Jump to content

Nytt år 2023- förväntningar.


magnuskan

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Så kom den då min nya lilla sub. Från England och BK electronics. Modellen är en XLS300FF om det säger något. 300watt klass A/B och en st 10tums frontriktad driver. Jag har ju alltid haft en förkärlek för stativhögtalare. De verkar ha den direktheten som jag föredrar. Mitt rum är lite svårt också, ganska smalt och övergår i ett öppet landskap. Så att få hyfsad och musikaliskt bas är en utmaning. 

Mina nya Franclin Serblin Accordo verkar nu börja trivas med sin nya kompis. Det tar ett tag för den att brännas in och samtidigt kunna integrera subben på ett bra sätt.

 

 

 

Sub.jpg

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, AlfaGTV said:

Kan du inte ta oss med på en resa i dina lösningar och val? Det är intressant! :)

 

2 hours ago, magnuskan said:

Så kom den då min nya lilla sub. Från England och BK electronics. Modellen är en XLS300FF om det säger något. 300watt klass A/B och en st 10tums frontriktad driver. Jag har ju alltid haft en förkärlek för stativhögtalare. De verkar ha den direktheten som jag föredrar. Mitt rum är lite svårt också, ganska smalt och övergår i ett öppet landskap. Så att få hyfsad och musikaliskt bas är en utmaning. 

Mina nya Franclin Serblin Accordo verkar nu börja trivas med sin nya kompis. Det tar ett tag för den att brännas in och samtidigt kunna integrera subben på ett bra sätt.

 

 

 

Sub.jpg

Håller med @AlfaGTV detta ser verkligen spännande ut! Serblin-högtalarna inte minst! De spelade fantastiskt i Hifi-Ställets rum på Gbgs mässan sist.

Men har hört dem många ggr sedan de kom för ett antal år sedan. Att förstärka med en sub, måste sätta ytterligare kvaliteter i ljudbilden! 

Men övrig presentation av racken vore kul. :smile:

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, AlfaGTV said:

resa

Ja min "resa" ja. 

Har alltid varit musikintresserad och lyssnade mycket på faderns enkla vinylanläggning i början på 80- talet, Han hade vad jag kommer ihåg en sansui anläggning med Jamo högtalare som stod på rullhjul. Smidigt om man skulle flytta högtalarna. Att sådana detaljer som fötter osv eller kablar var viktigt fanns ju inte då. Man köpte en trevlig vinyl eller lyssnade på farsans Johnny Cash eller Elvis och var nöjd. Han hade en rullbandspelare från 60-talet också. Användes vad jag minns mest till egna små inspelningar med mikrofon. Egna inspelningar har sedan följt mig med åren och jag har delat musiklyssnandet med eget musicerande och en hemstudio. Så det har alltid varit begränsat med kapital för att föda båda intressena. 

I mitten av 1985 köpte jag min första lite mer seriösa lösa delar från det som sedermera blev Hifi klubben. Det var Heybrook HB1 högtalare, Nad förstärkare och tuner Denon CD spelare och kassettdäck. En Dual skivspelare fick jag plats med också. 

 

Vi hade en trevlig hifibutik som öppnade i Jönköping i slutet på 80 talet som faktiskt hette Eufonia:) som drevs av 2 bröder vid namn Patrick och Joakim, efternamnet har jag glömt tyvärr.  De var en av de första om inte den enda som sålde Naim från England. Jag blev riktigt biten av detta fantastiskt trevliga ljud dessa burkar gjorde. Så nu började jag att långsamt bygga ihop en Naimanläggning med både lite begagnat och nytt. Högtalare från Proac tablette serien bla. 

