Jump to content

Från en idé till musikalitet


Anders65

Recommended Posts

6 hours ago, triomio said:

Här är en tydligare bild av Marantz M-3. Visst är det samma drivverk i grunden?

Det tror jag inte. Inte om man läser Marantz egna papper och ett antal tester i samband med lanseringen av SACD-spelaren SA-10, t ex denna:

 

https://www.qualifi.com.au/media_content/media/marantz-sa10-hifi-news-2017-03.pdf

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AlfaGTV said:

Nu ska jag inte svära i kyrkan, men förklara gärna poängen med att spela fysiska digitala mediabärare? :) 

Det är ju INGET problem att med optiska läsare för några hundralappar placera det digitala innehållet på en hårddisk och göra det möjligt att strömma det var/när/hur du vill?

Jag är helt enig med dig om det om vi håller oss till det som kommer ut ur högtalarna generellt sett. Det kan t o m vara bättre, vilket jag tyckte förr men inte med de spelare jag har idag om vi håller oss Redbook. Men den streamer jag har idag (Lumin U2 Mini) har en fantastiskt bra uppsamplingsfunktion (betydligt bättre än den tidigare U1 Mini) så när jag kör allt till DSD128 hänger inte CD-spelaren med.  Om jag kör Redbook från CD eller fil i min Aesthetix Romulus Eclips kan jag inte höra någon skillnad. Min Marantz SA-10 konverterar allt, oavsett källa, både pcm och dsd till dsd256. Den gör ingen skillnad mellan läst disk eller mot streamad fil. De hanteras på samma sätt. Den låter magnifikt även den, lite annorlunda men inte termer av bättre/sämre. En skillnad är att Marantz-transporten läser av och spelar i realtid meden Aesthetix med sin Teac-transport, som jag tror baseras på en cd-rom läser av och buffrar innan den skickar vidare.

 

Men sedan finns ju det argumentet som vinylfanatiker ofta framför som själ till en större njutning, dvs att ha förpackningen i knäet att bläddra i. Jag tycker det kul att ibland spela silverdiskarna. Det är väl ungefär som skillnaden mellan senap på glasburk, plastflaska eller tub där puritanerna förfäktar samma innehåll om behållaren är fel.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en känsla av att min tidigare post skulle uppfattas provokativt. Om någon drog slutsatsen att "jag hävdar att ni tycker fel" då behöver ni läsa min post igen! :)

Jag vänder mig mot generaliseringar, allt spelar roll och påverkar! Om ni föredrar ljudet av en, säg Audio Research CD-3 MkII med sig lite stöddiga och bredbenta ljud framför en Raspberry Pi3 som matar en Topping D10 DAC så ställer jag mig bakom det varje dag i veckan. Men jag hävdar också att en välkomponerad streamingrigg kan "skrota" samma CD-3 MkII med ljudbild och frekvensomfång och alla parametrar ni kan tänka er. Allt beror på hur man implementerar lösningarna

 

Vad jag fikar efter är att det inte finns några tekniska orsaker till att en optisk läsare skulle vara en bättre och mer korrekt transport än om man tar innehållet från diskarna bitperfekt till hårddisken så har man eliminerat den svåraste delan av en CD-spelares jobb. 

 

Sen kan vi föredra det ena eller det andra av taktila skäl såklart, och det är inte min sak att kommentera eller misskreditera, lika lite som jag har synpunkter på vad var och en gillar. :) 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, triomio said:

CD har ju också den finessen att man kan lyssna glappfritt utan att ljudet försvinner mellan spåren. Vilket jag tycker att man förstör genom att dela upp dem i filer.

Den förstod jag inte. Vad menar du skiljer i detta avseende mellan att spela CD eller samma innehåll från en fil? Om det är skillnad är det något som är fel i setupen.

Link to comment
Share on other sites


Det är mänskligt att lyfta vad man ser som fördelar och tona ner vad man ser som nackdelar för "sin egen" sak.

Många säger sig vilja begränsa antalet källor, och då inte ha ytterligare lådor i lyssningsrummet, utan tvärtom färre :smile:

Och ett liknande skäl har ju varit att inte behöva ha den fysiska skivsamlingen framme.
 

Men om man då fortsatt har kvar sin cd-/sacd-spelare och skivsamling, vad är då fördelen att ha ytterligare format med lådor, laptops, servrar, routers och bibliotek?

Ett argument är att det är kul att utforska, väl så starkt. Ett annat att man kan köpa 4xdsd, 32/384-filer och sådant, också kul.

