Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har just sålt mitt försteg och i väntan på det nya försteget så spelar jag med cdspelaren direkt i slutsteget.

nu har väl inte min cd "Cairn Fog v2" världens bästa volymkontroll direkt men det var ändå intressant vilket skillnad det blev.

ljudet blev lite renare utan försteg men vad hände med basen? det blev som att lyssna på en stativare med usel dynamik, all lågbas försvann och allt driv osv

ganska intressant grej att testa.

någon mer som har erfarenheter av detta? och hur dyr/bra cdspelare ska man behöva ha för att slippa detta fenomen? det känns som om det inte finns så många cdspelare som är byggda för att klara av att driva ett slutsteg lika bra som ett dedikerat försteg :?:

Posted

Har bara testat med just Cairn Fog 2. Den måste köras på minst, typ 75% volym tror jag för att inte få informationsdegradering.

Jag upplevde en ökad luftighet och bättre rymd, men sämre dynamik.

Jag körde tyvärr inte samma kablage. Jag körde balanserat direkt på slutstegen, vilket skall gynna foggen enligt uppgift. Genom försteget körde jag vanlig RCA kabel ut från Foggen.

Posted

Hade en gång planer på att köra DC-101 med dubbla par balanserade utgångar direkt på slutstegen. Rent men tunt och tamt utan kropp eller känsla. Dessutom dök det upp statiska urladdningsknäppar med jämn perioditet så det var bara att glömma.

Posted

Foggen har ju ingen analog attenuator och hela volymhistorien löses i den digitala domänen. Sedan påverkar ju drivstegets uppbyggnad, med utgångsresistanser och allt vad det är, huruvida det orkar driva ett slutsteg.

Timbre: Är det analog reglering av utgången i DC 101?

Posted

Jag äger också en Cairn Fog v2 (med Soft uppsampling) och erfarenheterna är ungefär liknande.

Driv och klipp i nedre registren blev lidande, särskilt på lägre volym.

OBSERVERA att ju högre volym ('level' på fjärren) desto bättre blir det. Har nog och göra med det som matrixen skriver om jag får gissa.

Jämförde i butik "fogg-direkt-in-i-roksan_caspian_slutsteg" mot "fogg-in-i-caspian_integrerad" och kom där fram till att foggens inbyggda "försteg" (om man nu kan kalla det för försteg) inte är av högsta klass.

Men kör du "level" på max (detta förespråkas också i manualen) och använder ett försteg el. integrerad så utnyttjar du foggen till sitt yttersta och använder den så som den är tänkt.

Och glöm inte att försöka köra ballat - skillnaden är markant, den ballade utgången är bättre på foggen.

/ stargazer, mycket nöjd med sin fogg :cool:

Posted

Jag kan ju nämna att jag körde med exakt samma kabel hela tiden och alltid balanserat, foggen låter verkligen bättre balanserat den är inte speciellt rolig annars.

frågan är om renheten alltid kommer bli lidande så länge man kör med försteg av någon sort.

Posted

Jag har själv tidigare använt Wadia 6 och Proceed cdp kopplade direkt till slutsteg.

Samma sak kommer igen på både dessa spelare när man använder dessa som försteg; Man vinner en hel del i upplösning, men förlorar i kontroll och framförallt dynamik.

Posted

:) Har inte spelaren ett riktigt försteg inbyggd så blir det oftast ett sämre ljud.

Inte för utan säljer flera tillverkare spelare med inbyggda, om än enkla, försteg.

Posted

Provade en Wadia 27 direkt och det fungerade på ett helt annat sätt jämfört med DC-101:an. dCS Elgar skall ju vara lämplig för direktkoppling, ändå finns det användare som föredrar att blanda in analoga försteg.

Guest johan
Posted

JmLab kör med sitt Audionet försteg även om DCS:en "ska" kopplas direkt till slutsteg. Han sa att med enbart DCS så försvann mycket av dynamiken och drivet i musiken.

Men jag undrar om det handlar så mycket om att det är i dom digitala domänerna som volymen justeras. Alla spelarna på marknaden idag är ju linjära ner till -90db utan det handlar nog om att spelarna orkar inte driva slutsteget helt enkelt.

Posted

Även mina Dcs prylar har provats med försteg, dynamik och driv tog en ny fart får man säga, djup basen hördes även på lägsta volymen, den sista egenskapen var är en avgörande anledning till att ett försteg kommer stå i stugan..lite senare.

Posted

Blev lite fundersam, jag som är på g att köpa in en DCS Delius och hade tänkt att inte köpa något försteg...Kanske får tänka om.

Läste test av DCS Elgar i "la Revue Du Son", och Jean Hiraga tyckte att man skulle köra direkt från Elgar till slutseg då han tyckte att det var bättre ljudkvalite så.

Posted
Jobbigt det här då måste man ju nästan investera i ett dyrt försteg också  :angry:

Hejsan,

Riktigt så svart/vit är inte världen. Tycker jag.

Med en bra kombination i övrigt kan du erhålla mycket bra resultat även "utan" försteg. Därför är cd med inbyggt försteg + slutsteg en mycket bra och hållbar start in i dom finare sfärerna.

När pengarna börjar återfinnas på kontot är det dags att börja den långa men trevliga resan "att finna ett bra försteg". Iom att cd'n funkar utmärkt har du ingen stress eller press på dig att köpa snabbt. Gott om tid har vi alla sagt är viktigt när vi söker uppgraderingar...

För min egna del ligger en Muse Model Eleven på listan. En multispelare som klarar det mesta och som har inbyggt försteg men också option att ha extra ingångar. :)

Posted

Det är ett "billigt" alternativ att slippa ett försteg. Elgar har testats med kostsamma försteg med utgång "kör direkt" så man får väl testa grundligt själv.

Posted
Även val av slutsteg, ingångsimpedans och signalkablarnas längd bör väl påverka... :?:

Teoretiskt bör signalkablarna längd inte spela allt för stor roll om vi inte pratar länger över vad som kan bli normalt i normala bostads/lyssningsrum.

Slutsteg och ingångsimpedans är självklart mer direkt påverkande och det finns ju ingen riktigt standard här vilket gör det svårare (men leder samtidigt till förbättringar och "egna lösningar").

Släpper jag synen på verkligeheten (!) så vore det ultimata en multimaskin med cd, vinyl och försteg i en liten låda ståendes nära lyssningsplatsen, plus (långa) signalkablar till slutsteg som står nära högtalarna.

Posted

Jag ställde en fråga om buffertsteg i en annan tråd. Jag får ett behagligare ljud med det inkopplad mellan cd-spelaren och slutsteget än att köra cd-spelaren direkt in.

Kan det vara samma "effekt" som i denna tråd, försteg eller utan?

/Martin

Posted

Med min tidigare Cd Wadia 861 fungerade det rättså ok att köra direkt till mina monoblock Audionet Amp 2G2,men med min nya Dcs blev det lite "mesigt" att köra direkt.Jag petade in mitt gamla försteg från Audionet Pre1G2+Eps och då hände det saker dvs dynamik djupare bas

mer utsträkt diskant samt större ljudbild mao mycket att vinna i mitt fall

Mvh

JMlab

Posted

Nu har jag visserligen ett nytt försteg på gång, men om man ska köra utan så blir det ju ett väldigt testande för att se vilka cd-spelare som fixar jobbet hyfsat utan försteg.