Hängde vid denna tid mycket på engelska forum bla Pinkfishforumet där många var Naim fans. Där fanns också Naims egna forum förstås som gärna visade vilken väg man borde ta med uppgradera powersupply till Hicap eller supercap. Tyvärr blev det nästan som en sjuka att hela tiden kunna uppgradera. Deras produkter var ju redan då väldigt dyra så jag började se mig om efter alternativ. På Pinkfishforumet började man intressera sig för ett annat lokalt märke under ledning av Les Wolstenhome som både tillverkade och sålde själv under namnet Avondale Audio. Dessa fick närmast kultstatus och deras förstärkare är mycket bra och idag säljer de moduler för DIY marknaden bla. Jag köpte en Avondale A260Z som levererades som en byggsats. Hade en hifikompis då som hjälpte mig att få ihop denna best. Lät riktigt bra och jag körde då med separat försteg från Naim men skaffade sedan Avondales egna försteg 

Avondale Pre Amps | pink fish media

Avondale Grad 1 med TPX2 LPSU. Les hade rykte om sig att tillverka bland de bästa LPSU som fanns vid denna tidpunkt, tom bättre än Naims egna och prat om Avondale på Naimforumet togs omedelbart bort av Richard Dane mfl moderatorer.  Då fanns varken Sean Jacobs eller andra dedikerade PSU tillverkare. Teddy Pardo från Israel började vid denna period att sälja en regulator också på DIY marknaden som han kallade TeddyReg och detta gjorde konkurrensen med Naim återigen svår. Teddy hade sådan framgång att han började nu tillverak egna produkter såsom många strömförsörjningar till andra produkter och egna för och slutsteg och även högtalare under en period. 

Teddy Pardos ljud var likt både Avondale och Naim men lite mjukare och väldigt musikaliskt. Direktköpen från tillverkare gjorde att man kunde ändå ha råd med kvalitet till bra priser.

Att köpa direkt har varit min melodi allt sedan med allt vad för och nackdelar det kan ha. Begränsad möjlighet till lyssning och retur. Konstigt nog har jag ändå blivit väldigt nöjd med mina inköp. 

 

I början av 2010 ca började jag lägga om kursen och satsa endast på streaming. Köpte en TeddyDac och sedermera en USB spdif omvandlare. Köpte en lite NUC från England också. Tyckte inte då att det lät något vidare. Jämförde med vinyl. Linn DS produkter som såldes av Tonläget höll en bra kvalitet ljudmässigt och jag ville åt det hållet. Men det var svårare än jag trodde.

 

To be continued...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, magnuskan said:

Jag fick nöjet att köpa dessa från Anders som för övrigt är en mycket trevlig och kunnig hifi säljare. 

Kul!

Jo Anders har varit i branschen länge och kallar sig lite skämtsamt för "Radiohandlaren". Varje besök i Gbg är förenat med ett besök hos honom och det har blivit några stycken. Anders säkert en av de få som från svensk sida som faktiskt träffat salige Franco Serblin IRL, förutom Timbre och Leif på Audionord och kanske någon i Stylusgänget möjligen? I mina ögon och öron en av de stora högtalarkonstruktörerna, lite av en idol. Hans högtalare pryder bl.a Stradivarie-museet i Cremona. Så grattis!!

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, magnuskan said:

Teddy hade sådan framgång att han började nu tillverak egna produkter såsom många strömförsörjningar till andra produkter och egna för och slutsteg och även högtalare under en period. 

Teddy Pardos ljud var likt både Avondale och Naim men lite mjukare och väldigt musikaliskt.

 

Jag hade också en TeddyCap till mina Naim förstärkare, Naim kändes ju lite som en familj och det fanns alltid något man vill uppgradera, att Teddy Pardo lanserade dessa billigare alternativ sådde väl kanske ändå ett litet frö om att det fanns andra märken också där ute, även om det inte såg lika tjusigt ut i hyllan som en äkta HiCap Eller SuperCap hade gjort så var det ändå en ögonöppnare. Jag kunde uppskatta den rena och fina med att ha en hel Naim rigg, sedan upptäckte jag även tjusningen med att blanda och testa olika prylar tillsammans, men det var ändå en fin introduktion för mig till finare hifi och jag är väldigt nöjd med mina Naim år.

