Jump to content

Respons högtalare i Stockholm


hrk

Recommended Posts

Tack tack och kul att du gillar det och att det även kan inspirera lite!

 

Dämpning är inget man behöver vara rädd för , det viktiga är att det görs rätt annars kan det lätt bli knas! 

 

Ljudmässigt känner jag mig iaf väldigt nöjd med hur det har blivit!

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kul! 

Trots att det är många år sedan nu så minns jag än en lyssning på Arken, med dessa högtalare och ARC-elektronik och skumgummiklädda väggar. Lät riktigt bra, bland de bättre systemen på den mässan minns jag.

Vore jag i köptagen för högtalare, så skulle dessa vara en kandidat. Men jag är mycket nöjd med mina Ktêma som är lite åt samma håll. Levererar musik onekligen.

 

Lycka till! 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2022-12-16 at 15:17, hrk said:

Numera finns det möjlighet att lyssna till och köpa Respons högtalare i Stockholm.

Så det är officiellt nu, kul och grattis till rummet som tog sin tid att färdigställa, nu är det bara en lyssning kvar för att sluta cirkeln "från ax till limpa”. Har ju följt dig under projektet men bara via telefon och mejl så jag ser framemot att stund i fåtöljen.

 

9 hours ago, calm said:

Trots att det är många år sedan nu så minns jag än en lyssning på Arken, med dessa högtalare och ARC-elektronik och skumgummiklädda väggar. Lät riktigt bra, bland de bättre systemen på den mässan minns jag.

Jag kommer oxå ihåg den mässan och att jag pratade med Reidar ensam utanför entrén en stund och som jag minns det så sa jag att det lät jäkligt bra och att jag skulle kunna leva med ljudet som presenterades alla dar i veckan.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-12-17 at 22:25, calm said:

Kul! 

Trots att det är många år sedan nu så minns jag än en lyssning på Arken, med dessa högtalare och ARC-elektronik och skumgummiklädda väggar. Lät riktigt bra, bland de bättre systemen på den mässan minns jag.

Vore jag i köptagen för högtalare, så skulle dessa vara en kandidat. Men jag är mycket nöjd med mina Ktêma som är lite åt samma håll. Levererar musik onekligen.

 

Lycka till! 

 

Calm

Hej Calm!

 

Och jag vill minnas att du nämt det för mig tidigare när vi samspråkat och riktigt bra ljud har ju en tendens att sätta sig :winking:!

 

Nu kanske det var en generell beskrivning av vad du såg på väggarna den gången men jag vet att det absolut inte var skumgummi i någon form som användes för det fungerar inte som dämpning i ljudsammanhang pga av att det är stängda celler i dessa material. Matrialet vid dämpning är mycket viktigt och att det är just öppna celler , annars får man inte det önskade resultatet som man vill åt. Så att ta kontakt med kunnigt folk på området är min stående rekommendation om man vill förbättra sitt rum.Det är väl investerade pengar i sammanhanget.

 

Nu har ju detta projektet låtit vänta på sig pga olika saker men vi pratade ju tidigare om att du skulle komma förbi för en lyssning och även ByZan börjar bli lite morsk av att inte ha fått komma över så vi kan väl kanske få till något framöver så får vi se om din Arken känsla gör sig påmind igen!

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, byZan said:

Så det är officiellt nu, kul och grattis till rummet som tog sin tid att färdigställa, nu är det bara en lyssning kvar för att sluta cirkeln "från ax till limpa”. Har ju följt dig under projektet men bara via telefon och mejl så jag ser framemot att stund i fåtöljen.

 

Jag kommer oxå ihåg den mässan och att jag pratade med Reidar ensam utanför entrén en stund och som jag minns det så sa jag att det lät jäkligt bra och att jag skulle kunna leva med ljudet som presenterades alla dar i veckan.

 

/byZan 

Tack tack!

 

Ja , sent om sider börjar saker bli klara. Jag har ju en viss förkärlek till en viss svart musik där stress o högt tempo är lågprioriterat så man kanske omedvetet har påverkats av det:winking:!