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Anders65 said:

Om jag skulle göra en CD-transport skulle jag vilja designa den lite åt hållet som en finare vinylspelare. Det skulle finns likheter i handhavandet. Extremt enkel och avskalad, Några få knappar men antagligen ingen fjärr. Bästa möjliga kvalitet i konstruktion och material. Men en föutsättning är att det finns färdig elektronik & firmware mm för styrning avläsning av CDn.

Jag kan inte se någon anledning att göra en cd-transport med gränssnitt för s/pdif och aes3.

Det dräller av dessa och de finns på osannolikt påkostad nivå, normalt med integrerad dac eller proprietärt gränssnitt.

Men med det koncept du beskriver och baserad på en multi-läsare (cd, sacd, blu-ray) och hdmi så är det intressant. Dessa saknas nästan helt på marknaden.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Men om man då fortsatt har kvar sin cd-/sacd-spelare och skivsamling, vad är då fördelen att ha ytterligare format med lådor, laptops, servrar, routers och bibliotek?

Det enda jag tillfört är en nätverksbrygga och en switch. Laptops, server (singular), router (också singular) och bibliotek fanns sedan tidigare. Den största fördelen är att ha full överblick över den musik jag har, sortering och ordning och reda än vad jag kan ha visuellt över 5-6,000 album i hyllan. Enkelt med provlyssning innan köp.  Dessutom uppsamplingsmöjligheter, ladda flera album för en spelkväll och inte minst köpa nyheter i högupplösta originalformat, mestadels 24/96, och dessutom till betydligt lägre kostnad ön både LP och CD. Mina hyllor är fyllda till bristningsgränsen med ca 10,000 fysiska album. Det räcker.

 

Exempel med senaste Neil Youngs senaste album:

 

Normalpris för en CD från Ginza:

 

7B546EDA-B646-49C2-A94F-DA1308C6D871.jpeg
 

Motsvarande på vinyl:

126499A2-C4B8-4A2E-AD5D-9BFB45A926E0.jpeg

 

Om jag köper CD’n som nerladdningsfil betalar jag 151:- men med Sublime-abonnemang* hos Qobuz betalar jag 116,29 och får då den i 24/96-format. 

 

9C91CDB1-6808-4FA0-AA9B-6AAC1BFB78B4.jpeg

 

* Sublime-abonnemang kostar 500:- extra per år som är återbalda efter ca 7-8 inköp.

 

Jag tillhör generationen som gärna vill ha egen tillgång till mina album jag gillar mest. Med högupplösta nerladdningar istället för vinyl sparar jag mellan 125 - 350 kronor per album eller ca en hundralapp visavi CD. Jag får 2-3 gånger fler album för samma peng och dessutom lika stor njutning. Jag spelar och är intresserad av musik, inte format. Jag hade sparat ännu mer genom att bara streama men där sätter jag en röd linje. Det fungerar bra för bakgrundslyssning (ungefär som radio) och provlyssning men de bästa albumen vill jag ha i egna bibliotek.


Det är också en utmärkt radio med tillgång till hela världen och dedikerade radioprogram för min musik upp till 24/96 (för vissa - t ex  Super Stereo 7 som sänder jazzlåtar i 24/96)

 

E628B5C7-9555-49CD-A5D5-3209A836EDD5.jpeg


Som vanligt är det upp till var och en och göra sina prioriteringar. 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, triomio said:

Se YouTube filmen från min tidigare post, så kanske det klarnar.

Aha…

 

Jag har nu sett den och är i stort sett enig med honom men inte om att en cd-spelare nästan alltid låter bättre än att ta in signalen direkt till en dac. Det finns ingen sådan generell sanning. Och sedan om ”gapless playing”. Om vi går tillbaka i tiden för uppspelning av filer från en hårddisk eller streaming (i stort sett samma sak) så fanns det sådana problem initialt. Om någon upplever det idag så är det dags att byta prylar. 
 

Idag bygger alla (tror jag) sina prylar med pnP-standard och OpenHome plattform:

 

The OpenHome is built upon the UPnP standard, but simplifies access to services and enhances the capabilities of UPnP to provide significant improvements in robustness along with key features such as highly synchronised mutli-room playback, managed playlists on device and gapless playback.

 

Streamers, nätverksplattformar och eller dacar buffrar dessutom signalen/filerna så att de kan skickas med samma gapless-flöde som om det kom från en cd. Så det han säger är en gammal sanning som lever kvar som nödargument utan bäring. 
 

