Jump to content

Nytt år 2023- förväntningar.


magnuskan

Recommended Posts

22 hours ago, Bebop said:

Det blir mer likt ett analogt flöde både processmässigt och ljudmässigt (tycker jag). Marantz själva säger musik lagrad som DSD är en mycket mer bokstavlig representation av den ursprungliga analoga vågformen av det som spelats in, och därför behöver mycket mindre bearbetning för att förvandla den till ljud som kan skickas vidare till en förstärkare. Eller, som Marantz säger, “DSD är analog”.

Vi behöver inte benämningarna digital och analog längre. Det bara grumlar och rör till det.

Den avgörande faktorn är hur man representerar musik i realtid (när man spelar), tycker jag.

Det viktigaste i musik är tid och när vi hör akustisk musik är den tidskontinuerlig. I metoderna du nämner är den stora skillnaden om källorna är hastighetsbaserade (LP, R2R, dsd) eller om de låser på ett absolut tal vid en absolut tid (speldosa, pcm, lpcm).

 

Diskretisering, som man gör i all digital signalbehandling, tycker inte jag är så avgörande längre på den här nivån. 32/384 blir inte mer hastighetsbaserad än 16/44.

Det kan ju låta bättre ändå, vi har olika preferenser i återgivning, men man når inte tidskontinuerlig återgivning hur man än bär sig åt.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-21 at 12:55, magnuskan said:

Subwoofern, har ju egentligen inte så många val när det gäller placering. Vad som är lite roligt vilket ni säkert vet om ni som har sub, är att flyttar jag tillbaka den ett par decimeter så förändras djupkänslan och jag tycker mig höra texter tydligare. Den är inkopplad via högnivå endast men antar att alla subbar kan påverka djup och bredd på ljudet?

Grattis till vad som verkar vara en mycket genomtänkt och välspelande anläggning!
Har du testat att spela subben på diagonalen? 
När jag bytte från Rel Quake till T7 läste jag i instruktionerna att de tycker att man ska placera subben i hörnet bakom en av högtalarna, vinkla den diagonalt (mot motstående hörn, så längsta kastlängden uppnås) och flytta den ut från hörnet till den ”grabbar tag om rummet”.

 

Foto%202023-01-22%2015%2026%2034.png?raw

Foto%202023-01-22%2015%2028%2014.png?raw

Foto%202023-01-22%2015%2028%2043.png?raw


Foto%202023-01-22%2015%2023%2018.jpg?raw

Här hamnade den och jag blev lite snopen över hur mycket bättre den är än Quaken.

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Ivery said:

Grattis till vad som verkar vara en mycket genomtänkt och välspelande anläggning!
Har du testat att spela subben på diagonalen? 
När jag bytte från Rel Quake till T7 läste jag i instruktionerna att de tycker att man ska placera subben i hörnet bakom en av högtalarna, vinkla den diagonalt (mot motstående hörn, så längsta kastlängden uppnås) och flytta den ut från hörnet till den ”grabbar tag om rummet”.

 

Foto%202023-01-22%2015%2026%2034.png?raw

Foto%202023-01-22%2015%2028%2014.png?raw

Foto%202023-01-22%2015%2028%2043.png?raw


Foto%202023-01-22%2015%2023%2018.jpg?raw

Här hamnade den och jag blev lite snopen över hur mycket bättre den är än Quaken.

 

Jaså du har en T7 grattis, Jag funderade på Rels TX-7. Har du 2 element i din som tx-7 har? 

Det blir väldigt mycket teori när de beskriver uppställning kan jag tycka. För det första går det inte att göra mycket förrän den börjar bli hyfsat inspelad tycker jag. Under ett antal dagar nu så har jag provat fram o tillbaka mest i djupled men jag har inte provat diagonalt som du säger. Ska testa det också. Vad har du för huvudhögtalare till din REL. Har du känt att du behöver 2 st?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ivery said:

Har du testat att spela subben på diagonalen? 