 

Vi ska absolut försöka få till något i hygglig närtid och ta med dig sjösjuke piller för det sägs ju att man kan känna obehag i "dämpade" rum eller så kanske det bara är helt lugnt , skönt o stilla.....:winktongue:

 

Den som söker finner svaret.....

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, hrk said:

Hej Calm!

 

Och jag vill minnas att du nämt det för mig tidigare när vi samspråkat och riktigt bra ljud har ju en tendens att sätta sig :winking:!

 

Nu kanske det var en generell beskrivning av vad du såg på väggarna den gången men jag vet att det absolut inte var skumgummi i någon form som användes för det fungerar inte som dämpning i ljudsammanhang pga av att det är stängda celler i dessa material. Matrialet vid dämpning är mycket viktigt och att det är just öppna celler , annars får man inte det önskade resultatet som man vill åt. Så att ta kontakt med kunnigt folk på området är min stående rekommendation om man vill förbättra sitt rum.Det är väl investerade pengar i sammanhanget.

 

Nu har ju detta projektet låtit vänta på sig pga olika saker men vi pratade ju tidigare om att du skulle komma förbi för en lyssning och även ByZan börjar bli lite morsk av att inte ha fått komma över så vi kan väl kanske få till något framöver så får vi se om din Arken känsla gör sig påmind igen!

 

 

Min minnesbild från Arken var sjok av toppiga plattor av vad jag trodde var skumgummi, men kanske inte absorbenter, men kanske någon form av diffusorer istället. I vart fall påfallande likt de förpackningsmaterial som brukar klä insidan av t.ex. fotoväskor och vissa kabelboxar. Grå och med en ordentligt regelbundet ojämn yta.

Ungefär som dessa:

https://norrpack.se/hprc/tillbehor-hprc/hprc-plockskum/hprc2200f.html?gclid=CjwKCAiAkfucBhBBEiwAFjbkrwix_y6gExfLJlvvwuTiGTvZo2isW2RCkcp-BVzKuaH7iLjYELvBQxoCxwYQAvD_BwE

 

 Men kanske en akustikprodukt?

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Min minnesbild från Arken var sjok av toppiga plattor av vad jag trodde var skumgummi, men kanske inte absorbenter, men kanske någon form av diffusorer istället. I vart fall påfallande likt de förpackningsmaterial som brukar klä insidan av t.ex. fotoväskor och vissa kabelboxar. Grå och med en ordentligt regelbundet ojämn yta.

Ungefär som dessa:

https://norrpack.se/hprc/tillbehor-hprc/hprc-plockskum/hprc2200f.html?gclid=CjwKCAiAkfucBhBBEiwAFjbkrwix_y6gExfLJlvvwuTiGTvZo2isW2RCkcp-BVzKuaH7iLjYELvBQxoCxwYQAvD_BwE

 

 Men kanske en akustikprodukt?

 

Calm

 

 

Det du såg på Arken är Auralex paneler som är dedikerade absorbenter med öppna celler , alltså inga diffusorer.

 

/hrk

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, hrk said:

Det du såg på Arken är Auralex paneler som är dedikerade absorbenter med öppna celler , alltså inga diffusorer.

 

Jag känner 2 gubbar på Tjörn som har hela rummen taptserade med sådana Auralex:rolllaughing::foldedhands: 

Det blir klart annorlunda i början innan man hunnit vänja öron o hjärna.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, SeqPro1 said:

Ja, tyvärr är det ofta så.

Kallt ljud är inte kul. 

Tänk så olika vi kan uppfatta det. Det är ju helt ok. Man gillar det man gillar. Du skriver att det "ofta är så". Kan det vara så att de rum du hört som låter kallt inte haft nog med diffusion i så fall och att det är akustiska effekter som inte tagits omhand. Bra diffusion skall inte ge ett kallt ljud?

Så har det verkligen inte varit för mig. Jag ogillar dessutom kallt ljud. Undrar om du inte hamnat i rum som inte är riktigt gjorda då?

Jag uppskattar för det mesta en blandning av både dämp och diffusion. Det är så jag trimmat in det i mitt rum.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Apexorca said:

Kallt ljud är inte kul. 

