Hans-Tommy Posted December 11, 2022 Share Posted December 11, 2022 När man är på en hifi-mässa så är det väldigt uppenbart att det är en forum för män. Om man tittar på de som har hifi som yrke är det ännu mera uttalat, bara män. Men……. Jag var nere på Audio concept och där hade de fått in en högtalare som hade en kvinnlig designer https://www.ondacustica.com/meet-the-designer , det kanske finns flera men man undrar varför. Vad tror ni? ///Tommy plind and calle_jr 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 11, 2022 Share Posted December 11, 2022 Ful formgivning är bara ful och man kanske inte bryr sig. Men vacker formgivning talar för sig själv när man ser den. Bild: ondacustica.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted December 11, 2022 Share Posted December 11, 2022 Det stod inte vem det är, man kanske jag missade något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted December 11, 2022 Share Posted December 11, 2022 Design har blivit en alltmer viktigare och säljande parameter inom hifi. Ofta blir den första kommentaren på t ex hifimässor uttalanden kring utssende och design snarare än ljudkvalitet. Det säljs kablar, skivspelare och elektronik på design lika mycket som ljudkvalitet… kanske än mer än på vad de presterar. Det är i vart fall min känsla. Design tycks också ha lägre motstånd för att acceptera en hög prislapp. Även märket och influencers/referenser ger en högre acceptans för, i mitt tycke, fjantiga prisbilder. En mille för en t ex en skivspelare… Om man dissikerar en sådan maskin, hur stor andel hamnar på välljudet? hrk and 30Hzbone 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 11, 2022 Share Posted December 11, 2022 2 hours ago, Bebop said: Det säljs kablar, skivspelare och elektronik på design Ja, eller mode. Formgivning / design kan jag förstå eftersom det oftast går att koppla till prestanda, på liknande sätt som robusthet, flexibilitet eller miljöhänsyn. Alltså där det kanske inte finns en exakt koppling till ljudprestanda i testbänken, men där egenskaperna är värdefulla ändå. Men mode tycker inte jag hör hemma inom hifi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
highfive Posted December 12, 2022 Share Posted December 12, 2022 Jag blev väldigt intresserad av denna tråd. Design överhuvudtaget är väldigt viktigt för att underlätta interaktionen mellan människa och det vi omger oss med. Tilltalar det oss dessutom med en speciell estetik eller ett formspråk, så blir det ännu roligare. Det finns kvinnor som har design som profession och de gör tydliga avtryck i vår samtid. Hoppas att det sprider sig mer och mer till de ljudalstrande maskinerna som vi omger oss med. https://www.yankodesign.com/2021/11/21/female-industrial-designers-you-must-follow-to-see-the-impact-they-are-making-with-their-designs/ Perfect sense 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 12 hours ago, highfive said: design som profession Rörig och slarvig byggkvalitet, kontakter som ger dålig passning, kontakter som snurrar på insidan, byggdelar som inte går att demontera och återmontera, knappar som man inte känner när de är på eller av, touchknappar av alla typer, kylflänsar som man skär sig på, invecklade menysystem. Att tänka på sådant räknar jag till design. Jag tycker det är mycket viktigare än den estetik man ser på avstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 Det mesta är väl viktigt, design, funktionalitet, ergonomi, konstruktion mm. Jag håller med @highfive, mycket av det vi kallar design handlar om interaktion mellan människa och maskin, samt skönhet, vilket aldrig får underskattas. Problemet i hifi-världen har väl inte varit bristen på kvinnliga designers, utan bristen på utbildade designers över huvudtaget. De flesta nöjer sig med en låda, och så hamnar knapparna där de hamnar. Det är lite synd tycker jag personligen, eftersom man ska ha produkterna i ett hem och njuta av dem i många år. Fram för designers av alla kön. Gör hifi-världen snyggare! Men inte sämre på det viktigaste egenskaperna för den sakens skull. triomio and Perfect sense 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 2 hours ago, calle_jr said: Rörig och slarvig byggkvalitet, kontakter som ger dålig passning, kontakter som snurrar på insidan, byggdelar som inte går att demontera och återmontera, knappar som man inte känner när de är på eller av, touchknappar av alla typer, kylflänsar som man skär sig på, invecklade menysystem. Håller helt med, bra design för mig är en genomtänkt och systemerad konstruktion, gäller då allting från kretslösningar, val av komponenter, mekaniskt utförande, eventuell mjukvara, tillverkning, slutmontering och kvalitetssäkring. Annorlunda formfaktor på hifi-apparater som avviker från 19” ser jag snarast som en nackdel, har det dessutom gjorts försök att sticka ut utseendemässigt blir det än värre😊 Det är väl en sak om man köper ett helt system av en tillverkare, men