Link to comment
Share on other sites

Ja Naim var ett märke som låg helt rätt i mina öron också när det begav sig. Köpte deras CD2 och minns jag rätt även deras PSU för uppgradering.

På den tiden var det Kent Melin på HifiArt som var den stora Naim-handlaren med sin butik på GrevTuregatan i Sthlm. Körde gärna med Totem Model 1 till Naim. En riktigt bra kombo minns jag, men sedan halkade jag in Sonus faber och Serblins konstruktioner. Tror att Ktêman är inalles den 6:e modellen från Serblins hand och förutom den så finns två ytterligare kvar i familjen Guarneri Memento och Electa Amator II. Guarneri är den snyggaste högtalaren imo och är den som står på Stradivarius museet i Cremona. En veritabel skulptur som dessutom spelar änglalikt. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Under de senaste 10 åren har ändå ganska stora framsteg gjorts av hela ljudkedjan. Jag ber om ursäkt att det blir en hel del prat om prylar och produkter här.

 

Runt 2016 kontaktade jag Vinnie Rossi som då endast sålde direkt via hemsida. Han var väl lite känd för sina tidigare förstärkare som gick på uppladdningsbara

batterier. Jag köpte hans första integrerade förstärkare som gick under namnet Vinnie Rossi. En modell som hette LIO. Denna kunde förses med olika moduler

för vilka funktioner man ville ha med. En 25 Watts mosfet modul och linjesteget hade 6922 rör i kedjan. Från att ha varit mer åt det engelska ljudidealet så anslöt

jag nu till att inte bry mig om vilken grupp man skulle tillhöra. Det viktiga handlade för mig om ljudet passade mig. Med rör i kedjan tyckte jag att man fick en bättre

värme, botten och dynamik. Lite mer som verkligheten, en viktig upptäckt för mig som inte hade varit i närheten av rör tidigare. LIOn var smidig också för den innhöll också en DAC modul version 1 som jag senare uppdaterade till version 2. Jag hade dock lite problem med lite jordbrum  från den medföljande 24Volts strömförsörjningen så efter några år kunde jag byta in denna direkt hos Vinne Rossi mot en ny integrerad som jag fortfarande äger. En L2i. Denna ger nu 100 Watt och kunde också förses med moduler. Till senaste generationen Brama så har VR gått ifrån detta men jag tyckte det var ett trevligt och miljövänligt sätt.

 

När det gäller streamingsidan så har jag via diverse internetforum läst och påverkats mycket av vad som gäller. Vissa saker har jag provat och förkastat men de flesta saker har stannat. Jag är inte någon personlighet som kastar mig in i nydaningar utan väljer hellre att avvakta och låta andra testa först.

Jag köpte ändå Roon tidigt och provade lite olika lösningar på serversidan. Oftast med en allt i ett lösning direkt mot DAC. Resultatet var sådär. Den tidigare lösningen med en USB- Spdif converter fungerade bäst egentligen. 

En Vortexbox inhandlades via Audiostore. Jag hade tidigare rippat in mina CD som nu låg på denna hårddisk. 

Jag inhandlade en server till , Innuos mini Mk3 och delade på Roon signalen. En för server och en för playerfunktionen. Detta var ett steg i rätt riktning. En sk hifi switch inhandlades AQVOX SE modell. Blev lite bättre igen. Jag sålde Vortexbox servern som ersattes med en Antipodes EX. Nätverkskablar blev bättre, bla Sablon kom in i bilden. USB kablage blev lite bättre. Strömförsörjningar till de olika delarna uppgraderades till linjära osv osv. 

Jag provade ett tag även en streamer från AQUA som hette Linq. Denna var nog inte riktigt färdig ljudmässigt och jag bytte in den mot en Antipodes S40 eftersom jag har alltid gillat Antipodes.

Jag införskaffade en extern DAC istället för den inbyggda modulen i Vinnie Rossin. Det blev en Merason DAC-1 som är en mycket trevlig DAC. 

