith. Tillåter nuvarande situation på den undertryckta jazzmarknaden nya stjärnor att ta plats att komma fram till samma position? Jag tvivlar… det lär nog dröja ett tag i vart fall.

 

Dessa album finns i min CD-hylla:

 

C1F4AE33-248F-49F0-AC25-B8E1235D8F0F.jpeg
 

Jag har sett och hört Joey DeFrancesco endast en gång vilket var i Montreal i en trio med gitarristen Birelle Lagrene  och trummisen André Ceccarelli (vars namn trion bar). Någon bassist behövs inte; det fixar Joey med fotpedalerna. Det började med ett härligt groove men sköt i höjden ordentligt när Joey tog över. Fantastiskt! 

 

Joey var en glad lax och spred god stämning på scen. Någon skrev att det spelar ingen roll om Joey spelade i David Sanborns band eller i Larry Corryells trio. Efter konserterna upplevde de flesta att de lyssnat Joeys grupp. 
 

4213B7AD-F4B1-4193-9549-BFE2A26DE5F1.webp
 

Joey DeFrancesco gjorde också mycket tillsammans med andra prominenta musiker. Ett par av mina favoriter bland dessa är de båda trioplattorna av John McLaughlin som jag kan rekommendera för er som inte är vaccinerade mot jazzbacillen. Här spelar Joey även trumpet på något spår. Han är multimusiker och utöver trumpet spelar han även tenorsax, andra klaviaturer samt tar fram sångmikrofonen då och då, men inte på dessa

 

5E7ADD8F-F16B-470F-B8F4-4991C9558D61.jpeg    F3292BAF-9ED7-4C6E-B463-0B5827B0E5F7.jpeg
 

Ett av hans sista samarbete med andra välkända musiker hade han med Van Morrison som det kom ett par rätt så bluesiga och jazziga album med framskjuten plats för Joey både på orgel och trumpet. Många tycks inte gilla ”Van the Man” i detta sällskap, att det är för jazzigt. Jag tillhör inte dem.

 

A7635DA2-1E7B-4620-9CAF-B5D996E7DCB5.jpeg

 

D467F5B9-8232-45C4-B96A-55041A623441.jpeg  3C50999E-37F4-431E-B4B6-00EBF9FFBF0F.jpeg

 

Joey DeFrancesco kunde svänga ”skiten” ur vad som helst men han var minst lika stor med sitt sparsmakade komp bakom andra där han pumpade på och höll solisterna flytande med musikaliska små inspel och markeringar. Jag tycker han var en av de riktigt stora och bland organister på B-3:an den störste av alla.

 

Dessvärre led Joey av svår fetma vilket tärde hårt på hans kropp och organ. För mig är den gåta hur han kunde vara så produktiv som han var med ständiga turnéer världen runt och i studion. Senaste åren gick han ner mycket i vikt. Om det var medvetna försök att göra något åt situationen eller om det låg andra underliggande orsaker spekuleras det om. Officiella dödsorsaken var akut hjärtinfarkt.


Joey DeFrancesco är borta men hans musik kommer att leva kvar, länge, länge…

 

149ECBAE-A878-455A-B39F-54626A75A425.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Trist att han lämnade jordelivet så tidigt. Som framgår av bilderna från din CD-hylla så hann han i alla fall med att skapa mycket skön musik. Ett av albumen vill jag slå ett extra slag för är ”In the Key of the Universe” - grymt bra!! 

Ett annat som dock inte finns finns med i din hylla är ”The Baddest B-3 Burner In The Business”

 

 

 

C75FA1FA-E8E1-4744-B9E2-13CA73EE3CA7.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...