Han har också fel när han säger att när nya remasters av filer läggs upp så plockar streamingbolagen bort de gamla som ofta hade lägre komprimering med bättre dynamik. Det sista håller jag med om men det är skivbolagen som väljer att lägga till eller ta bort versioner, inte Tidal eller Qobuz. 
 

För övrigt håller jag helt med honom. Han missar dock fördelen av högupplösta originalform typ 24/48-192 eller DSD/SACD men det talar ju inte för CD.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bebop said:

Idag bygger alla (tror jag) sina prylar med pnP-standard och OpenHome plattform:

Njae, japanerna är lite på efterkälken likväl som tyskarna. De har väl fortfarande kassettspelare sin nya bilar va? 🤣

 

Men, ja moderna implementationer av UPnP/DLNA spelar gapless, likväl som Apple iTunes och Squeeze har gjort sedan mitten av 90-talet. Givetvis även Roon, Bluesound, Sonos och alla mjukvaruspelare jag känner till, även JRiver. Det är bara Chromecast Audio som tappat bollen.

 

Men t.ex. Lumïn, Linn och Auralic har alla valt OpenHome substandarden som säkerställer detta, och andra kloka val.

Link to comment
Share on other sites

Youtubare är väl ofta ute efter likes, subscribes och så. Det är riktat till en viss målgrupp eller att provocera kan jag tänka.

 

Men hur som helst, jag tror framtiden inte ligger i CD transporter. Man bör hellre jobba mot molndriven uppspelning via "mobilen", dvs trådlösa handenheter, klockor, glasögon och kanske brödrosten i köket.

 

Rumslösningar tror jag mer på i andra änden, dvs förstärkarlösningar med högtalare tillsammans med rumsakustiska "prylar".

 

Idag är väl Bluetooth en metod att koppla upp sig mot ljudalstraren men i framtiden blir det garanterat mer sömlöst än så.

Link to comment
Share on other sites

Även om streaminglösningar och väl integrerade smarta hemlösningar nog kommer att dominera marknaden i framtiden så funderar jag på om CD kanske har ett värde som till vissa delar kan jämföras med vinyl. Jag tänkter inte ljudmässigt utan på "proceduren" kring att välja ett album i lugn o ro bland de man har köpt av olika skäl och faktiskt gillar. Man kommer ifrån informationsöverflödet som för många blir allt jobbigare att hantera. Och då inte minst när man kommer upp i "mogen" ålder. Vi glädjs inte alltid av att ha tillgång till allt. Det var så jag tänkte när jag skrev att om jag skulle försöka göra en CD transport så vill jag ta fasta på enkelheten o proceduren kring att välja ut och spela en skiva. Antalet olika inställningar hos apparaten  minimeras. Eller är det så att den typen av behov kommer att lösas med bara vinyl?

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Anders65 said:

Även om streaminglösningar och väl integrerade smarta hemlösningar nog kommer att dominera marknaden i framtiden så funderar jag på om CD kanske har ett värde som till vissa delar kan jämföras med vinyl. Jag tänkter inte ljudmässigt utan på "proceduren" kring att välja ett album i lugn o ro bland de man har köpt av olika skäl och faktiskt gillar. Man kommer ifrån informationsöverflödet som för många blir allt jobbigare att hantera. Och då inte minst när man kommer upp i "mogen" ålder. Vi glädjs inte alltid av att ha tillgång till allt. Det var så jag tänkte när jag skrev att om jag skulle försöka göra en CD transport så vill jag ta fasta på enkelheten o proceduren kring att välja ut och spela en skiva. Antalet olika inställningar hos apparaten  minimeras. Eller är det så att den typen av behov kommer att lösas med bara vinyl?

Jag skulle inte bli förvånad om CD:n får en revival. Mht de höga priserna på vinyl, kan flera än jag säkert intressera sig för CD.  Och skulle man på något sätt kunna "tvätta bort" de värsta digitala artefakterna genom någon form av egen "omkodning" i egen apparatur så vore det mumma. Lite som MSB gör när de "buffrar" och säkerställer bitsäker avkodning. Jag är som bekant ingen datakunnig  person men det slår mig att streamingen ännu inte kan leverera på CD-nivå så borde det finnas potential i CD-mediet för ytterligare förfining.

Tänker på vad Paul McGowan säger i denna video. Det är något i streamingen som känns kompressat och som då skulle motivera utveckling av CD som media.

