Jump to content

Nytt år 2023- förväntningar.


magnuskan

Recommended Posts

Jag kan känna lite att det är ju ändå ansenliga belopp som många lägger ner på sin hobby. Att inte då kunna få ut maximalt känns ju inte bra. Om man hade köpt en ny bil för en halv till 1 miljon och den fungerar bara halvbra så ser vi till att lämna in bilen på verkstad eller så blir det en tvist och ARN blir inblandad. När det gäller vårt intresse så är vi kanske mer ödmjuka och förlåtande. Jag kan tycka att om man köper en dyr anläggning så bör det ingå installation och en översyn gällande akustik och ström. Ofta kanske man inte köper en komplett anläggning på en gång så det kanske inte är görbart och hur bra är egentligen säljaren av hårdvara även på akustik och ström. Det hela blir så komplext att på ett sätt måste man själv lära sig mycket så att man förhoppningsvis själv kan hitta max potential.

 

För övrigt så var citatet från en tillverkare av isoleringsprodukter samt akustiska installationer. 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-02-07 at 18:41, magnuskan said:

Jag kan tycka att om man köper en dyr anläggning så bör det ingå installation och en översyn gällande akustik och ström.

 

Som jag ser det kan tillverkarna börja med att redovisa produkternas egenskaper och förutsättningar. Det känns som hygiennivå.

Jag pratar inte om tycke och smak utan att redovisa vilken miljö aktuell komponent är avsedd för.

 

Installation, akustik och ström, hur tänker du där? Ska butikerna lägga på 50 papp extra för att ta höjd för detta?

Det finns ju aktörer som erbjuder sådana tjänster (akustiker och elektriker), så jag ser inga problem att var och en löser detta utifrån de behov som ev finns.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Som jag ser det kan tillverkarna börja med att redovisa produkternas egenskaper och förutsättningar. Det känns som hygiennivå.

Tyska Audio gör försök att tipsa om lämpliga miljöer för testade högtalare. Hur de gör beskriver de enligt följande. De skriver bl a att alla högtalare låter inte optimalt i alla rum. De delar upp rekommendationer inom tre områden att fundera kring:

 

  1. Rumsstorlek; Klitet rum kring 15 m2 - M: medium storlek kring 24 m2 - G: stort rum kring 45 m2
  2. Rummets akustiska förutsättningar; T: dämpat rum, mycket textiler, efterklangstid under 0,4 sek - A: ”lagom” eller balanserad efterklang mellan 0,4-0,6 sek - H: odämpat rum med efterklang över 0,6 sek
  3. Högtalarplacering; D: väggnära < 30 cm - W: En bit in i rummet mellan 30-90 cm - F: fristående i rummet > 1 m från bakre vägg.

Varje testad högtalare ges en bokstavskombination för dessa parametrar att tänka på. En del passar i flera situationer. Det är alltså inte en kvalitetsindikator utan en rekommendation för placering och vilka rumstyper som kan passa bäst. Hur väl det stämmer har jag inte susning om.

97237BD7-BAF1-4CBF-B55C-E4EAE8C65FB7.png
De gröna boxarna i tabellen refererar till koderna ovan. Dessutom finns det en AK-kolumn (Audio Kenzahl) som skall hjälpa spekulanter att para ihop en tillräckligt kraftfull förstärkare som kan driva högtalarna till dess fulla potential (a - står för aktiva högtalare). Det handlar inte om ljudkvalitet utan endast om kraft. På förstärkartesterna anges också ett AK-tal. För att säkerställa full kraft skall AK-talet för förstärkarna inte understiga högtalarnas värde. Det är i vart fall ett försök till att ge vissa guidelines. Tyskar gillar sånt här.

 

4ECF45A6-3623-4673-B46B-38F1605F46CE.jpeg  E7BB7EFD-C4DD-493D-B9A0-F09BE16BBFCE.jpeg

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Bebop said:

Tyska Audio gör försök att tipsa om lämpliga miljöer för testade högtalare

Det är ju lysande!

Har inte sett det. Kan man köpa en "komplett" lista eller hur har de lagt upp det?

 

Man förstår att Audio gör såhär, men egentligen borde detta avkrävas tillverkare.