oftast blir det att plocka det bästa från olika tillverkare, har de då inte ens samma formfaktor och liknande utseende blir det inget vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 En av Sveriges mest framstående kvinnliga designers är enligt min uppfattning Monica Förster. Ganska okänd utanför formgivarkretsen men ett stort namn både i inhemskt och internationellt. Jobbar ofta som konsult med uppdragsgivare worldwide, men har också egna kollektioner. https://www.monicaforster.se Mycket säker formkänsla men med funktion i centrum. Att utforma vardagsföremål som också fungerar både i funktion och dessutom blir vackra är en mycket svår förening som få behärskar. Calm Daniel and Perfect sense 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 Jag ser inget motsatsförhållande mellan en genomtänkt insida och utsida - tvärtom. Bristen på genomtänkt design där ergonomi, interaktion och estetik ingår har varit något som har hämmat branschen och attraktionskraften som jag ser det. God design kan också bidra till att bredda hobbyn och nå fler utanför den innersta kretsen av "audiofiler" vilket gynnar alla. Hi-fi kan vara en helhetsupplevelse på motsvarande sätt som en bil (för att välja en vanlig jämförelse) där prestanda och tekniska specifikationer är fundamentet, men där upplevelsen av bilen och hur den är utformad för många är minst lika viktig eller faktiskt viktigare. Hur känns det att öppna dörren, sjunka ner i sätet, greppa ratten, trycka ner gasen och kasta blicken över instrumentpanelen? Allt detta har avgörande betydelse för de allra flesta - mer eller mindre medvetet, där det enkelt går att dra direkta paralleller till hur vi upplever elektronik, högtalare och faktiskt även kablarna på golvet i våra rum och system. Att det sedan finns en ren lyxnivå även inom hi-fi numera med väldigt höga priser där man betalar även för varumärke, prestige etc. är lite av en annan diskussion. / Marcus, www.perfect-sense.se Daniel, Bebop, Joajan and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 6 minutes ago, calm said: En av Sveriges mest framstående kvinnliga designers är enligt min uppfattning Monica Förster. Ganska okänd utanför formgivarkretsen men ett stort namn både i inhemskt och internationellt. Jobbar ofta som konsult med uppdragsgivare worldwide, men har också egna kollektioner. https://www.monicaforster.se Mycket säker formkänsla men med funktion i centrum. Att utforma vardagsföremål som också fungerar både i funktion och dessutom blir vackra är en mycket svår förening som få behärskar. Calm Det finns många briljanta kvinnliga formgivare (givetvis) - problemet är att få anlitas för att formge hi-fi produkter / Marcus, www.perfect-sense.se Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 5 minutes ago, Perfect sense said: Det finns många briljanta kvinnliga formgivare (givetvis) - problemet är att få anlitas för att formge hi-fi produkter / Marcus, www.perfect-sense.se Ja, på hifi-området kan säkert kvinnliga designers räknas på ena handens fingrar. Tyvärr. Det finns få i klass med Dieter Rams som skapade Brauns oslagbara design. Men han är ju man och hans design kanske appellerar mer till männen som användare av produkterna. https://braun-audio.com/en-GLOBAL/stories/chapter?slug=happy-birthday-dieter-rams På samma sätt som det finns få kvinnliga användare på området. Min egen dam skulle välja en stilren anläggning med "badrumsvågen" som elektronik och ett par mini "Barbapappa-högtalare" som hon brukar beskriva det. Calm Perfect sense and Daniel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnuskan Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 1 hour ago, Perfect sense said: Jag ser inget motsatsförhållande mellan en genomtänkt insida och utsida - tvärtom. Bristen på genomtänkt design där ergonomi, interaktion och estetik ingår har varit något som har hämmat branschen och attraktionskraften som jag ser det. God design kan också bidra till att bredda hobbyn och nå fler utanför den innersta kretsen av "audiofiler" vilket gynnar alla. Hi-fi kan vara en helhetsupplevelse på motsvarande sätt som en bil (för att välja en vanlig jämförelse) där prestanda och tekniska specifikationer är fundamentet, men där upplevelsen av bilen och hur den är utformad för många är minst lika viktig eller faktiskt viktigare. Hur känns det att öppna dörren, sjunka ner i sätet, greppa ratten, trycka ner gasen och kasta blicken över instrumentpanelen? Allt detta har avgörande betydelse för de allra flesta - mer eller mindre medvetet, där det enkelt går att dra direkta paralleller till hur vi upplever elektronik, högtalare och faktiskt även kablarna på golvet i våra rum och system. Att det sedan finns en ren lyxnivå även inom hi-fi numera med väldigt höga priser där man betalar även för varumärke, prestige etc. är lite av en annan diskussion. / Marcus, www.perfect-sense.se Hur ska man locka en ny generation till att köpa hifi igen. De köpstarka