Tänk så olika vi kan uppfatta det. Det är ju helt ok. Man gillar det man gillar. Du skriver att det "ofta är så". Kan det vara så att de rum du hört som låter kallt inte haft nog med diffusion i så fall och att det är akustiska effekter som inte tagits omhand för bra diffusion skall inte ge ett kallt ljud?

Så har det verkligen inte varit för mig. Jag ogillar dessutom kallt ljud. Undrar om du inte hamnat i rum som inte är riktigt gjorda då?

Jag uppskattar för det mesta en blandning av både dämp och diffusion. Det är så jag trimmat in det i mitt rum.

Hej 

Håller med om att diffusion inte behöver betyda ett kallt ljud däremot ett kalt rum, jag hade en tråd om Krelles rum och hans rum har ett mycket dynamiskt ljud inte alls kallt ljud 

 

tommy 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, SeqPro1 said:

Ja, tyvärr är det ofta så.

Lyssna inte på detta gott folk. En mycket slarvig och dessutom okunnig kommentar. 
 

Definiera gärna ordvalet ”ofta”. 
Är det dina egna upplevelser du pratar om? 
 

Definiera gärna ordvalet ”är”. 
Hos mig låter det lite åt att din egen personliga konklusion, som trots att den är felaktig, bildar en allmängiltig sanning. 
 

Definiera gärna ordvalet ”tyvärr”. 
Här undrar jag verkligen vad du menar. 

Här har vi några inspelningar från sångbåset i min inspelningsstudio i Stockholm. 
 

Kika på bilden här. Rummet är oerhört litet har diffussion på alla fyra väggar, samt i taket. 


http://berndalen.se/wp-content/uploads/2022/09/Booth-3.jpg


Låter något av följande kallt?
 

 

 

 

 

Kanske ta en lyssning på Ola Sandströms platta ”Aska” också?

 

https://tidal.com/track/176653194

 

Olas gitarr och sång är inspelad inuti en bubbla av diffusorer. Det blev så pass balanserat att inget på hela plattan ändrat på/mixat. Det enda tillägg är en smula reverb. 
 

Genomtänkt diffussion i ett lyssningsrum gör enligt mig samma underverk som i ett inspelningsrum. Ni som kan en del om  inspelning och akustik. Se hur litet inspelningsrummet är. Det ska på pappret omöjligt kunna låta bra. Men med lösningen med diffusion jag valt för rummet så blir det plötsligt väldigt balanserat. 
 

Till och med i basregistret… 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-12-19 at 22:28, Playing With Music said:

 

 

Nu känner jag inte dig, du är säkert en trevlig kille J.

Denna tråd handlar om ett lyssningsrum i Stockholm, där ”hrk” valt dämpning för bästa ljudmässiga resultat. Inte kalt, inte diffusering, utan dämpning.

Vill du diskutera dämpning VS diffusering starta en egen tråd om det. Skilj då mellan inspelning och uppspelning. Sen är det bra att inte kapa trådar bara för att man tycker annorlunda. Det hör till vanlig hyfs, vilket är bra att ha även bakom en skärm.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, SeqPro1 said:

 

Nu känner jag inte dig, du är säkert en trevlig kille J.

 

Denna tråd handlar om ett lyssningsrum i Stockholm, där ”hrk” valt dämpning för bästa ljudmässiga resultat. Inte kalt, inte diffusering, utan dämpning.

 

Vill du diskutera dämpning VS diffusering starta en egen tråd om det. Skilj då mellan inspelning och uppspelning. Sen är det bra att inte kapa trådar bara för att man tycker annorlunda. Det hör till vanlig hyfs, vilket är bra att ha även bakom en skärm.

 

 

Mvh,

 

Ingen fara. Byter inte topic, bara en replik på detta med att diffusion skulle ge ett kallt ljud. 
 

Ursäkta om jag trampade på tår. 
 

Jag gillar annars också dämpde rum. Älskar t.ex. Öhmans rum i vilket jag njutit ett par gånger. 

Men när jag själv får välja, så blir det som i mitt lilla rum på videorna. 100% diffusion :) 

 

Men nog om detta nu i denna tråd… 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...