Jump to content

Recommended Posts

22 hours ago, Adagio said:

Problemet eller charmen med trä är att det påverkas av luftfuktighet och temperatur i höre gran än andra material.

Bara en lite kommentar/info kring detta. Om det har bäring på alla ”träpickuper” vet jag inte. Rent allmänt är det så som du skriver, en del mer eller mindre beroende på träslag men också hur snabbt trädet har växt. De finns t ex tusenåriga granar från norra tajgan som är nästan lika orörligt som plast.
 

Jag har ju jobbat inom träindustri (golv) i många år och där tog vi fram prototyper för nya golvmaterial där man under värme och högt tryck pressade in polymerliknande material i porerna som sedan härdade för att användas i tuffa miljöer utan att träet skulle svälla eller krympa beroende på temperatur eller värme. Det funkade utmärkt men det var dyrt och det tappade träets charm. Det blev mer likt laminat där man gjort samma sak fast med papper som impregneras med konstharts, urea och aluminiumoxid till betydligt lägre kostnad. En puppa i laminathus borde vara ganska stum… :39: 

Koetsu och några andra använder lacker i olika tjocklek och kvalitet för att öka styvheten. Jag har en Koetsu Rosewood utan lack som är samma pickup som deras instegsmodell Black Goldline förutom att den har högre vikt och sitter i ett aluminiumhus. De har något olika karaktär men det skiljer inte mycket. 

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar säga att alla borde ha en Ortofon SPU. :sunglasses:

 

P1020589s.JPG.7f05b3d5d82b260c9853ae3ac6089efc.JPG

 

I det här fallet är det en SPU Gold och det är en PU som jag är väldigt förtjust i. :smile:

 

Det är en riktig allround-PU som fungerar med all musik och den spelar bara musik helt enkelt. Att alla borde ha en är kanske en överdrift eftersom den inte fungerar i alla tonarmar och det är nog också en PU främst för oss som har rejäla skivsamlingar som vi tycker om att spela.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, MatsT said:

jag har inte läst om någon annan som gjort det heller.

Det fick mig att söka runt lite. Det finns inte så många fördjupningar om den ”skalfria” versionen men jag hittade en här.

https://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0812/ortofon_spu_royal_n.htm


Den innehåller en rätt så skarp ”attack” mot ett kluster bland s k audiofiler. @calm brukar lyfta samma dilemma men i inte med så starka adjektiv. Oavsett hur det uttrycks så är det ändå ett inspel om att sanningarna sitter mellan våra öron. Det finns inte en given sanning om hur det skall låta och vad som behagar oss mest. Det tycker jag Lyra med flera ofta missar i sin kommunikation. En analogi kan göras med bilder. En softad bild kan förmedla en större upplevelse än en knivskarp liksom en bild med lite rörelseoskärpa. Max pixlar och upplösning är inte de enda lösningarna. 

 

What I find to be most egregious about the modern sound is a pervasive analytic, bright, in your face presentation that ignores the heart and soul of the music in favor of cheap thrills. The top offenders in this category are virtual flame throwers capable of scorching one's eyebrows at 20 feet. Sadly, I've come to realize over the years that some audiophiles are inclined toward a bright hyped up sound. Well, the SPU is nothing like that.

 

[Det jag tycker är mest uppseendeväckande med det moderna soundet är en genomgripande analytisk, ljus, ”in your face-presentation” som ignorerar hjärtat och själen i musiken till förmån för billig spänning. De främsta brottslingarna i denna kategori är virtuella eldkastare som kan bränna ens ögonbryn på 20 fots avstånd. Tyvärr har jag kommit att inse under åren att vissa audiofiler är benägna till ett starkt hissat ljud. Nåväl, SPU är inget sådant.]

 

Jag gissar att jag hamnar någonstans i mitten. Jag lockas inte av de argument som Lyra och Ortofon använder på sina ”värstingar”. När jag ock min kompis var på Ortofondemo i Köpenhamn så imponerades vi mest av SPU och Quintet Black S. Men visst lät även deras MC Anna bra men inte 40 - 60,000 kronor bättre. 

Link to comment
Share on other sites

Det intressanta är att ämnen som det som @Bebop belyser, kommer upp till diskussion. Jag förfäktar uppfattningen att det som är tekniskt möjligt i alla lägen inte är musikaliskt önskvärt. Det går ibland för långt i den tekniska strävan. Vad som frapperar mig många gånger är att de som driver den utvecklingen, gärna går bakåt i den musikaliska utvecklingen och letar gamla vinylinspelningar där ofta inspelningstekniken inte på långa vägar motsvarar vad som kan levereras i uppspelningssystemen av idag. Gårdagens inspelningsteknik i relation till dagens uppspelningsteknik. Då hyllas den analoga inspelningstekniken som pga att den upplevs komma närmare den musikaliska känslan och att den är mer "verklighetsnära" än dagens. Tar mitt favoritinstrument som exempel, piano/flygel som i femtiotalstappning låter mera "pling och plong" i bomullslåda än en fullödig framställning som det låter i verkligheten. Trots att man beaktar skillnader mellan kompinstrument i dåtid och soloinstrument i nutid, så är det stor skillnad på hur det presenteras ljudmässigt. Träblås är annorlunda eftersom de ofta hade egna mikrofoner. Svårigheter är också relaterade till basområdet när en kontrabas skall skildras som torr och resonansfri, men som i verkligheten är väl så resonansrik och som egentligen var orsaken till att man tog bort stråken i inspelningssammanhang. Instrumentet gick helt enkelt inte skildra annat som ett mer eller mindre grötigt muller.

Tror att ett mellanläge, precis som @Bebopnämner,kanske är det musikaliskt optimala. Precis som det är skillnad mellan Roy Anderssons beige-gråa värld och av David Attenborough visade naturfilmer i ultrapixlade och ultrakolorerade presentationer. Men vi upplever saker olika och vad vi upplever av det musikaliska innehållet. En del beror säkert på att våra musikaliska preferenser och erfarenheter är så olika. Hifi- och systempresentationer är en från verkligheten skild värld, även om vi gärna inbillar oss att vi kan flytta oss in i inspelningsstudion. Inom musikvetenskapen pratar man om fonografiskt verk, på samma sätt som man i dag pratar om äktheten av fotografi och mer betraktar det som ett konstverk i sig. Det räcker för mig.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Är det inte nåt fel på anläggningen om man upplever ljud rakt i ansiktet?

 

Det brukar betyda nåt fasrelaterat problem i rummet hos mig. Viss musik kan ge såna där effekter men det brukar lugna sig om man petar på högtalaren en aning.

 

Sen har jag ju minimal sweet spot så det kan räcka att flytta sig några cm åt sidan. Ja, ungefär som på konserter när man står lite fel och byter plats.

 

Fast det kanske är något helt annat som avses?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, lindome said:

 

Det skriver jag under på 7 dar i veckan, men alla har väl redan en SPU eller?:cool:

Låter som en pickup för mig :smile: Men tyvärr så har jag redan två armar med pickuper och det skulle krävas en tredje, vilket verkar lite overkill.:grin: Och nyligen var jag tvungen att tacka nej till ett drivverk till, men man kan ju inte ha allting dubblerat i synnerhet som hyllorna redan är fulla. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nudå ska vi se, efter lite tweaks, korrigeringar och ffa bättre bilder:

7E6D89A7-3692-41A7-AEA5-25ADFE616503.jpeg

Bilden är tagen med stillastående LP, annars finns ingen chans att få till det, och rörelsen i nålarmen är garanterat större än vad en flyttning av tonarmsbasens höjd med -+2mm medför. Zooma gärna in, man ser infästning och sånt också.

Link to comment
Share on other sites

Kul att se och läsa att denna tråd skapat lite glädje för fler än jag. Jag känner mig sedan en tid tillbaka ganska ”färdig” med min anläggning. Sinnesro på hög nivå. Mitt enda intresse och ”vill ha” just nu är en fin samling pickuper och fler skivor. Så då är det ju jättekul att läsa allas erfarenheter och se era bilder. 
För min del är målet att ha några olika pickupper som representerar olika klangvärldar, eftersom det inte finns något som heter ”rätt” inom upplevelser. 
Efter någon tid, ibland en vecka ibland, efter ett par låtar känner jag att jag kanske vill ha med attack eller dynamik, ibland suktar jag efter romantisk, vacker ton. Sedan vill jag ha analytisk fakta utan krusiduller. 
Lite svårt att rikta in sina drömmar just nu. Antingen en Lyra Delos, för en Lyra vill jag någon gång prova. 
Benz fungerar fint för mig, därför är jag också sugen på en SLR. Likaså är jag nyfiken på vad en dyrare Kuzma skulle ge. Det är väl dessa jag är mest nyfiken på. Jag vet att Hana Unami red är riktigt bra och alla verkar avguda den, just därför känns den ändå inte lika lockande…… det borde den ju göra? 