Vad inte dessa allmänna rekommendationer tar hänsyn till är ditt eget rum (av naturliga skäl). För att hitta rätt placering, eller kanske rättare sagt, optimalt, så måste man ta hänsyn till de långa våglängder som basregistret har. T ex så är våglängden för 34 Hz 10 meter. Subben bör ju placeras så att lyssningspositionen hamnar kring vågtoppen för att få ut max ljudstyrka. Det innebär att det inte räcker med att ta hänsyn till var subben placeras utan även var du sitter och lyssnar. I vågdalen hörs inte så mycket bas. I någon mån går det kompensera med mer effekt men då ökar distorsionen. Plus att det finns andra platser i rummet där ljudet blir obehagligt och kan sätta igång rumsresonanser. Detta går att räkna ut. Ett annat sätt är krypmetoden och utnytta hörseln. Fasförskjutningen kan också till att hitta rätt då man förskjuter kurvan så att max hamnar vid en annan punkt.

 

DDC53D03-BA72-4C6F-843F-AFE9FF619773.png
 

När jag olacerade mina subbar där jag ville ha dem av estetiska skäl hörde jag de knappt. Däremot i soffan bakom mig gick det knappt sitta. 

79A65E37-0917-49EC-9429-1297CF264646.png

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, magnuskan said:

Jaså du har en T7 grattis, Jag funderade på Rels TX-7. Har du 2 element i din som tx-7 har? 

Det blir väldigt mycket teori när de beskriver uppställning kan jag tycka. För det första går det inte att göra mycket förrän den börjar bli hyfsat inspelad tycker jag. Under ett antal dagar nu så har jag provat fram o tillbaka mest i djupled men jag har inte provat diagonalt som du säger. Ska testa det också. Vad har du för huvudhögtalare till din REL. Har du känt att du behöver 2 st?

Det är två element i lådan. T7x är säkert ytterligare förfinad. 


Jag har den kopplad via högnivå från en Musical Fidelity A5 som driver ett par Scansonic HD MB1:or och via lågnivå från Anthem-recievern.


Jag skulle gärna testa två, men är lite begränsad vad gäller golvyta. Om en till dyker upp kan jag säkert vara påhittig nog att finna en lösning dock.

Jag känner inte att jag behöver en till. Den spelar så mycket bättre och renare än Quaken (som jag inte var missnöjd med). Men jag är säker på att två hade varit ännu bättre, av anledningarna Bebop nämnt tidigare.

 

Någon dag efter att jag sålde Quaken såg jag denna videon med en demo där Rel kopplat subbar inte bara till fronthögtalarna, utan även till center och surround. Det hade jag gärna vilja testa.

 

En låt som jag återkommer till när jag försöker hitta rätt med subben är Jennifer Warnes version av Ballad of the Runaway Horse.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Vad inte dessa allmänna rekommendationer tar hänsyn till är ditt eget rum (av naturliga skäl).

Precis. I mitt rum är ytan bakom höger fronthögtalare det mest praktiska stället för en subwoofer. Turligt nog fanns det tillräcklig plats att flytta den enligt anvisningarna vilket gav beskriven effekt och förhöjde ljudupplevelse i soffan. 

 

Möjligt att en annan placering hade varit ännu bättre, men det lär jag inte få veta i närtid.

 

Nu ska jag inte kapa tråden med mer av mitt utan är spänd på att läsa om den fortsatta utvecklingen hos @magnuskan. Högtalarna är otroligt vackra!

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Ivery said:

kapa tråden

He he, du får kapa hur mycket du vill. Bara kul o få erfarenheter av andra subwoofer användare. Är ju en liten chansning från min sida hur detta ska falla ut. Ikväll känns det faktiskt som den börjar släppa lite. Basen är nu mer detaljerad och balanserad. Jo högtalarna är estetiskt tilltalande och låter väldigt trevligt också. 🙂

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Ivery said:

Steve Huff Photo & HiFi på YouTube la nyligen upp denna videon med sina erfarenheter efter att ha testat en REL S/510.

Kul video och att Steve föredrar lågnivå till REL.
Jag lånade hem en REL S/510 förra julen och instämmer att det är en riktigt bra sub. Jag fick bättre resultat med min miniDSP 2x4 HD från försteget och REW än med det inbyggda filtret.

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-19 at 12:54, calm said:

Ja Naim var ett märke som låg helt rätt i mina öron också när det begav sig. Köpte deras CD2 och minns jag rätt även deras PSU för uppgradering.

