Akkelis Audio Posted November 2, 2022 Posted November 2, 2022 Ibland får man som butik tugga i sig saker som är helt fel eftersom en missnöjd kund kan smitta av sitt missnöje till så många andra. Tänkte nu berätta en PU historia där vi inte gör detta och att det då såklart kommer ett ”hot” om att skriva om saken på Facebook. Jag kommer längre ned att klistra in vår mailkonversation, men utan namn på kunden. Historien började med att vi sålde en begagnad Benz Glider MC pickup till en kund som är rätt oerfaren gällande skivspelare. Originallådan saknades så vi skickade den i en REGA pickuplåda. Det är en plastlåda där pickupen är skruvad i en vikt kartong på insidan. Men pickupen åker säkert i den lådan om kom fram lika fin som då den skickades. Efter något mail med tips om hur man justerar den med protractor så kom ett mail där han berättade att han får missljud, väldigt mycket brus. Vi känner inte till det aktuella systemet, brus kan bero på RIAA steget, kablar, jordfel eller annat. Så vi skickade en returfraktsedel så att vi kunde få tillbaks pickupen och undersöka om felet var på pickupen eller om det var systemberoende. Idag kom pickupen tillbaks. Den låg lös inuti plastlådan och eftersom en Benz Glider är naken med långt utstickande nålrör, utan nålskydd, så hade såklart nålen gått av. Kunden hade lagt kartongen man skruvar fast pickupen i, i en påse bredvid och satt fast pickupen i platslådan med dubbelhäftande tejp. Vi har i mail förklarat för kunden att eftersom den inte skickats tillbaks i samma skick som han fick den, dvs fysiskt hel, så kan vi inte acceptera en retur. Kunden förstår inte detta och ”hotar” nu att skriva om detta på Facebook. Om ni ser en sådan historia, så är detta bakgrunden. Denna gång har vi inte bara accepterat att ”kunden alltid har rätt” utan väljer att låta kunden ta sitt eget ansvar. Mailkonversationen: ”Hej XXX Vi har fått tillbaks pickupen men tyvärr har du inte packat den som den var packad då du köpte den. Du har lagt pickupen lös i lådan med följden att den studsat omkring i lådan och brutit av nålröret. Vi noterar att original förpackningsmaterial inkl skruvar låg i en påse bredvid, så du hade allt du behövde för att packa korrekt. Som du förstår så kan vi inte ta den i retur eftersom vi inte har någon möjlighet att utvärdera den. Jag beklagar detta men tror du förstår det hela. Jag bifogar bilder på pickupen lös i lådan och med den avbrutna nålen. mvh Stefan” --------------------------------------------- ”Hej, Nja, tycker inte det blir riktigt rätt faktiskt. Förslagsvis skickar ni pickupen i en bättre förpackning, så sånt här undviks. Fick den fastskruvad i ett pappersark från Rega som satt fast-tejpad i plastburken och den satt ganska löst när jag fick den. Tejpade därför den direkt i glasbruken när jag skickade tillbaka. Jämförelsevis så ser förpackningen ut så här till min gamla Nagaoka, där sitter den bergsfast. Mvh XXX.” --------------------------------------------- ”Hej XXX Alla Regas pickuper skickas i denna typ av förpackning och dom reser säkert, inget som skramlar runt där. Så att lägga pickupen löst, eller sätta den med en bit dubbelhäftande tejp är inte jämförbart och uppenbarligen har det ju inte heller hållit pickupen på plats. Om du skickat tillbaks den på samma sätt som du fick den hade den klarat resan tillbaks till oss. Det är tråkigt att det blivit såhär men vi kan inte acceptera denna retur. Vill du att vi skickar din trasiga Benz Glider till dig igen eller ska vi kassera den? mvh Stefan” --------------------------------------------- ”Hej Stefan, Tycker det är sådär att skicka en pickup som inte fungerar i en förpackning från Rega vilken är en mindre bra förpackning, där pickupen satt löst när jag fick den och sen inte ta ansvar för något. Förväntar mig mer av er. Förstår er, inte det men nja, inte riktigt rätt gjort av er. Kan lägga ut ett inlägg på Facebook i hifi-grupperna om det önskas. Mvh XXX” --------------------------------------------- Quote
Bebop Posted November 2, 2022 Posted November 2, 2022 Att vara handlare är inte alltid en dans på rosor. Man förvånas ibland över en del exemplar som rör sig ute bland allmänheten. Det är väl också den klicken som gömmer bakom de värsta språkbruken på t ex FB bakom anonymitetens fula trynen. Jag tyckte FB, Twitter m fl var en bra grej i början men mediet är förstört av idioter och oförmåga från juridiken och bristande internationell vilja att sätta stopp för hat och förtal. Det ingår numer i yttrandefriheten. Jag har dragit mina slutsatser av det och stängt ner alla dessa hat-megafoner. Det har gett mig ett friare och mer innehållsrikt liv. figge 1 Quote
AlfaGTV Posted November 3, 2022 Posted November 3, 2022 Knepig sits, onekligen. Inte kul vare sig för kunden eller leverantören när det blir såhär. Men jag kan inte annat än ställa mig bakom beslutet att inte acceptera returen i det här fallet. Om pickupen inte anländer i samma skick som den sändes var den inte tillräckligt väl förpackad och man får ta konsekvenserna... figge, JWE, Double A and 1 other 4 Quote
fredrik Posted November 3, 2022 Posted November 3, 2022 Ligger nu ute på en FB-sida på ett, får man ändå säga, balanserat sätt. Men trist, för båda parter, när något sådant här händer. Quote
Double A Posted November 3, 2022 Posted November 3, 2022 Nu vet jag inget om er kund, men jag tycker det låter som en kund från generation ”kränkt” . En typ av människor som (enligt dom själva) aldrig kan göra några fel! Och inte kan ta en tillrättavisning från någon annan. Jag träffar på dom ibland, och dom tycker att dom kan allt bäst, fast dom är rätt värdelösa på mycket, men ingen har vågat säga det till dom… Förstår man inte att man bör skicka en retur på samma sätt som den levererades i är det ju mest synd om kunden själv. Helt rätt gjort av er👍😊 peterh, calle_jr, figge and 1 other 4 Quote
Engelholm Audio Posted November 4, 2022 Posted November 4, 2022 Som mottagare av paket så är det fullt rimligt att ta bilder på paketskador och inte minst om själva produkten är lös eller på annat sätt kan ha skadats, att ta ytterligare bilder eller filmer för att styrka att "nått skit har hänt under frakten". Många i samhället - och hififolk är inget undantag - är inte blyga för att ta massor av andra bilder och lägga ut (till ganska liten nytta). I detta fall med produktskador skulle ju bilderna tjäna ett riktigt syfte. Bebop 1 Quote
calle_jr Posted November 4, 2022 Posted November 4, 2022 I det långa loppet är det ju alltid konsumenterna som betalar. Visst är det både positivt och önskvärt med handlare som hjälper till med problem, men nånstans får man ju dra gränsen för klantaktigt beteende. Annars skapar konsumenterna själva en miljö där påslagen skjuter i höjden. Double A 1 Quote
Muffin Posted November 4, 2022 Posted November 4, 2022 Lärdomen är väl att paketera väl, samt ta fraktförsäkring för skadat eller bortslarvat gods. Har avsändaren inte tagit försäkring får hen stå sitt kast och betala skadan i detta fall. Double A 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.