Jump to content

För en gångs skull är det rätt !!


lindome

Recommended Posts

Vet inte om någon kanske redan tagit upp detta ämne? Listor är alltid kul även om man inte alltid håller med.

 

Oavsett så kanske trådtiteln är provocerande:sunglasses: Denna gången går den i mångt o mycket hand i hand med min musiksmak:foldedhands:

 

200 Best Singers of All Time – Rolling Stone

 

Kommentarer o synpunkter från auditoriet?

Link to comment
Share on other sites

Kul att Ozzy är med. Kanske ingen klassisk skönsångare direkt, men svårt att tänka sig Sabbath Bloody Sabbath med annan sångare. 

Jag gillar ju Thom Yorke och Björk och Sade och Kate Bush och några till på listan, har jag då samma rätt gubbiga musiksmak som brukar prägla listorna från Rolling Stone??

Link to comment
Share on other sites

Världen består inte enbart av USA och UK. Hörde i en dokumentär om jazzen där det sas att Sverige är tredje största musikexportörerna i världen. Saknar Totta Näslund, Monica Zetterlund, Mikael Rickfors, Mats Ronander, Kim Larsen, Victoria Tolstoy, Fred Åkerström och en drös till om jag ges tid att fundera lite till...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:


Tycker att listan är bra. För en del håller jag inte alls med om ordningsföljd, men övergripande bra.

Hittade inte Eric Burdon, Gary Brooker, Netania Davrath, Bob Marley, Katie Melua, Sting och Leonard Cohen.

 

Leonard Cohen var faktiskt med. Tror det var runt 150?

(Kollade nu, 103)

 

Bob Marley 98. Listan är lite rörig att skrolla. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Bebop said:

Världen består inte enbart av USA och UK. Hörde i en dokumentär om jazzen där det sas att Sverige är tredje största musikexportörerna i världen. 

Tillsammans med USA och UK tror jag vi är de enda länderna som så att säga exporterar mer musik än vi importerar, och det ju rätt spännande att vi fortsatt är såpass framgångsrika.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget emot den här typen av listor, de är rätt kul. Däremot har jag svårt att tycka de håller någon relevans.

Björn Skifs och Tommy Körberg skulle sjunga röven av merparten av listmedlemmarna om vi pratar "sång". Att Dylan kan berätta en historia i sångformat bättre än många andra är det ingen tvekan om, men är han en sångare?

Jaja, lite underhållning, visst..

 

Link to comment
Share on other sites

Sen beror det på vad man är ute efter.

Nån som Lea Salonga har enorm "känsla" i rösten och KAN sjunga live

Floor Jansen kan sjunga allt från opera till hårdrock men en enorm range och kan sjunga live.

Dimash Kudaibergen kan trolla med rösten på ett sätt som känns overkligt 

Morissette Amon har en renhet o range som få kan matcha osv.

Link to comment
Share on other sites

Man får väl acceptera att bland 200 sångare på en lista så är det tidningen och dess redaktörer som publicerar och som fäller avgörandet. Såvida man inte gjort någon omröstning bland läsarna förstås. Rolling Stones som tidning har naturligtvis sin läsekrets i den anglo-amerikanska sfären och med de genrer som den skriver om. I första hand allmänt om rock och pop kan  jag tro. Läste den som ung då den startade redan 1967, men inte sedan dess.

 

Jazzen t.ex. har sina egna specialtidningar och likaså andra genrer som country, gospel och blues etc. Kollade på kul om internationella jazz-magasin och de 10 största. https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=Best+jazz+magazine&sa=X&ved=2ahUKEwiGnomJg878AhW1X_EDHeNZA4oQ1QJ6BAgZEAE&biw=1280&bih=629&dpr=2

 

Här fanns inte ens världens äldsta jazztidning Orkesterjournalen med av förklarliga skäl trots att den startade 1933, men skriven på svenska naturligtvis.

 

Vet inte om någon av dessa jazztidningar gör motsvarande topplistor, men misstänker att man kanske inte tänker i samma banor? Jazzdiggare vill nog gärna vara lite mer esoteriska och coola. 