 

https://www.psaudio.com/askpaulvideo/why-streaming-music-is-lower-quality/

 

Sedan måste man alltid beakta inspelningskvaliten på varje enskild CD. Men det gäller generellt oavsett mediaform.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Anders65 said:

Eller är det så att den typen av behov kommer att lösas med bara vinyl?

Det tror jag inte. Det hänger ihop med musikutgivning.
Från ca 1987 till ca 2012, dvs under 25 år så dominerade utgivning på silverdiskar.

Då var man säker på att LP och band skulle försvinna helt.

Inte alla, men många vill ha kvar det format som man använde under de tio första åren man köpte skivor.

Så min spaning är att diskspelning hänger med så länge de som är i 25+ idag spelar musik.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Anders65 said:

Jag tänkter inte ljudmässigt utan på "proceduren" kring att välja ett album i lugn o ro bland de man har köpt av olika skäl och faktiskt gillar.

 

7 hours ago, calm said:

Jag skulle inte bli förvånad om CD:n får en revival. Mht de höga priserna på vinyl, kan flera än jag säkert intressera sig för CD.

Jag tror det också, åtminstone tills vidare. Det är t ex svårt att komma ifrån att det redan finns miljoner om inte miljarder CD på marknaden redan nu och en hel del av dessa på second hand marknaden. Jag jämför lite med min vinyl. Det främsta själet till att jag fortfarande tycker skivspelarkedjan är intressant är pga av de tusentals LP-skivor jag köpte när det begav sig. Jag har lika många CD-skivor och de vill jag också kunna spela så länge jag vandrar här på planeten.

 

Däremot tycker jag det är mindre intressant om jag stoppar dem i en cd-släde och läser av eller om jag först rippar dem och tar ut informationen till dacen den vägen. Avläsningen sker med mekanik precis som i en vinylspelare men det krävs ju långt ifrån samma finmekanik och samspel som en skivspelare - tonarm - pickup kräver för avläsning av ett skivspår. Vi prarar t ex inte om något motsvarande bitperfekt avläsning av ett vinylspår. Kraven, såvitt jag förstått, blir ännu lägre när den digitala informationen buffras och sedan skickas till avkodning först när den är komplett. Om avläsning och uppspelning sker i realtid från en cd-skiva blir kraven förstås annorlunda. Men oavsett hur så vill man ju ha en cd-läsare i sin spelare som är mekaniskt stabil, tyst och vibrationsfri. Det har inte marknaden varit bortskämd med sedan den gick över till cdrom-varianter och/eller plastiga varianter typ Oppoläsarna och en del Teac-varianter typ den jag har i min Aesthetix Romulus som jag fedan fått byta en gång. Deras och många andra läsare är ”ljusår” ifrån t ex Esoterics och Marantz senaste och de, sedan 2013, utgågna Philips Pro CMD12 eller Sonys KSS-272A. Båda dessa användes av många andra, t ex Audio Research (Philips) och Accuphase (Sony t.v. nedan).


346A42D9-B4CA-41B9-82C9-6BF6051E8BA1.jpeg  34D519E3-AA93-43C9-BA94-28EE7FB58A85.jpeg
 

Så om man vill ha en CD-spelare av bra kvalitet, vilket jag ändå tror många vill, så är det inte fel att satsa på kvalitet, även mekanisk sådan. För yngre och kommande generationer som inte ens har ägt några fysiska media är det en annan femma. De är nog svårare att övertyga även om en del avviker och går mot ”det gamla”. Men jag tror de är få sett till hela klustret. Men för framför allt 70-talister, kanske även en del 80-talsfödda, eller äldre så kan det säkert vara intressant för den genuint musikintresserade men inte till fantasipriser typ 100,000 plus.

 

8 hours ago, Anders65 said:

för många blir allt jobbigare att hantera.

Det tror jag är en viktig poäng. Det är inte enkelt med streaming, nätverk, bluetoth, cromecast och liknande. Jo, för den som kan är det inga problem. Fru Bebop sa en gång till mig att ”så länge det finns en cd-spelare i huset kan jag tänka mig spela musik men inte via nätverk och paddor”. En CD-spelare begriper alla. Två OUT-left/right på baksidan och motsvarand CD IN på förstärkaren. Open/Close, Play, bläddra bak/fram på spelaren eller fjärren. Oavsett vilket märke så är det samma standard. Det är enkelt och man behöver inte kontakta @AlfaGTV för att få det att spela, inga avbrott pga uppdateringar och liknande eller mer eller mindre behov av nätverk/internet/routrar.


