Jump to content

Recommended Posts

Hej på er! 

Nu är jag sugen på att höra och se fina bilder på pickuper. 

Jag börjar:

Jag har som alla börjat någonstans, det var med en Technica AT-95E, inte mycket att säga om den. Rätt snart köpte jag en Benz MC Gold, detta steg var mycket stort, eftersom jag fortfarande var väldigt grön inom vinyl kan jag inte säga så mycket om dessa två.

Kort därpå köpte jag en riktig skivspelare i form av en Kuzma StabiS och körde den med en Benz ACE L.

ACE var riktigt trevlig och jag betraktar den som min första ”riktiga” pickup.

Sedermera köpte jag en Benz LP av @Daniel , Deanna karamell gjorde 2 resor tillbaka till fabriken för retipping innan jag kom över en Kuzma CAR-30 som jag fortfarande har kvar, dock retippad av Techne Audio, nu körd 150 timmar.

CAR-30 passade minSUT bättre än min LP, därför lät den också bättre i den konfigurationen,  Allnic AUT-2000 med en RIAA integrerad i mitt JJ försteg. När jag ser tillbaka så förstår jag varför jag tyckte CAR-30 var bättre. Det är en extremt neutral återgivare med kraftfull dynamik och detaljeringsförmåga. Men den kan nästan upplevas som för neutral ibland, mer om det sen.

Under tiden Kuzma CAR-30 var hos doktorn lånade jag en Scheu mc, dvs en hybrid tillverkad av Benz enl Scheus önskemål.

ramen förefaller vara en ACE utan skal, motorn en Glider. Scheu var en väldigt non offensive behaglig pickup som jag minns den. Silkig, luftig, fina detaljer. Inte så värst dynamisk dock.

Under min  väntan köpte jag en retippad Glider från doktorn, den var betydligt mer dynamisk än Scheu, förvånande stor skillnad. 

I samband med detta skedde även en uppgradering till en StabiR.

Efter ytterligare några månader dök min CAR-30 upp efter en lång tid som rysk krigsfånge. 

Till en början kunde den inte alls prestera i nivå med Benz Glider. Men nu med 150 timmar i ryggen måste den anses vara inspelad. 

Mitt förhållande till den är lite komplicerat. På välinspelade skivor och skivor utan defekter är den makalös på att plocka upp nyanser, detaljer och det som finns graverat i spåren. Den är dock aningen kinkig eftersom den avslöjar allt. Den har mäktig och nyanserad bas men kan enl mig bli lite kall, om detta är så den låter eller egenskaper den fått under sin renovering vet jag inte. Renoveringen bestod av ny cantaliver (boron) ny MR slipad diamant, nya spolar, ny upphängning.

Som enda referens här hemma nu har jag en renoverad Benz Glider. Skillnaden mellan dessa är rätt stor om ej milsvidd.

Benzen har mer känsla, naturligare flyt, inte samma bett och inte riktigt samma detaljeringsförmåga. Just det jag köpte ett skal av ebenholts till min Glider. Detta har jag kört med en gång och var mycket possitiv, ljudet blev mer detaljerat samtidigt som det blev mörkare, en påtaglig känsla av trä i instrument mm. Men den nakna Glidern har verkligt fina egenskaper också. 

Så därför tänkte jag be om en tråd där vi försöker berätta lite om olika pickuper, jag är nämligen på jag efter nästa pickup, gärna en som landar någonstans mittemellan dessa tre, eller två om man ska vara lite noga. 

683E1B3D-272B-4D21-8E04-0289ADFAC9A4.jpeg

Link to comment
Share on other sites

En fördel med öppna pickuphus är att de är enklare att hålla rena, med tanke på hur den där LPn såg ut när jag monterade av den. Usch. Numera kör jag ultraljudstvätt på mina pickuper och håller dom rena o fina.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Adagio said:

Numera kör jag ultraljudstvätt på mina pickuper och håller dom rena o fina

Även om det inte var trådens syfte måste jag fråga? Eh.. Va? :) 

 

När det gäller pickuper så tycker jag det blir svårt att bedöma dem på egen hand. De är ju en komplicerad del av en energitransformation mellan rörelse och elektrodynamik och bara de rent elektriska delarna av ekvationen kan fälla eller hylla en viss pickup. Vissa envisas ju med stepuper fortfarande 🫣😜 medan andra har sett ljuset och inser att välkonstruerade solid state-steg är väl så duktiga att anpassa de mikroskopiska spänningarna och strömmarna till linjenivå. Såklart jag retas, det inser ni! :D 

 

Min egen taktik har blivit att köpa begagnade pickuper, vilket jag givetvis inser har sina begränsningar och nackdelar. Å andra sidan har min (o)vana att fotografera diamanterna på alla dessa gett mig insikten att en ny pickup inte alls garanterar korrekt montering och skick. Fördelen är att "alla" är ense om att beggade pickuper är en chansning och priserna därmed är en bråkdel av listpriserna. Jag har inte blivit blåst ännu, utom av en s.k. handlare norröver. 

