calm Posted November 12, 2022 Posted November 12, 2022 Det meddelades nu på morgonen att Sven-Bertil Taube avlidit. R.I.P. För mig en av de stora trubadurerna och uttolkare av mycket av den svenska vistraditionen från Carl-Michael Bellman till Taube d.ä. Men också skådespelare både på film och estrad. https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven-Bertil_Taube Dessutom en riktig gentleman i den gamla stilen och estradör med en sympatisk framtoning. Hans röst var varm och innerlig på ett nästan reciterade sätt med god textbehandling. Calm calle_jr, YYZ and AlfaGTV 3 Quote
Apexorca Posted November 12, 2022 Posted November 12, 2022 Läste precis samma sak. Det plingade till på telefonen. Tråkigt. En svensk fixstjärna som jag tycker fick de historiska banden till Evert att korta det historiska avståndet så att det kändes som nutidshistoria. Sven-Bertil förde faderns arv vidare på ett levande sätt, men nu blir det bara historia. För mig är detta en historisk skiljelinje i ett fint arv från svensk kultur som förtydligar tidens obönhörliga framfart. Shamrock and calm 2 Quote
calm Posted November 13, 2022 Author Posted November 13, 2022 Det blev en lite nostalgisk afton igår med två TV-program med Sven-Bertil Taube. TV2 sände dels ett konsertprogram och ett mer biografiskt. https://www.svtplay.se/video/KwRzERj/hommage-till-mina-vanner-och-min-far och https://www.svtplay.se/video/8Lmx5RR/sven-bertil Tänker köra en motsvarande övning med hans album idag. Calm Quote
calm Posted November 13, 2022 Author Posted November 13, 2022 Minns att jag i tidiga ungdomen hade en period med visor som tema. Det gick en våg av vismusik under 60 och 70-talet. Hängde en period på vispråmen Storken som låg på Kungsholmen och på klubbar i Gamla Stan och deras källarvalv. Det var mycket lyssning på plattor med Fred Åkerström, Cornelis, Ann-Louise Hansson, Pierre Ström mfl. Men självklart med Sven-Bertil Taube också. Det finns en del klassiska plattor som dessa: Alla väl värda en omlyssning! Calm calle_jr and Bebop 2 Quote
Bebop Posted November 14, 2022 Posted November 14, 2022 22 hours ago, calm said: Det gick en våg av vismusik under 60 och 70-talet. Hängde en period på vispråmen Storken som låg på Kungsholmen och på klubbar i Gamla Stan och deras källarvalv. Jag hängde också där under perioden 71-73 då jag bodde i Stockholm. Naturligtvis had jag klätt upp mig i murarskjorta som varnlite inne då. Jag köpte några av hans sista inspelningar för 5-6 år sedan. Fantastisk bra och välproducerat i sin genre. calm 1 Quote
calm Posted November 14, 2022 Author Posted November 14, 2022 3 minutes ago, Bebop said: Jag hängde också där under perioden 71-73 då jag bodde i Stockholm. Naturligtvis had jag klätt upp mig i murarskjorta som varnlite inne då. Jag köpte några av hans sista inspelningar för 5-6 år sedan. Fantastisk bra och välproducerat i sin genre. Själv hade Mahjongbyxor i grovt manchestertyg. Calm Quote
Hifi_Perrra Posted November 22, 2022 Posted November 22, 2022 Verkligen tråkigt att höra! Min favorit var den här! R.I.P. Quote
Recommended Posts