Jump to content

Mitt blygsamma system


disromance

Recommended Posts

Efter att ha varit medlem sedan 2010 tänkte jag att det är på tiden att kanske presentera lite mer ingående vad jag avnjuter min musik på. Det är ett blygsamt system i förhållande till många andras fantastiska system här, men det ligger mig nära till hjärtat ändå. För att sammanfatta en lång resa har jag alltid älskat musik och köpte jag mitt första 2-kanls system vid 13 års ålder. Det var bl.a. en Denon PMA-560 förstärkare, vilken glädjande nog min äldsta son tagit över idag. Där efter gick det några år innan jag hamnade i Hemmabio ”träsket” med bla en Onkey 906.

För ett antal år sedan besluta jag mig för att återvända till ren 2-kanl vilket var oerhört befriande. Ett märke som alltid följt mig på vägen är B&W, då jag alltid uppskattat deras högtalare och den mångfacetterad tillåtelse de har på olika sorters musik, jag lyssnar på allt mellan jazz och death metal. Inte lätt att hitta högtalare som accepterar båda dessa världar.

De senaste 2 åren har det skett en rad förändringar,

 

B&W CM 9 byttes mot B&W 705 Signature. Signature modellen har ett optimerat delningsfilter för att få ut maximal prestanda från drivenheterna som ärvts från 705 S2, inklusive specialbehandlade och uppgraderade bypass-kondensatorer från Mundorf. Den är byggd av ebenholts trä från italienska Alpi med 9 lager lack. En högtalare jag verkligen trivs med.

 

Därefter byttes min Rega P3 ut mot en Rega P8 med Apheta 3 MC pickup. Ett byte jag absolut inte ångrar. Det flyttade även in ett Rega Aria RIAA.

 

Slutligen kommer den största förändringen som skedde för några dagar sedan. Min trotjänare till förstärkare Hegel H200 har bytts ut mot en Accuphase e-480, utan tvekan den största uppgradering jag gjort på mitt system någonsin. Denna kommer förhoppningsvis leva med mig i många år fram över.

 

Slutligen vill jag bara tack för ett otroligt trevligt forum som jag bl.a. älskar att titta på översikts bilder från alla era olika fantastiska system.

 

Idag

y4mTj1FPZb_K7iv83RJar3GlVQ-76wYaNhQqsu8E

 

Rega P8

y4mO-zWlKr86wXYwLiUvZkUyBlsBXbKo9zC7ag9j

 

Accuphase e-480

y4mo-p8baHA7ciAdZY9Ri5g5Kdcgusx6byBb4CCe

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Joajan said:

Kul att se dina bilder. Gillar också översiktsbilder (och detaljbilder också för den delen) på olika system. Känner igen dina bilder från Instagram tror jag. :)

Hur låter Accuphase jämfört med Hegel? 

 

Tack, jo har lite på Instagram också. Största skillnaden är nog mellanregistret som är betydligt bättre, men även basen är mer distinkt och korrekt. Samt att hela ljudbilden är mer detaljerad och renare. Överlag ett lyft på alla bitarna. Dock ska jag tillstå att jag verkligen tyckte om min Hegel, men detta är en annan klass.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, thli72 said:

Snyggt system, saknar mina Accuphase stort. . enda nackdelen med Accuphase är väl att det är svårt att rent visuellt matcha med andra märken

Tack, förstår vad du menar. Känner redan en krav på att byta ut min Marantz SA 8003 mot en Accuphase med tanke på det estetiska.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, disromance said:

Det är ett blygsamt system i förhållande till många andras fantastiska system här, men det ligger mig nära till hjärtat ändå.

Tack, @disromance. :6:
 

Ditt inlägg är mycket välkommet. Dessvärre är det många gånger en överrepresentation här på forumet av dyra system. Jag är bombsäker på att de inte på något sätt reflekterar vad de flesta av våra läsare har i sina stugor. Vi har ca 2,000 medlemmar och jag är tämligen övertygad om att hos dem hittar vi system från Naim, Hegel, Denon, Marantz, Cambridge, Rega, Yamaha,  Thorens, Audiovector, Dynaudio, Spendor och många, många fler märken som är hopsatta och optimerade för fantastiska musikupplevelser för mer rimliga pengar.

 

Det hade varit jättekul och intressant att följa med hem till fler entusiaster om vilka resor och vägval ni har gjort. De esoteriska högkostnadssystem som ofta figurerar här, allt för ofta, är som sagt inte representativa för de flesta. De är inte ens prisvärda system i min bok. Jag tror många därute kan inspirera fler läsare än vad miljonsystem gör via tips och erfarenheter från mer överkomliga system.

 

Så fram med pennan och mobilkameran (eller vad ni nu använder) och berätta… 
 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, disromance said:

Tack, förstår vad du menar. Känner redan en krav på att byta ut min Marantz SA 8003 mot en Accuphase med tanke på det estetiska.