 

Men för att komma till poängen då....

Jag köpte för nåt år sedan en Miyajima Takumi, den japanske tillverkarens instegspickup, även om den väl inte kan kallas billig. Det är en ganska traditionell konstruktion med grovt nålrör i aluminium och en elliptisk diamant. Det som är "eget" är möjligen lindningen som kallas för "cross ring":

image.jpegDen har ganska låg utnivå, 0,2mV ungefär, och en lite mittemellan-impedans om 16Ohm.   Huset är i afrikanskt blackwood och den väger strax under 9gr. Komplians anges till 9×10-6cm/dyne vid 10hz, vilket betyder att den är hyfsat styv i upphängningen, och det bekräftas av att den vill ha 2.3gr VTF.

Okej, den här rackaren har levt ett stilla liv i lite olika spelare i min samling men i första hand har den provats på ett SME-kompatibelt skal på SME M2-12R, på min Master Solution. Jag har tyckt den varit trevlig, lite varm och "soft" och jag har kanske saknat lite driv och transienter. Hursom så fick den följa med till min vän i Sälen, som har en Dr Feickert med en Jelco-arm. Han har pytsat i en del dämp i sin arm, för att tämja den DL-103R han nyttjar ibland. Kontentan var att jag hade måttliga förväntningar på den i hans anläggning, men den överraskade stort genom att spela både detaljerat och stort men den fick faktiskt upp farten i hans anläggning också! 

 

Kontentan blev att den fick en chans på Brinkmann 10.0-armen, på min Bardo, inte för att jag trodde det skulle vara en jättebra kombo egentligen, utan mest för att höra vad den gjorde där. Och min förtjusning över den steg betydligt! Den är fortfarande  monterad och jag gillar den verkligen, men ser också dess begränsningar. Elliptisk nål är väldigt trevligt i de allra flesta fall, men innerspårsdistorsion är plötsligt ett påtagligt fenomen, och den har inte samma upplösning som mina pickuper med mer avancerad diamantslipning. 

 

Poängen (till slut) blir att det är så individuellt och sammanhangsberoende att jag egentligen bara kan "tycka" ur eget perspektiv. Men visst, det kanske ger något av en referens även det.

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Adagio said:

En fördel med öppna pickuphus är att de är enklare att hålla rena, med tanke på hur den där LPn såg ut när jag monterade av den. Usch. Numera kör jag ultraljudstvätt på mina pickuper och håller dom rena o fina.

Låter intressant med ultraljudstvätt av pickup. Vad har du för tvätt? Med hänsyn till priset på en bra pickup så verkar det lite läskigt att ge sig på obeprövade apparater.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Låter intressant med ultraljudstvätt av pickup. Vad har du för tvätt? Med hänsyn till priset på en bra pickup så verkar det lite läskigt att ge sig på obeprövade apparater.

 

Calm

Det är en Flux HIFIsonic, som egentligen är en borste med ultraljudsfunktion.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Adagio said:

Det är en Flux HIFIsonic, som egentligen är en borste med ultraljudsfunktion.

Kör du med eller utan den medföljande vätskan?

Orsaken till frågan att jag har en likadan ultraljudstvätt som jag använt med tillhörande vätska, men slutade använda den efter att ha läst på nätet om risken att vätskan kan "vandra" uppför nålarmen och orsaka skada inne i pickupen. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Vox said:

Kör du med eller utan den medföljande vätskan?

Orsaken till frågan att jag har en likadan ultraljudstvätt som jag använt med tillhörande vätska, men slutade använda den efter att ha läst på nätet om risken att vätskan kan "vandra" uppför nålarmen och orsaka skada inne i pickupen. 

