Daniel Posted November 15, 2022 Posted November 15, 2022 Allting av värde börjar på byggvaruhuset. Det är där i det kalla lagret som idéer föds och formas. Iklädda våra något slitna men finaste snickarkläder startar en helt ny resa för Stylus audio. Kanske är steget inte så stort för oss, men för hela musikälskarvärlden kommer det att bli enormt. Hoppas ni hänger med. Ivery, JWE, byZan and 14 others 17 Quote
Daniel Posted November 15, 2022 Author Posted November 15, 2022 Efter den dramatiska inledningen är det dags att komma ner på jorden igen, eller på golvet i det här fallet. För det mesta här i livet behöver ett stadigt fundament. Efter en mängd träkilar, flera tuber PL400 och en massa justerande med vattenpasset så var vårt sjöbottensgolv i vid lyssningsytan helt plan, och väldigt stabil. Planen var att både göra golvet plant, men samtidigt bygga bort ett trappsteg vilket möjliggör för oss att få et djupare rum, vilket gör högtalarplaceringsjobbet mycket enklare. calm, figge, MatsT and 7 others 10 Quote
bigblue Posted November 15, 2022 Posted November 15, 2022 Detta låter som den perfekta uppföljaren till "Arga Snickaren". "Välkomna till Den Audiofile Snickaren - programmet där lånefällor byts ut mot basfällor och istället för 3-glas fönster fokuserar vi på Haas-fönster." Double A, Daniel and AlfaGTV 1 2 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted November 15, 2022 Posted November 15, 2022 Följer med på resan 🫡 Daniel 1 Quote
Daniel Posted November 15, 2022 Author Posted November 15, 2022 11 minutes ago, bigblue said: Detta låter som den perfekta uppföljaren till "Arga Snickaren". "Välkomna till Den Audiofile Snickaren - programmet där lånefällor byts ut mot basfällor och istället för 3-glas fönster fokuserar vi på Haas-fönster." Haha. Ja, precis. Och när det kommer till el-dragning skiter vi i alla regler till förmån för sökandet efter perfektion. Det handlar inte längre om ledararea, utan om hur högt över grundvattnet kabeln ska dras. Och i vilken vinkel mot månens dragningskraft kl 19.00. 😃 bigblue 1 Quote
calm Posted November 16, 2022 Posted November 16, 2022 Intressant projekt! Kommer ihåg lokalen från ert event för många år sedan. Gammal blomsteraffär om jag minns rätt? Klinkergolv kanske inte helt idealiskt kan jag tro. Antar att ni lade någon form av isolering under golvspånen? Calm Daniel 1 Quote
Apexorca Posted November 16, 2022 Posted November 16, 2022 Det blir roligt att följa detta projekt. 10 hours ago, bigblue said: Detta låter som den perfekta uppföljaren till "Arga Snickaren". "Välkomna till Den Audiofile Snickaren - programmet där lånefällor byts ut mot basfällor och istället för 3-glas fönster fokuserar vi på Haas-fönster." Glöm inte vikten av det låga brusgovet så ni inte reglar för högt. Tillräckligt med headroom måste ni ha. LISTEN TO MUSIC, Daniel, Josaa and 1 other 4 Quote
Daniel Posted November 16, 2022 Author Posted November 16, 2022 4 hours ago, calm said: Intressant projekt! Kommer ihåg lokalen från ert event för många år sedan. Gammal blomsteraffär om jag minns rätt? Klinkergolv kanske inte helt idealiskt kan jag tro. Antar att ni lade någon form av isolering under golvspånen? Calm Ja, vi har reglat kors och tvärs samt fyllt med isolering. Bjälklaget limmat i klinkergolvet, som var så ojämn att inte gängor på spikes räckte för att ställa rack och högtalare i våg. 3 hours ago, Apexorca said: Det blir roligt att följa detta projekt. Glöm inte vikten av det låga brusgovet så ni inte reglar för högt. Tillräckligt med headroom måste ni ha. Vi lovar att reglarna är i precis rätt höjd. 😉 Quote
MatsT Posted November 16, 2022 Posted November 16, 2022 28 minutes ago, Daniel said: Vi lovar att reglarna är i precis rätt höjd. 😉 Följt regelboken? bigblue, Daniel and P-pan 3 Quote