De borde väl kunna berätta vad deras produkter ska användas till?

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, calle_jr said:

 

Man förstår att Audio gör såhär, men egentligen borde detta avkrävas tillverkare.

De borde väl kunna berätta vad deras produkter ska användas till?

 

 

Jag håller med. Spendor har delat in sina produkter i olika grupper för 3 olika tänkta användare. 

 

Enkelt förklarat:

 

A-serien är gjord för unga människor som ofta bor trångt och där budgeten är begränsad. Högtalarna är gjorda för att kunna placeras nära bakvägg och de ska kunna drivas med enkel elektronik.

D-serien är för en något äldre publik som bor i hus, fortfarande enkla att placera, men kräver lite mer av installationen

Classic-serien är för audiofilen som kan placera högtalaren lite mer som hen vill och som har lite bättre koll på utrustningen generellt.

 

 

När det gäller YG så är nya Peaks-serien lite mer förlåtande, men kräver ändå en noggrann uppställning. Reference-serien erbjuder vi alltid att ställa upp åt våra kunder. Det gäller för övrigt alla våra exklusiva produkter. Vi erbjuder alltid rådgivning och hjälp, det tror jag att många gör. Men kan inte jobba med produkter på den här nivån utan en tät dialog och handfast hjälp åt kunden. Vi är ju experter på produkten och vet vad och hur den ska placeras och användas. Självklart kan man inte veta allt om alla kombinationer, men i grova drag utifrån konstruktionsprinciper. En handlares kunskap och engagemang är helt avgörande för slutresultatet i de flesta fall. Men det händer ibland att kunden vill göra allt själv. I de flesta fall uppskattas ett bollplank och en produktexpert. Ofta kan man lyfta systemet en hel del med hjälp av beprövade metoder för högtalarplacering, ström och vibrationshantering. 

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, calle_jr said:

Kan man köpa en "komplett" lista eller hur har de lagt upp det?

Du köper tidningen som har ackumulerade tabeller i varje nummer. Jag läser/bläddrar på Readly som har en hel drös av hifitidningar från alla världsdelar plus ca 6,000 andra blaskor om hus, bilar, musik, sport, handarbete… you name it.


B9AEA5AD-E262-4C29-AECE-F1D0D6280E69.png

 

Link to comment
Share on other sites

Ja efter några veckor med en helt ny erfarenhet för mig så hoppas o tror att jag har landat lite. En subwoofer i en 2 kanals uppställning är ganska

svårt att få till ljudmässigt har jag fått lära mig. Jag till o med var nära att ge upp och skicka tillbaka den till England. Det finns några punkter som varit avgörande

för mig. Dels har jag ett begränsat utrymme att placera den i . Hörnet som är ca 1 kvm stort kan användas till många placeringar. Hur har en dålig placering påverkat mig. Jo det har inte varit möjligt att njuta av musiken. MIna öron har varit känsliga för det minsta av distorsion eller på något sätt andra fel. 

För det första verkar det otroligt viktigt att subben har bra fötter. Jag tror på decoupling, isolering av högtalaren. Först provade jag med medföljande spikes och spiksko/underlag. Jag provade sedan med SSC Nepoint mk2. Jag provade en variant av fot med en kula inuti likt stillpoints. Det som hittills fungerat bäst och som jag tror avgörande är en SVS soundpath fot. SVS SoundPath Subwoofer Isolation System | Fix subwoofer rattle and ...

Denna skruvas fast under subben som nu blir mer flytande och detta gör så att omgivningen påverkar mindre. Ex golv och väggar som återkopplar. LJudet blir mer utmejslat med en tydligare bas. Det går att höra nyanser i basåtergivningen. 

Vad som också blev avgörande för att jag skulle behålla subben och satsa vidare är att jag kunde flytta tillbaka mina huvudhögtalare i rummet mot bakvägg som gjorde att integrationen runt 100hz går mjukare ihop med subwoofern. Jag har också placerat den mer diagonalt än tidigare vilket gör rumspåverkan ännu mindre. Så summan av kardemumman. Har man ork och tålamod när man köper en sub så kan det bli ett bra lyft och närmare en fullregisterhögtalares presentation. Kanske till o med bättre just för att den känsliga basen kanske inte måste placeras på samma ställe som andra delar av högtalaren/presentationen.  Man får också möjlighet att laborera med ljudbilden på ett intressant och för mig helt ny erfarenhet.