För ett par år sedan gick jag över helt till LDMS Lucas Domansky servers. Där är jag fortfarande och mycket nöjd med. Det bästa kanske är hans service, han löser det mesta man kan råka ut för med data eller nätverksproblem via anydesk uppkopplat. Det digitala ljudet är mycket bra nu. För att krydda det hela ännu mer så upptäcks Afterdark i Hongkong som säljer bra externa klockor till min Etherregen . En sådan klocka testades och köptes. Resultatet gav mersmak och jag sålde sedan Etherregen och köpte deras större switch med extern klocka.

 

Om jag ska beskriva vad som finns i de två racken som för övrigt kommer från Tonläget och heter Harmonihyllan. Jag har känt Anders på Tonläget mycket länge och det är kul att kunna köpa lite lokalt hantverk och tekniskt kunnande. Dessa är uppgraderingsbara så klart och det går välja i detalj utförande. Jag har även ägt hans egna Klångedang T1 stativhögtalare. 

 

Det vänstra racket består egentlgen bara av den digitala källan. Överst LDMS server och player. Där finns en Sean Jacobs dual DC3, en Ferrum LPSU

Afterdark switchen. Längst ner mer Dual output LPSUs för nätverk och för att försörja LDMS burkarna.

 

Högra racket består av Vinnie Rossi förstärkaren, en Afterdark klocka, en bluray spelare, Merason DAC och längst ner en Ansuz mainz8 D2 strömfördelare.

 

Fötter från SSC och Graphite audio

 

Summa summarum, det är kanske för många burkar och tillbehör men jag upplever att dessa gör nytta för det digitala ljudet ska bli så där mjukt som jag vill ha det. Vad man ser idag är väl att utvecklingen går raskt framåt inom denna sida. Företag som Taiko ,Antipodes och Innuos och LDMS tänker på att ALLA detaljer påverkar i den digitala återgivningen mycket mer än man kan tro så i framtiden hoppas man på att kunna ersätta med mindre antal enheter. Jag tänker mig dock att den sk "källan" är för mig hela vägen från ISP, router och switch till server DAC så det är lite detta jag menar när jag säger att en CD spelare eller transport kan vara ett bra val som ersättare till mina lösningar. 

Ström har också varit en viktig del för mig. Kablaget kommer i stort från andra sidan pölen. Strömkablar och högtalarkablar från Triode Wire Labs. Har dock aldrig känt att kablaget i sig varit så viktigt som kanske andra känsligare delar men visst påverkar de.

 

Just nu håller subwoofern på att spelas in och den är lite lurig att ställa in perfekt. Kanske mer för att den kräver mer inspelning och det är väl först då som man egentligen kan finjustera ljudet. Vad för typ av bas vill jag egentligen ha. Torr, blöt, mycket eller lite. Punchig eller seg? Det finns många olika svar och åsikter. Här känner jag igen mig lite från mixningsstadiet i min hemstudio. Det går att välja och det är inte så dumt men det kan också vara ett problem om man som jag ibland har lite svårt att bestämma sig.:)

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressanta val du gjort? Jag fick då googla på både DAC och server... 😬 (Och jag tycker mig ha rimlig koll på digitalbitarna)

 

Har du haft tillfälle att provlyssna produkter hemma innan du slantat upp? Tänker, det är ju inte tillgängligt hos närmsta hifihandlare, iaf servrar, klockor o sånt.

 

PS: Tack för historik och beskrivning!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Har du haft tillfälle att provlyssna produkter hemma innan du slantat upp? Tänker, det är ju inte tillgängligt hos närmsta hifihandlare, iaf servrar, klockor o sånt.

Tack, nej den biten har varit svår att få till. Dels för att jag ofta valt att köpa direkt av små företag. Vissa som Vinnie Rossi har sedermera vuxit o valt åf modellen. Afterdark säljer nu också via åf i Sverige men i stort är detta mitt val med de för och nackdelar som följer.

