Govinda Posted January 11, 2023 Posted January 11, 2023 RIP Jeff Beck Guitar God Jeff Beck Dies at 78 Beck's family said the rocker suddenly contracted bacterial meningitis and peacefully passed away Tuesday. Jeff Beck, one of the greatest guitarists of all time who rose to fame in the English rock band The Yardbirds, died on Tuesday. He was 78. His family said in a statement on Wednesday: “It is with deep and profound sadness that we share the news of Jeff Beck’s passing. After suddenly contracting bacterial meningitis, he peacefully passed away yesterday. YYZ, P-pan, Daniel and 2 others 5 Quote
calle_jr Posted January 12, 2023 Posted January 12, 2023 Hjärnhinneinflammation. Tufft. Han har funnits med i alla år och var aktiv åtminstone till i fjol. Lyssnar fortfarande på album som Thruth, Blow by blow och Wired. Quote
calm Posted January 12, 2023 Posted January 12, 2023 Trist! Ännu en av ungdomens gitarrhjältar borta. Blow by blow är klassik! Men också medverkande på Amused to death med Roger Waters som spelas hyggligt ofta. Noterar att han också varit med på Tina Turners "Private Danser" som jag använder som testplatta. För att inte glömma tiden i The Yardbirds som var plantskola för många framstående gitarrister som Jimmy Page och Eric Clapton. Heart full of soul gick nästan på repeat. R.I.P Calm Quote
byZan Posted January 12, 2023 Posted January 12, 2023 Så tråkigt när man får läsa att den ena efter den andra som påverkat ens intresse för musik går ur tiden Yardbirds var ett tidigt band för mig att gilla, kommer inte ihåg varför men tror att gitarrer var något som slog an i mitt lyssnande. Det fanns ju några hyfsade gitarrister i bandet under de ganska få åren de var Yardbirds . Gitarristerna som kom och gick gjorde under perioden ett avtryck och likaså när de gick till andra band eller bildade egna band som också gillades skarpt av en gitarr-diggare som jag. R.I.P /byZan Quote
shaft Posted January 12, 2023 Posted January 12, 2023 Trist! Beck var suverän - verkligen. En gammal favorit är "Wired" med Jan Hammer. Helt fantastisk skiva från 1976. Quote
Shamrock Posted January 12, 2023 Posted January 12, 2023 Tråkiga nyheter. En klassiskt gitarrhjälte. En för stunden passande låt att minnas Jeff Beck kan vara ”People get Ready” som han gjorde live med Sting. Finns med på albumet ”Rock & Roll Hall Of Fame Concerts” Quote
Bebop Posted January 12, 2023 Posted January 12, 2023 För mig var Jeff Beck större som förnyare och innovatör i spelteknik och sound än hans musik. Han har påverkat många. Spelade hans ”Wired” idag. Det låter faktiskt mer som Jan Hammer Group. Men Jeffs hantering av guran sticker alltid ut. Min första ingång till Jeff Beck var detta album som jag har kvar på svenskpressad utgåva som släpptes 1966. ”0ver Under Sideways Down” och ”Jeff’s Boogie” var favoriter. Quote
MatsT Posted January 12, 2023 Posted January 12, 2023 Han hade en fin gitarr-ton som på den här låten t.ex. Quote
Govinda Posted January 12, 2023 Author Posted January 12, 2023 En sån härlig respons i tråden! Tänk vad bra det är med ett sådant här forum ändå Inte att förglömma Jeffs sidoprojekt varav Amused to death är ett projekt som är tidlöst. Sista projekt torde vara på Ossy Osbourne senaste soloplatta P-pan 1 Quote
Recommended Posts