 

Högtalarna i det vackra morgonljuset. 

 

 

Subimorgonljus.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är i detaljerna som betyder något....

Mitt eviga quest för bättre ljud har återigen lett mig att stuva om lite bland fötter och support. Jag har alltså ett parkettgolv på våning

2 med ett underliggande bjälklag. Har nu bytt spikes och sko till huvudhögtalarna också. Här verkar det som en mjukare fot fungerar mycket

bättre. Har pratat lite med @Danielom detta som har god erfarenhet av audiophysics fötter. Jag har då gått min egen väg och satsat på SSC,

som troligen tillverkar delar av AP fot. Så jag plockade några av dessa fötter från några "mindre" viktiga apparater i kedjan och placerade dom

under högtalarna där jag trodde de gjorde mest nytta. 

 

Idag ska jag visst få ett litet paket med fötter ytterligare. Nu från USA med en helt annan teknik. Får återkomma hur detta test avlöper.

 

 

SSC.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul @magnuskan att du lägger omsorg på de små detaljerna!

Det är precis  min melodi också att börja med det som sannolikt är billigast att förändra men inte desto mindre ger effekt som kan vara betydande. Har ett flytande parkettgolv som spelade med resonanser som blev störande. Testade lite olika "fötter" från Ktêmans orginalspikes med underlägg, Cerapucs och det jag nu fastnat för som bästa resultat. Nämligen IsoAcoustcs Gaia II. Blev ett lyft! Det viktiga är att man testar sig fram till den metod som låter bäst i test och bortser från reklaminriktade budskap. Varje rum och högtalare har olika förutsättningar och vad som kan komma att låta bäst. Testandet och tweakande är också en rolig gren av hobbyn i sig och ger erfarenheter. Det finns naturligtvis generella tekniska guidelines för vad som kan passa men finliret ger den sista avgörande putsen.

Lycka till i dina ansträngningar.' Det gäller att optimera systemet innan man byter dyrare komponenter.

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, calm said:

Kul @magnuskan att du lägger omsorg på de små detaljerna!

Det är precis  min melodi också att börja med det som sannolikt är billigast att förändra men inte desto mindre ger effekt som kan vara betydande. Har ett flytande parkettgolv som spelade med resonanser som blev störande. Testade lite olika "fötter" från Ktêmans orginalspikes med underlägg, Cerapucs och det jag nu fastnat för som bästa resultat. Nämligen IsoAcoustcs Gaia II. Blev ett lyft! Det viktiga är att man testar sig fram till den metod som låter bäst i test och bortser från reklaminriktade budskap. Varje rum och högtalare har olika förutsättningar och vad som kan komma att låta bäst. Testandet och tweakande är också en rolig gren av hobbyn i sig och ger erfarenheter. Det finns naturligtvis generella tekniska guidelines för vad som kan passa men finliret ger den sista avgörande putsen.

Lycka till i dina ansträngningar.' Det gäller att optimera systemet innan man byter dyrare komponenter.

Calm

Tack Calm, ja vet knappt om detta hör till tweakande utan mer " optimerande" av det man redan har som sagt🙂

Jag sålde tyvärr mina Gaia3 som jag tidigare hade och de är jättebra, en liten revolution ner de dök upp. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, magnuskan said:

Tack Calm, ja vet knappt om detta hör till tweakande utan mer " optimerande" av det man redan har som sagt🙂

Jag sålde tyvärr mina Gaia3 som jag tidigare hade och de är jättebra, en liten revolution ner de dök upp. 