kunderna är närmare 50-70 år. De yngre som är intresserade av musik idag kanske har en åsikt att all hifi är oskäligt dyr och oåtkomlig för gemene ungdom. Branschen måste fundera på detta för att den kundgrupp de har idag kommer inte finnas för alltid. Vad är då viktigt? Kanske inte att inledningsvis betala en massa extra för fin design. Bebop 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 10 minutes ago, magnuskan said: Hur ska man locka en ny generation till att köpa hifi igen. De köpstarka kunderna är närmare 50-70 år. De yngre som är intresserade av musik idag kanske har en åsikt att all hifi är oskäligt dyr och oåtkomlig för gemene ungdom. Branschen måste fundera på detta för att den kundgrupp de har idag kommer inte finnas för alltid. Vad är då viktigt? Kanske inte att inledningsvis betala en massa extra för fin design. Varför inte börja här? https://www.ikea.com/se/sv/p/obegraensad-skivspelare-svart-70526339/ Bra initiativ Eller börja i näringskedjans botten genom att köpa begagnat. Senast jag gjorde ett hifi-köp så lämnade jag ett inbyte av produkter som jag inte skulle ha någon nytta av framgent. Fick inte mycket betalt men gladde mig att någon hifi-intresserad i början på hifi-karriären fick något bra att spela på till en hyfsad penning. Sedan kan man också ha en aspekt på att återvinning av produkter är till glädje för alla inklusive miljön. Har man någon gång varit på en återvinningsstation och sett vad som kastas i form av elektronik så blir man riktigt förfärad. Mycket fungerar säkert med lite handpåläggning och visserligen tas mycket hand om rent råvarumässigt men ändå. Resursslöseri kan jag tycka. Calm magnuskan and Terminator 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 17 minutes ago, magnuskan said: Hur ska man locka en ny generation till att köpa hifi igen. De köpstarka kunderna är närmare 50-70 år. De yngre som är intresserade av musik idag kanske har en åsikt att all hifi är oskäligt dyr och oåtkomlig för gemene ungdom. Branschen måste fundera på detta för att den kundgrupp de har idag kommer inte finnas för alltid. Vad är då viktigt? Kanske inte att inledningsvis betala en massa extra för fin design. Faktum är att medvetenheten och kraven på god design idag är högre ibland yngre än äldre i allmänhet vilket gör dessa kvaliteter än viktigare framöver. Om inte design, interaktion och handhavande är attraktiv och tillfredställande så blir det svårt att locka en yngre målgrupp. Man kan inte bortse ifrån det. / Marcus, www.perfect-sense.se Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnuskan Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 6 minutes ago, calm said: Varför inte börja här? https://www.ikea.com/se/sv/p/obegraensad-skivspelare-svart-70526339/ Bra initiativ Eller börja i näringskedjans botten genom att köpa begagnat. Senast jag gjorde ett hifi-köp så lämnade jag ett inbyte av produkter som jag inte skulle ha någon nytta av framgent. Fick inte mycket betalt men gladde mig att någon hifi-intresserad i början på hifi-karriären fick något bra att spela på till en hyfsad penning. Sedan kan man också ha en aspekt på att återvinning av produkter är till glädje för alla inklusive miljön. Har man någon gång varit på en återvinningsstation och sett vad som kastas i form av elektronik så blir man riktigt förfärad. Mycket fungerar säkert med lite handpåläggning och visserligen tas mycket hand om rent råvarumässigt men ändå. Resursslöseri kan jag tycka. Calm Begagnat är jättebra. Ikeas satsningar med deras samarbete med sonos är väl deras sätt att närma sig vad de tror ungdomar vill ha. De kan säkert få upp intresset för musik och vinyllyssning. calm and figge 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnuskan Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 26 minutes ago, Perfect sense said: inte design, interaktion och handhavande är attraktiv och tillfredställande Nej är det något dessa kan så är det teknik och där gäller det att ligga i framkant precis som du säger.. Många yngre lyssnar på ett annat sätt och har inte egentligen behov av välljud ( förrän någon presenterar eller demar för dom). Jag ser kanske onödigt många orosmoln? Perfect sense 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 1 hour ago, magnuskan said: Nej är det något dessa kan så är det teknik och där gäller det att ligga i framkant precis som du säger.. Många yngre lyssnar på ett annat sätt och har inte egentligen behov av välljud ( förrän någon presenterar eller demar för dom). Jag ser kanske onödigt många orosmoln? De största hoten mot hobbyn är nog vår förändrade livsstil, alla de alternativ som finns och hur vi konsumerar musik. När anläggningarna inte tillåts ta plats i våra hem och vi samtidigt alltmer sällan faktiskt sätter oss ner för att enbart lyssna på musik så minskar utrymmet för det vi kallar hi-fi, dvs. stereoanläggningar uppställda i ett rum. Konkurrensen ifrån TV, internet och spel är också större än någonsin. Samtidigt så började mitt eget intresse enkelt via en mono-bandspelare och första generationens walkman för sisådär 35 år sedan vilket sedan successivt växte. Om det fanns hopp för mig och min generation då så finns det hopp även för framtida generationer - intalar jag mig./ Marcus, www.perfect-sense.se AlfaGTV and figge 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 2 hours ago, Perfect sense said: medvetenheten och kraven på god design idag är högre ibland yngre än äldre i allmänhet vilket gör dessa kvaliteter än viktigare framöver De är definitivt bättre på handhavande av osynliga knappar, touchteknik och flerstegsmenyer. Själv tycker jag att det är djävulens påfund. 