På den tiden var det Kent Melin på HifiArt som var den stora Naim-handlaren med sin butik på GrevTuregatan i Sthlm. Körde gärna med Totem Model 1 till Naim. En riktigt bra kombo minns jag, men sedan halkade jag in Sonus faber och Serblins konstruktioner. Tror att Ktêman är inalles den 6:e modellen från Serblins hand och förutom den så finns två ytterligare kvar i familjen Guarneri Memento och Electa Amator II. Guarneri är den snyggaste högtalaren imo och är den som står på Stradivarius museet i Cremona. En veritabel skulptur som dessutom spelar änglalikt. 

 

Calm

Tänkte lite på nu när du söker nytt förstärkeri. Vad tror du om Naim nuförtiden. Kanske passar bra till dina Ktema? Sedan borde du väl också fundera på Vinnie Rossi Brama men jag är väl lite biased ( som iofs många andra är) Naim har precis släppt en ny classic serie som ser väldigt trevlig ut.

Range-Page-Banner-Front_NSC-222_New-Classic-Series_0.jpg

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, magnuskan said:

Tänkte lite på nu när du söker nytt förstärkeri. Vad tror du om Naim nuförtiden. Kanske passar bra till dina Ktema? Sedan borde du väl också fundera på Vinnie Rossi Brama men jag är väl lite biased ( som iofs många andra är) Naim har precis släppt en ny classic serie som ser väldigt trevlig ut.

Range-Page-Banner-Front_NSC-222_New-Classic-Series_0.jpg

Naim har säkert mycket bra i sitt program, men tyvärr har jag aldrig upplevt att de levererat på mässor. Tror att det kan vara högtalarvalet som kanske inte är optimalt. Svårt att veta vad elektroniken respektive högtalarna bidrar till i helheten. Totem och Naim tycker jag var en mycket bättre kombination, men det var länge sedan jag hörde just den kombon. Ktêman kanske skulle vara ett bättre val  Sedan är det effekten som är viktig för att Ktêman skall blomma ut. Rent generellt kan det vara så att vissa agenturer gör att kombinationer uppstår som är mer affärsmässigt betingade än ljudmässig matchning. I olika länder har jag märkt att kombinationerna mellan elektronik och t.ex. högtalare kan variera beroende vilka märken som ligger under samma agenturhatt. Tål väl att undersökas.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, magnuskan said:

Vad tror du om Naim nuförtiden.

Naim har gått en märklig väg hos ”hifi-eliten”. Förr hade de lite av stjärnstatus men över tid har deras image fallit bland audiofiler. Jag tycker det är märkligt. Har de trots ständig utveckling, blivit sämre över tid? Eller har andra blivit så mycket bättre? Jag tror svaret är ”Nej” på båda.
 

Jag tror det handlar om problem med identitet, profil, image, marknadskommunikation som i sin tur påverkar ”grupptillhörighetstänkande” bland presumtiva köpare. Naim har blivit för ”vanligt” bland ”vanligt folk” och då tar audiofilerna avstånd. Det kan t o m vara en medveten strategi från Naims marknadskomunikation och distribution för att nå större volymer. Lite som B&W som innan Ljudklubben tog över ansågs som high-end men sedan föll den imagen rätt så platt.

 

För egen del tycker jag Naim gör utmärkta produkter i olika skikt från instegsmodeller till esoteriska produkter. De har t ex hela tiden drivit vikten av kompetenta externa strömkällor innan andra ens funderade på det. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bebop said:

Naim har gått en märklig väg hos ”hifi-eliten”. Förr hade de lite av stjärnstatus men över tid har deras image fallit bland audiofiler. Jag tycker det är märkligt. Har de trots ständig utveckling, blivit sämre över tid? Eller har andra blivit så mycket bättre? Jag tror svaret är ”Nej” på båda.
 

Jag tror det handlar om problem med identitet, profil, image, marknadskommunikation som i sin tur påverkar ”grupptillhörighetstänkande” bland presumtiva köpare. Naim har blivit för ”vanligt” bland ”vanligt folk” och då tar audiofilerna avstånd. Det kan t o m vara en medveten strategi från Naims marknadskomunikation och distribution för att nå större volymer. Lite som B&W som innan Ljudklubben tog över ansågs som high-end men sedan föll den imagen rätt så platt.

 

För egen del tycker jag Naim gör utmärkta produkter i olika skikt från instegsmodeller till esoteriska produkter. De har t ex hela tiden drivit vikten av kompetenta externa strömkällor innan andra ens funderade på det. 

Håller helt med. Detta gäller även Linn  som lite har hamnat i kylan i vissa kretsar. 