För mig betyder tweaka just att fintrimma och optimera. Om man går till olika förklaringar på nätet så är andemeningen någorlunda densamma.

https://it-ord.idg.se/ord/tweak/ 

Egentligen att skapa förutsättningar för att få ut bästa möjliga resultat av något, även om det skulle ske med tillägga av något ytterligare hjälpmedel t.ex. fötter eller för den sakens skull även t.ex. kablar. Och varför inte testa säkringsbyte?  Men högtalarplacering är väl kanske det tydligaste exemplet på en "gratis-tweak" där man kan göra de största ljudmässiga vinsterna. Men låt oss lämna semantiken och egentligen konstatera att det finns vinster på att trimma det egna systemet till max.:smile:

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja nu var det dags igen. Ytterligare en förbättring som inte kostar någonting alls. Kanske borde starta en tråd med bara gratis uppgraderingar.

Jag började fundera på hur jag hade mina strömkablar fördelade i anläggningen mellan olika burkar och apparater.

Det visar sig då att det kanske varit lite i obalans där med en för bra kabel till sådana burkar som inte egentligen är så viktiga. Min nya subwoofer t.ex har ju fått en ganska billig kabel från Triode Wire labs. Så sagt o gjort jag skiftade plats på ett par kablar och fick nu en mycket bättre strömkabel på subben. Jag fick nu en dynamik och kraft som var helt annorlunda än tidigare och än så länge kan jag inte känna att det är någon nackdel med bytet. :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

Sladd erbjuder ju sådana lösningar nära på gratis som nördar lägger flera hundra tusen kr på... Men han har jag inte sett här på ett tag... Är ju sånt som att placera om grejorna osv med justeringar o så... Själv valde jag bort Wilson Audio Duette när jag skulle uppgradera stort senast. Var runt en 10 år sedan pga att dom har ett team som åker Jet jorden runt bara för att bära in dom o installera dom i hemmet. Det ville jag göra själv. Så jag köpte Sonus Faber Guarneri Memento istället... Sånt ska inte nån få göra åt mig tänkte jag... Det är ju det roligaste som finns att installera det på egen hand o sen känna att man lyckades... Så nej tack till sånt hehe...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fortsätter i samma anda med att fundera igenom vilka små detaljer som är viktiga. Jag har länge funderat på att skaffa en smidig fasmätare.

Jag har tidigare lyssnat mig till korrekt fas i vägguttaget men att ha en mätare som löser detta en gång för alla är ju väldigt bekvämt. 

Nu kunde jag direkt konstatera att den elfirma som monterat mitt vägguttag för stereon hade satt fasen på vänster sida. De flesta uttag i huset

verkar ha fasen på höger sida. 

 

Om jag nu fortsätter mina RF jordningsäventyr känns det bra att åtminstone anläggingen låter så optimalt den kan göra. Visst hörs det skillnad när

fasen är rätt. För mig så får jag en orolig känsla i kroppen att det låter inte som det ska. Öronen med tinnitus reagerar snabbt också på distiorsionen eller 

vad det är som felaktig fas åstadkommer.

Jag köpte därför en fasprovare av Lauri på Gotland. En smart och smidig provare som är lätt att hantera. När kontakten är insatt på rätt sätt i uttaget lyser en liten lampa. 

 

 

Förhandsgranskning av bild

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, magnuskan said:

Jag köpte därför en fasprovare av Lauri på Gotland. En smart och smidig provare som är lätt att hantera. När kontakten är insatt på rätt sätt i uttaget lyser en liten lampa. 

Ett alternativ är en billig vägguttagsprovare, t.ex. denna från Jula om man inte vill plocka fram mulitmetern. Då ser man att alla ledningar är korrekt anslutna i vägguttaget och vilken sida fasen sitter.

 

image.png.61fe7d3b61bad5e53958609c36b15305.png

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Bebop said:

Finns det också en standard på vilken av kabelfärgerna som skall gå till respektive fas?

 

Om du menar vid 3 fas så ja.

 

L1 brun

L2 svart

L3 grå 

N blå

PE gul/grön

 

Detta är alltså i en kabel i centraler och dyl. är det inte ovanligt att man kör svart till allt och märker med L1,L2,L3 när man kommer upp i lite grövre areor på kopplingsledare finns det bara svart, blå och gulgrön oavsett  vilket. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

För den vanliga enfasen, skall då den bruna då kopplas som fas hela vägen och den blå som ”nolla”?
 

Finns det en motsvarande färgstandard i förstärkare? Jag antar att det inte är så men vill gärna ha din mening. Förr brukade man säga att fasen i elektronik ligger på den kabeln som är dragen till glassäkring (eller motstånd som används som säkring).