Jo jag kör med den vätskan. Dock kör jag den bara några ggr/månad. Annars är det torrborstning som gäller efter varje sida, eller rättare sagt innan. Jag har även en nålrengöringsvätska från Clearaudio. Jag är väldigt tveksam till att dessa skulle vara skadliga? Det enda som skulle kunna ”skadas” är väl gummi eller silikondämpningen. Men så mycket vätska ska man ju inte ha och att det skulle krypa uppåt hela vägen till dämpning anser jag som osannolikt.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Adagio said:

Jo jag kör med den vätskan. Dock kör jag den bara några ggr/månad. Annars är det torrborstning som gäller efter varje sida, eller rättare sagt innan. Jag har även en nålrengöringsvätska från Clearaudio. Jag är väldigt tveksam till att dessa skulle vara skadliga? Det enda som skulle kunna ”skadas” är väl gummi eller silikondämpningen. Men så mycket vätska ska man ju inte ha och att det skulle krypa uppåt hela vägen till dämpning anser jag som osannolikt.

Har läst om några tillverkare som avråder från användande av vätska vid rengöring då det ska finnas risk att limmet som håller diamanten kan löses upp. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vox said:

Har läst om några tillverkare som avråder från användande av vätska vid rengöring då det ska finnas risk att limmet som håller diamanten kan löses upp. 

Har hört liknande men bara i andra hand, aldrig i första hand. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Adagio said:

Har hört liknande men bara i andra hand, aldrig i första hand. 

Om du går till t ex Ortofons hemsida så kan du få förstahandsinformation. I texten i manualen till min Windfeld skrivs: Lliquid cleaners can dissolve glue that binds the stylus to the cantilever... interior parts of the cartridge can be affected seriously by the intrusion of solvents." 
 

Jag tycker det är för dyra leksaker att leka med egna teorier. Jag ser heller ingen anledning till det om man använder medföljande borste frekvent. Andra pickuptillverkarenavråder inte. Man får fatta sina egna beslut. Jag väljer att följa respektive tillverkarnas rekommendationer före forumtips för den här typen av råd. Om det inte framgår, skriv ett mejl till dem och fråga. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Vox said:

Kör du med eller utan den medföljande vätskan?

Orsaken till frågan att jag har en likadan ultraljudstvätt som jag använt med tillhörande vätska, men slutade använda den efter att ha läst på nätet om risken att vätskan kan "vandra" uppför nålarmen och orsaka skada inne i pickupen. 

JA, till att börja med så är ju rengöringsvätska något som är entydigt. En vätska kan ju göra skada medans nästa inte gör det. Och det är inte bara limmet som kan påverkas, utan också så kan upphängningen av nålarmen påverkas. Så personligen skulle jag aldrig använda någon vätska. Tycker faktiskt att det gröna pappret som Linn använder är tillräckligt bra och de rester som eventuellt fastnar på nålen är inte så säker att man kan lösa upp då dom mycket väl kan vara som fastbrända.

Link to comment
Share on other sites

Jaha vi får väl se, hittills har jag kört med Clearaudios vätska i snart 15 år utan att något gått sönder eller trillat av. 

Jag har haft fluxen några år och alla diamanter sitter kvar, än så länge. 

Kanske är det olika med olika fabrikat av lim men jag har fått intrycket att många pickuptillverkare köper in färdigmonterade nålspetsar på olika cantalivers med olika slipningar från samma tillverkare. Man kanske mest vill förskriva sig ev efterkrav?

Jag tycker det skulle vara konstigt omdet såldes vätskor som förstör de produkter de ska vårda, speciellt av pickuptillverkare?

Men var och en ska göra som de finner bäst och vågar.

 

lite fler presentationer av  pickuper och bilder tack! Även om det är trevligt och intressant med sidospår i samma ämne.

 

bifogar lite bilder på Kuzmas malliga nålskydd, fräst aluminium. Man kan väl köra över pickupen med en bil utan att skada nålen på denna. He he!

FC09B904-53B6-4085-893B-B94FD801D612.jpeg

94457E92-A578-45F3-A7E5-CD2DE50D598D.jpeg

0B5D1E6E-AC0C-432B-A06C-9BB81F26E5F6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Adagio said:

En sak jag undrar över om en viss konstruktionsprincip ger liknande egenskaper och ”ljudkaraktär”?

Samma här.

Det är många saker som påverkar, men egentligen förvånande att det fungerar så bra som det gör till hygiennivå.

Det som skiljer agnarna från vetet är hur man får konstruktionsprincipen effektiv och linjär.