17 minutes ago, Perfect sense said: Om det fanns hopp för mig och min generation då så finns det hopp även för framtida generationer Ja. Båda mina söner och flera av deras kompisar har en stereo. Det är fullt av ungdomar i skivaffärerna varje helg. Fler än vad jag nånsin sett. Så jag tycker det ser ljust ut. calm, AlfaGTV, Perfect sense and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans-Tommy Posted December 13, 2022 Author Share Posted December 13, 2022 Designern till högtalaren är gift med konstruktören så det har väl en naturlig förklaring till att hon designade högtalaren. Jag tycker hon har gjort ett bra jobb, dessutom har hon tänkt på att alla inte vill ha likadana högtalare utan man kan få utseendemässiga modifieringar såsom metallringar runt högtalarna . //Tommy calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans-Tommy Posted December 13, 2022 Author Share Posted December 13, 2022 Ännu en bild//Tommy calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans-Tommy Posted December 13, 2022 Author Share Posted December 13, 2022 Tredje bilden calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 3 hours ago, calle_jr said: De är definitivt bättre på handhavande av osynliga knappar, touchteknik och flerstegsmenyer. Själv tycker jag att det är djävulens påfund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 3 hours ago, calle_jr said: Ja. Båda mina söner och flera av deras kompisar har en stereo. Det är fullt av ungdomar i skivaffärerna varje helg. Fler än vad jag nånsin sett. Så jag tycker det ser ljust ut. Jag tycker också att det känns mer positivt än vad man kanske kan tro när denna fråga kommer på tal. Om man följer och är medlem i Facebook-grupperna så upplever jag också en stadigt ökad aktivitet och intresse./ Marcus, www.perfect-sense.se calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted December 14, 2022 Share Posted December 14, 2022 Varför söker sig så få kvinnor till tekniska yrken? Är formgivning ett tekniskt arbete? Om det nu är få kvinnor som jobbar med tekniska saker, varför skulle de då börja formge tekniska saker? calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffin Posted December 14, 2022 Share Posted December 14, 2022 39 minutes ago, conan said: Varför söker sig så få kvinnor till tekniska yrken? Är formgivning ett tekniskt arbete? Om det nu är få kvinnor som jobbar med tekniska saker, varför skulle de då börja formge tekniska saker? Det där antagandet stämmer inte alltid. Arkitektutbildningen på Tekniska Högskolarna är femårig och ger färdigheter inom både teknik, formgivning och design. Till arkitekt utbildas i Sverige idag ca 60% kvinnor och 40% män. calle_jr and calm 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted December 14, 2022 Share Posted December 14, 2022 Arkitekt, absolut. Män är generellt sett färre där. Industridesign för HiFi-prylar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 14, 2022 Share Posted December 14, 2022 Det finns naturligtvis utbildning speciellt anpassad för industridesign. https://www.miun.se/industridesign?gclid=CjwKCAiAheacBhB8EiwAItVO26X8rV4rQBdGno662nn_MAPid9fdgZJVyxcPNutPJTNC6GrZS2mdoBoCokYQAvD_BwE Jag tror för egen del att den konstnärliga fallenheten har mer betydelse i sammanhanget än den tekniska. När det gäller arkitektur så ser de olika ut i tex. Danmark där utbildningen ligger ligger under Konstakademin https://www.kth.se/student/studier/utlandsstudier/utbyte/danmark-det-kongelige-danske-kunstakademi-1.633117 medan den i Sverige faller under den tekniska fakulteten. Med betoning på samhällsbyggnad kanske? Frågan är vem som skapar den mest spektakulära och sköna arkitekturen om man ser till gestaltning? I Sverige verkar vi bara ha Gert Wingård som vinner alla inhemska priser i vart fall. Calm Daniel and calle_jr 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffin Posted December 14, 2022 Share Posted December 14, 2022 Exempel på kvinnlig HiFi-designer är EveAnna Manley, ägare, vd och designer på Manley Laboratories Inc i San Fransisco, USA. Efter att David Manley drog iväg 1994, så är det EveAnna som driver företaget med bravur. Terminator and calle_jr 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts