Jump to content

Recommended Posts

Jag hade en Benz Ace och senare en Benz Wood .. men fick den sistnämnda aldrig att fungera som jag önskade. Basåtergivningen var alltid för mullrig även med ökad VTA. Men den lät trevligt.

 

Samma typ av problem med Lyra Argo men där gick inte VTA att ställa in så jag fick göra en kil mellan pickup och arm. Det blev skillnad till det bättre men ändå inte den där magiska återgivningen av röster och akustiska instrument. 

 

Med Lyra Skala faller allt på plats. Röster och instrument låter äkta. Troligen ligger det i anpassningen mellan PU, RIAA och resten av anläggningen. Jag har inte behövt se mig om efter något annat, men det finns säkert bättre prylar om man orkar leta.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Så långt jag minns beteckningar bakåt i tiden med pickuper som varit bestående i min anläggning så har jag i kronologisk ordning spelat med Grado, Linn, Benz ACE (några olika), Lyra Argo, Lyra Skala, Lyra Kleos, Lyra Atlas och Lyra Atlas Lambda.

 

Jag misstänker att det bästa vid pickupuppgraderingar är att man ser över monteringen. Många pickuper är bättre än hur de upplevs pga att det krävs några timmars arbete och verktyg för att optimera.

 

För en enklare allroundpickup är det ofta bara att skruva dit den och sätta i kablarna, men för många så kallade hifi-pickuper är anpassning och montering mycket viktigare än prislappen om de ska prestera som avsett. Effekterna av det finlir som tillverkarna sysslar med måste ju förlängas till våra system, det finns inte där per automatik.

 

DSC_5811.JPG closeup.jpg

 

DSC_2924.JPG DSC_5282-.jpg

 

DSC_3846.jpg  DSC_3876.JPG

 

 

Edited by calle_jr
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calle_jr said:

 

Så långt jag minns beteckningar bakåt i tiden med pickuper som varit bestående i min anläggning så har jag i kronologisk ordning spelat med Grado, Linn, Benz ACE (några olika), Lyra Argo, Lyra Skala, Lyra Kleos, Lyra Atlas och Lyra Atlas Lambda.

 

Jag misstänker att det bästa vid pickupuppgraderingar är att man ser över monteringen. Många pickuper är bättre än hur de upplevs pga att det krävs några timmars arbete och verktyg för att optimera.

 

För en enklare allroundpickup är det ofta bara att skruva dit den och sätta i kablarna, men för många så kallade hifi-pickuper är anpassning och montering mycket viktigare än prislappen om de ska prestera som avsett. Effekterna av det finlir som tillverkarna sysslar med måste ju förlängas till våra system, det finns inte där per automatik.

 

DSC_5811.JPG

 

 

Min erfarenhet också. Man blir bättre o bättre på att ställa in pickupper ju mer man håller på o byter. Det är verkligen magiskt när man ”klickar” i den där perfekta lilla sista justeringen. 
Men bra pickup kan låta riktigt bra när man är riktigt nära också men det är först när det är perfekt som den visar exakt hur bra den är. 
Det lönar sig helt klart att bemöda sig att lägga extra tid även på billigare såklart. 

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en kavalkad på pickuper jag haft under årens lopp med början ca 1970 i ungefärlig kronologisk ordning som jag minns dem. Någon har jag säkert missat.

 

208DE39E-4CF8-4A2C-8D8E-FCAF8C78F3A1.jpeg9A5A11DD-6D7F-4F09-9120-B9E455ACFAF6.jpeg12DC7840-C30D-42CC-8B71-CB8A2A473522.jpeg
C9C5C156-FBE2-47AF-941F-1CD3060C3DD0.jpeg BB4EA38A-9350-48F8-B603-B21D9D2A74EA.jpeg  B7691425-FF48-4CBE-BBE6-0008B8245B8A.jpeg
 

1A2BDC0F-357B-40AE-B4FB-0A151BB75A0A.jpeg   A043D5F7-8413-4B7C-ACC6-83520C4A0F39.jpeg 9C5C1EEF-C747-4DF3-940E-FBBCC6AF87E1.jpeg

 

 ABD3750C-2407-49FE-8239-703C949F2708.jpeg  67CEEA40-0963-4F89-8B9A-ECF04CE3AC8B.jpeg  76C29181-0ED5-4706-BCB1-F9AC4EB20B45.jpeg

 

    439FC64D-E1FE-424E-BB24-49868FD1FA37.jpeg 35815153-127B-4294-A4B9-FFBC1AA4354E.jpeg97F2D689-254A-44C2-8AE5-E6F84E2A03BF.jpeg
    D25EF35F-35F8-4404-AB72-2ADF9DB8598D.gif D39E71C8-FFAE-447F-8E7A-A0622CFD06FF.jpeg   6C9F10BA-22C0-4E8A-A92F-8D61A4953BD3.webp

 


D39E71C8-FFAE-447F-8E7A-A0622CFD06FF.jpeg  FD2C0932-50DF-49DF-A896-B239A26A5EE5.png0BDFCD8E-E225-4217-B07F-0D8DBBD13190.jpeg

 

2F9A48ED-93F7-4716-84D0-8FB8AA286FE6.jpeg  805AAE9C-6FCB-4B77-AF15-937E857325BB.jpeg

 

De tre sista är de jag spelar på idag monterade i tre olika spelare. Koetsun har varit i Japan för retipping/renovering en gång och nästa på tur är Windfeld-pickupen. Jag har spelat ca 2000 LP och jag brukar retippa efter 3000 LP, ca 2000 timmar. Det dröjer nog ett par år till innan jag är där. Koetsun har bara spelat ca 500 LP och har mycket speltid kvar.

 

Jag känner ingen drivkraft att byta ut dessa mot något annat. De är väl intrimmade i mitt system, vilket är ett jäkla jobb, och det låter som jag tycker det skall göra.  ”Fixa inte det som funkar”.

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Bebop said:

Här kommer en kavalkad på pickuper jag haft under årens lopp med början ca 1970

Det var många PU. När jag såg alla dessa så funderade jag på vad jag själv haft genom åren? Kommer faktiskt inte ihåg alla som passerat revy men efter en snabb överslagsberäkning så landade jag på ca 12-15st. Idag har jag bara en PU (Clearaudio Goldfinger v2) i min ägo. Men har varit sugen i många år att sätta dit en arm till på min skivspelare och då med en annan typ av PU bara för att det skulle vara kul att ha/testa. Men av det har det inget blivit! 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-05 at 12:48, Adagio said:

Det är en Flux HIFIsonic, som egentligen är en borste med ultraljudsfunktion.

Den är en piezoelektrisk "vibrator", jobbar med 210Hz enligt hemsidan, inte "ultra". 

 

Jag börjar bli gammal och har svårt att komma ihåg detaljerna om de pickuper jag har i lådan idag. Så jag gjorde ett kalkylblad med de viktigaste egenskaperna för respektive puppa:

C0A12E2C-1579-4E13-B73B-7EFFC2EAC0F7.jpeg

 

Det som passerat och saknas kan nämnas vara Benz Micro Wood SL och en Glider L. Båda var kanon!

I övrigt de vanliga Ortofon OM5-20, AT 95E och en bunt Shure och liknande, inte saknade.

Jo, faktiskt en Linn K9 som jag tyckte hade lite kvaliteter...

 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-06 at 12:11, Adagio said:

@DanielBerätta gärna mer om Lyra, gärna lite bilder. Jag har såklart läst det mesta jag kan komma över. Det verkar som att många Kuzma användare såväl i Sverige som runt om i världen gillar kombinationen.

 

Det gör jag gärna. Ledsen att det tog lite tid.

 

Jag har själv använt Lyra Delos, Kleos och Skala på en Kuzma Stabi Ref med mycket gott resultat. Jag tycker att Lyra tillför lite fart och liv till Kuzma på ett trevligt vis. Lyras styrka har alltid varit det rytmiska drivet och en förmåga att gräva fram mycket detaljer ur spåren. Och det fanns en tid då många tycker att de lät ljust, så är det inte längre tycker jag. 

 

Men visst var Lyra Helikon, Dorian, Argo och Titan lite mer slanka än nuvarande generationer. Lyra ändrade soundet när Skala lanserades, och det var den första pickupen i den femte generationen. Den hade jag själv i många år och hade mycket kul med den. Tyvärr hittar jag ingen bild.

 

Den andra pickupen som lanserades i femte generationen var Delos. Den ersatte alla de billigare pickuperna och blev snabbt erkänd som en riktig boogie-maskin. Lyras traditionella fart och fläkt med en mer silkeslen presentation och mer kropp och tyngd i ljudet. 

 

image.jpeg.f3d11c28185801ffcf16f9b96f559b68.jpeg

 

Lyra Delos på en Linn LP12 med en Ittok LV3 arm (Pre-Cirkus)

 

image.jpeg.94adca45ca532a32ed2737757fda0913.jpeg

 

Lyra Delos på en Linn LP12 med en The Wand arm (Cirkus)

 

Jag har installerat och använt Delos på en mängs spelare och den gör en aldrig besviken. Det är också en favorit hos @SOUND BY VINYL Som säkert kan säga några ord om Delos.

 

Lyra Kleos

 

Storebror till Delos, både i pris och prestanda. Kleos är Delos mer mogna familjemedlem. Med mer stadga i botten och en allmänt större presentation, men också lite mer känslig för inställning än Delos, och en något lägre output som beror på färre lindningar i spolarna, den har dessutom en något styvare infästning av diamanten i cantilevern och en mer dämpad kropp. Den låter helt enklet mer kontrollerat, större med mer kontroll i den djupaste basen. Vissa kan mena att Delos är roligare, vilket jag inte kan argumentera mot, men jag föredrar Kleos.

 

image.jpeg.1bff6cda08ae944f9abf79b036628b34.jpeg

 

Lyra Kleos på en Brinkmann Balance med 10.5 arm

 

image.jpeg.ba334cdfead893ccc3919ffa1789cbd7.jpeg

 

Lyra KLeos på en Linn LP12 med en The Wand arm (Pre Cirkus)

 

 

 

Lyra KLeos på en Linn LP12 med en Ekos 2 arm (Pre Cirkus)

 

Fortsättning följer...

 

 

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Daniel said:

Jag har installerat och använt Delos på en mängs spelare och den gör en aldrig besviken. Det är också en favorit hos @SOUND BY VINYL Som säkert kan säga några ord om Delos.

Även om jag inte har Daniels erfarenhet av Lyra i olika varianter så är jag väldigt förtjust i Delos. Jag har aldrig hört den göra bort sig! :)

 

Jag hade lite vänner på besök igår och vi spelade vinyl i stor variation och en av besökarna frågade vilken av mina pickuper jag tycker bäst om. Delos blev mitt svar, även om jag också nämnde att jag lika gärna kunnat sagt Dynavector XX-2 MkII eller Transfig Axia eller Hana ML eller Cadenza Bronze eller...
Omväxling förnöjer, och för mig personligen hamnar sweetspot i prestanda/pris nånstans där dessa befinner sig.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

 

Det gör jag gärna. Ledsen att det tog lite tid.

 

Jag har själv använt Lyra Delos, Kleos och Skala på en Kuzma Stabi Ref med mycket gott resultat. Jag tycker att Lyra tillför lite fart och liv till Kuzma på ett trevligt vis. Lyras styrka har alltid varit det rytmiska drivet och en förmåga att gräva fram mycket detaljer ur spåren. Och det fanns en tid då många tycker att de lät ljust, så är det inte längre tycker jag. 

 

Men visst var Lyra Helikon, Dorian, Argo och Titan lite mer slanka än nuvarande generationer. Lyra ändrade soundet när Skala lanserades, och det var den första pickupen i den femte generationen. Den hade jag själv i många år och hade mycket kul med den. Tyvärr hittar jag ingen bild.

 

Den andra pickupen som lanserades i femte generationen var Delos. Den ersatte alla de billigare pickuperna och blev snabbt erkänd som en riktig boogie-maskin. Lyras traditionella fart och fläkt med en mer silkeslen presentation och mer kropp och tyngd i ljudet. 

 

image.jpeg.f3d11c28185801ffcf16f9b96f559b68.jpeg

 

Lyra Delos på en Linn LP12 med en Ittok LV3 arm (Pre-Cirkus)

 

image.jpeg.94adca45ca532a32ed2737757fda0913.jpeg

 

Lyra Delos på en Linn LP12 med en The Wand arm (Cirkus)

 

Jag har installerat och använt Delos på en mängs spelare och den gör en aldrig besviken. Det är också en favorit hos @SOUND BY VINYL Som säkert kan säga några ord om Delos.

 

Lyra Kleos

 

Storebror till Delos, både i pris och prestanda. Kleos är Delos mer mogna familjemedlem. Med mer stadga i botten och en allmänt större presentation, men också lite mer känslig för inställning än Delos, och en något lägre output som beror på färre lindningar i spolarna, den har dessutom en något styvare infästning av diamanten i cantilevern och en mer dämpad kropp. Den låter helt enklet mer kontrollerat, större med mer kontroll i den djupaste basen. Vissa kan mena att Delos är roligare, vilket jag inte kan argumentera mot, men jag föredrar Kleos.

 

image.jpeg.1bff6cda08ae944f9abf79b036628b34.jpeg

 

Lyra Kleos på en Brinkmann Balance med 10.5 arm

 

image.jpeg.ba334cdfead893ccc3919ffa1789cbd7.jpeg

 

Lyra KLeos på en Linn LP12 med en The Wand arm (Pre Cirkus)

 

 

 

Lyra KLeos på en Linn LP12 med en Ekos 2 arm (Pre Cirkus)

 

Fortsättning följer...

 

 

image.jpeg

Ja, Lyra Delos har jag monterat på ett stort antal skivspelare under åren. Jag minns hur jag gillade Lyra Dorian på sin tid, men när jag monterade Delos på samma spelare kom ett stort lyft. Dorian kändes i jämförelse lite ”yxig”. Delos är som @Danielskriver silkeslen, men i kombination med allt som gör att man aldrig har tråkigt med denna pickup. Sedan är det ju så att den helt klart passar ljudmässigt bättre på vissa spelare, och mindre bra på andra.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, byZan said:

Det var många PU.

Det är ju en kavalkad på drygt 50 år… Fram till 1987, då jag köpte en CD-spelare, spelade jag enbart vinyl och spelaren gick ofta och mycket. Då var det vanligt att byta pickup eller nål sådär vartannat år. Det var ju enklare med mm-pickuper. Rekommendationen var att byta var 1000’e timme. Det är sällan de gick längre bland oss ”fantaster”. Det var dessutom kul.

 

När MC-pickuperna kom blev det lite dyrare leksaker. Det kom också bättre armar, bättre slipningar och bättre insikter kring optimering av pickuper. Den största ”revolutionen” för mig kom med Ortofons Kontrapunkt-serie som jag tyckte blev ett oerhört lyft i min dåvarande Nottingham-spelare. Men samtidigt satte jag in Wave motorstyrning, heavy-duty-kit och bytte till en Audio Research PH5 riaa. Så vilket gjorde vad i helheten är svårt att säga. 
 

Jag tyckte även om Lyras pickuper men hade lite bekymmer med dåliga examplar. Kanalbalansproblem med Dorian och en Kleos med väldigt låg frigång som till slut visade sig ha ett knäckt pickup-hus från fabrik. Detta löstes med leverantören men då hade jag blivit förförd av Koetsu som jag fortfarande gillar. Men samtidigt ville jag ha en pickup som även hade lite av Lyras kvaliteter. Det hittade jag hos Ortofons Windfeld som jag ändå håller lite högre än just Kleos i min set up. Men för mig är de helt likvärdiga. Skillnaderna är så små att det inte är något att hänga upp sig på. Nu är allt intrimmat för Windfeld; rör, kablar och tonarm. Windfeld med sin Replicant 100-slipning är väldigt känslig för att hamna fel i både VTA-, azimuth och SRA-vinklar. Vad jag läst mig till så är just Replicant 100-slipningen den tuffaste av alla slipningar. Ett tag tog jag bort den pga av orena ”s” och skramlig diskant på t ex cymbaler. Jag var på väg att retippa den.

 

Efter kontakt med Ortofon menade de att den bara gått halva tiden (1,000 timmar). Så när jag skaffade SME’n gick jag in riktigt på djupet för att säkerställa alla vinklar och med olika nåltryck, via SUT eller direkt till min riaa. Nu tror jag den sitter ganska perfekt och det hörs. Koetsun är betydligt enklare att få till vilket beror på en mindre kräsen nålslipning. Det har sedan kommit en ny Windfeldvariant Ti med färre lindningar och ett stabilare hus i titan. I övrigt inga större skillnader. Den sägs ha många likheter med den jag har men med högre upplösning och större ljudbild men inte på något sätt omtumlande eller revolutionerande. En renovering med ny motor, nålarmrsrör och nål kostar mindre än hälften än en ny Windfeld Ti. Det är den väg jag går. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Bebop said:

Här kommer en kavalkad på pickuper jag haft under årens lopp med början ca 1970 i ungefärlig kronologisk ordning som jag minns dem. Någon har jag säkert missat

 

 

Att du kommer ihåg! Jag får tänka efter…har nog haft alla Linn pickuper utom Klyde (och den nya Ekstatik…). Ett antal Goldrings, ett par MM-Ortofoner, 2 Grado, Denon DL103, etc.

 

idag har jag förutom favoriten Lyra Atlas Lambda:

 

Linn Kandid på Klimax LP12a

EMT TSD15 med sfärisk nål på EMT arm på Thorens Td124

Ortofon SPU Classic på Jelco arm på den andra Td124an

En Miyajima mono pu i en Thomas Schick headshell

En Linn Karma i reserv

Ortofon om20 i rega arm på en Fons

en Phasemation pp200 i en the wand arm på en pink triangle spelare. 

 

och följade suveräna pu: EMT TSD 15 anniversary med fritz gyger nål. Passar bra i en Audio Origami arm på en Palmerspelare. Gillar den skarp för sitt musikaliska, dynamiska och rättframma ljud:

2D614E06-9123-4A6E-9472-7B879DCE9C7F.thumb.jpeg.069ee75e650085331ea6397ef851b044.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Josaa said:

Jag får tänka efter…

Det fick jag också… Man glömmer inte sina älsklingar. :satisfied: Jag saknar faktisk lite mm-tiden där kronjuvelerna för mig blev AKG P8ES respektive Pickering XSV 4000. Den lyckan glöms inte så lätt…

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Bebop said:

Det fick jag också… Man glömmer inte sina älsklingar. :satisfied: Jag saknar faktisk lite mm-tiden där kronjuvelerna för mig blev AKG P8ES respektive Pickering XSV 4000. Den lyckan glöms inte så lätt…

Håller med om det att man saknar mm-tiden.  Då var det musiken som gällde!

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Josaa said:

Då var det musiken som gällde!

Inga kablar, separata nätdelar, apparatfötter, sandfyllda stativ, rörrullning, akustikfix, kontakter… En 30-watts japanare, en Thoren, Dual eller japanes som snurrade med en Ortofon eller Shure och ett par engelska stativhögtalare. Allt förbundet med medföljande DIN-kablar eller lakritssnören plus lampsladd i lösmeter till högtalarna. Vi njöt storligen av musik som idag ges ut i remastrade versioner på 180 grams vinyl. I pausen tjabbade vi om vilken skivborste som var bäst. Veckosamling fredagar på Ågrens eller Lasses Musik i Kristianstad där vi botaniserade bland veckans släpp och sedan en fika på Darins innan hemgång…

 

Bättre idag? Absolut om vi pratar ljudkvalitet men lyckan var större då i min bok. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bebop said:

Här kommer en kavalkad på pickuper jag haft under årens lopp med början ca 1970 i ungefärlig kronologisk ordning som jag minns dem. Någon har jag säkert missat.

 

208DE39E-4CF8-4A2C-8D8E-FCAF8C78F3A1.jpeg9A5A11DD-6D7F-4F09-9120-B9E455ACFAF6.jpeg12DC7840-C30D-42CC-8B71-CB8A2A473522.jpeg
C9C5C156-FBE2-47AF-941F-1CD3060C3DD0.jpeg BB4EA38A-9350-48F8-B603-B21D9D2A74EA.jpeg  B7691425-FF48-4CBE-BBE6-0008B8245B8A.jpeg
 

1A2BDC0F-357B-40AE-B4FB-0A151BB75A0A.jpeg   A043D5F7-8413-4B7C-ACC6-83520C4A0F39.jpeg 9C5C1EEF-C747-4DF3-940E-FBBCC6AF87E1.jpeg

 

 ABD3750C-2407-49FE-8239-703C949F2708.jpeg  67CEEA40-0963-4F89-8B9A-ECF04CE3AC8B.jpeg  76C29181-0ED5-4706-BCB1-F9AC4EB20B45.jpeg

 

    439FC64D-E1FE-424E-BB24-49868FD1FA37.jpeg 35815153-127B-4294-A4B9-FFBC1AA4354E.jpeg97F2D689-254A-44C2-8AE5-E6F84E2A03BF.jpeg
    D25EF35F-35F8-4404-AB72-2ADF9DB8598D.gif D39E71C8-FFAE-447F-8E7A-A0622CFD06FF.jpeg   6C9F10BA-22C0-4E8A-A92F-8D61A4953BD3.webp

 


D39E71C8-FFAE-447F-8E7A-A0622CFD06FF.jpeg  FD2C0932-50DF-49DF-A896-B239A26A5EE5.png0BDFCD8E-E225-4217-B07F-0D8DBBD13190.jpeg

 

2F9A48ED-93F7-4716-84D0-8FB8AA286FE6.jpeg  805AAE9C-6FCB-4B77-AF15-937E857325BB.jpeg

 

De tre sista är de jag spelar på idag monterade i tre olika spelare. Koetsun har varit i Japan för retipping/renovering en gång och nästa på tur är Windfeld-pickupen. Jag har spelat ca 2000 LP och jag brukar retippa efter 3000 LP, ca 2000 timmar. Det dröjer nog ett par år till innan jag är där. Koetsun har bara spelat ca 500 LP och har mycket speltid kvar.

 

Jag känner ingen drivkraft att byta ut dessa mot något annat. De är väl intrimmade i mitt system, vilket är ett jäkla jobb, och det låter som jag tycker det skall göra.  ”Fixa inte det som funkar”.

 

 

Vilken parad av godingar.

 

Link to comment
Share on other sites

Riktigt, o spännande läsning. 

Jag vill också ha en liten samling över tid, tyvärr sålde jag min Benz LP och ACE L hade varit fint att ha i sin samling.

 

Jag köpte ju ett Ebenholts skal/kropp till min Glider. Dock hade den 2 brister: 

nr 1- hålen hade för liten diameter så standardskruvar inte kunde användas utan bara de medskickade skruvarna som skulle fastas i själva träet. Detta kändes aldrig bra, lyckades dessutom få en av skruvarna att fräsa bort de gängor som skruvarna skulle skapa. Dessa skruvar fäste altså inte i själva ramen på Glidern.

nr 2- det fanns inget ”sikte” som på Benz original. 

Men allt detta fixade min underbara kvinna som råkar vara både guldsmed och juvelsfattare enkelt.

 

3B3B6953-9C17-4375-8D2C-682A97D59DAA.jpeg

DAA576F9-920B-4ED4-B46C-8095EC26632D.jpeg

E8A203E9-B6FE-44DE-97F4-3E8BEF1F980A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Inga kablar, separata nätdelar, apparatfötter, sandfyllda stativ, rörrullning, akustikfix, kontakter… En 30-watts japanare, en Thoren, Dual eller japanes som snurrade med en Ortofon eller Shure och ett par engelska stativhögtalare. Allt förbundet med medföljande DIN-kablar eller lakritssnören plus lampsladd i lösmeter till högtalarna. Vi njöt storligen av musik som idag ges ut i remastrade versioner på 180 grams vinyl. I pausen tjabbade vi om vilken skivborste som var bäst. Veckosamling fredagar på Ågrens eller Lasses Musik i Kristianstad där vi botaniserade bland veckans släpp och sedan en fika på Darins innan hemgång…

 

Bättre idag? Absolut om vi pratar ljudkvalitet men lyckan var större då i min bok. 

 

 

Exakt! För mig en anläggning med Yamaha receiver, kassettspelare och skivspelare samt NAD gravstenslika högtalare. Bandaren var dyrast då det var den jag använde mest. Skivor var dyrt så vi fördelade inköpen av vinyl kompisar emellan och spelade av…

Link to comment
Share on other sites

...fortsättning:

 

När Lyra Atlas kom förfinades koncepten från Kleos och Jonathan Carr kunde ta ut svängarna ordentligt, eftersom budget inte var viktigt för den nya toppmodellen.

 

image.jpeg.5802b994e50fcb5be52a886a57b5cfc7.jpeg

 

Lyra Atlas, Brinkmann Balance och en 12.1 arm.

 

Resonanskontroll inte bara infört i titankroppen bakifrån med 2 stycken. bronsstavar, utan genom hela strukturen som håller de främre magneterna. För att fungera optimalt blev konstruktionen asymmetrisk. Även proportionerna på hela titankroppen är optimerade för att vara så resonansfri som möjligt.m Hela poängen var att pickupen inte ska bidra till musiksignalen på något vis utan bara plocka upp den ur spåret. 

 

Så här sa han i samband med en intervju med Michael Fremer.

 

"So why do people make cartridge bodies out of wood?" I asked.

"Probably because they like the resonant character that wood imparts," he replied. "If they enjoy it, great for them. Whatever makes them happy." His tone was not sarcastic.

 

Förutom detta så är Atlas modifierad på flera andra vis. Jag blev personligen golvad bär jag hörde den och var tvungen att ge vika och köpa en själv. Trots att jag redan hade några andra bra pickuper. Men nu hade jag en referens som de andra fick mäta sig med på många plan.

 

image.jpeg.db99542c6e58a302fe8af4a4878c1258.jpeg

 

Lyra Atlas, The wand, LP12 (Cirkus)

 

Jag försöker hitta en bild från Las Vegas när jag, Karl och Jonathan Carr sitter och diskuterar den nya "kroppen" till en pickup som ska lanseras vid Namnet Etna. Men bilden är dessvärre borta i den digitala djungeln. Det var Jonathans försök att bygga ett billigare hus än till Atlas. Den består av titan i mitten omgiven av aluminium som är sammanfogade under högt tryck. Inget lim eller annat har använts. En kopparstav fungerar som resonanskontroll i mitten av titandelen. 

 

image.png.c8ec0459bb5d333dd3f82e22996ddb71.png

 

Ljudmässigt är Etna en något mer flödande, elegant och delikat upplevelse som tycks plocka fram en klar och ren skönhet ur allt i mellanregistret, medans Atlas har en förmåga att gräva djupare ner i källaren och producera en enorm soundstage. Det är inga jätteskillnader. Men de är olika och de attraherar olika lyssnare.

 

Båda dessa kom senare i Low Output varianter som hette SL. På grund av lägre rörlig massa var de både ännu mer delikata och följsamma, men krävde mycket av sina riaasteg. High Output varianterna erbjuder mer dynamik, attack och energi. Och jag föredrar dem personligen. Men vissa där ute i världen gillar SL mer. 

 

Fortsättning följer...

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-10 at 11:38, Daniel said:

...fortsättning:

 

När Lyra Atlas kom förfinades koncepten från Kleos och Jonathan Carr kunde ta ut svängarna ordentligt, eftersom budget inte var viktigt för den nya toppmodellen.

 

image.jpeg.5802b994e50fcb5be52a886a57b5cfc7.jpeg

 

Lyra Atlas, Brinkmann Balance och en 12.1 arm.

 

Resonanskontroll inte bara infört i titankroppen bakifrån med 2 stycken. bronsstavar, utan genom hela strukturen som håller de främre magneterna. För att fungera optimalt blev konstruktionen asymmetrisk. Även proportionerna på hela titankroppen är optimerade för att vara så resonansfri som möjligt.m Hela poängen var att pickupen inte ska bidra till musiksignalen på något vis utan bara plocka upp den ur spåret. 

 

Så här sa han i samband med en intervju med Michael Fremer.

 

"So why do people make cartridge bodies out of wood?" I asked.

"Probably because they like the resonant character that wood imparts," he replied. "If they enjoy it, great for them. Whatever makes them happy." His tone was not sarcastic.

 

Förutom detta så är Atlas modifierad på flera andra vis. Jag blev personligen golvad bär jag hörde den och var tvungen att ge vika och köpa en själv. Trots att jag redan hade några andra bra pickuper. Men nu hade jag en referens som de andra fick mäta sig med på många plan.

 

image.jpeg.db99542c6e58a302fe8af4a4878c1258.jpeg

 

Lyra Atlas, The wand, LP12 (Cirkus)

 

Jag försöker hitta en bild från Las Vegas när jag, Karl och Jonathan Carr sitter och diskuterar den nya "kroppen" till en pickup som ska lanseras vid Namnet Etna. Men bilden är dessvärre borta i den digitala djungeln. Det var Jonathans försök att bygga ett billigare hus än till Atlas. Den består av titan i mitten omgiven av aluminium som är sammanfogade under högt tryck. Inget lim eller annat har använts. En kopparstav fungerar som resonanskontroll i mitten av titandelen. 

 

image.png.c8ec0459bb5d333dd3f82e22996ddb71.png

 

Ljudmässigt är Etna en något mer flödande, elegant och delikat upplevelse som tycks plocka fram en klar och ren skönhet ur allt i mellanregistret, medans Atlas har en förmåga att gräva djupare ner i källaren och producera en enorm soundstage. Det är inga jätteskillnader. Men de är olika och de attraherar olika lyssnare.

 

Båda dessa kom senare i Low Output varianter som hette SL. På grund av lägre rörlig massa var de både ännu mer delikata och följsamma, men krävde mycket av sina riaasteg. High Output varianterna erbjuder mer dynamik, attack och energi. Och jag föredrar dem personligen. Men vissa där ute i världen gillar SL mer. 

 

Fortsättning följer...

 

 

Alla material resonerar. Problemet eller charmen med trä är att det påverkas av luftfuktighet och temperatur i höre gran än andra material. Dvs en träder kommer inte vara helt konsekvent. Å andra sidan är alla pickuper små resonanslådor, men konsten är väl att tygla resonanserna och sprida dem jämt på ett sätt som ”låter” som man önskar. En helt död pickup tillför inget förutom det som den kan plocka upp i spåren, på ont o gott. 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Adagio said:

Alla material resonerar. Problemet eller charmen med trä är att det påverkas av luftfuktighet och temperatur i höre gran än andra material. Dvs en träder kommer inte vara helt konsekvent. Å andra sidan är alla pickuper små resonanslådor, men konsten är väl att tygla resonanserna och sprida dem jämt på ett sätt som ”låter” som man önskar. En helt död pickup tillför inget förutom det som den kan plocka upp i spåren, på ont o gott. 


ja, så är det ju. 👍

Link to comment
Share on other sites

Postar några bilder till:

 

Phasemation pp-200 är kanske en ”fattigmans Lyra”. Balanserad, bra flyt, hyfsat upplöst och lite snäll.

D103B7CB-398D-4A74-A36A-F5090D521B1C.thumb.jpeg.40d62328ff595f4bb9e156833172c69d.jpeg


Min EMT Tsd15 i Tondose hölje med sfärsik nål. Gammal studio PU som hänger med än. Dynamisk med bra driv-väldigt på och nära. Berörande. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har en röd Audio-technica AT33EV. Min första pickup.

Utan att ha något annan pickup att direkt jämföra med, upplever jag den ändå som något varm och mjuk med trevligt musikaliskt driv.

Är rätt så säker på att jag kan plocka fram mer välljud ur den, bara jag lägger manken till och finjusterar lite till.

 

DSCN019923.jpg.33304f8f169995b912febccaaf318652.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag lite filosofisk. Jag tror egentligen att all hifi-utveckling går åt samma håll. Det vill säga alla konstruktörer och även vi som brukar produkterna söker i stort sätt samma nirvana. 

 

Jag tror de flesta vill ha mer detaljer, mer värme och kropp, som naturliga instrument har, mer dynamik, mer bas, om den är korrekt och inte en stor ljudboll, mer djup, bredd, attack, anslagsenergi osv. Det stora problemet är att detta är svårt, mycket svårt till och med. Särskilt när vissa saker rent konstruktionsmässigt står emot varandra. Så konstruktörer måste kompromissa. Och oftast sker den kompromissen med det de tycker är mindre viktigt, eller rättare sagt. De väljer de egenskaper de tycker är viktigast och skapar produkten runt detta. Ibland är detta t ex PRaT (Pace Rhythm and Timing) Ibland är det hög upplösning, bara för att nämna något.

 

Lyra och Jonathan Carr började helt klart med PRaT och upplösning. Och det återspeglades tydligt i de tidigare konstruktionerna, och den egenskapen stack ut på marknaden, jämfört med många mycket mer långsamma och skönseglande pickuper. Lyra skänkte fart och fläkt åt musiken och älskades för det. Inte minst av Linn som i många många år lät Lyra bygga deras pickuper. 

 

Men i takt med ett skickligare konstnärskap, bättre tekniker, material och lösningar har Lyra tagit steg efter steg mot ett ner komplett ljud, utan att förlora sina grundegenskaper, för de är fortfarande viktigast. Men med Skala, Delos, Atlas och Etna har ett ännu mer organiskt, varmt och naturligt ljud infunnit sig. Vilket leder till de senaste skapelserna som fått suffixet Lambda.

 

Enkelt förklarat kan man säga att Lyra har jobbat med fjädringen och upphängningen och inte själva chassit. En pickups vägegenskaper kan mätas i måttet kanalseparation och Lyra Etna & Atlas Lambda  har en kanalseparation på över 35db vid 1 kHz, det är väldigt bra för att vara en MC konstruktion. Lambda ser identiska ut som sina föregångare förutom färgen. Alla förändringar har skett på insidan. Därför kan man uppgradera sin tidigare Etna eller Atlas till Lambda status när man har kört slut på dem. 

 

image.jpeg.b7e93905f2c31a6a256486f98b504299.jpeg

 

image.jpeg.dcdbbf97814c0bc1d429dcd6caecbe93.jpeg

 

Det finns några som redan gjort den uppgraderingen. Och alla berättar om samma sak. Den är mer följsam, mer organisk, har mer värme och bättre upplösning, utan att förlora något av det som de hade innan. Bara bättre helt enkelt. Man undrar om det kan bli bättre i Lyras värld. Men med tanke på Jonathans förmåga att utveckla, så kommer det kanske något ännu vassare någon dag. Men tills dess... 

 

image.jpeg.f123acdc85ea21882ef78df9d9cdfd1c.jpeg

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Daniel said:

Jag tror de flesta vill ha mer detaljer, mer värme och kropp, som naturliga instrument har, mer dynamik, mer bas, om den är korrekt och inte en stor ljudboll, mer djup, bredd, attack, anslagsenergi osv.

Så är det nog och som du skriver på bekostnad av något!

 

Nu filosoferar jag i en enl mig komplex fråga;

Jag har under åren aldrig hittat den perfekta pu’n!? Den jag har nu (Clearaudio Goldfinger v2) är den som jag tyckte då var den som jag iupplevde med ett inte alltför mycket kompromissande, den var helt enkelt bäst "over all" s a s. Att jag sedan hade haft andra pu’n som jag då tyckte var roligare att lyssna på vid en specifik genrer/inspelning sticker jag inte under stolen med. Så jag har full förståelse för de som har flera verk och kombinationer vid avspelning av vinyl.