Jag hade en E530 och DP67 spelare med staivhögtalare. . .och det va så vackert och "rent" på bänken. . 

Är bra sugen på E650 eller E4000 men den skulle matcha min silver dCS Bartok oerhört illa i rent design.

 

tycker din svarta Marantz och svarta Rega på var sida funkar fint. . en guld Marantz tror jag har lite ljusare ton än E480 och det skulle skära sig mer. .

Enda är väl att du skull haft "plattor" under prylarna mer i samma trä som högtalarna :) 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, disromance said:

 

Slutligen vill jag bara tack för ett otroligt trevligt forum som jag bl.a. älskar att titta på översikts bilder från alla era olika fantastiska system.

 

 

y4mJbqugNoGgGvZtCXleMokfyDwRHPN636AbnLN4

 

 

 

 

 

 

 

Stort tack själv för att du tar steget att dela med dig :thumbsup:

Det var länge sedan jag såg ett så pass snyggt sammansatt system, mycket estetiskt tilltalande, och jag tvivlar inte på att det också låter snyggt.

Tror du med lätthet kan ta hem årets "Waf-utmärkelse"... :sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

Snyggt och stilrent, fina bilder och tillika säkert lika välljudande:sunglasses:

Som gammal B&W-ägare av diverse olika modeller och så blev det aldrig med Accuphase av någon anledning och det trots att jag gillade och gillar Accuphase.

NAD, Classé, McIntosh och säkert något mer märke har passerat revy med B&W genom åren.

10 hours ago, calle_jr said:

Spännande kombination av Accuphase och B&W.

Inte ofta jag sett det, men kan tänka mig att det fungerar så bra som något.

  Håller med.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, thli72 said:

Är bra sugen på E650 eller E4000 men den skulle matcha min silver dCS Bartok oerhört illa i rent design.

In med Bartok i ett skåp? För funktionens skull behöver den väl inte vara synlig? Jag har gömt allt utom förstärkaren och skivpelaren i skåp, skänkte mig sinnesro :smilingeyes: 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-11-28 at 16:38, disromance said:

Min trotjänare till förstärkare Hegel H200 har bytts ut mot en Accuphase e-480, utan tvekan den största uppgradering

Välkommen in!

 

Jag kommer från liknande bakgrund, det var också just när jag skaffade en E-480 som jag kände mig forums ”värdig” och gjorde mitt första inlägg 😅

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, parsifal said:

när jag skaffade en E-480 som jag kände mig forums ”värdig”

Det är tråkigt när sådana känslor slår rot. Vi har en åldersstruktur i vår medlemskader som sträcker sig från tonåringar till 70 plus. Livet är en resa inom alla aspekter från familj, boende och hobbies och det är något vi växer in i olika riktningar, mellan dröm och verklighet och i takt med de resurser vi har tillgängliga och hur vi prioriterar dessa. 

 

Eftersom jag själv tillhör de äldre medlemmarna har jag t ex upplevt fattig studenttid där jag försökte få bästa lösning med prylar från dåvarande Expert med en begagnad anläggning från Luxor. Inte på något sätt en highend-anläggning men även den fick jag att låta helt OK sett till de resurser jag då hade råd att avstå. Hur objektivt bra eller ”dålig” anläggning man än har så finns det alltid något man kan göra för att få ut lite till. Det finns dessvärre de som har väldigt fin utrustning som låter långt ifrån dess potential medan andra lyckats kräma ut fantastiska resultat ur en ”billig” och inte så iögonfallande set-up. Oavsett vad man har så är ett utbyte av erfarenhet av värde.

 

De flesta har vare sig medel, intresse eller vill skuldsätta sig upp över öronen för en musikanläggning. Andra går ”all in” men prioriterar ner andra saker. Ett annat exempel från min egen karriär är när jag var som mest aktiv i min yrkesroll. Jag var noga med och la ner tid på att alltid ha de ”rätta kläderna” med rätt logga på som en markering till den grupp jag tyckte mig tillhöra. Idag har jag inga problem med att köpa kläder på ICA eller EKO-hallen. Jag bryr mig inte längre, jag har ändrat mina prioriteringar. Inte pga ekonomi utan helt enkelt för kläder inte intresserar mig nu som förr. Motsvarande resa har jag gjort även med bilar, båtar och hifi.

 

Euphonia är öppet för alla hifi-nivåer i olika faser i våra liv samt prioriteringar och vi är många som gärna hjälper till med tips och erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Jag instämmer med @Bebop i andemeningen, att en väl sammansatt anläggning är en källa till glädje och nyfikenhet! Och det vore ytterst tråkigt om det upplevs som att man måste ha "vissa prylar" för att få va med i gemenskapen.

 

Jag hoppas jag drar mitt strå till stacken för att bidra till bredd inom forumets intressesfär, oavsett musiksmak, monetära medel eller val av produkter. Och jag gillar Euphonia för att det har bredd, enligt mig, men jag förstår att man kan se de aktiva medlemmarna som att de lagt mycket tid, engagemang och resurser på sin hobby! 

 

Jag skiter i om du spelar på Denon eller Vitus, om du har en vinylrigg för en halv mille eller en RaspberryPi strömmare för en 500:-ing, vi delar hobbyn och nyfikenheten oavsett!

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Euphonia är öppet för alla hifi-nivåer i olika faser i våra liv samt prioriteringar och vi är många som gärna hjälper till med tips och erfarenheter.

Precis som det var tänkt och är:thumbsup:

6 hours ago, AlfaGTV said:

Jag skiter i om du spelar på Denon eller Vitus, om du har en vinylrigg för en halv mille eller en RaspberryPi strömmare för en 500:-ing, vi delar hobbyn och nyfikenheten oavsett!

Samma här och man t o m ha både ock:thumbsup:

6 hours ago, AlfaGTV said:

Och det vore ytterst tråkigt om det upplevs som att man måste ha "vissa prylar" för att få va med i gemenskapen.

Så ska och får det inte vara!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Tror det är ganska vanligt jag känner flera som läser här men som aldrig skulle "våga" visa upp sina system här

Själv gillar jag att skriva om musik men la ner det då jag varken gillar Jazz eller har bandare eller ens vinyl.

 

Men för egen del blev jag "bränd" på att prata hifi efter att ha besökt massa hifi affärer för 10 år sedan som verkligen inte ville ha folk i butiken om man inte va "rätt" person.

Gick över till hembio då det fanns en klart roligare kultur där. . men börjar väl hitta tillbaka till hifi nu när man är gammal nog. . 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, thli72 said:

Själv gillar jag att skriva om musik men la ner det då jag varken gillar Jazz eller har bandare eller ens vinyl.

Det får du gärna återuppta! Jag har heller aldrig lyckats gilla jazz eller ägt vinylspelare eller bandare (även om jag får erkänna att jag är lite sugen på att testa de två sistnämnda). 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-11-30 at 21:25, thli72 said:

som aldrig skulle "våga" visa upp sina system här

Det blir ju lite självuppfyllande då, tyvärr :frown:

Jag tycker att man blir som mest imponerad när det låter riktigt bra från vanliga system som man har "jobbat" med utan att spendera en förmögenhet.

 

On 2022-11-30 at 23:42, Terminator said:

lite sugen på att testa de två sistnämnda

Kul!

Rekommenderar då att börja med LP. Bandspelare är en fasligt dyr hobby om man vill skaffa sig en hyfsad skivsamling.

LP hittar man fortfarande gott om för 40-80 kr/album.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-11-30 at 21:25, thli72 said:

Tror det är ganska vanligt jag känner flera som läser här men som aldrig skulle "våga" visa upp sina system här

Själv gillar jag att skriva om musik men la ner det då jag varken gillar Jazz eller har bandare eller ens vinyl.

Man behöver inte skämmas för att hifin inte är dyrast på forumet. Det är ju musiken som är viktigast kan jag tycka. Man kan snacka om extremt dyra apparater men för egen del är de flesta ointressanta. Ibland dyker det upp nåt som intresserar en stund, men i huvudsak är det musiktipsen som lockar.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-12-03 at 17:16, calle_jr said:

Det blir ju lite självuppfyllande då, tyvärr :frown:

Jag tycker att man blir som mest imponerad när det låter riktigt bra från vanliga system som man har "jobbat" med utan att spendera en förmögenhet.

 

 

Är det egentligen inte lättare att imponera med ett "billigare" system än ett dyrare?

Jag menar om jag får lyssna på ett +miljonen system är det ofta "visst det låter bra men för dom pengarna så kanske man hoppats på mer"

Lyssnar man på ett enklare system som ändå låter väldigt bra får man mycket mer "oo detta låter bra och inte kostar det så mycket heller"

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, thli72 said:

 

Är det egentligen inte lättare att imponera med ett "billigare" system än ett dyrare?

Jag menar om jag får lyssna på ett +miljonen system är det ofta "visst det låter bra men för dom pengarna så kanske man hoppats på mer"

Lyssnar man på ett enklare system som ändå låter väldigt bra får man mycket mer "oo detta låter bra och inte kostar det så mycket heller"

Kan hålla med. Prestanda är ju inte linjärt mot kostnaden så ”billigare” system kan ju vara mer prisvärda och överraska mer. Alla har vi börjat någonstans och ibland kan man längta tillbaka till början av resan när man försökte maxa prestanda mot en mindre budget för att få en så bra upplevelse av musiken som möjligt😊 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...