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag många gånger har reagerat på när det gäller pickuper är kontakterna. Det ju ganska små och pillriga men till skillnad från trådarna som ska bära signalen blir de groteskt stora. Alltså en enorm massa som den svaga signalen ska igenom. Är inte det ett problem rent ljudmässigt? Man har ju sett att många kabel och kontakttillverkare propagerar för att låg massa är att föredra när man vill överföra småsignaler.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Nudå ska vi se, efter lite tweaks, korrigeringar och ffa bättre bilder:

7E6D89A7-3692-41A7-AEA5-25ADFE616503.jpeg

Bilden är tagen med stillastående LP, annars finns ingen chans att få till det, och rörelsen i nålarmen är garanterat större än vad en flyttning av tonarmsbasens höjd med -+2mm medför. Zooma gärna in, man ser infästning och sånt också.

Grymt bra foto

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, triomio said:

En sak som jag många gånger har reagerat på när det gäller pickuper är kontakterna. Det ju ganska små och pillriga men till skillnad från trådarna som ska bära signalen blir de groteskt stora. Alltså en enorm massa som den svaga signalen ska igenom. Är inte det ett problem rent ljudmässigt? Man har ju sett att många kabel och kontakttillverkare propagerar för att låg massa är att föredra när man vill överföra småsignaler.

Tror inte dessa små kontakter påverkar det allra minsta, däremot kan nog materialval i dom påverka soundet? Betänk att det sitter vanlig RCA i andra änden och det fungerar fint, iaf med ETI, WBT nextgen mfl. 

Link to comment
Share on other sites

Att korrigera azimut -2°, 0°, +2° är vettigt. Titta på oscilloskop eller spela in och kika i Audacity, använd överhörningsspår där enbart en kanal är modulerad. Du kommer troligen se att någon av dessa lägen ger bättre symmetri än de övriga. Är det någon av 2°-lägena så gör du om igen, på samma sätt, men utgår nu ifrån den "nya" 0°-positionen.

 

Jag hade glömt att jag korrigerat på Viella nu när Lyra Etna monterades. Tyckte jag hade lite ostabil ljudbild, men konstaterade att jag ju tippat azimuth någon grad innåt.

 

Jag tror det är väl värt en genomlysning för det handlar inte bara om hur motorn monterats, även magneterna och hur diamanten monterats och även nålröret i sin upphängning.

Link to comment
Share on other sites

Kontakterna påverkar säkert mer eller mindre. Kunde man krimpa dit kablaget direkt på stiften vore det bra.

 

Ett sätt att kolla är att vrida stiften lite så ev oxidskikt bryts ner. Annars får man lätt ett lågpassfilter som dämpar högre frekvenser. Låga strömmar orkar inte ta sig igenom skiktet.

 

Annars kan jag hålla med om azimuthvinkeln, men innan måste antiskate och spelaren i våg stämma.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Adagio said:

Hur mycket är rimligt i avvikelse från huset tycker ni? 

Jag tycker att man gör bäst i att inte särskilja mellan inställning av olika vinklar.

Azimut, zenit, vta, sra och vtf hänger ihop. Ändras den ena så ändras de andra.

Målet är att nålen är placerad ortogonalt i spåret. Annars flaxar ljudbilden som @AlfaGTV skriver. Det beror på att både nivån mellan kanalerna är olika och att det finns en fasskillnad.
Men det påverkar också vågformen.

Så man behöver gå igenom stegen några gånger och saxa sig fram där nivån mellan kanaler är lika, fasskillnaden minimal och vågformen för 1kHz sinus ser ut som en sådan.

 

För en del pickuper går det inte att få allt rätt och om man inte har separata volymkontroller (som på en bandspelare), så får man prioritera vilket fel man vill leva med. För vågformen skiljer det tyvärr mellan olika LP eftersom vinkeln för skärhuvudet har diffat 5-6 grader för olika mastringsstudios genom åren.

 

Jag bryr mig inte alls om antal azimutgrader utan räknar ”pinnar”. Det är mer relevant hur många dB skillnad mellan kanaler och hur många grader skillnad i fas som är acceptabelt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...