Link to comment
Share on other sites

det finns ju såklart en massa fördelar med att handla av lokala återförsäljare vilket jag också tror att de allra flesta gör, men man kan ju också se dem lite som Systembolaget, även om de agerar som ett litet filter och plockar in det bästa åt oss glada konsumenter så finns det ju fina saker som de kanske missar eller inte fått upp ögonen för ännu, som återförsäljare/distributör kan det ju även finnas andra anledningar som en affärsmässig relation och samarbeten som spelar roll om de vill ta in olika produkter eller inte. hänger man med lite på olika forum runt om i världen så blir man ju nyfiken emellanåt när det dyker upp nya spännande prylar och då hinner/orkar/vill man kanske inte alltid vänta på en svensk återförsäljare. Det finns ju en charm med att vara tidigt ute också och upptäcka saker, innan den stora hypen kanske gått till och med. vi kommer alla ifrån så olika håll med olika vinklingar till vår gemensamma hobby där inga sätt är mer rätt än andra, en del kan helt enkelt bara inte sitta still utan måste utforska allt nytt som verkar spännande... :winking:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

det finns ju såklart en massa fördelar med att handla av lokala återförsäljare vilket jag också tror att de allra flesta gör, men man kan ju också se dem lite som Systembolaget, även om de agerar som ett litet filter och plockar in det bästa åt oss glada konsumenter så finns det ju fina saker som de kanske missar eller inte fått upp ögonen för ännu, som återförsäljare/distributör kan det ju även finnas andra anledningar som en affärsmässig relation och samarbeten som spelar roll om de vill ta in olika produkter eller inte. hänger man med lite på olika forum runt om i världen så blir man ju nyfiken emellanåt när det dyker upp nya spännande prylar och då hinner/orkar/vill man kanske inte alltid vänta på en svensk återförsäljare. Det finns ju en charm med att vara tidigt ute också och upptäcka saker, innan den stora hypen kanske gått till och med. vi kommer alla ifrån så olika håll med olika vinklingar till vår gemensamma hobby där inga sätt är mer rätt än andra, en del kan helt enkelt bara inte sitta still utan måste utforska allt nytt som verkar spännande... :winking:

Årets längsta mening so far.😉🫣
 

Språkpolisen eller Arga Bibliotekstanten.

Link to comment
Share on other sites

Om du orkar får du gärna brodera ut lite kring serveriet? Tolkar jag det rätt om jag påstår att du matar DAC'en direkt från LDSM-maskinen?


Jag kikade lite på DACen och den är ju en lite udda konstruktion idag, när alla andra kör med AK eller ESS-chip. Här väljer man ett Burr Brown 1794 och dissar till och med DSD. Jag tycker det är lite stöddigt faktiskt, och sen bygger man riktigt fin strömförsörjning och rejäla analoga I/V och utgångssteg. Och tydligen fungerar det ju väl!?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, AlfaGTV said:

Här väljer man ett Burr Brown 1794 och dissar till och med DSD. Jag tycker det är lite stöddigt faktiskt, och sen bygger man riktigt fin strömförsörjning och rejäla analoga I/V och utgångssteg. Och tydligen fungerar det ju väl!?

 

Just 1794/1794A är väl inte helt ovanlig och ofta då i dual differetial koppling där tillverkaren själv kan adderar I/V omvandlingen efter egen design (TAD gör så tex.)

