Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lyssna på radions P2 idag söndag som pågår just nu. Klockan 12.30 ska vi få veta med jämförelser vilken inspelning av Beethovens 5:a som är bäst och varför.

Lyssna alltså på Mitt i musiken i P2.

Posted

Radio program likt detta gillas starkt. Man får redan på en massa bra saker, som iallafall inte jag har koll på :)

Dagens program focuserades på en nyinspelning av 5'an, och jag hakar på tråden om skivan ifråga nämligen

BIS-SACD-1416_72_150.jpg

BIS SACD-1416

Minnesota Orchestra, dirigent Osmo Vänskä.

Skivan innehåller både Symfoni 4 och 5. Den släpptes 4 december 2004.

Från radioprogrammet

Man spelade upp andras tolkningar av Beethoven och jämförde, det var klart underhållande.

Verket ifråga har sannolikt mest inspelningar av alla klassiska verk. En sak som skiljer mellan måna är just tempot i satserna. Osmo fick i inledningssatsen med beröm godkänt och på det stora hela bra betyg! Det var varm rekomendation som gällde för denna skiva.

Musikkritikern fick till det angående "Svenskt":

BIS fick eloger och det är ju Svenskt

I minnesota har vi ju svenskättlingar.... (med i orkestern)

Osmo Vänska är finne, men citat "Finland var ju på Beethovens tid Svenskt"

;)

Vad jag förstod var detta alltså Osmo och Minnesotas första utgåva skiva som skall bli en komplett samling av Beethovens alla symfonier. Örebro nämdes också :) lite som föredömme då Thomas Dausgaard och Kammarorkestern har gjort inspelningar av Beethovens samtliga symfonier som är även av internationellt sett erkänt bra.

Själv fick jag hem denna skiva i veckan och 5'an blev just spelad för första gången här. Skivan är inspelad i klassisk maner med BIS "orginal-dynamik", det är svärta i energirika och snabba partier.

Den finns på många av våra skivshoppingsiter :)

Mvh Mattias

Posted

- Jo, det här var trevligt att lyssna på! Presentatören Lars Sjöberg är kvick och intelligent, på ett härligt lågmält och torrt sätt. Det hade gått mig förbi utan tipset här, ty jag saknar radio. Tack, gcs.

Initierat och väl påläst prat av Sjöberg om Beethoven, som en tonsättare kraftigt anfäktad av dyskalkyli. Dyskalkyli - uselhet på siffror. Sjöberg sade att när Beethoven skrev "96" så kanske det var 69 han menade. Vad det betyder för tolkningen av LvB:s verk (om siffrorna skulle vara metronombeteckningar), kan nog även ett popsnöre räkna ut.:D Intressant och viktigt att få höra om Beethovens relation till Mälzel [sp?], uppfinnaren av metronomen. Av ren hygglighet mot Mälzel (dvs, för sponsorpengar), så klottrade LvB in lite nymodiga metronomsiffror i sina noter för att spä på försäljningen av ticktackinstrumentet. Sjöberg menade att Beethoven inte fäste nån större vikt vid, eller rentav saknade begrepp om, siffrornas innebörd (hädelse?). Idag så står de där HIP-dirigenterna på pulten och är bokstavstroende mot dessa siffror... Kanske. :clown:

Radioprogrammet finns på P2:s Mitt i Musiken-hemsida:

Mitt i Musiken (ti 8/3) (streaming .ra)

Beethoven 5-inslaget: 22'10"--39'00".

Programmet som sändes idag var en sammanfattning av veckan som gått, men är inte identiskt med Senaste programmet.ra på hemsidan (i vart fall nu i skrivande stund). Klicka alltså på ljudet för Tisdag.

Någon sanning om Beethoven 5 på skiva fick vi inte. Sjöberg tittade strikt bara på tempi och kåserade lite runt detta. Som jämförande exempel tog han en Furtwängler (VPO, 1955) och Norrington (2002). Furtwääääängler och Knorrington Snabbsoppa.

Posted

Förresten, Minnesota Orchestra. Det måste väl vara den orkester som hette Minneapolis SO under LP:ns guldår? Den som "vår" Antal Dorati gjorde en massa inspelningar med för Mercury på 50- och 60-talen.

Ska nog slänga på Doratis Mercury-femma... Fast jag ser att den var med London SO.