Link to comment
Share on other sites

Jag övergav Naim när jag tyckte att det kostade för mycket i förhållande till vad man fick. Deras uttalade strategi att få folk att uppgradera till bättre nivå då med bättre LPSU som redan då var enormt dyra. Jag hade en begagnad Supercap som skulle bara strömförsörja mitt försteg. Den köpte jag begagnad hos Lasses Hifi för ca 20.000 för 20 år sedan. Enormt stora utlägg för mig.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, calm said:

Naim har säkert mycket bra i sitt program, men tyvärr har jag aldrig upplevt att de levererat på mässor. Tror att det kan vara högtalarvalet som kanske inte är optimalt. Svårt att veta vad elektroniken respektive högtalarna bidrar till i helheten. Totem och Naim tycker jag var en mycket bättre kombination, men det var länge sedan jag hörde just den kombon. Ktêman kanske skulle vara ett bättre val  Sedan är det effekten som är viktig för att Ktêman skall blomma ut. Rent generellt kan det vara så att vissa agenturer gör att kombinationer uppstår som är mer affärsmässigt betingade än ljudmässig matchning. I olika länder har jag märkt att kombinationerna mellan elektronik och t.ex. högtalare kan variera beroende vilka märken som ligger under samma agenturhatt. Tål väl att undersökas.

 

Calm

 Kommer ihåg minstingen Naim nait 1 i skokartong storlek. 2×17 Naimwatt var det. Räckte väldigt långt till normalt tungdrivna högtalare. 🙂

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, magnuskan said:

 Kommer ihåg minstingen Naim nait 1 i skokartong storlek. 2×17 Naimwatt var det. Räckte väldigt långt till normalt tungdrivna högtalare. 🙂

Statements >700 watt är kanske lite overkill men något däremellan kanske? Nait har bara 2x60 watt sedan finns separata delar men det vill jag inte ha. Utan integrerad är det som gäller för mig, i en låda.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, calm said:

Statements >700 watt är kanske lite overkill men något däremellan kanske? Nait har bara 2x60 watt sedan finns separata delar men det vill jag inte ha. Utan integrerad är det som gäller för mig, i en låda.

 

image.png.99161cb509d6e62cfea5723c72ef70c4.png

 

Naim gjorde väldigt mycket (och rolig) reklam förr, allt kanske inte är så politiskt korrekt och funkar idag längre, vilket lite av den nedanstående länkade trådens resonemang handlade om. Men en massa roliga exempel och kul att scrolla igenom..... :smile:

 

https://community.naimaudio.com/t/do-naim-s-adverts-resonate-today/2752

 

Sen tror jag också att det är mer av en "super integrerad" som du är på jakt efter.

Link to comment
Share on other sites

Idag har subben fått jobba i en vecka och den har behövt lite tid. Jag måste säga jag är mycket nöjd. Man märker att något positivt i ljudet hänt

för då frågar alltid min fru "vem är det som sjunger" dvs något fångar hennes intresse. Hon tom erkände att det låter fylligare nu som hon sa. Att spela en enskild vokalist med piano är faktiskt en klar förbättring än tidigare. Man vet inte hur basomfånget påverkar och behövs förrän man provat det. Kan också rekommendera detta engelska fabrikat som en gång tillverkade både REL och MJ electronics subwoofers. Därav har man väl likheten till RELs design fast till mycket bättre priser. 

Jag passade också på att uppgradera högnivåkabeln til något bättre. De skickade med en enklare men jag beställde denna från Polen istället. Verkligen hjälpsamma.

https://www.lucasoundvision.com/product/new-van-damme-hi-level-subwoofer-audio-cable-for-rel-bk-1-meters/

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bra fötter eller isolering är mycket viktigt för subwoofern visar det sig. Körde med tills igår med spikes och underlag för skydd mot parketten. Det är ett smidigt sätt 

att kunna flytta subben genom att glida den till olika platser. 

Jag funderade om jag kunde flytta runt lite på mina Graphite audio ISSB-40 som jag även hade under mina två hifirack. Sagt o gjort, jag flyttade 4 st Graphite audio till subben istället. Här gör den mer nytta än under racket. Man får ju tänka på utgifter nu i slutet på Januari.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, magnuskan said:

Bra fötter eller isolering är mycket viktigt för subwoofern visar det sig. Körde med tills igår med spikes och underlag för skydd mot parketten. Det är ett smidigt sätt 

att kunna flytta subben genom att glida den till olika platser. 