 

There are many variations on this technique used today, including hybrids like the 'Advanced Segment' PCM1794 DAC launched by Burr-Brown in 2004. Now part of the TI (Texas Instruments) family the updated PCM1794A has a split architecture with the first 6-bits of a 24-bit input, beginning with the LSB, separated from the remaining 18-bits, up to the MSB. The wordlength of the 6-bit block is retained while the 18-bit block is upsampled by x64, truncated into ~2.32-bit words and then subject to 3rd-order noise-shaping to restore the original 18-bit S/N. The two 'segments' are then summed into a single upsampled stream of some 6-bit resolution before hitting a differential-current segment section – the DAC proper. This offers a balanced current output, providing audiophile designers the opportunity to build their own I-to-V converter, and 'voice' the sound – just as we see here in the Merason DAC1. PM

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Just 1794/1794A är väl inte helt ovanlig

Jag reagerade på samma sätt. Dacar med Sabre ESS är bannlysta hos mig. Inte för att jag har underlag att säga att de låter illa. Det jag reagerar på att de inte kan hantera dsd på annat sätt än att konvertera signalen till pcm som de sedan upsamplar till en 32-bitars ”hyperstream”. För mig känns dsd-processen för avspelning mest ”rätt” för att få jämbördigt ljud mellan analogt och digitalt. Åtminstone upplever jag det så hos mig. Att betala extra för en SACD därför att den är remastrad från t ex PCM 24/192 till DSD64 för att kunna leverera den på en disk känns ju omotiverat om sedan dacen konverterar tillbaka den till pcm. Det går ju ta ut signalen i ett jämt analogt flöde direkt utan att först göra om den till paket som sedan skall DA-omvandlas. Jag har inget emot pcm men jag tror mer på uppspelning via dsd via lågpassfilter eller deltasigma-dacar.

 

Allt jag skickar till mina båda dacar är dsd128. Romulus Eclipse använder 1794A i ren balanserad koppling och tar ut dsd-signalen via ett lågpassfilter utan inblandning av pcm. No alteration of DSD data occurs. Many DACs in the market that claim to play DSD actually convert the data to PCM and thereby completely lose the purpose of DSD operation.

 

Min andra dac sitter i min Marantz SA-10. Även den gör all avspelning i dsd-format över ett lågpassfilter. Oavsett om du skickar en en dsd-signal från en fil, spelar en sacd eller cd, så konverterar/upsamplar den allt till dsd256. Det blir mer likt ett analogt flöde både processmässigt och ljudmässigt (tycker jag). Marantz själva säger musik lagrad som DSD är en mycket mer bokstavlig representation av den ursprungliga analoga vågformen av det som spelats in, och därför behöver mycket mindre bearbetning för att förvandla den till ljud som kan skickas vidare till en förstärkare. Eller, som Marantz säger, “DSD är analog”.

 

Det finns fler som tesonerar på samma sätt, t ex EMMLabs som konverterar till det dubbla mot Marantz referensdacar, till dsd522.

 

Burr Brown 1794A har några år på nacken men det betyder ju inte att den låter sämre nu. Snarare är det väl utvecklingen av allt runt dacen som har fått ett ordentligt lyft. Själva dacen bygger på Philips klassiker TDA1541 som många fortfarande ligger i topp hos många. Jag tillhör den falangen liksom t ex Lampizator som uttrycker sig så; the good old TDA1541A DAC is still the one to beat.

 

Mest sålda eller mest i ropet har inte alltid, eller kanske sällan:39: bäring på kvalitet vare sig vi pratar hifi, musik, bilar, mat eller vin.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, AlfaGTV said:

Om du orkar får du gärna brodera ut lite kring serveriet? Tolkar jag det rätt om jag påstår att du matar DAC'en direkt från LDSM-maskinen?


Jag kikade lite på DACen och den är ju en lite udda konstruktion idag, när alla andra kör med AK eller ESS-chip. Här väljer man ett Burr Brown 1794 och dissar till och med DSD. Jag tycker det är lite stöddigt faktiskt, och sen bygger man riktigt fin strömförsörjning och rejäla analoga I/V och utgångssteg. Och tydligen fungerar det ju väl!?