Link to comment
Share on other sites

Ja det är korrekt @Bebop vid 1 fas idag är det brun fas och blå nolla som är standarden.

 

I elektroniken kan de nog vara vad som man använder sig nog av de färger man har som standard i de land de tillverkas har för mig att i TAD tex. är de svart/vit även sett det i Amerikanska märken.

 

Mest korrekt är att fasen ska gå till säkringen först sen till trafon men som sagt med vår Schuko kontakt blir de som de blir.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, LPL said:

Ett alternativ är en billig vägguttagsprovare, t.ex. denna från Jula om man inte vill plocka fram mulitmetern. Då ser man att alla ledningar är korrekt anslutna i vägguttaget och vilken sida fasen sitter.

 

image.png.61fe7d3b61bad5e53958609c36b15305.png

 


Blev intresserad och köpte just hem en på prov. Tur att det var öppet köp. Den är bara användbar på jordade uttag. På ojordade uttag visar den bara (genom att bara mittenlampan lyser) att ”jord saknas”. Den visar då inte den viktiga infon om på vilken sida fasen/ledaren sitter genom att tända lampan där. Båda sidolamporna är släckta. 
 

Jag får lämna tillbaka den, eftersom det är kollen av ojordade som är viktigast nu för mig. Jag har ett bra alternativ i min gamla faspenna från Classe 😉

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, ulfsan said:


Blev intresserad och köpte just hem en på prov. Tur att det var öppet köp. Den är bara användbar på jordade uttag. På ojordade uttag visar den bara (genom att bara mittenlampan lyser) att ”jord saknas”. Den visar då inte den viktiga infon om på vilken sida fasen/ledaren sitter genom att tända lampan där. Båda sidolamporna är släckta. 
 

Jag får lämna tillbaka den, eftersom det är kollen av ojordade som är viktigast nu för mig. Jag har ett bra alternativ i min gamla faspenna från Classe 😉

Utan att vara alltför oförskämd så skulle man nog tänka att de som fortfarande har ojordat borde uppgradera huset med ett jordat system. Mår inte ljudet väldigt bra av detta också? Man kan ju samtidigt passa på att sätta i bättre huvudsäkring/klangmodul osv. Säkerheten blir bättre antar jag? Större möjlighet att skydda fastigheten vid åska? Det kanske minskar för störningar av EMI/RF karaktär. Dessa går ju iofs att shunta bort med en extern kopparstav i marken om man så vill. 

Ja det vore kul att få en kommentar från "våra" elektriker här på forumet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jag är visserligen ingen elektriker, men väl gymnasieingenjör på el/tele. Det är för länge sedan preskriberat eftersom jag aldrig kom att verka i yrket, men någon nytta har jag nog ändå haft genom ett högt säkerhetstänkande från början. Jag skulle vilja propagera för installation av jordfelsbrytare i alla sammanhang som en billig livförsäkring. Den skyddar inte i alla sammanhang men de flesta.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/om-du-ager-din-bostad/jordfelsbrytaren-din-sakerhet/

 

Calm

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, magnuskan said:
12 hours ago, ulfsan said:

Utan att vara alltför oförskämd så skulle man nog tänka att de som fortfarande har ojordat borde uppgradera huset med ett jordat system.


Skulle gärna fixat jordat överallt, men det handlar om en hyreslägenhet från 1990. Nya typen av vippsäkringar samt jordfelsbrytare finns i elskåpet, men jordade uttag bara i kök och badrum. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, ulfsan said:


Skulle gärna fixat jordat överallt, men det handlar om en hyreslägenhet från 1990. Nya typen av vippsäkringar samt jordfelsbrytare finns i elskåpet, men jordade uttag bara i kök och badrum. 

Ok ja då går det inte🥴

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, ulfsan said:

Skulle gärna fixat jordat överallt, men det handlar om en hyreslägenhet från 1990. Nya typen av vippsäkringar samt jordfelsbrytare finns i elskåpet, men jordade uttag bara i kök och badrum. 