Daniel Posted November 18, 2022 Author Posted November 18, 2022 Nytt golv gick fort att slänga in när grunden var klar. Dämpat med, en för mig, ny duk med små frigolitbollar.. Väldigt high end! Sen var det dags för väggbeklädnad. Som i det här fallet läggs utanpå det tidigare akustikfixet. lindome, bigblue, Apexorca and 7 others 10 Quote
figge Posted November 18, 2022 Posted November 18, 2022 1 hour ago, Daniel said: Nytt golv gick fort att slänga in när grunden var klar. Dämpat med, en för mig, ny duk med små frigolitbollar.. Väldigt high end! Sen var det dags för väggbeklädnad. Som i det här fallet läggs utanpå det tidigare akustikfixet. Paneler från Gustafs? Gustafs Daniel 1 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted November 18, 2022 Posted November 18, 2022 Så snygg det kommer bli ⭐️🙌🏼 Daniel 1 Quote
bigblue Posted November 18, 2022 Posted November 18, 2022 Ser ut som Wood On Wall. 🤔. Oavsett så ser det grymt snyggt ut! För att inte tala om de akustiska egenskaperna... Daniel 1 Quote
Daniel Posted November 21, 2022 Author Posted November 21, 2022 Panelerna är även dem från Bauhaus. Fibrotech heter de. Vi hade i alla fall tur med rören. Eller så var det Karls båtbyggarskills som var turen, eller som Stenmark sa... "Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag." När vi ändå var igång så fick en vägg till lite behandling. Och på den så var det dags att ställa upp en premiär. Apexorca, calle_jr, MatsT and 3 others 6 Quote
AlfaGTV Posted November 21, 2022 Posted November 21, 2022 Noterar att Otto övervakar etablissemanget, nåde den som gör ett övertramp där! Härligt bygge! Hoppas man får tillfälle snart att göra en visitation! Daniel and figge 2 Quote
Daniel Posted November 21, 2022 Author Posted November 21, 2022 Välkomna på smygpremiär! Som ni kanske förstår så bygger vi om för att kunna ha lite mer aktivitet i vårt showroom. Därför vill vi välkomna alla som vill komma på en smygöppning redan nu på söndag den 27/11 från 12.00 till ca 17.00. Skicka mig ett PM om ni kommer så vi vet hur mycket "saftglögg" som måsta värmas. Hoppas vi ses! P-pan and Josaa 2 Quote
Daniel Posted November 22, 2022 Author Posted November 22, 2022 På plats är en rykande färsk premiär för Sverige. YG Acoustics Vantage Live. En aktiv högtalare från YG. Josaa, LISTEN TO MUSIC, calle_jr and 2 others 5 Quote
AlfaGTV Posted November 22, 2022 Posted November 22, 2022 Wow! Häftigt! Jag trodde att den aktiva skulle komma i Peaks-serien, inte Reference. Vill du säga något om förstärkningen i dem? Och vad säger nu Nordost om det minskade sladdbehovet?!! Quote
Daniel Posted November 22, 2022 Author Posted November 22, 2022 19 minutes ago, AlfaGTV said: Wow! Häftigt! Jag trodde att den aktiva skulle komma i Peaks-serien, inte Reference. Vill du säga något om förstärkningen i dem? Och vad säger nu Nordost om det minskade sladdbehovet?!! Ja, det är en 700w modul per element som sitter i högtalarens botten. Sen är det en kontrollenhet med analoga och ett inbyggt riaa, så man kan köra en Odin2+ tonarmskabel som tur är och 2 odin strömkablar. Det är dessvärre fiberoptik till högtalarna. Allt är gjort i samarbete med Bel Canto. AlfaGTV and figge 2 Quote
Apexorca Posted November 22, 2022 Posted November 22, 2022 10 hours ago, AlfaGTV said: Och vad säger nu Nordost om det minskade sladdbehovet?!! Säkert att man lägger samma pengar fast på färre antall kablar. Daniel 1 Quote
figge Posted November 22, 2022 Posted November 22, 2022 24 minutes ago, Apexorca said: Säkert att man lägger samma pengar fast på färre antall kablar. Högtalarna har väl Nordostkablar internt?🤔 Quote
Daniel Posted November 22, 2022 Author Posted November 22, 2022 13 minutes ago, figge said: Högtalarna har väl Nordostkablar internt?🤔 Som tillval. Mina YG har givetvis Nordost invändigt. 😀 Quote
Recommended Posts