Jump to content

P-pan

Recommended Posts

Köpte blommor...

 

20220527_131845.jpg

 

Tanken slog mig idag när jag var en sväng förbi Erik Dahlbergsgatan 25 i Stockholm.

Men den blomsteraffär jag minndes låg på adressen var det inte mycket kvar av även

om nu den gamla fasadskylten satt kvar på hörnet.

 

Exteriör_988.JPG

 

Här var det visst helt andra saker i görningen och med en helt annan "Style"...

 

Exteriör_989.JPG

 

Färgprakten och de väldoftande blommorna var det inte ett spår kvar av.

 

Eller... ?

Men vänta lite nu... :think:

 

Interiör_990.JPG

 

Färgerna verkar trots allt finnas kvar, åtminstone på väggarna innanför dörren

 

:) :) :)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om vi lämnar sötsakerna för en stund och tittar runt på de andra godsakerna som fanns att se och lyssna på så hittar vi b.l.a 

YG Acoustics nya aktiva högtalare - Vantage Live

 

Vantage_995.JPG

 

Ett komplett system för den som strävar efter en mer minimalistisk anläggning men med bibehållen dynamik, basåtergivning

och alla andra kvaliteter .

 

Storleken på själva högtalaren är ju nu inte så "minimalistisk" så den fighten får man vara beredd att ta rent estetiskt.

Om nu "någon" i hushållet skulle råka ha synpunkter på det.

Investeringskostnaden håller man, som vanligt, helt tyst om för den andra hälften... men det är ju sen gammalt så det behöver jag 

ju egentligen inte påminna om.  

 

  • 700 watt per högtalare/element
  • I stort sett alla tänkbara digitala ingångar.
  • 2 x analoga ingångar (rca).
  • Dac/Dsp crossover
  • Phono ingång.
  • Vikt per kanal runt 80 kg/st så var noga med att ta hjälp vid installationen, man ska vara rädd om sin rygg.

 

Här finns säkert en massa andra finesser jag inte har koll på så hör av er till Stylus om ni undrar över något.

 

Det lät hur som helst riktigt bra :sunglasses:

 

Vantage_996.JPG

 

 

Vantage_997.JPG

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, triomio said:

Det känns som att vi har hamnat i en godisbutik :tongue:

 

Det har vi men lite av "hyllorna" är tomma av olika anledningar.

Jag hade hoppats få lyssna till någon av Yg's nya modeller i Peaks-serien men de har inte hunnit hem till Sverige än.

Gryphon var det också lite ont om då demoexen var iväg på hemlån, plåster på såret för det är på gång under tidiga 2023 om jag förstod Daniel & Karl rätt :tongue:

 

Men det gick att få en "fix" till sett till Yg, Aesthetix och Brinkmann...

 

YG Aestehtix_999.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dagens dj, Daniel, vänder plattor för glatta livet...

 

YG Aestehtix Brinkmann_1011.JPG

 

Nej, så hektiskt var det naturligtvis inte.

Hela lokalen tycker jag inger ett lugn som snart tar ner en på jorden.

Den är stor och luftigt med ett bra ljusinsläpp och med de senaste akustiska

ingreppen så lär det säkert bli bra fason även på ljudåtergivningen.

 

YG Aestehtix Brinkmann_1013.JPG

 

 

Och längst, längst bort i bild så står den nya "akustikhörnan" klar...

 

YG Aestehtix Brinkmann_1012.JPG

 

YG Aestehtix Brinkmann_1008.JPG

 

YG Aestehtix Brinkmann_1009.JPG

 

YG Aestehtix Brinkmann_1006.JPG

 

YG Aestehtix Brinkmann_1004.JPG

 

YG Aestehtix Brinkmann_1003.JPG

 

YG Aestehtix Brinkmann_1005.JPG

 

YG Aestehtix Brinkmann_1007.JPG

 

YG Aestehtix Brinkmann_1000.JPG

 

YG Aestehtix Brinkmann_1001.JPG

 

YG Aestehtix Brinkmann_1002.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, P-pan said:

Ett komplett system för den som strävar efter en mer minimalistisk anläggning men med bibehållen dynamik, basåtergivning

och alla andra kvaliteter .

Maximalistiskt på insidan.

Lådan på bänken är alltså en kontrollenhet / försteg / dsp, med slutsteg i högtalarna?

 

Link to comment
Share on other sites

Tjusig uppgradering av lokalen Stylus!

Missade eventet pga en första vinterförkylning. Trots alla vaccin så hjälper de inte mot att kunna bli smittad tyvärr och man skall naturligtvis inte ta några som helst risker som gör att man sprider virus vidare.  Så hemma i soffan så serveras man istället ett läckert reportage med @P-pan eminenta bilder. Kommer ihåg lokalen sedan besök för ett antal år sedan och en nu mycket öppnare miljö. Ser verkligen bra ut!

Grattis @Danieloch Karl! 

Och tack @P-panför fina bilder.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, calm said:

Tjusig uppgradering av lokalen Stylus!

