Jump to content

Högtalare ramlar i golvet


Steelberry

Recommended Posts

Min ena Canton Vento Refererence 7 DC (från ca 2003) golvhögtalare ramlade i golvet igår. Katten lyckades välta katträdet som i sin tur välte högtalaren.
Konen på mellanregisterelementet som sitter högst upp fick ett synligt veck i periferin. Lätt att trycka tillbaka dock. Inga andra synliga skador. Högtalaren ramlade sidled så elementen fick ingen direkt träff.

Men när jag sedan spelar ett körverk så skorrar det vasst vid vissa frekvenser i mellanregisterelementet. Jag kan bara gissa att spindeln eller nått fått en stötskada.

Jag kan inte direkt konstatera om diskant eller basarna skadats - inget som jag hörde vid snabblyssning. Jag vågar inte använda högtalaren mer.

 

Är det meningsfullt att låta något proffs titta på detta? Nypris låg ca 35.000kr men jag köpte den för några år sedan för 13.000kr. För mig är det mycket pengar och jag kommer få svårt att köpa nått likvärdigt för samma belopp - så jag är beredd att lägga ett antal tusenlappar på reparation.

 

Har nu några tips om vem jag kan vända mig till i stor-stockholmsområdet?

Link to comment
Share on other sites

Aj aj, hoppas att du har chans att få den på hemförsäkringen då det är en olycka.

Har inget förslag på reparatör men det finns säkert någon annan på forumet som kan bistå med tips?

 

Hoppas att det löser sig och lycka till👍

 

/byZan 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har transporterat högtalare i bilen i min ungdom, där magneten/polstycket rubbades lite grann och då hamnar talspolen i kläm, med tydliga missljud som effekt. (Missljud ja... 🤣) Möjligen samma diagnos här? 

Ska man transportera/välta högtalare försök få dem att ligga på "rygg"!

Link to comment
Share on other sites

Som tur är solklart fall för hemförsäkringen, men försök få någon butik att skriva någon slags Värdeintyg för om de räknar av från vad du betalt blir det ju inte mycket kvar. Å andra sidan är det fullt möjligt att du får en reparation betald. 

Mina barn tryckte in ena diskanten på ett på ett par Guarneri Memento. De lämnas in och jag fick faktiskt två nya matchade. Fick betala självrisken men det var i sammanhanget billigt.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Steelberry said:

Min ena Canton Vento Refererence 7 DC (från ca 2003) golvhögtalare ramlade i golvet igår. Katten lyckades välta katträdet som i sin tur välte högtalaren.
Konen på mellanregisterelementet som sitter högst upp fick ett synligt veck i periferin. Lätt att trycka tillbaka dock. Inga andra synliga skador. Högtalaren ramlade sidled så elementen fick ingen direkt träff.

Men när jag sedan spelar ett körverk så skorrar det vasst vid vissa frekvenser. Jag kan bara gissa att spindeln eller nått fått en stötskada.

Jag kan inte direkt konstatera om diskant eller basarna skadats - inget som jag hörde vid snabblyssning. Jag vågar inte använda högtalaren mer.

 

Är det meningsfullt att låta något proffs titta på detta? Nypris låg ca 35.000kr men jag köpte den för några år sedan för 13.000kr. För mig är det mycket pengar och jag kommer få svårt att köpa nått likvärdigt för samma belopp - så jag är beredd att lägga ett antal tusenlappar på reparation.

 

Har nu några tips om vem jag kan vända mig till i stor-stockholmsområdet?

Trist!

 

Skulle först kolla med Hifi Kit på St:eriksgatan.https://www.hifikit.se Proffsiga och trevliga killar framförallt Andreas som hjälpte mig när talspolarna i mina Sf Electa Amator bränt. 

 

Lycka till!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Ampalang said:

Nja, hemförsäkringar täcker sällan om djuren hör sönder något men om du ser dem (djuren) som dina barn och säger att de (alltså barnen) gjorde det fungerar det säkert.

Jag får väl ta på mig skulden... det är ju inte kattens fel att jag ställer dit ett katträd av tvivelaktig konstruktion inom vält-avstånd till högtalaren....:smilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag har utnyttjat "drulleförsäkringen" hos Folksam två gånger utan problem (jag själv som orsaka båda skadorna :diss: ). Båda gångerna ville de ha ett kostnadsförslag på att byta det som gått sönder vilket min handlare ordnade sen betala de ut en kontantersättning minus självrisken.

Link to comment
Share on other sites

Exakt samma hände mig i höstas. Min ena Harbeth 30.2 blev skadad. Min försäkring täcker inte kattolyckor och jag sade som det var. Hade jag själv vält den den hade försäkringen täckt. Det blir dyrt för mig då jag skickar båda högtalarna till fabrik i Uk och får nya låder och injustering etc… 

Link to comment
Share on other sites

:weary:

 

19 hours ago, Steelberry said:

så skorrar det vasst vid vissa frekvenser i mellanregisterelementet

Det är en 7” aluminiumdriver.

Om du skruvar loss den så sitter det säkert en dekal med artikelnummer/beteckning på magneten eller korgen.

Skaffa en eller två sådana och montera tillbaka.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

:weary:

 

Det är en 7” aluminiumdriver.

Om du skruvar loss den så sitter det säkert en dekal med artikelnummer/beteckning på magneten eller korgen.

Skaffa en eller två sådana och montera tillbaka.

 

Låter som en tanke! Var kan man beställa sådana komponenter?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Steelberry said:

Låter som en tanke! Var kan man beställa sådana komponenter?

Jag vet inte hur Canton arbetar.

Om de har sina egna drivers, om de köper från tillverkare OEM eller tillverkare som även säljer direkt till kunder.

Men det får vi reda på om du fotograferar dekalen.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag noterade nu att 2 skruvar som håller fast mellanregisterhögtalaren (som sitter övers) hade delvis lossnar vid fallet. Dom är nog bara gängade i MDF.

Hursom så välte jag högtalaren för att skruva loss elementet - och då skramlar det till inuti. Det låter som nått litet men tungt, typ metall. När elementet är loss så ser jag inget som är löst men det är ju också fullt med stoppningsull. Får jag gissa har vad det nu är trillar ner. PÅ elementet ser jag inget som saknas (men vad vet jag). Plastkanten runt som håller spindeln på plats är sprucken på ett ställe och spindeln (den veckade "pappen") har en lite reva på en cm precis där den fäste vid kanten. Väl tillbakaskruvad låter det precis lite illa som förut.

 

Att skaffa ett nytt högtalarelement och löda fast kanske jag kan göra - men att få fatt på den lösa delen genom att tömma högtalaren på "ull" känns mindre tilltalande. Hur sjutton vet jag hur jag stoppar tillbaka det? Alla element måste ju tas loss.

 

Vågar jag mig på detta? Vad kan gå fel?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Steelberry said:

Att skaffa ett nytt högtalarelement och löda fast kanske jag kan göra - men att få fatt på den lösa delen genom att tömma högtalaren på "ull" känns mindre tilltalande. Hur sjutton vet jag hur jag stoppar tillbaka det? Alla element måste ju tas loss.

 

Jag förstår du är orolig, men detta är enligt mig inte rocket science och heller inte superkänsligt att varje milligram ull hamnar på millimetern exakt samma. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...