parsifal Posted November 7, 2022 Posted November 7, 2022 Efter succén med skivtvätten lanserar nu Happywell en kombinerad nålvåg och nålrengöringsmackapär:https://humminguru.com/pages/s-duo Quote
Perfect sense Posted November 7, 2022 Posted November 7, 2022 Detta ser ut som en fin och lovande produkt, men man skulle vilja prova den innan köp och känna tillräcklig trygghet gällande returer, garantier och service inte minst. / Marcus, www.perfect-sense.se Quote
Apexorca Posted November 7, 2022 Posted November 7, 2022 Jag funderar på om ultraljud är ok för puppan? Visst skall den klara vibrationer, vilket den är byggd för, men dessa är ju extrema. Bebop 1 Quote
Daniel Posted November 7, 2022 Posted November 7, 2022 45 minutes ago, Apexorca said: Jag funderar på om ultraljud är ok för puppan? Visst skall den klara vibrationer, vilket den är byggd för, men dessa är ju extrema. I kombination med vätska. Jag hade varit försiktig. De listar ett fåtal pickuper som den är kompatibel med på hemsidan. Kanske för att vara på den säkra sidan om det går fel? Bebop 1 Quote
Bebop Posted November 7, 2022 Posted November 7, 2022 2 hours ago, Daniel said: I kombination med vätska. Jag hade varit försiktig. Samma här. Speciellt när det är nålarmsrör av boron. Där sitter nålspetsen limmad på nålarmsröret med någon form av cement. Jag går på Ortofons rekommendation att aldrig använda vätska då mjukgörare (tensider) eller alkoholbaserat innehåll kan skada limningen om vi har otur. Om jag har förstått det rätt så är det något mindre känsligt med nålarmsrör av aluminium där de sätter fast nålen genom att borra ett hål i nålarmsröret i kombination med någon fästmassa. Så kan man inte göra med boron. Jag vet att både Clearaudio och Lyra har vätska och jag har haft Lyras men gav bort den. Jag kör med Ortofons lilla runda och täta borste rätt så frekvent plus att jag håller skivorna rena. Duger den lilla borsten åt företaget så duger den även till mig. Det är för dyra prylar att chansa med. Om det finns någon ”dundermetod” bör den komma från pickuptillverkaren eller med deras välsignelse, tycker jag. Daniel 1 Quote
Apexorca Posted November 8, 2022 Posted November 8, 2022 Jag kör med Lyras borste och vätska på nålen på min Lyra puppa. Antar att det inte skadar! Det blir rent i alla fall. Quote
parsifal Posted November 8, 2022 Author Posted November 8, 2022 @Bebop @Apexorca På sidan nämner de några PU som apparaten är kompatibel med: ”The device is compatible with different types of cartridges such as Audio-Technica VM520EB, Denon DL-103, Denon DL-102, Ortofon 2M Red” Quote
Daniel Posted November 8, 2022 Posted November 8, 2022 2 hours ago, Apexorca said: Jag kör med Lyras borste och vätska på nålen på min Lyra puppa. Antar att det inte skadar! Det blir rent i alla fall. Det är ingen som helst fara, men Lyra rekommenderar att man verkligen bara tar den med borste på diamanten och är försiktig att inte pensla hela boron-röret. Man vill inte ha upp vätska i huset. Apexorca 1 Quote
Sammy Posted November 8, 2022 Posted November 8, 2022 Själv följer jag rådet från Sound Smith att använda häftmassa man sänker ned nålen på den försiktigt! Apexorca 1 Quote
Bebop Posted November 8, 2022 Posted November 8, 2022 49 minutes ago, parsifal said: Ortofon 2M Red Ortofon 2M red är ett exempel på det jag var inne på tidigare. Det är en pickup som använder nålrör av aluminium där nålen är trädd genom ett hål i nålarmsröret och inte enbart sitter fast med lim (se bild). Den är säkert mer stabil i det avseendet. Oavsett vilken pickup man har hade jag frågat tillverkaren innan man går på ultraljudsrengöring. SOUND BY VINYL, Ivery, Apexorca and 1 other 4 Quote
Recommended Posts