Missade eventet pga en första vinterförkylning. Trots alla vaccin så hjälper de inte mot att kunna bli smittad tyvärr och man skall naturligtvis inte ta några som helst risker som gör att man sprider virus vidare.  Så hemma i soffan så serveras man istället ett läckert reportage med @P-pan eminenta bilder. Kommer ihåg lokalen sedan besök för ett antal år sedan och en nu mycket öppnare miljö. Ser verkligen bra ut!

Grattis @Danieloch Karl! 

Och tack @P-panför fina bilder.

 

Calm

 

 

Tack för det! Vi återkommer med tid för nästa happening. Det blir snart. Krya på dig!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Noterar en Soundsmith StrainGauge pickup och "energizer" eller vad det kallas. Nån som bildat sig en uppfattning om vad man kan förvänta sig i förhållande till en vanlig "accelerometer"-baserad avläsare? 

Och, det krävs ingen "rewiring" utgår jag ifrån?

 

Jag kan givetvis berätta. 😃 Nej ingen rewiring krävs. Bara att tuta och köra. De kommer som ett paket, "riaa" och pickup. Tekniken är en så kallad trådtöjningsgivare som används mycket i industrin gör avancerad mätning. Man omvandlar helt enkelt mekanisk deformation till en elektrisk signal. 

 

Fördelen är extremt låg massa. Det blir helt enkelt en sjudjävlig väghållning, vilket kan översättas till en extremt bra upplösning, dynamik och attack. 

 

Jag är oerhört imponerad över dess kvaliteter, jag gillar ju som bekant upplösning. Men detta är löjligt bra, live-känlsan och realismen blir väldigt påtaglig och dess förmåga att placera ut allt i både bredd och djup. Även slitna 80-tals plattor som Grace Jones låter nya. Vi körde Night Clubbing för några veckor sedan och bara häpnade. Som att höra en helt ny mastering av den. Denna är ny, så vi har bara spelat den i ca 15 timmar. Så man hörde hur den ändrade karaktär under hela söndagen. Vid ca 17.00 då nästan alla hade gått hem ändrade jag VTA ca 1 mm, vilket resulterade i en positiv reaktion från oss som var kvar. Den kommer nog att behöva en justering till när den är helt inkörd. Som bekant så innebär hög upplösning  i en produkt väldigt noggranna justeringar för att få ut max. 

 

Jag rekommenderar en tripp från Falun till Stockholm snart! 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, sprudel said:

Mycket snyggt! Grattis till fina lokaler.👍

 

14 hours ago, P-pan said:

 

Nä, det blir ingen middag idag jag åt för mycket...

 

Godis_994.JPG

 

Choklad och geléhallon kommer fån vår kungliga hovleverantör Ejes som ligger dörr i dörr. Jag rekommenderar ett besök. Gelehallonen är gjorda på italiensk hallonsaft och de är väldigt High-End.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

Lådan på bänken är alltså en kontrollenhet / försteg / dsp, med slutsteg i högtalarna?

 

Denna Youtube filmen från YG förklarar det mesta hur de hänger ihop. Men kort sammanfattat så har du digitala/analoga ingångar i kontrollboxen allt omvandlas till digitala signaler som skickas via två ST fiberoptiska kablar till högtalarna. I högtalaren sitter DSP, D/A omvandlare, PSU och 3x700W förstärkare.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat lite förvånad att YG satsar på "aktiva" högtalare, har alltid känt det som det flesta "hifi nördar" tagit avstånd från detta och vill "matcha själva" . .bara Goldmund jag spontant kommer på som satsat hårt på aktiva i den dyrare skolan (och man kan väl lägga Meridian i det facket också)

 

Vet faktiskt inte varför riktigt men Yg ger mig en sån där kraftig "vill ha" känsla som faktiskt väldigt få gör. . hmm en kul högtalare istället för dalande aktier?

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är väl inte 220k mer för "live" än passiva Vantage SÅ mycket mer. . det är tex exakt vad en Valhalla 2 högtalarkabel + XLR kabel kostar. .en nivå på kablar många säkert har på högtalare på den nivån. .  .o med Live slipper man dessa kablar. . och får slutsteg, dac, försteg mm.

 

Men skulle vara galet kul att höra Live vs passiv med elektronik+kablar för samma pengar.  .

Men så är det detta med uppgraderingar. . där är man "körd" med live. .

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Oh, den där måste ha spelat en massa rökig jazz, inte Kaizers! Det syns på nikotin-färgningen! :D 

 

Äh, du har aldrig sett en "guldtand" va ?

 

Lite annat smått och gott som passerade kameralinsen...

 

Skivbiblioteket

Smågodis_1016.JPG

 

Smågodis_1021.JPG

 

R2R i "microformat"

Smågodis_1017.JPG

 

Nordost-fötter

Smågodis_1018.JPG

 

Nordost-kablar

Smågodis_1019.JPG

 

Nordost-Qrt

Smågodis_1020.JPG

 

Nordost-Reklam

Smågodis_1023.JPG

 

"Nord not ost"- eluttag 

Smågodis_1022.JPG

 

Renoveringen har inte riktigt avslutas så jag antar att här kommer ett gäng täckbrickor som minskar förbrukningen av "ful-el".

För er som undrar så kan jag avslöja att de gamla bakelitkontakterna i golvet såklart inte är i bruk.

 

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...