Jump to content

Recommended Posts

Posted

trill_produkblad_1200px.thumb.jpg.a6f4d76242b22c29e4130658c03796cb.jpg

Musik har funnits med mig länge. Mitt tidigaste minne är från grundskolan, åk 9. Jag byggde en egen högtalare, baserat på ett bilhögtalarelement och en (tom) BigPack glassburk och hade i mitt skolskåp; med denna högtalare kunde jag lyssna på musik även på rasterna.

Tiden går. Men jag bygger fortfarande högtalare. Jag lyssnar fortfarande på musik.

Engelholm Audio fyllde 20 år förra året och jag jobbade intensivt med Trill Anniversary . Ibland kommer livet emellan, men nu står detta par som homage till musik och livet. Detta par blir det enda paret av denna modell. Sugen?

http://engelholmaudio.com/trillAnniversery.html

• Engelholm Audio changed the title to engelholm audio | Trill Anniversary
Posted

Trill_transp_1.png.c184573d9e623a49b813232282735420.png

1a ordningens filter mellan diskant och bas/mellanregister - och självklart ingen HP filtrering heller, till bas/mellanregistret (eftersom det är en 2½ vägskonstruktion. Till basen, ett 5x8 tums element, används ett 2a ordningens filter. Självklart är alla filter egengjorda och komponenter från Mundorf (men det är ju "sen gammalt").

Basen och bas/mellanregistret skapar tillsammans en membranarea jämförbart med ett 10 tumselement, men här från en smal baffel (och ingen sidomontering ;) ). Trill Anneversary klarar således både spela djupt, starkt och med 1a ordningens upplösning och luftighet!

• 2 months later...
  • 9 months later...
Posted

Nu börjar det ordna sig med Trills diskant igen, efter tillverkarens frånvaro!

Modellen är ett spännande mellanting mellan stativare och golvare; Trill Anniversery presterar dels bättre i basen än stativare, men dränker heller inte rummet i bas.