Det gäller dels den mekaniska delen där det viktiga är hur rörlig massa, komplians, dämpning och nålarmens geometri, styvhet och massa utformas. Dessa saker påverkar hur väl spårmoduleringen transformeras till spolarna (för en mc). Här finns det en lång rad fallgropar, men också möjligheter.

Dels är det den elektromagnetiska delen där spolarna behöver få så hög utväxling som möjligt. Men spolarnas rörelse måste vara linjär i magnetfältet för att den elektriska responsen (utspänningen) ska bli linjär i tidsdomänen.

Inget av detta syns entydigt i en frekvensgångsmätning, och det är nog vanligt att man maskerar mekaniska brister med elektromagnetiska och vice versa.

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calle_jr said:

Det som skiljer agnarna från vetet är hur man får konstruktionsprincipen effektiv och linjär.

Så tänkte jag också. ”Alla” principer fungerar om ”man får till det” s a s. Vilken princip som används handlar mycket om att få kunna presentera en bra ”story”. Just nu tycks det vara inne med nålarmsrör av industridiamant (t ex Ortofon Vissmo, Diamond och nya jubileumsmodellen från Audiotechnica AT-MC2022). Men det säger ju inte så mycket om hur det låter eller om jag gillar det som kommer ut i min set up. När det gäller just Ortofon Verismo så finns det både de som jublar men också de som föredrar Cadenza Blacks ljud med mer ”body” i sin ljudsignatur. Men detta hänger ju också ihop med övrig anpassning i kedjan. Det kan ju finnas annat som ger ännu större lyft.


5B5BED4E-5537-42B1-B43E-66FAEC7C9908.jpeg2B34CD0C-5E76-48A2-91D8-7174D94786DB.jpeg8B11C3D8-0EEE-4430-81A4-337D3274C376.webpC871C20A-994B-4E7C-A062-74E8CB78982F.webp

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Adagio said:

hittills har jag kört med Clearaudios vätska i snart 15 år utan att något gått sönder eller trillat av.

Samma här och det som är viktigast är att man bara använder vätskan på den del som den är avsedd för och det är själva på nålspetsen och inget annat, viktigt att inte ha för mycket vätska. Så sa de på Clearaudio när jag bad Mirre fråga för många år sedan och det har fungerat utan problem. Nu ska sägas att jag nästan bara har haft deras PU’n med något undantag. 

 

19 minutes ago, Adagio said:

bifogar lite bilder på Kuzmas malliga nålskydd, fräst aluminium. Man kan väl köra över pickupen med en bil utan att skada nålen på denna. He he!

Det där är väl bara vid en ev transport antar jag?? 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Vilken princip som används handlar mycket om att få kunna presentera en bra ”story”

Precis.

Det går nog inte riktigt säga "konstruktionsprincip" utöver mc, mm, mi och knappt ens där tror jag.

Det finns ju hundratals olikheter och kombinationer som var och en kan påverka lika mycket som skillnaderna mellan konstruktionsprincip :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

Har som de flesta säkert  en liten arsenal av prylar för både rengöring av skivor, men här specialiserade för pickuprengöring.

 

P1150807.jpeg.90a7e86a808025d981e2fc6c285e2764.jpeg

 

 

Nålborsten inför varje spelning, Clearaudiovätskan emellanåt på spetsen enbart, sminkborsten för armar och skivtallrik.

 

Vätskan har jag använt under många år utan problem, men som sagt bara emellanåt om jag upplever att det fastnat något på nålen.

 

Den lilla plyschkudden är faktiskt från 70-talet och ingick i ett set med skivborste från Parastat.

 

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, byZan said:

Samma här och det som är viktigast är att man bara använder vätskan på den del som den är avsedd för och det är själva på nålspetsen och inget annat, viktigt att inte ha för mycket vätska. Så sa de på Clearaudio när jag bad Mirre fråga för många år sedan och det har fungerat utan problem. Nu ska sägas att jag nästan bara har haft deras PU’n med något undantag. 

 

Det där är väl bara vid en ev transport antar jag?? 

 

/byZan

I första hand såklart men jag brukar faktisk använda den, iaf på vardagar när jag jobbar man vet aldrig när min son har kompisar efter skolan, jag litar på honom men inte hans vänner. Man kan aldrig vara för försiktig. 