Jo de båda servrarna från polskfödde Lucas Domansky har som sagt olika uppgifter. Båda två är dock så kraftfulla att de kan köra Roon server. Nu använder jag den ena som server och lagring och den lilla endast för spelardelen. Den lilla har också en inbyggd Ideon USB reclocker. Så usb signalen utgår direkt från dennas output och in i Merason Dacen. Att det blev just denna var nog en tillfällighet. Jag hade tidigare haft besök av Per på hificonsult då han hade med sig QLN prestige serien högtalare. Fick ett bra intryck av Pers kunnande och när han via Instagram presenterade Merason Dacen på ett väldigt positivt sätt blev jag så klart nyfiken. Jag undersökte och tog reda på allt om den och runtomkring. Tekniken bakom osv. Att den inte har DSD eller uppsamling gör mig ingenting. Snarare spännande att de använder ett äldre dac chip. När jag minns tillbaka på hur min gamla Naim CDX låt så hade även den Burr Brown. Lät kraftfullt o bra på den tiden. Merason Dacen låter lite som den fast modernt och rent och piggt.

Kör den balanserat in via xlr med kablage från Triode Wire Labs. Den gillar bra fötter och Graphite audio fungerar bra här. 

 

Link to comment
Share on other sites

Aha, då fattar jag! :) 

 

Och jag kanske valde fel ord tidigare ang DAC-valet (som fick @octavia rs & @Bebop att reagera). Visst finns tillämpningar som använder dessa "äldre" konstruktioner och jag påstår alls inte att allt nytt är bättre. Men ni vet alla att det nya är lättare att marknadsföra än saker som funnits ett tag. Även om nytt inte är automatiskt bättre hävdar jag att man kommer mycket längre till små slantar idag än man gjorde för 10 år sedan, men de här äldre DAC-chipen kan låta väl så bra om de får goda förutsättningar. 

Själv lyssnar jag just nu till det goa ljudet från en gammal Bladde Embla i filterläge A, alltså Burr Brown 1792A-DACen. Konstaterar att den är både bättre och sämre (beroende på musikval och humör, min uppfattning) än den moderna Sabre-DACen i Auralic Altair G1.

 

Link to comment
Share on other sites

Subwoofern, har ju egentligen inte så många val när det gäller placering. Vad som är lite roligt vilket ni säkert vet om ni som har sub, är att flyttar jag tillbaka den ett par decimeter så förändras djupkänslan och jag tycker mig höra texter tydligare. Den är inkopplad via högnivå endast men antar att alla subbar kan påverka djup och bredd på ljudet?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Jag tillhör den falangen liksom t ex Lampizator som uttrycker sig så; the good old TDA1541A DAC is still the one to beat.

 

även om Lukasz skrev sådär en gång i tiden på sin websida så får man kanske också ta i beaktning att var det sisådär 15-20 år sedan han var aktiv inom DIY?

 

idag säger han så här angående DAC chip och vad han använder....

 

"We  use the best D/A chip known to us and selected from all the world’s DACs by endless tests.  The design is NOT based on any known product; it is not even loosely inspired by any kit or DAC. It is a genuine original design, based on chips previously not used together and in a configuration invented by us . The chips are current production, latest models and not nostalgic 16 bit units. It is a multi bit top model with fully differential balanced outputs and 768 kHz PCM / 512x DSD capability."

 

https://www.lampizatorpoland.com/technology-dac

 

jag tror att han tycker det blivit för mycket fokus på olika chip istället för produkterna i sig och avslöjar inte vad han använder, men han trycker ändå lite på här att han föredrar senaste versionerna och inte några nostalgiska äldre varianter. utvecklingen går framåt. :rocket:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

jag tror att han tycker det blivit för mycket fokus på olika chip

Alternativt den skrala tillgången på TDA 1794A… :sunglasses:

 

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

utvecklingen går framåt. :rocket:

Jag skulle vilja säga att den spretar åt alla håll beroende på vad man uppskattar i en ljudbild. 6550-rören lanserades på 50-talet med en MkIII under 60-talet. Det håller fortfarande toppklass liksom många andra rör. Men visst har det skett utveckling i dess användarmiljö typ transformatorer, kondensatorer, motstånd och spänningsmatning. De senaste dac-chipens allt fler filter, upp- och omsamplingar med inbyggd dsp är jag tveksam till. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, magnuskan said:

Subwoofern, har ju egentligen inte så många val när det gäller placering.