 

När det gäller hifi så kan motsvarande lista göras t.ex. Stereophiles 500 Recommended Components, TAS mfl och där saknas en del av mina favoritmärken. 

 

Topplistor i all ära men känns inte detta lite förenklande? Och som det sägs så sitter väl smaken i lyssnarens öra.

 

Men det är en helt annan historia............

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, calm said:

Vet inte om någon av dessa jazztidningar gör motsvarande topplistor,

Jodå... Mest känd och omtalad är väl Down Beats årliga läsaromröstning respektive critics poll winner. Kritikernas omröstning är en internationell omröstning med kritiker/redaktörer som deltar från hela världen, inklusive Sverige (Orkesterjournalen). Det brukar vara kring 160 internationella kritiker som deltar och de listas när resultaten redovisas. De publicerar de 5 bästa på respektive instrument, genre, bästa album i respektive genre (smågrupp, storband, soul, blues etc) och bästa musiker totalt. Dessutom en plats i hall of fame. Utöver detta motsvarande för bästa uppstickare bland nya stjärnor i rising stars.

 

Förra året var den 70:e omröstmningen bland kritikerna och den 84:e från läsarna.

 

Här kan man se vinnarna i kritikeromröstningen 2022:

https://downbeat.com/news/detail/70th-annual-downbeat-critics-poll-delivers

 

Även svenskar hamnar i topp 5 då och då. Jag har inte koll på alla men några minns jag; Lars Gullin, Bengt Hallberg, Mats Gustavsson, Palle Danielsson, Nils Landgren och Esbjörn Svensson (som är den som hamnat högst sim trea i sina kategorier. Hans band EST är också den enda svenska jazzmusiker/-grupp som hamnat på Down Beats omslag.

 

image.png

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AlfaGTV said:

Jo, det är säkerligen ingen som protestera att Sam Cooke är med på listan men Kurt Cobain?

Jag hittade inte Chris Cornell eller Mike Patton heller och då är man ute o cyklar.

Chris Cornell ligger på plats 80. Som sagt, sidan är lite knepig att skrolla, åtminstone för mig

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att den inte är toppen att bläddra i....

 

Jag kan också sakna vissa sångare eller att ordningen på de som är med skulle kunna kastas om:grin:

Vissa är med för att de har lyckats kommersiellt, men kanske inte sjunger bäst - inga nämnda inga glömda. Inget fel med det.

 

Att The Queen Of Soul ligger högst upp är välförjänt och inte helt oväntat kanske! Magisk röst, känsla och inlevelse:foldedhands:

 

Har kopierat Top 50 i excel och försökt lägga in genre så gott det går.

Rolling Stone Top 50.xlsx

Link to comment
Share on other sites

En kul lista men…….?

 

Kanske skulle det kunna vara statistik hämtat från någonstans? Då borde det stå varifrån eller om det är en undersökning med x-antal personer mellan åldrarna X-Y och kön etc, typ!

Sedan undrar iaf jag vad kriteriet är för att komma med på listan ”Best Singers of All Time”?

 

 

Listan visar absolut flera av de artister jag gillar men saknar också många av de artister jag skulle vilja ha med. Svårt detta med att lista subjektiva saker. Men nu är det deras lista och inte min och jag skulle absolut kunna både ta bort och lägga till sångare på listan, men det var väl inte så det var tänkt. Jag gillar listan och det dök upp namn som ska lyssnas på, så listan har sitt syfte trots att jag kanske inte tycker att den är ”rätt":thumbsup::winking:

 

Själv är jag inte mannen att klara av att bedöma sången när det gäller hur ”rent, tonsäkert, omfångsrikt etc" de sjunger, däremot är jag bäst i hela världen på att bedöma vad som berör mig bäst. Där är rösten såklart en del och det var ju själva frågan, men det finns fler parametrar som påverkar mig och det är musiken, scennärvaro om det är live eller rörliga bilder via typ TV, YouTub, likaså utstrålning, trovärdighet av framförandet och textinnehåll, etc etc.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...