 

8 hours ago, Anders65 said:

CD kanske har ett värde som till vissa delar kan jämföras med vinyl. Jag tänkter inte ljudmässigt utan på "proceduren" kring att välja ett album i lugn o ro bland de man har köpt av olika skäl och faktiskt gillar.

De flesta sitter heller inte på samlingar av tusentals cd-skivor och har inte samma behov av översikt som t ex jag själv tycker mig behöva. Trots att jag har alla mina CD-skivor rippade spelar jag ibland CD skivor precis av de skäl @Anders65 nämner. Jag tror det kan vara en intressant satsning men inte om det sticker iväg för mycket i pris. Jag tror gränsen ligger kring 50-60,000 eller något under om det skall bli någorlunda volym såvida man inte vill satsa på fåfänga. Då finns uppenbarligen inga gränser men då har det heller inte så mycket med ljud att göra.

Link to comment
Share on other sites

Även den yngre generationen kan komma att intressera sig för CD om man betänker utvecklingen av vinyl. Det är lite cool att göra tillbakablickar i form av både media och dess utrustning. Att spela streaming gör alla, men det unika appellerar till ungdomar som söker det unika och coola. Tänker att det säkert finns en hel del på begagnatmarknaden vad gäller CD-spelare och framför allt CD-skivor. Lite som när man kollar in pappas vinyler så kan det bli motsvarande när man hittar en låda med CD-skivor. Kanske kan IKEA komma att ta fram en CD-spelare Diskus.:grin:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, calm said:

Även den yngre generationen kan komma att intressera sig för CD om man betänker utvecklingen av vinyl. Det är lite cool att göra tillbakablickar i form av både media och dess utrustning.

En av sönerna var och nosade på vinyl innan det blev småbarn i huset, det var cool då och kanske kan den intresset komma tillbaka senare. Nu är det bara streaming som gäller för samtliga av sönerna och oftast för att kunna spela barnskivor för deras barn. Barn gillar ju att både mima och dansa samt kanske drömma lite om att de är någon artist? När barnbarnen är hos farfar så spelas det sådant som jag gillar för att försöka skapa ett intresse genom att berätta om min resa och artisternas resor etc. Ibland tycker de om det, kul! Ibland tycker de att jag är töntig/konstig??

Har själv en Lyndorf CD-1 som står, men som snabbt skulle kunna anslutas om jag får för mig att DJ,a lite silverplattor någon gång. Har cd-samlingen kvar då jag tror att jag kommer att spela dessa igen………kanske?

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Personligen ser jag ingen mening med att spela CD-skivor varken p.g.a. ljudkvalitet eller att bläddra bland skivorna, men ungarna vill gärna ta över skivorna så de kommer till nytta. Det är inte av ljudmässiga orsaker för dem utan de tycker att det är kul med en skivsamling av egen musik, både vinyl och CD. Vinylen behåller jag dock själv:)

 

9 hours ago, calm said:

det slår mig att streamingen ännu inte kan leverera på CD-nivå så borde det finnas potential i CD-mediet för ytterligare förfining.

Det är kanske enklare att få en riktigt bra CD-spelare (plug-n-play) att låta bra, men att uppspelning av plastdiskar generellt sätt skulle vara bättre än streaming av filer har jag svårt att se.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, LPL said:

Personligen ser jag ingen mening med att spela CD-skivor varken p.g.a. ljudkvalitet eller att bläddra bland skivorna,

Inte jag heller, men enligt devisen så ska man"aldrig säga aldrig” så jag behåller cd-skivorna och en spelare ifall att devisen stämmer:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, LPL said:

men att uppspelning av plastdiskar generellt sätt skulle vara bättre än streaming av filer har jag svårt att se.

Under förutsättning att det är samma mastrar så håller jag med. Men för den större allmänheten är det alldeles för krångligt att rippa och trixa med metadata, lägga in omslag med högre upplösning, hålla koll på hårddiskar, backup, uppdateringar av NAS programvara osv. För mig är den del av hobbyn att ha ordning och struktur på mina album. Mina barn, födda -78 och -82, är bara intresserad av att streama och är inte intresserade av att ta över mina album, möjligen mina filer men de ser ingen direkt poäng med det. "Allt finns ju att streama"

Link to comment
Share on other sites

Ja, Bebops spaning är som min. Massan kommer streama och "äga" sina album i molnet.

 

Sen kommer alltid några vilja spela via fysiskt media. Där är jag en av dem. Det finns nog säkert en plats för CD många år framöver, men ännu en ny transport tror jag inte på. Det är ev. aktuellt att hitta vintagespelare som är så pass bra att de kan licenstillverkas eller tas över av entusiaster. Oklart om det är möjligt med så pass mycket digitala kretsar som slutar tillverkas.