Du har inte funderat på två? Du får lägre distorsion (som normalt är hög i basen) plus utsläckning av resonanser och större djupverkan, rumskänsla eller vad det nu skall kallas. När jag köpte mina frågade jag Dynaudio hur de såg på det, en eller två? Deras svar var fyra, en i varje hörn. Då skulle effekten bli ännu större och jag skulle kunna eventuellt kunna plocka bort mina basfällor. 
 

De menade också att till film räcker det med en men till musik två. Jag satsade på två symmetriskt placerade bakom högtalarna mot sidoväggarna med elementen spelande mot varandra i 180 graders fasförskjutning. Jag följde Dynaudios rekommendation att placera där de ger högst ljudtryck vid lyssningspositionen med den s k krypmetoden. Man placerar subben i lyssningsposition, lägger ut en baston och sedan kryper man runt i rummet och lyssnar var det ”bullrar” mest. Där skall den stå. Jag gjorde ett reportage om detta för nio år sedan då jag kröp runt för att hitta rätt.


5B2AA711-A64D-4DE4-B9F1-C0546D05EBA5.webp
 

Jag följde råden i denna video.

 

https://youtu.be/R4o13mNmlaA

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Bebop said:

Alternativt den skrala tillgången på TDA 1794A… :sunglasses:

 

absolut, så kan det ju vara. min poäng var mest att inläggen kring hans DIY funderingar är rätt gamla och det kan ha hänt mycket sedan dess.

 

27 minutes ago, Bebop said:

Jag skulle vilja säga att den spretar åt alla håll beroende på vad man uppskattar i en ljudbild. 6550-rören lanserades på 50-talet med en MkIII under 60-talet. Det håller fortfarande toppklass liksom många andra rör. Men visst har det skett utveckling i dess användarmiljö typ transformatorer, kondensatorer, motstånd och spänningsmatning. De senaste dac-chipens allt fler filter, upp- och omsamplingar med inbyggd dsp är jag tveksam till. 

 

jupp, jag vet inte om DAC chipens utveckling i sig är så spännande egentligen, det är nog inte riktigt där det händer. sen om man tittar på t.ex rör så är ju äldst fortfarande bäst. men det är å andra sidan en teknik som kanske inte har framtiden för sig på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Bebop said:

Du har inte funderat på två? Du får lägre distorsion (som normalt är hög i basen) plus utsläckning av resonanser och större djupverkan, rumskänsla eller vad det nu skall kallas. När jag köpte mina frågade jag Dynaudio hur de såg på det, en eller två? Deras svar var fyra, en i varje hörn. Då skulle effekten bli ännu större och jag skulle kunna eventuellt kunna plocka bort mina basfällor. 
 

De menade också att till film räcker det med en men till musik två. Jag satsade på två symmetriskt placerade bakom högtalarna mot sidoväggarna med elementen spelande mot varandra i 180 graders fasförskjutning. Jag följde Dynaudios rekommendation att placera där de ger högst ljudtryck vid lyssningspositionen med den s k krypmetoden. Man placerar subben i lyssningsposition, lägger ut en baston och sedan kryper man runt i rummet och lyssnar var det ”bullrar” mest. Där skall den stå. Jag gjorde ett reportage om detta för nio år sedan då jag kröp runt för att hitta rätt.


5B2AA711-A64D-4DE4-B9F1-C0546D05EBA5.webp
 

Jag följde råden i denna video.

 

https://youtu.be/R4o13mNmlaA

 

Trevligt med lite krypaktivitet. Vad sa din fru när du låg där?:smile: 

 

Tack för råden!

Jo jag har funderat på 2 subbar. Är nog viktigt för balansen i rummet och dessutom behöver man inte skruva upp volymen på dom riktigt så högt.

Vi får se hur detta faller ut till och börja med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...