Det kanske ser lite mesigt ut men går lika snabbt att sätta på som ett vanligt av plast. Enda skillnaden är 2,3 sekunder med insexnyckeln, jag skruvar bara dit en skruv, det räcker.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju fundera lite på vad för typ av lim som används just till infästning av själva nålspetsen? Finns naturligtvis en uppsjö av olika limsorter, men just för detta ändamål måste det ju klara timtals med mikrovibrationer utan att lossna och samtidigt vara just kopplingen till nålarmen som skall leda rörelsen vidare. Någon tillverkare som avslöjat något kring denna fråga? För just kombinationen lim och medel för rengöring får ju inte reagera rent kemiskt tänker jag mig.Innehållet i rengöringsmedlet är säkert en väl förborgad företagshemlighet, med goda marginaler i förhållande till tillverkningskostnader. Allting går att sälja med mördande reklam ........

 

Jag som jobbar lite hobbymässigt med trä och metaller vet hur viktigt det är med rätt limning i olika sammanhang och hur olika lim fungerar olika. Permanentsega, stumma eller mer spröda och vad som används i olika sammanfogningar är ju väsentligt.Men också att varje limsort har olika medel för borttagande av limrester. Vissa kan bara avlägsnas mekaniskt.

Skruvning och limning har jag förstått ersatt en del av traditionnell spikning i byggsektor. Detta kan säkert @calle_jr.mer om än de flesta.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Daniel said:

Jag har använt Lyra SPT i många år på olika pickuper. Jag har aldrig varit med om, eller hört om en limning som lossnat. Däremot vill jag inte ha vätska upp i de rörliga delarna. Så jag använder vätska försiktigt och bara på nålen. 

@DanielBerätta gärna mer om Lyra, gärna lite bilder. Jag har såklart läst det mesta jag kan komma över. Det verkar som att många Kuzma användare såväl i Sverige som runt om i världen gillar kombinationen. Kan det ha med att göra att Kuzma soundet är väldigt osentimentalt i jämförelse med många andra spelare och därför tillåter en pickup som av många anses vara lite ljus? Jag har också läst att de påstås vara extremt känsliga i VTF vilket påverkar just hur basen presenteras eller i alla fall den tonala balansen. 

Jag är riktigt nyfiken på Lyra men är rädd att de kanske skulle bli för ljusa för mig. Detta endast utifrån vad jag läst av div användare. Delos verkar dock vara en lite mustigare pickup än sina mer sofistikerade syskon?

Link to comment
Share on other sites

Det bästa jag provat när det gäller att rengöra PU-nålar är Lyra SPT. Inte så enkelt men när jag tittade i digitalt mikroskåp så var nålspetsen helt ren-inte en smutsbit! Det klarar inte ONZOW geggan jag också använder (väl medveten om att kritik finns). Damm blåser jag bort med munnen eller tryckluft från Biltema.
 

Val av PU är ett lika personligt val som val av högtalare tycker jag. Förutom att de måste passa in rent mekaniskt med arm och så, finns dimensionerna ”färgning” och ”kvalitet”. Lite som Champange. Var en provning en gång där ”standardchampanger” kunde förenklat prickas in på ett spektrum från ”brödiga” (som Bollinger) till ”friska” (som Tattinger) med Pol Roger och Moet där emellan. All goda men passar olika bra i olika sammanhang. Sedan provade en årgångs Dompa: herregud! Detta var bättre helt enkelt.

 

PU:er är bland de roligaste komponenterna inom Hifi och jag provat många. Det viktigaste för mig är att inget stör så att mitt fokus flyttas från musiken. PU:er jag haft som inte funkat för mig är bland andra ATOC9, Linn Arkiv-A (Arkiv-B mycket bättre), och Koetsu Jade Platinum. Koetsun har uppenbara förtjänster och kvaliteter men var för färgad för mig. 
 

Min bästa PU är Lyra Atlas Lambda som är neutral, balanserad, otroligt upplöst och elegant. Den släpper fram musiken helt enkelt. Spelar i min Brinkmann Balance.

 

Jag gillar verkligen min Dynavektor XV-1t som sitter i en Naim Aro arm på en LP12:a som är bra för den. Den är dynamisk, detaljerad, spelar ”stort” med bra baskontroll. Kanske inte lika vackert ljudande som Lyran men den är koolare att titta på med sina Urushi detaljer. 
51DD909F-7FFC-4192-9A8E-F51EAB3DFF35.thumb.jpeg.9f671e7e06b7e57810682414073f099c.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...