 

Vi antar att det är samma verk och tonarm vi pratar om och att det är det som nämns ovan vi vill ha eller försöka nå upp till..

I mitt fall som har en Clearaudio Goldfinger v2 med en kanalseparation på ca 32db (?) så undrar jag ju om en ökad kanalseparation skulle göra den än bättre enl Jonathan Carr filosofi? Skulle det ens vara hörbart för en gammal man som jag? Eller är konstruktion och mtrl val än viktigare? Lite nyfiken på att försöka närma mig att förstå helheten även om jag har hört skillnader massor av ggr i olika uppsättningar, men nu tänker jag bara vad som skulle kunna göra skillnad i mitt system. Är det kanalseparation eller?

 

Tänk vad en tråd och ett inlägg om en liten jäkla puppa kan göra för att jag ska börja fundera eller irra iväg både högt och lågt, smalt och brett.

En kul tråd som berikar oavsett vilket stadie man är på eller vill till:thumbsup:

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, byZan said:

Tänk vad en tråd och ett inlägg om en liten jäkla puppa kan göra..

Ja, man får vara försiktig med vad man läser om! :D 

 

Jag känner samma sak, det är dags att migrera min Etna från LP12 till en annan spelare och ta beslutet om den ska renoveras/transformeras till en Etna Lambda eller om den ska få leva ut sina sista dagar som något som "minner om tidigare stordåd". Mitt "problem" är nog att jag kan uppskatta en DL-103SA lika mycket som Etna, fast med fokus på olika egenskaper såklart, och därför har lite svårt att ställa mig bakom kostnaderna för de pickuper som svävar iväg prismässigt.

Kanske skall förtydliga mitt uttalande också, med att jag tycker verk, arm, kablar och RIAA har en minst lika stor, men kanske mera fundamentalt avgörande påverkan av resultatet. 

 

Jag noterar dock att Euphonia torde vara Sveriges Atlas-tätaste forum! :sunglasses:

 

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, byZan said:

 

 

Vi antar att det är samma verk och tonarm vi pratar om och att det är det som nämns ovan vi vill ha eller försöka nå upp till..

I mitt fall som har en Clearaudio Goldfinger v2 med en kanalseparation på ca 32db (?) så undrar jag ju om en ökad kanalseparation skulle göra den än bättre enl Jonathan Carr filosofi? Skulle det ens vara hörbart för en gammal man som jag? Eller är konstruktion och mtrl val än viktigare? Lite nyfiken på att försöka närma mig att förstå helheten även om jag har hört skillnader massor av ggr i olika uppsättningar, men nu tänker jag bara vad som skulle kunna göra skillnad i mitt system. Är det kanalseparation eller?

 

 

Nej inte enbart, men det är ett mått som i mina öron översätts till följsamhet, mjukhet och upplösning i höga frekvenser och en minimering av  s-ljud. Det blir mjukt lent och härligt med bra kanalseparation tycker jag. Men resten av pickupens egenskaper är givetvis viktiga för totalupplevelsen. 

 

Jag gillar också Goldfinger V.2. Den var känd för sin höga kanalseparation när den kom, men den har även andra goda egenskaper. 

 

Vi får nog skäl att återkomma till detta i ett senare inlägg. :-) 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, AlfaGTV said:

Ja, man får vara försiktig med vad man läser om! :D 

 

Jag känner samma sak, det är dags att migrera min Etna från LP12 till en annan spelare och ta beslutet om den ska renoveras/transformeras till en Etna Lambda eller om den ska få leva ut sina sista dagar som något som "minner om tidigare stordåd". Mitt "problem" är nog att jag kan uppskatta en DL-103SA lika mycket som Etna, fast med fokus på olika egenskaper såklart, och därför har lite svårt att ställa mig bakom kostnaderna för de pickuper som svävar iväg prismässigt.

Kanske skall förtydliga mitt uttalande också, med att jag tycker verk, arm, kablar och RIAA har en minst lika stor, men kanske mera fundamentalt avgörande påverkan av resultatet. 

 

Jag noterar dock att Euphonia torde vara Sveriges Atlas-tätaste forum! :sunglasses:

 

 

 

Jag har en Denon DL-103r, som inte är jättekul, hel och ren och bra för pengen, men lite livlös, fan vet om en Audio Technica AT 95 för 600:- inte är roligare än min Denon?  Men jag har förstått att en DL-103SE är en helt annan best. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, byZan said:

Tänk vad en tråd och ett inlägg om en liten jäkla puppa kan göra för att jag ska börja fundera eller irra iväg både högt och lågt, smalt och brett.

En kul tråd som berikar oavsett vilket stadie man är på eller vill till:thumbsup:

 

Måste kommentera detta. Jag tycker nog att pickuper är bland det roligaste som finns. Det är inte bara juveler och det närmaste man kan komma ett manligt smycke, förutom svindyra klockor då, som inte kan hålla tiden. :-). 

 

Det är så väldigt komplexa och eleganta lösningar som har ett så otroligt tufft jobb. Vi talar G-krafter och energi. En diamant som släpas runt i ett plastspår som har förmågan att mejsla ut en viskning i en symfoniorkester, inte bara ljudet i sig, utan exakt varifrån viskningen kom.  Det är magi för mig. Helt obegripligt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...