Har du kollat med hyresvärden om du får byta uttag och med elektriker vad det skulle kosta? Är det en så förhållandevis ny installation borde det vara ganska snabbt gjort att dra in skyddsjord, från gruppcentral till takdosorna i rummen och sedan ner till respektive uttag.

Link to comment
Share on other sites

@LPLSka faktiskt kolla detta så småningom. Vi är ganska nyinflyttade i detta seniorboende 😉. Man sa från början att här var jordade uttag överallt, så det kan jag ju hänvisa till. Vad kan kostnaden ligga på för en trerummare, tro? Vårt proppskåp:

FAB13EDA-A886-4C7E-B572-316430B7F60D.thumb.jpeg.628d4f2fe450621b7c342ecb7d1b5394.jpeg

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, ulfsan said:

Man sa från början att här var jordade uttag överallt, så det kan jag ju hänvisa till.

Då tycker man att hyresvärden borde stå för kostnaden:)

 

Jag kan inte säga vad en elfirma kan ta för material och arbete, men arbetet bör inte ta mer än max en dag även om det mot förmodan skulle strula en hel del t.ex. att få igenom kablarna. Materialet grovt om du själv handlar på stan.

150 kr/st  -  ELKO RS jordade vägguttag, DCL Takuttag och eventuella övriga lamputtag.

400 kr  -  100 meter FQ 1,5 kvmm gul/grön bör räcka ganska långt

100 kr  -  8st Anslutningsklämma Wago 221

 

Sedan tillkommer det givetvis om du ska ha grövre, finare kabel och uttag till stereon.

 

Edited by LPL
Lagt till DCL Takuttag/övriga lamputtag
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, magnuskan said:

Säkerheten blir bättre antar jag?

 

Det beror på vad som du har inkopplat, mängden dubbelisolerade produkter med platt stickpropp är överhängade idag så då kvittar det om man har ojordat eller jordat. Men bygger man nytt eller gör större renoveringar så är de inte så mycket att snacka om då är de jordat man kör på.

 

9 hours ago, magnuskan said:

Dessa går ju iofs att shunta bort med en extern kopparstav i marken om man så vill. 

 

Ja om man vet vad man håller på med, att koppla ett eget jordtag på jorden till ens hifimatning kan få katastrofal följder om de skulle uppstå ett PEN brott mellan ditt hus och nätstationen då kommer ditt hus plus andra hus om du har otur vilja köra eventuella returströmmar genom ditt jordtag. Nu finns de produkter som gör det ok tex. ifrån Russ Andrews eller Puritan men man bör ändå tänka mer än en gång innan man ger sig på nått sånt. Att göra ett ordentligt jordtag kräver både kunskap och mätinstrument om man vill göra "rätt" :)

 

9 hours ago, calm said:

Jag skulle vilja propagera för installation av jordfelsbrytare i alla sammanhang som en billig livförsäkring. Den skyddar inte i alla sammanhang men de flesta.

 

Att inte ha jordfelsbrytare är bara dumt och de skyddar i de flesta fall även de installationer med ojordade uttag då de mäter summa strömmen, försvinner en del av strömmen annan väg så löser de ut.

 

Man ska dock tänka på att testa dem på testknappen enligt tillverkarens instruktioner så att man vet att de fungerar, de händer att de hänger sig eller inte löser ut inom 30mA och 310mS om de inte testas. Testknappen simulerar en felström så vill man veta vilken mA och tid de löser på krävs de test instrument.

 

6 hours ago, ulfsan said:

Vad kan kostnaden ligga på för en trerummare, tro?

 

De beror på hur många uttag och övrigt du har som ska jordas, sen spelar det ju klart roll hur pass bökigt de är att få igenom jord överallt. De kan ju vara så att det redan finns jord i vissa dosor som går både till tex. badrum och kök där även andra rum är kopplade ifrån.

 

57 minutes ago, LPL said:

Materialet grovt om du själv handlar på stan.

 

Har man lamputtag så ska de med jordas de är inte enbart uttag, ska man jorda så är det allt inte nått mellanting. Får man inte igenom dragfjäder så är det oftast enklare att dra i jord med en av de befintliga FK som ligger i röret men som sagt de vet man inte förrän man börjar på jobbet och får anpassa sig efter situationen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...