Jag funderade om jag kunde flytta runt lite på mina Graphite audio ISSB-40 som jag även hade under mina två hifirack. Sagt o gjort, jag flyttade 4 st Graphite audio till subben istället. Här gör den mer nytta än under racket. Man får ju tänka på utgifter nu i slutet på Januari.

 

 

bra att testa effekten vid olika placeringar. :thumbsup: jag är väldigt nöjd med att ha Graphite under både förstärkare, DAC, server och strömlisten nu. det var egentligen bara under mina högtalare jag inte gillade effekten, och med DAC:en fick jag hålla på och trixa lite med vilket håll de funkade bäst.

Link to comment
Share on other sites

Efter @Iveryförslag ovan om att placera subben mer diagonalt har jag också kommit fram till att det är nog bästa. Jag hade dock inte gillat riktigt basen ändå

förrän jag flyttade ut subben OCH ökade levelnivån lite grann. Dett gjorde basen lite rappare och mer definerad. Så nu kanske jag börjar få till placeringen på dom men man vet aldrig.

 

subbenigen.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var på jakt också efter billiga fötter som förhoppningsvis gör lite skillnad. Hittade det tyska märket clearlight audio. Finns ingen hemsida att hitta på dom så jag antar att någon annan tagit hand om trolig import från Kina kanske men nu spekulerar jag. Blir ju ofta så att tillverkningen flyttas österut. Dessa produkter ska bestå av RDC 

"This RDC (resonance deadening components) consists of a mixture of different fine granules such as rubber, quartz sand or acrylic. Depending on the mixture, the density and structure of this material changes and creates a finely graduated cushioning flexibility."

I vilket fall så kostar de inte allt för mycket och jag är alltid nyfiken.

clearlight-audio-rdc-5-24102

clearlight-audio-rdc-button-24106

En liten konad fot med ett underlägg till ca 30mm och 10mm höga per del. Båda i samma RDC material.

 

Fötterna skall inte användas till subben ska tilläggas där vågar jag inte chansa på annat än Graphite Audios produkter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, magnuskan said:

Kanske är det så?  Vad tror ni?

Rummet.

Källan/inspelningen (cd'n, vinylen, ...).

Den egna närvaron och det egna mindsetet.

 

Sen får man ta en sånhär grej för vad den är. Vi kan inte kvantifiera totala potentialen och därmed blir % rätt intetsägande, sett från strikt, objektiv, realistiskt håll. Som retorik däremot, kan det tjäna en poäng för vissa...men det ligger en del säljvibbar i det. 

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, magnuskan said:

Ett citat.

Kanske är det så?  Vad tror ni? image.png.f18074302ecad9b43c0c926550fcbd22.png

Jag är naturligtvis inte benägen att helt hålla med, men det ligger en del i påståendet. Att göra de saker man i princip kan göra gratis är väl använda resurser. Jobba med högtalarplacering t.ex. Att anpassa system efter rum, akustik, kablar fötter mm. Jobba med nätsidan är förhållandevis enkelt och billigt. Om man lagt ned mycket pengar på att köpa utrustning så är det rimligt att det skall låta optimalt också. 

Grundaren och ägaren till Harmonix är en lågmäld japan vars specialitet att tillverka fötter, kablar och akustikprylar i yttersta toppklass. Naturligtvis så kostar det om det smakar. Men hans mission är att åka världen över för att trimma in system att låta som de borde utifrån de som lagt en förmögenhet på sitt system. 

 

Men man kan naturligtvis starta på en helt annan nivå. Att skaffa IKEA-måttband gratis för att mäta in högtalarplaceringen är en bra början. :grin::smile:

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Engelholm Audio said:

Som retorik däremot, kan det tjäna en poäng för vissa...

Det är nog så att många inser att det finns en högre potential men vill inte av estetiska eller funktionella skäl där det utesluts en potential. Bäst exempel är kanske akustikfix. De flesta rum som följer svensk byggstandard ger kraftiga självsvängning kring 45-55Hz men många är inte beredda att göra ingreppen. Andra exempel är att det blir för många burkar, att bästa lösningen innebär estetiskt otilltalande utrustning, prioriteringar mellan olika rumsfunktioner osv. Livskvalitet är inte enbart hifi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...