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, conan said:

Massan kommer streama och "äga" sina album i molnet.

Ja, massan. Men varför ska vi bry oss om massan i den här frågan?

Massan vill ju inte ha några burkar alls, absolut inga sladdar och helst osynliga högtalare inbyggda i alla rum inkl på toa.

En slags skvalunderhållning och avtrubbningsbuller medan man pysslar med annat.

Det är nära nog diametralt till hur jag vill spisa musik.

 

Jag håller med att ett scope för en diskspelare inte är för massan. Men det är ju även mycket annat av det vi sysslar med här på Euphonia.

Jag köper nysläpp på sacd varje månad.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att marknaden har visat vartåt det går redan och även om jag skulle vilja att de fortsatte göra CD/SACD-spelare av hög kvalitet så är förutsättningarna för det ganska dåliga. Jag tror att CD kommer att finnas som medium länge än och även stora CD-samlingar som har goda möjligheter att växa med hjälp av det begagnatutbud som finns nu. Min LP-samling har vuxit rejält med hjälp av andras avlagda samlingar som hamnat i second hand-butikernas lådor. Det börjar finnas rätt mycket CD där nu också till bra priser medan LP-skivorna blir färre och dyrare. Tyvärr är det i regel bristfällig sortering och det är för jobbigt att leta för mig än så länge. Trots allt så är det nog under de närmast följande åren som det finns chans att fynda gamla CD. Nyutbudet är tyvärr ofta sämre än de gamla som kan hittas begagnade och även via streaming saknas tillgång till väldigt många bättre utgivningar och att hitta olika mastrar där är inte så enkelt med pop/rock, klassiskt och jazz fungerar bättre.

 

När det gäller avspelning av CD tror jag att det mer och mer kommer att bli via rippade CD. CD-spelarna blir mer och mer ovanliga och att CD-läsarna försvinner från datorerna inom en snar framtid och då går det mot att rippning/lagring kommer att byggas in i streamern. Jag gillar personligen inte sorteringssystemen som finns där och det enda som fungerar för mig är "folder view" där jag själv lägger upp logiska biblioteksstrukturer. De flesta andra verkar gilla uPnP men för mig blir det bara som att lägga allt i en stor hög och sedan söka med sökfunktionen. Det är inte alls som att lägga på en skiva som jag hittat och sedan spela den. Enligt mig ska tangentbord inte behövas och helst inte läsplattor heller men jag är medveten om att jag är gammaldags. :sunglasses:

 

Jag fortsätter att använda systemen parallellt och köpte även en SACD-spelare för att få möjlighet att spela SACD. Den fungerar även som CD-transport.

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, MatsT said:

Enligt mig ska tangentbord inte behövas och helst inte läsplattor heller men jag är medveten om att jag är gammaldags.

 

nej det behövs inte, tangentbord och läsplattor är så 10-tal, kidsen nu för tiden säger bara rakt ut i luften ungefär så här...

 

"Hej Siri, spela Beatles på Spotify!"

 

så börjar det spelas musik... :winking:

Link to comment
Share on other sites

Min 13-åring spelar både LP och CD, men CD har faktiskt blivit hennes favorit! Jag tror på en revival, inte bara för att det bedöms låta bättre än strömning utan för att det är en cool fysisk produkt. Priset på audiofila CD eller andra rara släpp har redan gått upp rejält på bara några år. Vi får se var det slutar. 

Link to comment
Share on other sites

Jag köper en del av Darcos argument som jag tycker är sunda.

 

-Ersättningsnivån som utarmar musikutvecklingen i synnerhet för unga jazztalanger. Konserter och merchendises räddar möjligen de etablerade. Men tröskel är hög för nyinträde

-Spårandet efter personliga preferenser med algoritmer. Personlig integritet 

-Möjligheten att "suga tillbaka" redan streamade listor och enskildheter. Se Photobucket mfl. Det finns inga gratisluncher.

- Zappandets för och nackdelar. Positivt med att hitta nya artister är en av de stora fördelarna med streaming. Negativt att man ibland inte ger sig till tåls och lyssnar ordentligt på hela album. I stället för lugn och avslappnad lyssning. Nervöst fladdrande. Jmf TV med 100 kanaler eller endast TV1 och TV2.

 

Men för egen del behåller jag mina CD istället för att rippa dem till streamern.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...